2022-10-12, 00:10
Medlem
xXoyKillSss avatar
Äter du mycket saltig mat eller saltar din mat extra?
Citera
2022-10-12, 00:58
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXoyKillSs
Äter du mycket saltig mat eller saltar din mat extra?

Nej, jag undviker salt och har gjort så i mång år.
Citera
2022-10-12, 01:08
Medlem
peterZiipens avatar
Noll koll på dina kostvanor, men kan vara värt att se över olika komplement.

Stor skillnad på att t.ex...
> ta tacosås (50kcal/100g) istället för en majonnäsbaserad sås (680kcal/100g) till en maträtt.
> köpa lätt creme fraiche istället för vanlig creme fraiche
> ta skinka istället för ost på mackan

osv

Öl borde skippas helt.
Citera
2022-10-12, 01:16
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Varför väger jag konstant lika mycket, jag vill bara få 4-5 kg att försvinna. Jag tycker vågen visar samma och lyckas jag gå ner 2 kg då går jag upp 2 kg igen. Så har det varit i många år. Varför?

Det beror på hur du går ned i vikt och hur snabbt. Vanligtvis förlorar man bara vätska, eftersom kolhydrater binder vatten. Kolhydrater finns alltså lagrade som glukogen (långa sockermolekyler) i muskler för snabb energitillförsel. Om du fastar 24h eller mer förbrukas glukogenet och kroppen dumpar vattnet (du pissar som fan).

Citat:
För att kroppen under lång tid måste anpassas till sin nya vikt eller?

Kallas homeostas, kroppens förmåga att bevara den status den för närvarande har. För beständig viknedgång måste du ta dig förbi detta tillstånd, dels genom långvarig kalorirestriktion, dels genom en avslutande längre vattenfasta. Fastan permanentar ditt nytta lättare tillstånd genom att cellerna antar en ny fixpunkt för homeostas.

Du måste också hålla dig på en lägre kalorinivå när du har gått ned i vikt, annars går du felfritt upp igen.
Citera
2022-10-12, 01:17
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Nej, jag undviker salt och har gjort så i mång år.

Du äter förmodligen för lite salt. Skaffa Seltin eller något annat med bra balans av K-Na-Mg.
Citera
2022-10-12, 01:31
Medlem
Citat:
Ingen läsk eller saft. Men har druckit en liter folköl om dagen länge och ätit godis nästan dagligen.

Hejdå godis. Samt jag dricker bara alkohol varannan dag.

Sluta med socker och alkohol. Ät bara under 6 timmar varje dag. Utanför dessa 6 timmar dricker du bara vatten te eller kaffe utan energi.
Citera
2022-10-12, 01:43
Medlem
Citat:
Jo, men hur manipulerar jag eller hur ställer jag om det termostatet? Det måste vara tiden som är avgörande annars vet jag inte. Alltså tampas med att behålla sin tänkta idealvikt under kanske 6 månader?

Ja, när jag är hunrig då äter jag och kan inte motstå känslan av hunger. Så jag tänker som en riktigt tjockis. Jag stör mig på några kilo för mycket, som jag ser att jag har.

Jag funderar på att börja väga maten på min mat/köksvåg.
Ja. Räkna med ett halvår.

Är du mycket uttråkad? Det resulterar gärna i ätande. Drick te med suketter istället.
Citera
2022-10-12, 01:52
Medlem
waikikiis avatar
Om du idag tränar och äter sunt. Skala ner lite på kolhydraterna du äter idag, inte mycket. Och promenera mycket.
Citera
2022-10-12, 02:02
Medlem
Running_mans avatar
Det är enkelt. Antingen tränar du för lite, sitter för mycket eller äter fel.
Citera
2022-10-12, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Det är enkelt. Antingen tränar du för lite, sitter för mycket eller äter fel.

Vad man äter och hur man äter är det absolut viktigaste.

Minimera kolhydrater och ät bara under 6 timmar per dag, så kommer detta vara en enkel sak.
Promenader är inte fel men mer än det är inte nödvändigt för viktnedgång.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2022-10-12 kl. 03:28.
Citera
2022-10-12, 07:46
Medlem
Biggedys avatar
Jag kör just nu varannandagsfasta.

Måndag, onsdag, fredag, söndag går jag bara promenader och äter 4 Ägg med 300g Frysta grönsaker på kvällen. Kaffe och vatten som dryck.

Resten av dagarna äter jag som vanligt:

Gröt, kycklinggryta, ris, frukt, grönsaker, proteinpulver, Jordnötssmör etc.

På dessa dagar tränar jag hela kroppen. Squats, Militärpress, Bänkpress, chins, Dips, deadlift + 30 min cardio.

Sedan fortsätter det nästa vecka. Fasta tisdag, torsdag, lördag

Så varannan vecka 4 dagar fasta och varannan 3 dagar.

Rasar i fett. Jagr inte fet men testar detta som en deff. Lättare än att ligga på konstant kaloriunderskott imo
Citera
2022-10-12, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Två problem: frukost, kvällsmat. Skippa dessa till att börja med. Det underlättar om du drar ned på socker och snabba kolhydrater. ref

Man kan inte träna bort övervikt, i alla fall inte permanent. Kosten är det viktiga, att ligga på underskott i förhållande till BMR, säg 1000–1200 kcal per dag. Om du är aktiv, lägg på 500 kcal. De flesta underskattar hur mycket man äter, och överskattar hur mycket man gör av med i motion.

Men man behöver träna av andra skäl, och man behöver ta sina 15000 steg om dagen för att hålla sig frisk. Det skadar inte med cardio och HIT, men det är inte ett krav. ref

Tycker du verkligen att man ska hoppa frukosten? Är man van vid frukost så kommer man rubba hela sin livsstil och dygnsrytm. Är man inte hungrig på morgonen så innebär det kanske att man äter mot slutet av dagen. Äter man mat så är det egentligen för återhämtning och för att få energi och därför bör man kanske äta frukost och inte äta på kvällen. Många fyller på med snabba kolhydrater på kvällen (godis, kakor chips etc) och det är jättebra om man lite senare ska träna i 1-2h. Men det är inte bra om man ska sitta framför TVn eller ligga i sängen. Så bort med all skräpmat efter kl 18. Ta den gärna på morgonen istället i så fall och låt bli sådant vid TVn. Bara ett av många i mitt tycke värdefulla tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in