Citat:
Ursprungligen postat av
KallaKarar
Fast "skeletthunden" markerade ju även på ett par ställen nära SS hus. Där har ingen grävt. För att? Varför har det lämnats ogjort?
I det här fallet har ju några vågat söka - på ett ställe i alla fall - och det verkar ha varit helt poänglöst. En dyr oprövad unghund går tillsammans med sina mystiska mattar - ingen annan fick följa med - och gör lite vaga markeringar på en jättestor och jättedjup soptipp. En helskotta massa jord grävs upp och i alla dessa många kubikmeter jord så hittar man en ev. mänsklig underarmsskelettdel på 4-5 cm.
Märkligt att man inte hittade fler människoben faktiskt.
Märkligt också att det tar så lång tid att få DNA-svar på benbiten. Overallen var ju tydligen så ointressant att den inte ens kommer att testas.
1/Antagligen för att de bedömt det som inte värt besväret och pengarna.
Sjögrens väg har täckmassor som kommer någonstans ifrån och kan innehålla någon bit fornben.
Som det finns så gott om på Gotland.
I backen bakom Sjögrens hus är det svårt att få grävningstillstånd. Pga om jag inte missminner mig så är marken av arkeologiskt intresse.
Och då finns det med all säkerhet fornlämningar av ben där.
Det är väldigt kostsamt med utgrävning, hyrda maskiner o inhyrd personal.
Så det prioriterades väl bort. Inte konstigare än så kanske. Om man misstänker att det rör sig om gamla fornben.
2/ Mystiska mattar? Vag markering? Ska vi börja där? Mattarna känner du dom? Inte jag heller. De såg ut lite som ett udda par. Visst. Men man ska aldrig döma boken efter omslaget. Du får väl lära känna dem först. Jag tyckte de verkade lite osäkra. Det är kanske inte är så lätt att bli filmad i en dokumentär för första gången. De var ju rätt unga. Så en blandning av nervositet och blygsel kanske.
Jag tyckte hunden markerade rejält. Vi har kanske sett olika film.
Sedan får du förklara hur det går till rent praktiskt att med en gömd liten grävspade, gräva rakt ner i en vildvuxen äng med jord och en matta av rötter och sedan vidare genom ett täcklager med grus och sten och så vidare en meter ner genom -urk! äckliga sopor, samt plantera ett underarmsben (gömt i den andra rockärmen då?) samt få ner all skiten igen, jord, sten, grus, sopor samt plantera tillbaka grästorvor och räta upp avbrutet gräs och simsalabim färdigt! Bara att sätta en sökpinne på platsen utan att någon åverkan av en meters grävning syns. Allt detta medans Gun går och kikar på dem från vägen. Dessutom går en kameraman och filmar dem.
Har man en korkad teori som man tjatar om så får man bevisa det.
Jag har frågat dig tre ggr om du försökt att gräva i en vildvuxen äng själv med en liten trädgårdsspade.
Men du svarar inte.
Det är en mänsklig vänster underarmsben de funnit. Samt en benbit som kan vara en skärva av ett mänskligt höftben. Dessutom kanske små pytteben som är för små för sorteringsmaskinen.
Det bedömdes som att det var omöjligt att finna DNA på overallen.
Nej det är inte konstigt att det tar tid. Det kan ta över 2 månader i värsta fall.
Det är ju förtursfall som får gå före.
Läser du inte tråden? Tjat-svarat på allt tidigare nästan. "Mystiska mattar" var ny. Lol!