Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-26, 08:12
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är fullständigt otroligt hur du uppenbart struntar i att läsa det som skrivs och icke-svarar på något annat kryddat med personangrepp. Nu tar vi det här från början:

Titta på bilden som det handlar om: https://imgur.com/a/A5KMb3Z

Där visas ett värmeflöde i form av återstrålning från atmosfären till jorden. Är det korrekt menar du?
I vilken bemärkelse menar du att den är fel? Är det storlekarna eller är det felaktigt att atmosfären återstrålar över huvud taget menar du? Vad i den är fel enligt dig? Hur skulle du vilja modifiera den för att den enligt dig skulle bli korrekt?

Vi måste börja där för att dina funderingar ska få något innehåll.

Men först:
Citat:
Vidare, både jag och MachDiamonds har tidigare upprepat förklarat det här med temperaturskillnaden som du tog upp. Det hade du insett om du läst och förstått inläggen.
Vad har du att säga om det jag skrev och det jag frågade dig om? Varför visar du en sådan ovilja att besvara enkla frågor?
Senast redigerad av MrArtur 2022-08-26 kl. 08:14.
Citera
2022-08-26, 08:22
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
I vilken bemärkelse menar du att den är fel? Är det storlekarna eller är det felaktigt att atmosfären återstrålar över huvud taget menar du? Vad i den är fel enligt dig? Hur skulle du vilja modifiera den för att den enligt dig skulle bli korrekt?

Vi måste börja där för att dina funderingar ska få något innehåll.

Men först:

Vad har du att säga om det jag skrev och det jag frågade dig om? Varför visar du en sådan ovilja att besvara enkla frågor?
Nu icke-svarar du med en motfråga. Jag upprepar min fråga: Anser du att bilden är korrekt?

Se vidare mitt tidigare inlägg här:
Citat:
Det handlar snarare om att mindre värme lämnar jordytan. Som förklarats för dig kan värme spontant överföras endast från ett varmare till ett kallare medium.
https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rme%C3%B6verf%C3%B6ring
Citera
2022-08-26, 08:32
Medlem
Citat:
Nu icke-svarar du med en motfråga. Jag upprepar min fråga: Anser du att bilden är korrekt?
Vilden är korrekt för det idealiserade fall den beskriver med en "atmosfär" som består av ett lager som reflekterar 30% av allt ljus från solen och absorberar all IR.

Här har jag en snarlik bil men med ekvationer(!) så Mach blir nöjd:
https://scienceofdoom.files.wordpress.com/2011/04/simple-model-taylor-ch7-1.png
Citera
2022-08-26, 09:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Här har jag en snarlik bil men med ekvationer(!) så Mach blir nöjd:
https://scienceofdoom.files.wordpress.com/2011/04/simple-model-taylor-ch7-1.png
Nu är det andra förutsättningar. Denna modell kompenserar för den absorption som sker i atmosfären. Temperaturen TA är lägre än yttemperaturen på jorden så någon värmeöverföring sker inte den vägen. Värmen kommer från solen. Som jag uppfattar det är detta vad MachDiamonds uttryckt hela tiden.
Citera
2022-08-26, 09:06
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Se vidare mitt tidigare inlägg här:
Du har fel i ditt inlägg. Värme överförs åt båda hållen, men den varma avger mer värme till den kallare än tvärtom.

I de flesta sådana bilder brukar Atmosfären även transmittera strålning, så att den bara tar upp en andel av vad som strålar från ytan. Atmosfären i figuren behöver ange den effekt den tar emot vid balans. Alltså måste den även stråla tillbaka mot ytan. I denna stil
https://skepticalscience.com/pics/layer.jpg
Ser du något fel i den?

Och besvara mina frågor till dig istället för att ducka dem med nya frågor, påståenden och ämnen.
Senast redigerad av MrArtur 2022-08-26 kl. 09:13.
Citera
2022-08-26, 09:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du har fel i ditt inlägg. Värme överförs åt båda hållen, men den varma avger mer värme till den kallare än tvärtom.

I de flesta sådana bilder brukar Atmosfären även transmittera strålning, så att den bara tar upp en andel av vad som strålar från ytan. Atmosfären i figuren behöver ange den effekt den tar emot vid balans. Alltså måste den även stråla tillbaka mot ytan. I denna stil
https://skepticalscience.com/pics/layer.jpg
Ser du något fel i den?

Och besvara mina frågor till dig istället för att ducka dem med nya frågor, påståenden och ämnen.
Du har fått svar på dina frågor. Du kan inte lasta mig för att du inte förstår. Som jag redan har skrivit så kompenserar modellen för den absorption som sker i atmosfären. Den enda värme som överförs till jorden är den från solen.
Citera
2022-08-26, 10:01
Medlem
Citat:
Den enda värme som överförs till jorden är den från solen.
Ingen har påstått något annat.
Citera
2022-08-26, 10:10
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du har fått svar på dina frågor. Du kan inte lasta mig för att du inte förstår. Som jag redan har skrivit så kompenserar modellen för den absorption som sker i atmosfären. Den enda värme som överförs till jorden är den från solen.
Vad hindrar atmosfären från att stråla nedåt mot jordytan? Vilken mekanism?

Vad menar du med att modellen kompenserar för den absorption som sker i atmosfären?

Kan du länka till dina inlägg där du anser att du besvarat mina frågor?

Frågorna gäller de som jag ställt i mina ungefär 3-4 senaste inlägg samt vilken procentsiffra du får den mänskliga andelen av uppvärmningen till i detta inlägg:
(FB) Aftonbladet skräms igen. Hungerstenar har börjat synas i floder.
Citat:
Hur många procent har människan stått för av den observerade uppvärmningen? Om vi tar mitten på båda intervallen 0.6-0.8 samt 0.59-0.71, Dvs
Mänskligt bidrag: 0.7 grader och
observerad uppvärmningen: 0.65 grader

Och nu kommer nya frågor. Vilket eller vilka fel ser du bilden jag postade från skepticalscience?

Och om du förnekar växthuseffekten, varför bör länder som Kina begränsa sina utsläpp, som du anfört tidigare?

Varför svarade som du gjorde här?
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Tidigare undrade du om någon ifrågasatt att CO2 är en växthusgas

Titta dig själv i spegeln.

Och ville ha exempel på sådana som förnekar växthuseffekten.

Titta dig själv i spegeln.

Och undrade vad en klimatförnekare var för något

Titta dig själv i spegeln emellanåt.

Du fick svar på allt detta. Nu är det din tur att komma med svar.

Börja med detta. Frågan finns längst ned i inlägget.
Senast redigerad av MrArtur 2022-08-26 kl. 10:19.
Citera
2022-08-26, 10:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Ingen har påstått något annat.
Jo, några personer har upprepat vänt sig mot MachDiamonds resonemang om värmeöverföring, vilket lett till många inlägg och rundgång. Senast skriver MrArtur: ”Värme överförs åt båda hållen […]”.
Citera
2022-08-26, 10:21
Medlem
Citat:
Jo, några personer har upprepat vänt sig mot MachDiamonds resonemang om värmeöverföring, vilket lett till många inlägg och rundgång. Senast skriver MrArtur: ”Värme överförs åt båda hållen […]”.

Ja. Det radiativa värmeflödet (strålningen) går åt båda hållen så länge båda ytorna är varmare än 0 Kelvin.
Citera
2022-08-26, 10:21
Medlem
Citat:
Tekniskt sätt har du rätt givet definitionen av "värme", i praktiken är dock klart vad MrArtur menar, att det transporteras energi, värmestrålning, åt båda håll. Mach menar dock att energi inte kan stråla från atmosfären till marken och du verkar väldigt ambivalent i frågan givet dit försvar för Mach.

Citat:
Nu är det andra förutsättningar. Denna modell kompenserar för den absorption som sker i atmosfären. Temperaturen TA är lägre än yttemperaturen på jorden så någon värmeöverföring sker inte den vägen. Värmen kommer från solen. Som jag uppfattar det är detta vad MachDiamonds uttryckt hela tiden.
I ena figuren anges strålningen som sigma*Ta^4, i andra som 70, vari ligger skillnaden? Förutom då att i den ena figuren tittar man bara på energiflödena utan att räkna på vilka temperaturer de motsvarar.
Citera
2022-08-26, 10:25
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[…]
Börja med detta. Frågan finns längst ned i inlägget.
Jag har svarat flera gånger att den förklaring som du till slut gav är samma som jag och även (såvitt jag begriper) MachDiamond gett. Av detta framgår att jag förstår det du skriver men att jag inte ser vad du menar gör att MachDiamond skulle ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in