Citat:
Ursprungligen postat av
Cheddarjoe
Hej,
Jag och polaren pratade lite häromdagen.
Jag försöker gå ner i vikt lite sådär halvfart. Jag successivt lär mig äta bättre. Jag orkar inte gå på en sån där omvänd zumobrottardiet och ramla ner i vikt utan jag gör det sakta och säkert. 0,5% i veckan är tanken.
Hur som helst så sa polaren att vad som är viktigt är att äta rätt typ av mat också och inte bara rätta kaloriemängden.
Han menade att GI värde t.ex är viktigt och nämnde något i stil med att "En pizza innehåller på pappret 1250 kalorier säger vi. MEN själva degen är svin högt GI värde så den pizzan blir som 1800 kalorier istället för att det höjer ditt blodsocker."
Sen har vi andra faktorer? Stress? Hur mycket hämmar stress (kortisol) viktnedgång?
Kan inte någon kunnig förklara det här egentligen? Påverkas vi så mycket utav Kortisol och GI värdet? Vissa kan ju äta allt de kommer över och ändå inte gå upp i vikt medans andra har väldigt lätt för att gå upp i vikt, så det måste ju finnas statiska mekaniska (Biologiska) processer som skiljer sig avsevärt?
Din kompis har förkunskaper. GI är ett värde på hur mycket mat mättar. Så man ska givetvis äta mat som mättar för då klarar man dygnet på en lagom mängd kalorier vilket ger en normalvikt. Sämst GI har ÖL och ÖL mättar nästan ingenting och därför klarar vi att dricka så många trots alla kalorier.
Stress påverkar inte viktnedgången. Men stress påverkar välmåendet och välbefinnandet och därför alla beslut vi gör rörande maten vi äter osv. Så indirekt påverkas hela kroppen negativt och inte bara vikten!
Nej. Det finns ingen som kan äta allt de kommer över och inte gå upp i vikt.