Citat:
Ursprungligen postat av
NeonCross
Hej,
Lite bakgrund:
Jag har tränat till och från i några år.
Denna pandemi har gjort mig överviktig men har nu tränat seriöst i snart en månad. Går på gym, går på promenad på 5-6km när jag inte gymmar.
Vill gå ner i vikt, ungefär 20kg och är på rätt väg, gått ner 4kg på tre veckor.
Vet att viktminskning har med kalorier in kalorier ut att göra.
Äter mat med mycket protein i, minskat drastiskt på snabba kolhydrater. Har lagt ner med skräpmat och socker helt.
Vad tycker ni är bäst för en bra och hälsosam viktnedgång?
Längd: 193cm
Startvikt: 128kg
Nuvarande vikt: 124
Vad som är bäst är individuellt och kostupplägget bör anpassas därefter om det ska vara hållbart. För mig personligen så föredrar jag låg andel fett, runt 1.6-2 g/kg protein och så mycket kolhydrater som möjligt inom kaloribudgeten. Äter två mål om dagen och shakes mellan. Det är det som är bäst för mig, om det sedan är det för dig är en annan fråga. Du kanske trivs bättre på ett annat upplägg. Hälsosamt däremot, det har ju med näringen i maten att göra, och att äta så näringsrikt som möjligt är väl bästa ur det perspektivet. Det innebär inte att varenda livsmedel du stoppar i munnen måste vara full med näring, det handlar om att kosten i det stora hela ska vara näringsrik. Även storleken på kaloriunderskottet får anpassas från individ till individ.
Börja med att se över kosten och hur du äter idag. Räkna/väg allt i en vecka, ljug inte för dig själv, så får du på ett ungefär vad du äter i dagsläget och sedan kan du reducera kaloriintaget från det. Om du vet med dig att du äter mycket "skräp" så försök minimera detta allteftersom.