2023-02-14, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man pratar här endast om kvinnans lidande och klappar henne på axeln för att hon efter 9år äntligen pratade ur skägget när situationen inte gick att dölja längre.

Men vem bryr sig om barnen som har fått lida under 9 års tid pga mammans val av partner? Och pga hennes intresse för kinky sex.. (besök av främmande sjuka män i barnets hem.. &#128584. Och pga mammans oförmåga/ovilja att sätta barnen i första rum.

Barnen har säkert sett mammans blåmärken. Troligtvis hört ett och annat. Och kanske även sett helt sjuka saker.

Och detta på ett ställe där de ska känna sig trygga o omhändertagna.
Du verkar ha fastnat vid det där med ”kinky sex” , bdsm etc. Vad kvinnan specifikt gillar i sängen har noll relevans för detta- visst vet du att alla vuxna människor inklusive föräldrar har ett sexliv?
Vad gäller våldtäkterna från främmande män framgår det ju att det inte var frivilligt från hennes sida utan att hon var fastbunden med ögonbindel. Så där får du nog motvilligt ta och lägga skulden på Håkan iallafall.
Citera
2023-02-14, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stin4
Det här kommer bli ett långt jävla svar men jag hoppas du förstår vad jag försöker säga. Jag vet inte om du har läst igenom hela artikeln men den ger mycket kontext.

T.ex det här med han hotade att lämna kvinnan, det skedde alltså i början av deras relation. Det är som tidigare nämnt en del av normaliseringsprocessen. Hade mannen från början visat sitt rätta jag hade inte kvinnan varit med honom. Hela grejen med destruktiva förhållanden är ju att de börjar med love bombing och att bygga upp en illusion om vilken perfekt partner man är.
Man blir beroende av kärlek, det gäller för alla människor, och att då vara rädd att förlora den kärleken är ju en normal rädsla som de flesta kan relatera till.

Sedan kan man tycka vad man vill om att ”inte se igenom det” men jag tror helt enkelt bara att vi inte förstår för att vi inte har varit där. Det finns så många sådana här berättelser från alla olika typer av människor (inklusive män!) från olika typer av livssituationer att det ÄR rent logiskt en verklighet. För att inte nämna alla forskare och psykologer osv som bekräftat detta fenomen.

Du har också nämnt flera gånger att det skedde ”på en kvart” och det förstår jag faktiskt inte riktigt var det kommer ifrån. I 9 år står det att de har varit ett par så det har ju uppenbarligen inte varit ”hux flux”.

Det framkommer enligt henne att han till en början var väldigt bra med hennes barn och tog till sig dem fint. Alltså är det ju inte jätteöverraskande att man skaffar barn med någon som verkar mogen, stabil och barnkär. Såvitt jag förstod så har inte barnen blivit utsatta (men jag kan självklart ha fel och SJÄLVKLART ska barnen komma först). Det jag försöker säga är att det är som myten att koka en levande hummer; låter man hummern ligga i kallt vatten som sakta värms upp märker den inte av något.

Sedan är jag lite förvirrad över vad du tror kvinnan får ut av att ’frånsäga sig ansvar’ i det här fallet som du säger. Som jag uppfattar det vill hon berätta sin historia för att upplysa alla om hur lätt man kan hamna där fastän man tror att det aldrig kan hända en själv. Att hon är ”arg på samhället” är inte heller något jag uppfattar, jag tolkar just den delen av artikeln som en uppmaning att ”våga vara en jobbig jävel” som hon säger. Inte att hon skuldbelägger samhället utan ett råd att våga agera om det händer någon i din närhet. Sedan tycker jag absolut att det var klumpigt uttryckt just där. Skulle hon komma ut med en bok i framtiden á la Melinda Jacobs kan vi diskutera eventuella motiv men i dagsläget finns det inget som tyder på det.

Åklagaren yrkar ju på 10 års fängelse och det händer ju inte utan anledning, alltså finns det belägg för att mannen betett sig brottsligt.
I den här typen av brott är det vanligt att internalisera skammen, då vi alla växer upp med just hur du resonerar nu. Hon skuldbelägger sig antagligen otroligt mycket mer än vad du och jag någonsin kan skuldbelägga henne och det kan man också ha åsikter om men just i det här fallet finns det ju bevis på att mannen betett sig brottsligt och rent juridiskt anses hon inte ha gett honom anledning till det (om det nu ens finns någon anledning att bete sig brottsligt mot folk)

Alla MÄNNISKOR kan bli manipulerade
Alla MÄNNISKOR kan bli kåkfarare.
Det har ingenting med kön att göra, dock är det statistiskt vanligast att det är kvinnor som utsätts just för att kvinnor rent historiskt och generellt anses undergivna männen. Även att män rent historiskt och generellt blir itutade att de måste utöva kontroll över familjen de är överhuvud för, och att agera offensivt istället för defensivt då det anses mer manligt.
Det är inte en åsikt, det är fakta. Sedan tror jag att mörkertalet av de män som blir manipulerade och far illa i relationer är monumentalt. Och som man att då med ÄNNU starkare internaliserad skam inte våga berätta, det är lika hemskt.

Summan av kardemumman så känns det som att du har haft liknande erfarenheter då jag upplever dig som emotionellt investerad. Vare sig det är så eller inte så tycker jag att vi får invänta dom och FUP i det här fallet för att bilda oss en bättre uppfattning.

Intressant att du undrar om just jag har läst hela artikeln. Bara för att jag inte håller med ROKS etc?

I artikeln sägs det rakt och tydligt att ”SMS:n visar att det inte tog särskilt lång tidinnan tonen började förändras”.

Är kvinnan redan vid detta läge svårt manipulerad eller borde man anta att manipuleringen tar längre tid att genomföra än ”inte särskilt lång tid”?

Det är detta jag kallar för en kvart och du själv skriver att det inte hände ”hux-flux”.

För hade kvinnan bara låtit bli att flytta ihop med mästermanipulatören hade hon inte behövt annat än sluta ta emot hans SMS.

Sen berättar kvinnan vidare att manipulationen först handlade om ”småsaker” som exempelvis att han ständigtanklagade henne för att ljuga.

Är detta en ”liten sak”?

Att inte bli trott och att ständigt bli ifrågasatt..

Tänker verkligen andra vuxna kvinnor med ansvar över andras liv att den här sortens män verkar vara av rätta virket o värda att satsas på?

Det existerar inget förtroende oss emellan - låt oss bli gravida!!

Den här sortens osjälvständiga, klängiga kvinnor förväntar sig att bli omhändertagna av en starka män för att slippa bära ansvar över sitt och sina barns liv själva.

Du och andra försöker ”normalisera” den här sortens beteende genom att kalla det för ”kärlek”. Men det är ju lika långt från kärlek som mannens beteende är.

Sen anser jag det vara helt horribelt att barnen beblandades in i den här soppan direkt! Det var otroligt oansvarigt. Legolandsfarbron skulle ha kunnat visa sig vara en pedo.. En tanke som aldrig slog damen i fråga 😳 Hon var bara imponerad..

Kvinnan är kritisk gentemot samhället på sin feja. Det kan hon vara. Jag är kritisk gentemot hennes bristande omdöme o hennes märkliga beteende o hennes icke ansvarstagande förhållningssätt gentemot barnen.

Istället för att föreläsa för oss andra borde hon hålla sina föreläsning framför badrumsspegeln. Exempelvis vad ordet ”föräldraansvar” betyder i praktiken vore ett önskvärt ämne.
Citera
2023-02-14, 21:18
Medlem
Citat:
Intressant att du undrar om just jag har läst hela artikeln. Bara för att jag inte håller med ROKS etc?

I artikeln sägs det rakt och tydligt att ”SMS:n visar att det inte tog särskilt lång tidinnan tonen började förändras”.

Är kvinnan redan vid detta läge svårt manipulerad eller borde man anta att manipuleringen tar längre tid att genomföra än ”inte särskilt lång tid”?

Det är detta jag kallar för en kvart och du själv skriver att det inte hände ”hux-flux”.

För hade kvinnan bara låtit bli att flytta ihop med mästermanipulatören hade hon inte behövt annat än sluta ta emot hans SMS.

Sen berättar kvinnan vidare att manipulationen först handlade om ”småsaker” som exempelvis att han ständigtanklagade henne för att ljuga.

Är detta en ”liten sak”?

Att inte bli trott och att ständigt bli ifrågasatt..

Tänker verkligen andra vuxna kvinnor med ansvar över andras liv att den här sortens män verkar vara av rätta virket o värda att satsas på?

Det existerar inget förtroende oss emellan - låt oss bli gravida!!

Den här sortens osjälvständiga, klängiga kvinnor förväntar sig att bli omhändertagna av en starka män för att slippa bära ansvar över sitt och sina barns liv själva.

Du och andra försöker ”normalisera” den här sortens beteende genom att kalla det för ”kärlek”. Men det är ju lika långt från kärlek som mannens beteende är.

Sen anser jag det vara helt horribelt att barnen beblandades in i den här soppan direkt! Det var otroligt oansvarigt. Legolandsfarbron skulle ha kunnat visa sig vara en pedo.. En tanke som aldrig slog damen i fråga 😳 Hon var bara imponerad..

Kvinnan är kritisk gentemot samhället på sin feja. Det kan hon vara. Jag är kritisk gentemot hennes bristande omdöme o hennes märkliga beteende o hennes icke ansvarstagande förhållningssätt gentemot barnen.

Istället för att föreläsa för oss andra borde hon hålla sina föreläsning framför badrumsspegeln. Exempelvis vad ordet ”föräldraansvar” betyder i praktiken vore ett önskvärt ämne.

Vi har fattat var du står i detta. Ingen idé att försöka förklara för någon som inget begriper. Punkt. Jag känner en kvinna vars man började behandla henne fruktansvärt psykiskt illa efter 17 år tillsammans, antar du anser det är hennes eget fel.
Citera
2023-02-14, 21:21
Avslutad
Citat:
Men hela poängen är ju att ifall kvinnan ifråga bara hade betett sig ansvarsfullt själv dvs inte flyttat ihop med idioten och absolut inte skaffat fler barn under rådande omständigheter utan fortsatt att bo med sina barn och träffat sängvätaren när det hade passat henne och barnen. Hur länge skulle jubelidioten hade lyckats hålla masken som den charmige prinsen? Han var ju ökänd i Norrtälje. Ingen tyckte om honom - enligt en skribent här i tråden.

Felet med dessa ”Carolas” är att de själva beter sig som barn trots att de har skaffat sig ett vuxet ansvar som förälder. De kan inte umgås som normala människor gör för att lära känna varandra utan de tycks vara livrädda att mannen ifråga väljer någon annan ifall han inte omedelbart binds till kvinnan med åtminstone en unge och en gemensam bostad..

Det som ska agera som en ”fälla” till mannen drabbar sen kvinnan själv.

Det är dock helt otroligt oansvarigt att som förälder riskera sina egna barns välmående genom att introducera barnen till män som man själv inte känner för fem öre. Och inte nog med det utan TVINGA UNGARNA att bo under samma tak med en idiot för att man är så sugen på kinky sex med idioten.

Det är liknande beteende som missbrukare brukar ha. Barnen kommer sist på deras priolista trots mycket snack om hur viktiga ungarna är för dem.

Det fetade. Forskning visar att barn behöver lära känna förälderns nya partner under minst ett år innan de flyttar ihop. Detta borde samhällskunskapen i skolan belysa med strålkastare; för allt i världen, flytta inte ihop direkt; både för din egen skull och, inte minst, eventuella barns.
Senast redigerad av skoputs 2023-02-14 kl. 21:28.
Citera
2023-02-14, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babyhime
Du verkar ha fastnat vid det där med ”kinky sex” , bdsm etc. Vad kvinnan specifikt gillar i sängen har noll relevans för detta- visst vet du att alla vuxna människor inklusive föräldrar har ett sexliv?
Vad gäller våldtäkterna från främmande män framgår det ju att det inte var frivilligt från hennes sida utan att hon var fastbunden med ögonbindel. Så där får du nog motvilligt ta och lägga skulden på Håkan iallafall.

Kinky sex har visst en viss relevans i frågan. Dels måste det ha varit svårt/omöjligt att dölja för barnen. De bodde trots allt inte i en palats med alla dessa ungar utan på 119m2.

Dels måste det ha oroat barnen att mamman såg misshandlad ut.

Sen kommer ju försvaret att hävda att hon var med på det hela.

Jag har inte sagt att vuxna inte skulle få ha ett sexliv, men detta sexliv prioriterades gentemot barnen o det blev dessutom svårare att prata om misshandeln när en del av den åtminstone tillhörde parets normala liv.
Citera
2023-02-14, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasson0411
Vi har fattat var du står i detta. Ingen idé att försöka förklara för någon som inget begriper. Punkt. Jag känner en kvinna vars man började behandla henne fruktansvärt psykiskt illa efter 17 år tillsammans, antar du anser det är hennes eget fel.

Men det är ju en HELT annan fråga.
Citera
2023-02-14, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joleia
Men äldsta dottern ser ju äldre ut än 9? Får inte ihop det

Hon har 2 yngre barn med H o 3 med andra
Citera
2023-02-14, 21:54
Medlem
Citat:
Håkan tycks vara en lapp..
Nej, han är född i Stockholm. Fadern född i Vätö, tidigare anor på diverse platser i nuvarande Norrtälje kommun.
Citera
2023-02-14, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camkaze
Hon har 2 yngre barn med H o 3 med andra

Varför känns det VIKTIGT att hänga ut Hur många barn jag har. Snälla vuxna människor

BARNEN ÄR STORA OCH KAN SJÄLVA LÄSA HÄR!
Citera
2023-02-14, 23:19
Medlem
Citat:
Man pratar här endast om kvinnans lidande och klappar henne på axeln för att hon efter 9år äntligen pratade ur skägget när situationen inte gick att dölja längre.

Men vem bryr sig om barnen som har fått lida under 9 års tid pga mammans val av partner? Och pga hennes intresse för kinky sex.. (besök av främmande sjuka män i barnets hem.. &#128584. Och pga mammans oförmåga/ovilja att sätta barnen i första rum.

Barnen har säkert sett mammans blåmärken. Troligtvis hört ett och annat. Och kanske även sett helt sjuka saker.

Och detta på ett ställe där de ska känna sig trygga o omhändertagna.
o

Vet du vad. Jag = Sara.
Har ALDRIG någonsin satt mig själv i en offerroll...du har ingen aning om hur jag kämpat för mina barn. Du vet inte ens 5 procent av omständigheterna.
Jag ställde upp på artikel i syfte att hjälpa andra i samma situation.
Dumt att slänga ur sig massa åsikter man inte vet ett skit om
Citera
2023-02-14, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunettc80
Varför känns det VIKTIGT att hänga ut Hur många barn jag har. Snälla vuxna människor

BARNEN ÄR STORA OCH KAN SJÄLVA LÄSA HÄR!

Du har inte tänkt på att ALLT du lägger upp på nätet är 1) allmän egendom 2) stannar där för evigt?

Du borde åtminstone instruera dina barn om det.
Senast redigerad av sno 2023-02-14 kl. 23:31.
Citera
2023-02-14, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunettc80
o

Vet du vad. Jag = Sara.
Har ALDRIG någonsin satt mig själv i en offerroll...du har ingen aning om hur jag kämpat för mina barn. Du vet inte ens 5 procent av omständigheterna.
Jag ställde upp på artikel i syfte att hjälpa andra i samma situation.
Dumt att slänga ur sig massa åsikter man inte vet ett skit om

Jo, jag vet att du anger dig vara kvinnan ifråga. Antingen för att det är sant. Eller att du vill ha uppmärksamhet.

Du säger (i paritet med alla kåkfarare) att du har kämpat för dina barn. Men du har ju inte prioriterat dem från första början. Du har fortsatt att ha möten med soc - till ingen nytta. Nio år är lång tid för ett barn. Dina barn har inte valt det livet som du valde åt dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in