Flashback bygger pepparkakshus!
2022-11-04, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tycker också att dessa som du har räknat upp har gjort ett mycket bra arbete.

Så långt detta nu är möjligt efter 50 år.
Precis. Självklart hoppas alla inblandade och även vi att det ska bli något slags resultat. Självklart!
Men det har aldrig utlovats något resultat. Det är ju omöjligt att göra sådana utfästelser i, som du säger, ett 50 år gammalt kallt fall.
Men om ingen vågar söka, så kan man säkert utlova att det inte blir något resultat alls! Någonsin!

Jag tycker ändå att det varit givande så här långt.
Att det blev sökt med skelettsökhund på tippen tex. Det kunde ju ha varit så att Sven låg nedgrävd på tippen hel och hållen. Så det var bra att det blev gjort i alla fall. Och inte lämnades ogjort.
Senast redigerad av ottoplommon 2022-11-04 kl. 19:43.
Citera
2022-11-05, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Precis. Självklart hoppas alla inblandade och även vi att det ska bli något slags resultat. Självklart!
Men det har aldrig utlovats något resultat. Det är ju omöjligt att göra sådana utfästelser i, som du säger, ett 50 år gammalt kallt fall.
Men om ingen vågar söka, så kan man säkert utlova att det inte blir något resultat alls! Någonsin!

Jag tycker ändå att det varit givande så här långt.
Att det blev sökt med skelettsökhund på tippen tex. Det kunde ju ha varit så att Sven låg nedgrävd på tippen hel och hållen. Så det var bra att det blev gjort i alla fall. Och inte lämnades ogjort.

Fast "skeletthunden" markerade ju även på ett par ställen nära SS hus. Där har ingen grävt. För att? Varför har det lämnats ogjort?

I det här fallet har ju några vågat söka - på ett ställe i alla fall - och det verkar ha varit helt poänglöst. En dyr oprövad unghund går tillsammans med sina mystiska mattar - ingen annan fick följa med - och gör lite vaga markeringar på en jättestor och jättedjup soptipp. En helskotta massa jord grävs upp och i alla dessa många kubikmeter jord så hittar man en ev. mänsklig underarmsskelettdel på 4-5 cm.
Märkligt att man inte hittade fler människoben faktiskt.
Märkligt också att det tar så lång tid att få DNA-svar på benbiten. Overallen var ju tydligen så ointressant att den inte ens kommer att testas.
Citera
2022-11-05, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Fast "skeletthunden" markerade ju även på ett par ställen nära SS hus. Där har ingen grävt. För att? Varför har det lämnats ogjort?

I det här fallet har ju några vågat söka - på ett ställe i alla fall - och det verkar ha varit helt poänglöst. En dyr oprövad unghund går tillsammans med sina mystiska mattar - ingen annan fick följa med - och gör lite vaga markeringar på en jättestor och jättedjup soptipp. En helskotta massa jord grävs upp och i alla dessa många kubikmeter jord så hittar man en ev. mänsklig underarmsskelettdel på 4-5 cm.

Märkligt också att det tar så lång tid att få DNA-svar på benbiten. Overallen var ju tydligen så ointressant att den inte ens kommer att testas.
1/Antagligen för att de bedömt det som inte värt besväret och pengarna.
Sjögrens väg har täckmassor som kommer någonstans ifrån och kan innehålla någon bit fornben.
Som det finns så gott om på Gotland.
I backen bakom Sjögrens hus är det svårt att få grävningstillstånd. Pga om jag inte missminner mig så är marken av arkeologiskt intresse.
Och då finns det med all säkerhet fornlämningar av ben där.
Det är väldigt kostsamt med utgrävning, hyrda maskiner o inhyrd personal.
Så det prioriterades väl bort. Inte konstigare än så kanske. Om man misstänker att det rör sig om gamla fornben.

2/ Mystiska mattar? Vag markering? Ska vi börja där? Mattarna känner du dom? Inte jag heller. De såg ut lite som ett udda par. Visst. Men man ska aldrig döma boken efter omslaget. Du får väl lära känna dem först. Jag tyckte de verkade lite osäkra. Det är kanske inte är så lätt att bli filmad i en dokumentär för första gången. De var ju rätt unga. Så en blandning av nervositet och blygsel kanske.
Jag tyckte hunden markerade rejält. Vi har kanske sett olika film.

Sedan får du förklara hur det går till rent praktiskt att med en gömd liten grävspade, gräva rakt ner i en vildvuxen äng med jord och en matta av rötter och sedan vidare genom ett täcklager med grus och sten och så vidare en meter ner genom -urk! äckliga sopor, samt plantera ett underarmsben (gömt i den andra rockärmen då?) samt få ner all skiten igen, jord, sten, grus, sopor samt plantera tillbaka grästorvor och räta upp avbrutet gräs och simsalabim färdigt! Bara att sätta en sökpinne på platsen utan att någon åverkan av en meters grävning syns. Allt detta medans Gun går och kikar på dem från vägen. Dessutom går en kameraman och filmar dem.

Har man en korkad teori som man tjatar om så får man bevisa det.
Jag har frågat dig tre ggr om du försökt att gräva i en vildvuxen äng själv med en liten trädgårdsspade.
Men du svarar inte.

Det är en mänsklig vänster underarmsben de funnit. Samt en benbit som kan vara en skärva av ett mänskligt höftben. Dessutom kanske små pytteben som är för små för sorteringsmaskinen.

Det bedömdes som att det var omöjligt att finna DNA på overallen.
Nej det är inte konstigt att det tar tid. Det kan ta över 2 månader i värsta fall.
Det är ju förtursfall som får gå före.

Läser du inte tråden? Tjat-svarat på allt tidigare nästan. "Mystiska mattar" var ny. Lol!
Senast redigerad av ottoplommon 2022-11-05 kl. 17:43.
Citera
2022-11-05, 19:15
Medlem
Citat:

PS: Jag tycker inte alls att det var konstigt att ingen fick följa med. Har du ägt en unghund så vet du varför. Hundar är väldigt sociala. Och vill springa runt o hälsa på folk samt leka. Unghundar har lite svårt att skilja på "hopp & lek" samt "arbete" framförallt på grönytor. För att få hundens fulla fokus så ville de vara själv med den utan distraktioner från andra, för hunden främmande sociala varelser. För att den säkert skulle förstå att det var jobb som gällde och inte någon lattjo lajbans folkfest. Du vet man kan inte tala med hundar så de förstår. De förstår utifrån situationen samt gester & kommando som tex "Sök" vad som förväntas av dem. Kommer det folk så förstår hunden situationen som att det måste hälsas, hoppas, pussas o viftas på svansen och sånt. Så ingen mysko konspiration där.
Jag hade gjort lika dant om det var min hund.
Senast redigerad av ottoplommon 2022-11-05 kl. 19:37.
Citera
2022-11-05, 19:40
Medlem
Citat:
PS: Jag tycker inte alls att det var konstigt att ingen fick följa med. Har du ägt en unghund så vet du varför. Hundar är väldigt sociala. Och vill springa runt o hälsa på folk samt leka. Unghundar har lite svårt att skilja på "hopp & lek" samt "arbete" framförallt på grönytor. För att få hundens fulla fokus så ville de vara själv med den utan distraktioner från andra, för hunden främmande sociala varelser. För att den säkert skulle förstå att det var jobb det gällde och inte någon lattjo lajbans folkfest. Du vet man kan inte tala med hundar så de förstår. De förstår utifrån situationen samt gester & kommando som tex "Sök" vad som förväntas av dem. Kommer det folk så förstår hunden situationen som att det måste hälsas, hoppas, pussas o viftas på svansen och sånt. Så ingen mysko konspiration där.
Jag hade gjort lika dant om det var min hund.

Om jag hade velat gömma något någonstans - t.ex. på en gräsbevuxen äng - så hade jag använt en jordborr, lagt ner det jag velat gömma och lagt på en gräskoka. Och jag hade ju självklart gjort det dagen/dagarna innan jag hade publik på plats.

Nu säger jag inte att det är så det har gått till. Jag tror inte ens att det är så det har gått till. Jag är som sagt överraskad över att de inte hittade fler mänskliga ben på en gammal soptipp.

Men att den här hunden skulle kosta så mycket pengar som den uppenbarligen har gjort - helt oprövad och kan som tvååring inte ens ha med sig en tredje följeslagare under söket - det är bisarrt.
Citera
2022-11-05, 20:17
Medlem
Citat:
Om jag hade velat gömma något någonstans - t.ex. på en gräsbevuxen äng - så hade jag använt en jordborr, lagt ner det jag velat gömma och lagt på en gräskoka. Och jag hade ju självklart gjort det dagen/dagarna innan jag hade publik på plats.

Nu säger jag inte att det är så det har gått till. Jag tror inte ens att det är så det har gått till. Jag är som sagt överraskad över att de inte hittade fler mänskliga ben på en gammal soptipp.

Men att den här hunden skulle kosta så mycket pengar som den uppenbarligen har gjort - helt oprövad och kan som tvååring inte ens ha med sig en tredje följeslagare under söket - det är bisarrt.
SS ligger inte på någon äng eller tipp.
Vi kan inte skylla på hunden för att den inte håller måttet men ägarna.
Hela grejen är ett skämt.
Någon kostnad är inte redovisad för hundprojektet och är GG så korkade att dom tömmer hela kassan på detta får dom stå sitt kast.
Men jag tror inte på det tills jag får se kvitton.
GG ville hitta kroppen och ge honom en gravplats.
Har dom hittat kroppen och har dom anhöriga fått en grav.
Nej och därmed är deras försök ett stort misslyckande.
Ingen kropp . Inga vittnen. Ingen mordplats och Ingen gärningsman.
Dom som hävdar något annat en ett fiasko är korkade.
Det är fakta. Punkt slut.
Citera
2022-11-05, 20:24
Medlem
Citat:

Är den 2 år nu? Tyckte du skrev oprövad unghund. Det har nog inte föreslagits att en st person skulle gå med. Utan de sa väl bara att de inte ville att folk skulle med på tippen. För att hunden ej skulle bli distraherad.

Om min outbildade hund kunde finna kantareller som ung varför skulle då inte en tränad hund kunna finna skelett? Varför ifrågasätter du det?
En hund har rätt kort levnad och ska de uträtta något inom tull o polis så måste de börja tidigt. Två år då är hundar "myndiga" och får ta körkort o köpa ut grillad med mos själv i korvkiosken.
Jag tror inte att det hör till vanligheterna att människoskelett ligger på soptippar.
Hunden markerade på 3 olika platser inom ett område. Två fynd gjordes + eventuellt benbitar för små för sorteringsmaskinen.

Har jag fel när jag fått för mig att de här två tjejerna hade den förra kända skelettsökhunden?
Citera
2022-11-05, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
SS ligger inte på någon äng eller tipp.
Vi kan inte skylla på hunden för att den inte håller måttet men ägarna.
Hela grejen är ett skämt.
Någon kostnad är inte redovisad för hundprojektet och är GG så korkade att dom tömmer hela kassan på detta får dom stå sitt kast.
Men jag tror inte på det tills jag får se kvitton.
GG ville hitta kroppen och ge honom en gravplats.
Har dom hittat kroppen och har dom anhöriga fått en grav.
Nej och därmed är deras försök ett stort misslyckande.
Ingen kropp . Inga vittnen. Ingen mordplats och Ingen gärningsman.
Dom som hävdar något annat en ett fiasko är korkade.
Det är fakta. Punkt slut.
De har velat finna Sven. Ja. Och därför har det sökts och grävts. Ingen har någonsin påstått att det skulle bli resultat. Lika lite som att gripa någon utpekad mördare. Eller med 100% säkerhet säga vem som mördade Sven eller 100% hur det gått till. Det är ett 50 år gammalt kallt fall.
Du får väl vara en smula realistisk. Men fiasko är det ej. För mkt nytt har framkommit som inte var känt tidigare.
Och ligger Sven ej på tippen så kan man lägga soptippen till handlingarna liksom kusten vid Guldgrupe med fler platser. Det är finkammat på havsbotten. De fann en drunknad fiskare som trasslat in sig i fiskenät. Men ingen Sjögren. Vägen vid Sjögrens hus är uppgrävd. Bra. Då kan man även lägga det till handlingarna. Osv. Värdefull information. Hur tror du att man söker efter en försvunnen person? Jag förstår inte vad du förväntar dig????

EDIT: Hunden söker på mänskliga skelettdelar. Och ej på en specifik person. Hur svårt kan det vara att förstå? Hunden har gjort sitt jobb och funnit skelettdelar av människa. Punkt slut.
Senast redigerad av ottoplommon 2022-11-05 kl. 20:44.
Citera
2022-11-05, 21:00
Medlem
Citat:
De har velat finna Sven. Ja. Och därför har det sökts och grävts. Ingen har någonsin påstått att det skulle bli resultat. Lika lite som att gripa någon utpekad mördare. Eller med 100% säkerhet säga vem som mördade Sven eller 100% hur det gått till. Det är ett 50 år gammalt kallt fall.
Du får väl vara en smula realistisk. Men fiasko är det ej. För mkt nytt har framkommit som inte var känt tidigare.
Och ligger Sven ej på tippen så kan man lägga soptippen till handlingarna liksom kusten vid Guldgrupe med fler platser. Det är finkammat på havsbotten. De fann en drunknad fiskare som trasslat in sig i fiskenät. Men ingen Sjögren. Vägen vid Sjögrens hus är uppgrävd. Bra. Då kan man även lägga det till handlingarna. Osv. Värdefull information. Hur tror du att man söker efter en försvunnen person? Jag förstår inte vad du förväntar dig????

EDIT: Hunden söker på mänskliga skelettdelar. Och ej på en specifik person. Hur svårt kan det vara att förstå? Hunden har gjort sitt jobb och funnit skelettdelar av människa. Punkt slut.
Även en blind höna kan finna ett korn.
Man hyrde en hund för att hitta benrester på en tipp. Var det några speciella benrester eller bara random fornfynd?.
Varför lägger man sån energi om man inte hade ett mål.
Vad var deras syfte då. Kan du svara på det.
Var det att hitta något av följande.
- hitta en kropp ?
- Hitta nya pålitliga vittnen.
- möjlig mordplats
- mordvapnet
- tekniskt bevisning.
Vad är det för fel på dig ?.
Ingen lägger väl ner 10 års arbete på ingenting.
Det borde du ändå förstå.
Citera
2022-11-05, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Även en blind höna kan finna ett korn.
Man hyrde en hund för att hitta benrester på en tipp. Var det några speciella benrester eller bara random fornfynd?.
Varför lägger man sån energi om man inte hade ett mål.
Vad var deras syfte då. Kan du svara på det.
Var det att hitta något av följande.
- hitta en kropp ?
- Hitta nya pålitliga vittnen.
- möjlig mordplats
- mordvapnet
- tekniskt bevisning.
Vad är det för fel på dig ?.Ingen lägger väl ner 10 års arbete på ingenting.
Det borde du ändå förstå.
Men snälla. De har väl inte jobbat på heltid med SS-fallet i 10 år.
Att intresset för fallet fått dem att leta info om fallet på sin fritid i 10 år det stämmer nog. Men inte jämt och ständigt. Du tycks tolka allt väldigt bokstavligt. Om deras slogan varit "Hitta Sven Sjögren" om deras insats i sommar så tolkar du det tydligen bokstavligt, som att de ska gräva upp honom precis som han var, iklädd i sin gröna arbetsoverall. "Annars har de inte gjort som de sa".
Det är många som vill hitta Sven och därför FÖRSÖKER genom att söka och gräva. Men "Hitta Sven" ska inte tolkas som att man verkligen hittar honom. För det vet ingen om det går. Men man vill FÖRSÖKA. Förstår du? (jag tvivlar...)

Det går inte att Finna följande;
-hitta en kropp (möjligen kvarlevor, benbitar, tänder osv.) Såvida Sven ej blivit sänkt i en mosse och bevarats som mosslik.
-möjlig mordplats. Omöjligt efter 50 år. Finns inga spår kvar.
-mordvapnet. Självklart nej! Om man inte fann kroppen och dödsorsak för 50 år sedan så kan man väl inte göra det nu heller! (Såvida Sven inte bevarats som mosslik) Vilket vapen ska man leta efter?!
-teknisk bevisning. Neeej! Det finns inga fingeravtryck eller DNA (knappast) eller fysiska spår kvar efter 50 år.

Trodde du verkligen att man kunde det efter 50 år?!

EDIT: Tjat! Analyssvar har ej kommit ännu, vad slags benbitar som det var. Men när det kommer, vad det än är, så kan du läsa on det i kvällspressen. Du kommer inte att missa det. Men du och KallaKårar får vänta precis som alla andra.

EDIT2: Hunden söker på random skelett av människa. Svar JA!
Senast redigerad av ottoplommon 2022-11-05 kl. 21:59.
Citera
2022-11-05, 23:10
Medlem
Citat:
Men snälla. De har väl inte jobbat på heltid med SS-fallet i 10 år.
Att intresset för fallet fått dem att leta info om fallet på sin fritid i 10 år det stämmer nog. Men inte jämt och ständigt. Du tycks tolka allt väldigt bokstavligt. Om deras slogan varit "Hitta Sven Sjögren" om deras insats i sommar så tolkar du det tydligen bokstavligt, som att de ska gräva upp honom precis som han var, iklädd i sin gröna arbetsoverall. "Annars har de inte gjort som de sa".
Det är många som vill hitta Sven och därför FÖRSÖKER genom att söka och gräva. Men "Hitta Sven" ska inte tolkas som att man verkligen hittar honom. För det vet ingen om det går. Men man vill FÖRSÖKA. Förstår du? (jag tvivlar...)

Det går inte att Finna följande;
-hitta en kropp (möjligen kvarlevor, benbitar, tänder osv.) Såvida Sven ej blivit sänkt i en mosse och bevarats som mosslik.
-möjlig mordplats. Omöjligt efter 50 år. Finns inga spår kvar.
-mordvapnet. Självklart nej! Om man inte fann kroppen och dödsorsak för 50 år sedan så kan man väl inte göra det nu heller! (Såvida Sven inte bevarats som mosslik) Vilket vapen ska man leta efter?!
-teknisk bevisning. Neeej! Det finns inga fingeravtryck eller DNA (knappast) eller fysiska spår kvar efter 50 år.

Trodde du verkligen att man kunde det efter 50 år?!

EDIT: Tjat! Analyssvar har ej kommit ännu, vad slags benbitar som det var. Men när det kommer, vad det än är, så kan du läsa on det i kvällspressen. Du kommer inte att missa det. Men du och KallaKårar får vänta precis som alla andra.

EDIT2: Hunden söker på random skelett av människa. Svar JA!
Vad trodde dom själva är frågan.
Vad dom än ville och hur länge dom än hållit på är resultatet det samma som innan dom började.
Det är poängen .
Status quo.
Är hunden en succé för den hittade ett ben som kommer visa sig vara ett fornfynd.
Hunden hade inte behövts utan var man än hade grävt på tippen hade man hittat fornfynd.
Alltså hade man kunnat använda ett lamm eller en ko och resultatet hade varit desamma.
Finns det sand i Sahara?.
Senast redigerad av tlarsson365 2022-11-05 kl. 23:16.
Citera
2022-11-05, 23:13
Medlem
Citat:
1/Antagligen för att de bedömt det som inte värt besväret och pengarna.
Sjögrens väg har täckmassor som kommer någonstans ifrån och kan innehålla någon bit fornben.
Som det finns så gott om på Gotland.
I backen bakom Sjögrens hus är det svårt att få grävningstillstånd. Pga om jag inte missminner mig så är marken av arkeologiskt intresse.
Och då finns det med all säkerhet fornlämningar av ben där.
Det är väldigt kostsamt med utgrävning, hyrda maskiner o inhyrd personal.
Så det prioriterades väl bort. Inte konstigare än så kanske. Om man misstänker att det rör sig om gamla fornben.

2/ Mystiska mattar? Vag markering? Ska vi börja där? Mattarna känner du dom? Inte jag heller. De såg ut lite som ett udda par. Visst. Men man ska aldrig döma boken efter omslaget. Du får väl lära känna dem först. Jag tyckte de verkade lite osäkra. Det är kanske inte är så lätt att bli filmad i en dokumentär för första gången. De var ju rätt unga. Så en blandning av nervositet och blygsel kanske.
Jag tyckte hunden markerade rejält. Vi har kanske sett olika film.

Sedan får du förklara hur det går till rent praktiskt att med en gömd liten grävspade, gräva rakt ner i en vildvuxen äng med jord och en matta av rötter och sedan vidare genom ett täcklager med grus och sten och så vidare en meter ner genom -urk! äckliga sopor, samt plantera ett underarmsben (gömt i den andra rockärmen då?) samt få ner all skiten igen, jord, sten, grus, sopor samt plantera tillbaka grästorvor och räta upp avbrutet gräs och simsalabim färdigt! Bara att sätta en sökpinne på platsen utan att någon åverkan av en meters grävning syns. Allt detta medans Gun går och kikar på dem från vägen. Dessutom går en kameraman och filmar dem.

Har man en korkad teori som man tjatar om så får man bevisa det.
Jag har frågat dig tre ggr om du försökt att gräva i en vildvuxen äng själv med en liten trädgårdsspade.
Men du svarar inte.

Det är en mänsklig vänster underarmsben de funnit. Samt en benbit som kan vara en skärva av ett mänskligt höftben. Dessutom kanske små pytteben som är för små för sorteringsmaskinen.

Det bedömdes som att det var omöjligt att finna DNA på overallen.
Nej det är inte konstigt att det tar tid. Det kan ta över 2 månader i värsta fall.
Det är ju förtursfall som får gå före.

Läser du inte tråden? Tjat-svarat på allt tidigare nästan. "Mystiska mattar" var ny. Lol!
Vad var det glödheta med hela grejen då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in