2022-08-13, 23:33
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Allt talar för att höga mat- och energipriser kommer tvinga hushållen att minska på sin konsumtion och med det kommer arbetslösheten att öka.

Det där "allt" får du gärna länka till! För Konjunkturinstitutet tror iaf på en ökning av arbetslösheten med 0,1 procentenhet under 2023, och den prognosen är 3 dagar gammal https://www.konj.se/publikationer/konjunkturlaget/konjunkturlaget/2022-08-10-konjunkturutsikterna-har-forsamrats-under-sommaren.html
Citera
2022-08-13, 23:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det är ett av kriterierna som professionen hänvisar till i bubbelteorin, att bostadsprisökningarna/bostadspriserna inte harmoniserar med löneökningarna/lönenivåerna. Samtidigt pekas bostadsköp utifrån förväntningen om fortsatt stigande priser ut som spekulation.
Nej, men det har dom aldrig gjort. Så det argumentet är ju tämligen okunnigt.
Den "expert" som släpar fram det bör man aldrig mer lyssna på.

Historiskt i Sverige har bostadspriserna fallit i relation till BNP/Capita.

Det som har pågått en tid är en mean reversion. Vi har legat under den fallande trenden och kravlat oss över.
Det är allt annat än anmärkningsvärt.

Relaterar man till BNP/Capita är vi ungefär på 70-talsnivå.

Jag har några inlägg om det i bubbeltråden. (Som bubbelpratarna naturligtvis ignorerar).
Har kommit lite kommentarer från icke-bubbelpratare.

Hur det fortsätter får vi se. Finns ingen naturlag som säger att den nedåtgående trenden skall fortsätta. Finns andra trender. Som kan vara icke-kompatibla. Då kommer någon av dom att segra.
T ex att folk gärna vill bo i centrala Stockholm. Det kan leda till att trenden vänder upp istället.
Eller att folk prioriterar upp boendet.
Folk bygger större och större hus iaf. Det är en trend som pågått.
På 50-talet byggdes villor som var ca 75 kvm. Nu byggs de som är 230 kvm. Det kan göra att trenden per kvm kanske går ned eller står still medan den per villa går upp.

Ser du att bubbelpratarna adresserar den här typen av överväganden?
Du behöver inte svara.
Citera
2022-08-14, 00:08
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det där "allt" får du gärna länka till! För Konjunkturinstitutet tror iaf på en ökning av arbetslösheten med 0,1 procentenhet under 2023, och den prognosen är 3 dagar gammal https://www.konj.se/publikationer/konjunkturlaget/konjunkturlaget/2022-08-10-konjunkturutsikterna-har-forsamrats-under-sommaren.html

Gissningsvis syftar WimHof på att den sortens konsumtionsminskning som kommer av stegrande inflation och betydande kostnadsökningar, på längre sikt kan leda till lågkonjunktur. Typiskt vid långkonjunktur är försämringar på arbetsmarknaden, stigande arbetslöshet och minskad sysselsättning, dämpad produktionstillväxt.
Citera
2022-08-14, 00:54
Avslutad
Egentligen är det inte speciellt stora problem än. Över 90% av de med bolån, skulle säkert klara av att binda räntan på 5-10 år idag. Band på under 1.3% som går ut i feb. Höjer inte ens på ögonbrynet. Det är först när räntan efter rabatt är över 5% på ALLA bolånebindningar det blir skakigt för många. Dvs man måste dra ner på lyxgrejer.
Men visst ser man effekt: följer ett bostadsområde som på några få månader ökat flera 10 tals objekt (200-300%)till salu. Stor majoritet smålägenheter.
Senast redigerad av lone star 2022-08-14 kl. 01:01.
Citera
2022-08-14, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
2017 är inte relevant som jämförelse för då rasade inte bostadspriserna.

Jag pratade dock inte om ras utan om en nedgång. HOXSWE gick ned 10% från toppen och det var snyft artiklar i tidningen om hur folk kom i kläm.
Senast redigerad av trickget 2022-08-14 kl. 06:53.
Citera
2022-08-14, 06:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Är du själv efterbliven?
Du har uppenbara problem med att hålla dig till sakfrågan ser jag. Det är enkelt att läsa in sin egna slutsatser i något som öht inte diskuterats.
Jag håller i stort med dig i ovanstående.
Men det är fortfarande inte det jag skrivit om.
För nu fjortonde gången, och som jag inledde med - Om Sverige befinner sig i en sådan kris du beskrivit Sverige som framåt, kommer NATURLIGTVIS inga fastighetsskatter eller andra skatter heller att införas.
Fattar du inte det?
En fastighetsskatt kanske införs, i ett välmående Sverige med S som styrande, men inte i det scenario DU beskrivit tidigare. I ett land i djup lågkonjuktur, som DU skrivit om, införs inget sådant.
Bara en åsna tror det.
Att man kanske inför det vid annat tillfälle är irrelevant för diskussionen, men jag förstår att du har svårt att hålla dig till sakfrågan när du får korrekta svar på tal som ett dagisbarn begriper innebörden av.

Med detta sagt. Blir detta också det sista i detta.
Skriv vad du vill - För jag vet du kommer vrida på det ytterligare en gång.
Men nej - Ingen fastighetsskatt kommer att införas i ett Sverige under djup lågkonjunktur.

Varför svarar du inte på frågorna som ställs? Du påstår saker men svarar sedan inte. Korkat…
1. Vem ska höja bränsleskatten under lågkonjunktur?
2. Exakt vad är ”stopp för kärnkraft”. Vad menar du? Är det mer stopp sen än nu eller vad avses?
Du har redan fått referenser till 90 talet, skatt på pensionssparande kom under krisen, ”värnskatt” etc.
Båda helt kontraproduktiva men riktade mot de ”välbeställda”.
Om fastighetsskatten kallas fastighetsskatt eller modifierad beräkningsgrund för fastighetsavgift kan du välja själv, effekten blir den samma. Borgerligt röstande i större städer får kraftigt höjd avgift/fastighetsskatt, sossar i bruksorter/småstäder drabbas inte alls.
S pratar redan om beredskapsskatt, dvs rent hittepå för att återinföra värnskatten.
Om villorna i Täby dyker med 40 % är inte S-problem, det är värre om bostadsbidrag och äldreförsörjningsstödet eller a-kassan inte kan höjas i takt med inflationen.
Sosseriet jobbar för sin egen skull, de skiter fullkomligt i svensken.
Citera
2022-08-14, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Detta har du tagit upp gång på gång i tråden att bostadsköp finansieras av börsvinster. Har du nån länk att bjuda på i ämnet? Att man "kände Lassie" räcker inte direkt när du tar upp det som ett konstaterande.

Cormu har skrivit om det bla vilket jag har länkat.

Alla mäklare jag pratar med i Stockholm är besatta av börsen då den är den största indikatorn på vad som händer med bostadspriserna.

Men köper man radhus i Skövde har det nog mindre betydelse.
Citera
2022-08-14, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Alla mäklare jag pratar med i Stockholm är besatta av börsen då den är den största indikatorn på vad som händer med bostadspriserna.

Något utjatat men korrelation behöver inte betyda kausalitet. Börsen och bostäder går ju ner av samma anledning nu t.ex. Börsen reagerar dock snabbare så det syns först där.

Du får ju går länka till något konkret då ingen har lust att leta igenom hundratals inlägg.
Citera
2022-08-14, 10:08
Medlem
Några som sitter på intressanta analyser från experter om när botten kan infalla? Kan botten ske reda. i Januari, eller kommer boprisfallet fortsätta fram tills slutet av 2023? Personligen tror jag faller fortsätter åtminstone året ut pga energikrisen. Vem vill köpa något innan dess lixom haha
Citera
2022-08-14, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av economixx
Några som sitter på intressanta analyser från experter om när botten kan infalla? Kan botten ske reda. i Januari, eller kommer boprisfallet fortsätta fram tills slutet av 2023? Personligen tror jag faller fortsätter åtminstone året ut pga energikrisen. Vem vill köpa något innan dess lixom haha

Beror på hur lång och djup lågkonjuktur vi får. I värsta fall kan det ta två år att nå botten för bostadspriser/börsen.

Jag planerar på att köpa bostad i den här krashen. Om jag prickar 10-20% från botten är jag nöjd
Citera
2022-08-14, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man får i princip inte köpa bostadsrätter för att tjäna pengar på andrahandsuthyrning, mer än i specialfall. Meningen är att man ska bo i bostaden och förvalta huset ihop med sina grannar.

Jag kallar bostadsrätten som boendeform oerhört strikt reglerad på gott och ont. Det är bra på det sätt att det motverkar spekulation eftersom man inte kan köpa bostadsrätter för att hyra ut i princip.

Och pga detta (och icke fungerande hyresmarknad) finns det ingen bostadsbubbla i Sverige. Det saknas helt enkelt spekulation och bostad som investering eftersom det finns nästan bara BR och inga ägarlägenheter.

Låga räntor
Lågt amorteringskrav
Lågt bostadsutbud men stor efterfrågan
Goda inkomster, goda marginaler i relation till disponibel inkomst

Detta driver priserna som vi har idag. De flesta har även låg belåning och vad tror ni som händer när räntorna stiger? De som inte måste flytta gör inte det helt enkelt. Det blir en inlåsningseffekt istället eftersom det är de som är redan inne på marknaden som säljer och köper alla dyra villor/lgher. Det är inga förstagångsköpare som köper för flera miljoner. Priserna stannar kvar på en viss nivå men visst det kommer finnas objekt som går ner i priset. Men läget var och är alltid det viktigaste.
Citera
2022-08-14, 11:23
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Nu är du anekdotiskt och fortsätter med "känna Lassie"-prat, frågade om något konkret.

Vi kan ju ta varför vi är på väg att gå in i lågkonjunktur och lägre priser på bostadsmarknaden framför.

Vi går in i en lågkonjunktur då det historiskt sätt finns en korrelation med bilförsäljning. Nybilsköp är det första man drar in på vid sämre tider. Detta finns det mängder med forskning inom.

Amerikansk bilförsäljning på lågkonjunkturnivåer enligt Royal Bank of Canada - 2022-06-03

https://www.avanza.se/placera/telegram/2022/06/03/amerikansk-bilforsaljning-pa-lagkonjunkturnivaer-enligt-royal-bank-of-canada.html

Citat:
Den amerikanska fordonsförsäljningen låg på en årstakt om 13 miljoner bilar i maj, vilket Royal Bank of Canada-analytiker menar är lågkonjunkturnivåer. Det skriver Market Watch som tagit del av analysen.

Marknaden "verkar alltmer oroad över ekonomin, inflationen, stigande räntor och en lågkonjunktur", anser analytikerna. "Vi har ännu inte sett några bevis på förstörd efterfrågan. Men om en lågkonjunktur skulle inträffa, är det troligt att efterfrågenivåer av "lågkonjunktur" ligger i intervallet 12 miljoner till 13 miljoner [bilar]".

https://www.realtid.se/forskare-tydliga-tecken-pa-lagkonjunktur/

Är lite sådant här jag efterfrågar av dig när du säkert gång på gång hävdar samma sak. Låter som du har en begränsad vänskapskrets som är som dig så tror du resten av befolkningen är likadan.
Lite som man på Sveriges Radio och Svt där 70% röstar MP tror att alla bryr sig om miljöfrågor och sänder uteslutande om detta i dokumentärer och nyhetsinslag.

Som exempel så känner jag inte en enda Mäklare och när det är middag och bekanta till dessa är med så har jag inte ens då hört någon vara mäklare till yrket. Fast det kan vara 20 Pers runt bordet.
Du verkar prata med mäklare ofta däremot.
Senast redigerad av sebno1 2022-08-14 kl. 11:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in