2021-08-08, 10:16
Medlem
NeonCrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
2% per månad är ett bra tempo.

Okej, och hur mycket motsvarar det i kilon?
Citera
2021-08-08, 10:18
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeonCross
0,02 * 124 kg ≈ 2,5 kg.
Citera
2021-08-08, 10:20
Medlem
Pungterings avatar
Citat:

2,5...
Du tar dun vikt, gånger två, sen delar du med hundra.

Eller vikt+vikt delat med 2.

126+126 är 252. 252/100=2,52
Citera
2021-08-08, 10:26
Medlem
NeonCrosss avatar
Tack för svaren! Är ganska dålig på att skippa måltider för att gå ner i vikt, vilket inte är bra. Vad bör jag äta till lunch då jag brukar skippa den måltiden.
Citera
2021-08-08, 10:44
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Tack för svaren! Är ganska dålig på att skippa måltider för att gå ner i vikt, vilket inte är bra. Vad bör jag äta till lunch då jag brukar skippa den måltiden.

Mindre än innan....
Vad åt du förr?
Potatis mättar bra, så ät gärna mycket kokt eller stekt potatis.
Ät samma hela veckan så är det svårare att föräta sig. Ha liten variation på tallriken.
I princip gör tvärt om mot vad matkoma-killarna gör.
Citera
2021-08-08, 10:46
Medlem
NeonCrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Mindre än innan....
Vad åt du förr?
Potatis mättar bra, så ät gärna mycket kokt eller stekt potatis.
Ät samma hela veckan så är det svårare att föräta sig. Ha liten variation på tallriken.
I princip gör tvärt om mot vad matkoma-killarna gör.

Åt mycket skit och rörde inte på mig. Mycket skräpmat, glass, godis, bakelser etc.
Citera
2021-08-08, 10:48
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Åt mycket skit och rörde inte på mig. Mycket skräpmat, glass, godis, bakelser etc.

Då är steg ett att äta normalt...
Grönsaker är bra.
Gärna halva tallriken.
Citera
2021-08-08, 11:56
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Hej,

Lite bakgrund:

Jag har tränat till och från i några år.

Denna pandemi har gjort mig överviktig men har nu tränat seriöst i snart en månad. Går på gym, går på promenad på 5-6km när jag inte gymmar.

Vill gå ner i vikt, ungefär 20kg och är på rätt väg, gått ner 4kg på tre veckor.

Vet att viktminskning har med kalorier in kalorier ut att göra.

Äter mat med mycket protein i, minskat drastiskt på snabba kolhydrater. Har lagt ner med skräpmat och socker helt.

Vad tycker ni är bäst för en bra och hälsosam viktnedgång?

Längd: 193cm

Startvikt: 128kg

Nuvarande vikt: 124
Vad som är bäst är individuellt och kostupplägget bör anpassas därefter om det ska vara hållbart. För mig personligen så föredrar jag låg andel fett, runt 1.6-2 g/kg protein och så mycket kolhydrater som möjligt inom kaloribudgeten. Äter två mål om dagen och shakes mellan. Det är det som är bäst för mig, om det sedan är det för dig är en annan fråga. Du kanske trivs bättre på ett annat upplägg. Hälsosamt däremot, det har ju med näringen i maten att göra, och att äta så näringsrikt som möjligt är väl bästa ur det perspektivet. Det innebär inte att varenda livsmedel du stoppar i munnen måste vara full med näring, det handlar om att kosten i det stora hela ska vara näringsrik. Även storleken på kaloriunderskottet får anpassas från individ till individ.

Börja med att se över kosten och hur du äter idag. Räkna/väg allt i en vecka, ljug inte för dig själv, så får du på ett ungefär vad du äter i dagsläget och sedan kan du reducera kaloriintaget från det. Om du vet med dig att du äter mycket "skräp" så försök minimera detta allteftersom.
Citera
2021-08-25, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Vad som är bäst är individuellt och kostupplägget bör anpassas därefter om det ska vara hållbart. För mig personligen så föredrar jag låg andel fett, runt 1.6-2 g/kg protein och så mycket kolhydrater som möjligt inom kaloribudgeten. Äter två mål om dagen och shakes mellan. Det är det som är bäst för mig, om det sedan är det för dig är en annan fråga. Du kanske trivs bättre på ett annat upplägg. Hälsosamt däremot, det har ju med näringen i maten att göra, och att äta så näringsrikt som möjligt är väl bästa ur det perspektivet. Det innebär inte att varenda livsmedel du stoppar i munnen måste vara full med näring, det handlar om att kosten i det stora hela ska vara näringsrik. Även storleken på kaloriunderskottet får anpassas från individ till individ.

Börja med att se över kosten och hur du äter idag. Räkna/väg allt i en vecka, ljug inte för dig själv, så får du på ett ungefär vad du äter i dagsläget och sedan kan du reducera kaloriintaget från det. Om du vet med dig att du äter mycket "skräp" så försök minimera detta allteftersom.

Vill du berätta varför du öser på så hårt med kolhydrater?
Citera
2021-08-26, 08:27
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franki
Vill du berätta varför du öser på så hårt med kolhydrater?
Jag föredrar att äta kolhydrater framför fett, tycker det är godare och har mer energi till min träning. Ligger väl på ca 5-7 g/kg kolhydrat om dagen.
Citera
2021-10-23, 22:35
Medlem
bithaxs avatar
Har aldrig lyckats behålla viktnedgång

Jag har gymmat och bantat till och från i perioder nu sedan 2007 i princip (då vägde jag 89 kg). Men netto är det viktuppgång i fett. Jag väger idag 102 kg på 179 cm och lyfter ungefär samma som jag gjorde för två år sedan.

Jag behöver seriöst gå ned i vikt och stanna nere. Men jag har hittills aldrig lyckats hålla vikten efter några bantningskurer. Så detta känns som road to death. 102 kg är absolut rekord för mig, men tror det kommer bli 112 kg om 10 år om trenden fortsätter. Och det vore ju kaos. Har redan problem att gå och sitta klokt pga denhär vikten. Man får sår mellan benen pga att lårens friktions mot varandra. Värdelöst.

Ge mig era bästa knep för att hålla vikten.
Senast redigerad av bithax 2021-10-23 kl. 22:39.
Citera
2021-10-23, 22:37
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Ät mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in