2022-10-11, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag är inte tjock utan vill deffa. Mitt BMI är 23.8. Så om jag är en tjockis då undrar jag vad andra personer omkring mig är.

Ämnesomsättningen sjunker när vi bantar, sedan verkar den bli bestående. Så därför hjälper det inte att äta mindre och motionera mera.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/overlakaren-darfor-ar-det-sa-svart-att-ga-ner-i-vikt

Du drar lite väl hårda slutsatser. Ämnesomsättningen sjunker väldigt lite, nästan obefintligt så det går utmärkt att motionera varje dag och äta näringsrik mat. Fyller man livet även med glädje så kan man även må toppen och vara smal och hålla doktorn borta.
Citera
2022-10-11, 22:02
Medlem
ShotsFireds avatar
Du äter mer än vad du förbrukar.
Citera
2022-10-11, 22:03
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
tror du är tjock

95 cm hade jag runt magen, så jag är allt tjock enligt måttbandet. En frisk man bör inte ha mera än 102 cm runt magen, för sedan ökar risken för sjukdom i hjärta och kärl.

Citat:
Risken för sjukdomar ökar redan vid ett midjemått på 80 centimeter eller mer för kvinnor och 94 centimeter eller mer för män. Risken ökar om du har ett BMI över 25,0.

Ett midjemått på 88 centimeter eller mer hos kvinnor och 102 centimeter eller mer hos män ökar risken ännu mer för till exempel hjärt-kärlsjukdomar. källa: https://www.1177.se/liv--halsa/sunda-vanor/sa-bedomer-du-din-vikt/

Oj vad fet jag är, jag är en riktig tjockis. Jag ska vältra mig runt på datorstolen och jag har mumsat i mig en fralla. Jag undrar vilket mått runt magen jag bör ha, 80 cm eller? (Jag mäter med måttbandet över naveln)
Senast redigerad av Hegamon 2022-10-11 kl. 22:13.
Citera
2022-10-11, 22:04
Medlem
Citat:
Jag är inte tjock utan vill deffa. Mitt BMI är 23.8. Så om jag är en tjockis då undrar jag vad andra personer omkring mig är.

Ämnesomsättningen sjunker när vi bantar, sedan verkar den bli bestående. Så därför hjälper det inte att äta mindre och motionera mera.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/overlakaren-darfor-ar-det-sa-svart-att-ga-ner-i-vikt

Nej nej nej nej nej.. ämnesomsättningen sjunker SJUKT lite så pass lite marginellt att det inte spelar någon roll, sluta ljug för dig själv bara.
Citera
2022-10-11, 22:06
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Kroppen har bestämt sig för vilken vikt man ska ha. Det är jättesvårt att äta så man hamnar över den vikten och svårt att hamna under. Det är som ha en termostat som säger att du ska ha 22 grader hemma. Då kan du hålla på att vädra men det kommer ändå bli de gradrarna.
Citera
2022-10-11, 22:07
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Kroppen har bestämt sig för vilken vikt man ska ha. Det är jättesvårt att äta så man hamnar över den vikten och svårt att hamna under. Det är som ha en termostat som säger att du ska ha 22 grader hemma. Då kan du hålla på att vädra men det kommer ändå bli de gradrarna.

Jo, men hur manipulerar jag eller hur ställer jag om det termostatet? Det måste vara tiden som är avgörande annars vet jag inte. Alltså tampas med att behålla sin tänkta idealvikt under kanske 6 månader?

Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
Du äter mer än vad du förbrukar.

Ja, när jag är hunrig då äter jag och kan inte motstå känslan av hunger. Så jag tänker som en riktigt tjockis. Jag stör mig på några kilo för mycket, som jag ser att jag har.

Jag funderar på att börja väga maten på min mat/köksvåg.
Senast redigerad av Hegamon 2022-10-11 kl. 22:14.
Citera
2022-10-11, 22:07
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
95 cm hade jag runt magen, så jag är allt tjock enligt måttbandet. En frisk man bör inte ha mera än 102 cm runt magen, för sedan ökar risken för sjukdom i hjärta och kärl.

Oj vad fet jag är, en riktig tjockis, jag ska vältra mig runt på datorstolen och jag har mumsat i mig en fralla.

Jag undrar vilket mått runt magen jag bör ha, 80 cm eller? (Jag mäter med måttbandet över naveln)

om du vill gå ner 5kg får du nog räkna med att du når det målet runt årsskiftet om du startar nu.
Citera
2022-10-11, 22:09
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Jo, men hur manipulerar jag eller hur ställer jag om det termostatet? Det måste vara tiden som är avgörande annars vet jag inte. Alltså tampas med att behålla sin tänkta idealvikt under kanske 6 månader?

En del säger att man ska stå och gå mycket för då tror kroppen att den väger mer än om man sitter ner.
Citera
2022-10-11, 22:10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
om du vill gå ner 5kg får du nog räkna med att du når det målet runt årsskiftet om du startar nu.

Okej minus 5 kg siktar jag på. Jag kommer skriva i tråden när jag gått ner 5 kg i vikt. Innan eller efter årsskiftet, det är frågan.

Första strategin blir att plocka fram min köksvåg och väga maten jag äter, så har jag bättre koll. För nu tenderar jag bara mumsa i mig när jag är hungrig.

Ett tag åt jag adhd-medicin och då gick jag ner mycket i vikt på kort tid, för jag blev inte hungrig. Det var bra bantningspiller det. Kände varken hunger eller någon effektbrist genom mindre mat, då jag hade den substansen i kroppen.
Senast redigerad av Hegamon 2022-10-11 kl. 22:17.
Citera
2022-10-11, 22:34
Medlem
Äter du mycket socker?
Hur är det med saft/läsk och liknande drycker?
Citera
2022-10-11, 23:31
Medlem
Citat:
Varför väger jag konstant lika mycket, jag vill bara få 4-5 kg att försvinna. Jag tycker vågen visar samma och lyckas jag gå ner 2 kg då går jag upp 2 kg igen. Så har det varit i många år. Varför?

För att kroppen under lång tid måste anpassas till sin nya vikt eller?

6-10 koppar grönt te / dagligen kan vara ett sätt att påskynda förbränningen. Kan fördelas på 3-5 koppar morgon och förmiddag, samt 3-5 eftermiddag och kväll (är knappt 1-2 liter vatten totalt). Träna hårt, ät normalt. Inget socker, inget godis, inga kakor, chips, kexchoklad, maraboukakor, glass, alkohol och liknande. Bra mat, hemlagad.
Senast redigerad av fonzen 2022-10-11 kl. 23:35.
Citera
2022-10-12, 00:00
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Äter du mycket socker?
Hur är det med saft/läsk och liknande drycker?

Ingen läsk eller saft. Men har druckit en liter folköl om dagen länge och ätit godis nästan dagligen.

Hejdå godis. Samt jag dricker bara alkohol varannan dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in