2022-08-13, 21:31
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det här med byggjobares löner och folk som borde bli byggentreprenörer blir lite tramsigt.

Däremot kan man absolut fråga sig varför man i så fall inte vågar korta t.e.x JM idag, eller investera i aktien när "bubblan" blåstes upp.

George Soros blankade väl JM och Bonava 2017. Sedan hur det gick vet jag inte men kommer ihåg att JM gick starkt då i alla fall.
Var gubben som fick hela Sveriges valuta att kollapsa 1991-1992 med sin valutaspekulation, med räntor som var riktigt höga ett tag.

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/george-soros-gor-sin-forsta-blankning-svensk-aktie-bonava/

Edit:
Hittade lite svar ändå.
https://www.swedbank-aktiellt.se/telegram/sksnVxnc
Citat:
STOCKHOLM (Fonder Direkt) Ingen blankningsposition överstigande 0,5 procent av
kapitalet i bostadsutvecklaren Bonava finns längre att redovisa, efter att
finansgurun George Soros via sin investeringsfirma Soros Fund Management gått
under 0,5 procent i blankat kapital.

Detta visar blankningsstatistik från Finansinspektionen.

George Soros dök den 6 december 2017 upp som storblankare med 0,5 procent
jämnt av kapitalet och utökade den korta positionen till 0,61 procent en
vecka senare...
...Huruvida Soros framöver stänger sin korta position helt eller inte (eller
eventuellt redan har gjort) blir inte möjligt att se i FI:s
blankningsstatistik, då rapportering för korta positioner under 0,5 procent
inte krävs.
Senast redigerad av sebno1 2022-08-13 kl. 21:33.
Citera
2022-08-13, 21:41
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Nu är givetvis köpare i t.e.x Stockholms innerstad inte mediansvensken. Så där är nog börsvinster vanligare som insats. Men på rikets marknad lär börsen ha marginell effekt.

När FI nyligen gick ut och varnade småspararna för att spekulera bort sina slantar i samband med corona så läste jag någonstans att 1,2 miljoner svenskar äger aktier, men att de är störst i världen på fondsparande, 8 av 10 sparar i fonder.

https://www.fondbolagen.se/fakta_index/sa-blev-sverige-varldsledande-pa-fondsparande/
https://fundler.se/blogg/varldens-basta-fondsparare/

Aktieägarstatistik:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/aktieagarstatistik/aktieagarstatistik/

https://www.di.se/nyheter/fi-varnar-for-att-smasparare-branner-sig-pa-aktiehajpen/
Citera
2022-08-13, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Det verkar som att du är lite för ung för att minnas krisen i början av 90-talet. "Extraordinära kostnader för landets befolkning" genomfördes då på löpande band. Räkna inte med att pappa staten kommer att gå in och hjälpa de överbelånade om vi verkligen får en ekonomisk kris.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Regeringen_Carl_Bildt

Njaa.
Hade inga bolån då, men väl insatt i den i övrigt.
Exakt vilka skatter infördes mitt under brinnande finansiell kris hos befolkningen menar du?
Det är ju vad diskussionen avser som du citerar.

Jag är gruvligt trött på referenser till 90-talet i övrigt. Det är så satans ointressant så det liknar ingenting, då likheter helt enkelt inte existerar.
Varför drar du inte in oljekrisen på 70-talet när du ändå är i farten? 30 år som 50 år spelar väl ingen roll?
Har du något enda att tillföra det som vi idag står inför istället för att dra trötta paralleller till något Sverige drabbades av för 30 år sen?
Hur är din analys kring Sverige idag och om två år?
Citera
2022-08-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är du efterbliven? Får staten mindre inkomster så höjer man skatten. Det importerats enorma mängder bidragsturister varje år som främst är tänkta att rösta rött. De måste försörjas, varför tror du S har 30-35 % av rösterna samtidigt som arbetare och lägre medelklass vänt S ryggen.
Mp, V och S egna ombud vill ha en fastighetsskatt av ”rättviseskäl”.
Tror du på allvar att medel och övre medelklass i villor, radhus och brf röstar rött i någon direkt utsträckning?
För de som bor i Orrefors och liknande orter så blir en fastighetsskatt ingen förändring då värdet på deras villa är så pass lågt.
Det kommer höjda skatter över hela linjen, S har kört bidragsbonanza i 8 år.
Alternativet till höjda skatter är lån och kraftiga besparingar.
Tror du att S vill spara på bidrag och sjukvård? Försvaret är redan slaktat och skall då ökade resurser.
Vinner S så kommer det en fastighetsskatt.

Är du själv efterbliven?
Du har uppenbara problem med att hålla dig till sakfrågan ser jag. Det är enkelt att läsa in sin egna slutsatser i något som öht inte diskuterats.
Jag håller i stort med dig i ovanstående.
Men det är fortfarande inte det jag skrivit om.
För nu fjortonde gången, och som jag inledde med - Om Sverige befinner sig i en sådan kris du beskrivit Sverige som framåt, kommer NATURLIGTVIS inga fastighetsskatter eller andra skatter heller att införas.
Fattar du inte det?
En fastighetsskatt kanske införs, i ett välmående Sverige med S som styrande, men inte i det scenario DU beskrivit tidigare. I ett land i djup lågkonjuktur, som DU skrivit om, införs inget sådant.
Bara en åsna tror det.
Att man kanske inför det vid annat tillfälle är irrelevant för diskussionen, men jag förstår att du har svårt att hålla dig till sakfrågan när du får korrekta svar på tal som ett dagisbarn begriper innebörden av.

Med detta sagt. Blir detta också det sista i detta.
Skriv vad du vill - För jag vet du kommer vrida på det ytterligare en gång.
Men nej - Ingen fastighetsskatt kommer att införas i ett Sverige under djup lågkonjunktur.

Varför svarar du inte på frågorna som ställs? Du påstår saker men svarar sedan inte. Korkat…
1. Vem ska höja bränsleskatten under lågkonjunktur?
2. Exakt vad är ”stopp för kärnkraft”. Vad menar du? Är det mer stopp sen än nu eller vad avses?
Senast redigerad av M.J.A 2022-08-13 kl. 22:25.
Citera
2022-08-13, 22:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Vad är problemet med att det är strikt reglerat? Du kan fortfarande känna grymma pengar.
Man får i princip inte köpa bostadsrätter för att tjäna pengar på andrahandsuthyrning, mer än i specialfall. Meningen är att man ska bo i bostaden och förvalta huset ihop med sina grannar.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Att du inte för överlåta lägenheten till bordellverksamhet kallar jag inte 'strikt reglerat.

Jag kallar bostadsrätten som boendeform oerhört strikt reglerad på gott och ont. Det är bra på det sätt att det motverkar spekulation eftersom man inte kan köpa bostadsrätter för att hyra ut i princip.
Citera
2022-08-13, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det nog är bättra att säga att det verkar vara svag kauslitet mellan börsen och bostadpriser.
Många faktorer får ju både aktier och bostäder att gå upp i pris och ger därmed korrelation utan att vara kasuala.

Det finns ju många fall där börsen och bostäder gått åt olika håll, tex.
2000: IT krashen (som du sade), bostäder gick inte ned.
2017: Nytt bolånetak, bostadprisern sjönk rejält, börsen gick inte ned.
2018: Börsen gick ner hela hösten ca 10%, bostadpriserna stod mer eller mindre stilla.

När börsen går upp så får så klart folk mer pengar att lägga på bostäder, men det verkar ju inte påverka så mycket.
Disponibel inkomst (gått upp under lång tid), ränta (nuvarande nergång) och lånevilkor (nedgången 2017), verkar ju påverka mycket mer.

2017 är inte relevant som jämförelse för då rasade inte bostadspriserna.
Citera
2022-08-13, 22:37
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Är du säker på att det inte finns? Jag vill minnas att jag sett ett flertal olika varianter sedan trådstarten 2010. För egen del förlitar jag mig helt på vad professionen förmedlar, dvs de som spenderat halva sitt liv åt adekvat teori och praktik. Jag bedömer deras faktorförklaringar som rimliga, mycket rimliga. Det är inte _en_ person_ som under flera år varnat för Sveriges kritiska bostadssituation utifrån en bubbligt samhällsekonomiskt perspektiv, det är flera olika tunga namn, internationella aktörer, EU-kommissionen, Goldman Sachs m.fl.

"Katarina Areskoug Mascarenhas, chef för EU-kommissionens representation i Sverige:
”Den svenska bostadsmarknaden är övervärderad”

- Vi tittar på en sammanvägning av tre index: bostadspriser i förhållande till inkomst, bostadspriser i förhållande till hyresnivåer samt bostadspriser i förhållande till allmänna ekonomiska indikatorer som till exempel räntenivå och befolkningstillväxt. Sammantaget visar den här kalkylen att den svenska bostadsmarknaden är övervärderad, och vi bedömer att priserna är i snitt 35 procent högre än vad de borde vara.

I sin rekommendation till Sverige i maj skrev EU-kommissionen att ”Stigande huspriser från en redan övervärderad nivå i kombination med att hushållen blir alltmer skuldsatta utgör en risk för en turbulent korrigering”.
- Vi säger inte att det är en bubbla på den svenska bostadsmarknaden, men vi säger att risken för att priserna ska visa sig vara en bubbla ökar hela tiden.

Men vad är egentligen skillnaden mellan att marknaden är övervärderad och att det är en bubbla?
- Skillnaden är att så länge det inte blir en extern chock som till exempel Lehman Brothers konkurs, och så länge inkomsterna fortsätter att öka och exporten går bra så kan priserna mycket väl bibehållas på den här nivån. Och då har det inte varit någon bubbla. Problemen uppstår när korrigeringen väl kommer.

Ytterligare ett problem som EU-kommissionen varnar Sverige för är att den övervärdering de ser inte bara är stor utan också fortsätter att öka.
- Dessutom ökar hushållens skuldsättning. Under 2016 var ökningen sju procent vilket är mer än både tillväxt och inkomstökning. När 17 procent av hushållen har en belåning på sex gånger den disponibla inkomsten, då har vi ett stort problem den dagen priserna korrigeras."

EU-kommissionen har varnat för Sveriges bostadsprisutveckling sedan år 2011 (notera gärna, återigen, att den förra tråden startades år 2010)
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/eu-kommissionen-har-varnat-for-den-svenska-bostadsmarknaden-sen-2011

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/eu-bostadsbubbla-storsta-hotet-mot-sverige

https://investeringstipset.se/experterna-svarar-har-sverige-en-bostadsbubbla/

https://www.gp.se/ekonomi/bloomberg-varnar-f%C3%B6r-svensk-bostadsbubbla-1.49476611

Sedan har vi några Flashbackare med okänt teoretiskt/praktiskt CV som säger "de e lugnt, här finns inga problem". Av det jag ser, hör och läser från professionen så finns goda förutsättningar för en riktigt svidande och lärorik "korrigering". Det står och faller med hur utvecklingen blir gällande inflation, ränteutveckling, prisutveckling, lågkonjunktur, arbetslöshet osv.

Delar deras bild. 35% övervärderad i mindre och mellanstora städer och större delen av landet, 50% övervärderad i Göteborg, Stockholm och Mälardalen och andra anrika orter som Torekov och Skanör m m. En prisnivå som år 2011-2012 med dagens lönenivåer är en normal bostadsmarknad, varken för dyr eller billig.
Senast redigerad av slemhog 2022-08-13 kl. 22:39.
Citera
2022-08-13, 22:44
Medlem
slemhogs avatar
Typ 75% av byggkostnaden i t ex Sollentuna består av markkostnad i en enorm markbubbla. Det fattar inte liksom-fb när han pratar om nyproduktionskostnad. Han förstår inte heller att byggmaterial blir billigare, vinstmarginaler sjunker samt den nu låga dysfunktionella konkurrensen i byggbranschen ökar i alla led efter bostadspriserna kraschar samt att färre projekt kommer genomföras. Det byggdes inte mycket mellan 1995-1999.

Folk tränger även ihop sig när bokostnaderna ökar, downsizar, flyttar hem till päronen, hem till bondhålan i avfolkningsbygder där ingen bostadsbrist finns och när jobben minskar i Stockholm och andra storstäder vid lågkonjunktur varvid bostadsbristen och efterfrågan kan försvinna snabbt.
Citera
2022-08-13, 22:49
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Är du själv efterbliven?
Du har uppenbara problem med att hålla dig till sakfrågan ser jag. Det är enkelt att läsa in sin egna slutsatser i något som öht inte diskuterats.
Jag håller i stort med dig i ovanstående.
Men det är fortfarande inte det jag skrivit om.
För nu fjortonde gången, och som jag inledde med - Om Sverige befinner sig i en sådan kris du beskrivit Sverige som framåt, kommer NATURLIGTVIS inga fastighetsskatter eller andra skatter heller att införas.
Fattar du inte det?
En fastighetsskatt kanske införs, i ett välmående Sverige med S som styrande, men inte i det scenario DU beskrivit tidigare. I ett land i djup lågkonjuktur, som DU skrivit om, införs inget sådant.
Bara en åsna tror det.
Att man kanske inför det vid annat tillfälle är irrelevant för diskussionen, men jag förstår att du har svårt att hålla dig till sakfrågan när du får korrekta svar på tal som ett dagisbarn begriper innebörden av.

Med detta sagt. Blir detta också det sista i detta.
Skriv vad du vill - För jag vet du kommer vrida på det ytterligare en gång.
Men nej - Ingen fastighetsskatt kommer att införas i ett Sverige under djup lågkonjunktur.

Varför svarar du inte på frågorna som ställs? Du påstår saker men svarar sedan inte. Korkat…
1. Vem ska höja bränsleskatten under lågkonjunktur?
2. Exakt vad är ”stopp för kärnkraft”. Vad menar du? Är det mer stopp sen än nu eller vad avses?

Politikerna sänkte ränteavdraget från 50% till 30% i ett naffs när bopriserna gått ner i 2 års tid tidigt 90-tal som fördjupade priskraschen än värre.
Vad har du belägg för det inte kan hända igen när kostnaderna ökar för staten radikalt? Menar du dagens politiker, jämfört mot då, är totalt feminiserade östrogenkärringar nuförtiden som håller såna som dig med vällingflaska?

Att införa fastighetskatt under 2023 vore bra om inflationen ligger fortsatt högt då, det skulle minska medelklassens konsumtionsutrymme och sänka inflationen
Senast redigerad av slemhog 2022-08-13 kl. 22:52.
Citera
2022-08-13, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
De sänkte ränteavdraget från 50% till 30% i ett naffs när bopriserna gått ner i 2 års tid tidigt 90-tal som spädde på kraschen.
Vad har du belägg för det inte kan hända igen när kostnaderna ökar för staten radikalt? Menar du dagens politiker är totalt feminiserade östrogenkärringar nuförtiden?
Jag tror du lyckades beskriva politikerna precis på pricken där.
Citera
2022-08-13, 22:59
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Njaa.
Hade inga bolån då, men väl insatt i den i övrigt.
Exakt vilka skatter infördes mitt under brinnande finansiell kris hos befolkningen menar du?
Det är ju vad diskussionen avser som du citerar.

Jag är gruvligt trött på referenser till 90-talet i övrigt. Det är så satans ointressant så det liknar ingenting, då likheter helt enkelt inte existerar.
Varför drar du inte in oljekrisen på 70-talet när du ändå är i farten? 30 år som 50 år spelar väl ingen roll?
Har du något enda att tillföra det som vi idag står inför istället för att dra trötta paralleller till något Sverige drabbades av för 30 år sen?
Hur är din analys kring Sverige idag och om två år?

Läs länken så ser du, bl.a. höjd skatt på bränsle och tobak, höjd moms och karensdagar.

Att 90-talet är intressant är därför att vi sedan dess inte haft någon egentlig "kris" i Sverige eftersom man 2008 snabbt dopade ekonomin med minusräntor och amorteringsfria lån. Det är precis därför vi är där vi är med många överbelånade hushåll.

Allt talar för att höga mat- och energipriser kommer tvinga hushållen att minska på sin konsumtion och med det kommer arbetslösheten att öka. Då är bollen i rullning. Bostadspriserna kommer att falla rejält och det är slut med möjligheten att använda bostaden som bankomat.

Det skulle vara intressant att veta hur höga de svenska bostadspriserna hade varit om vi hade tillämpat 30 års rak amortering som i de flesta andra europeiska länder.
Citera
2022-08-13, 23:05
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Delar deras bild. 35% övervärderad i mindre och mellanstora städer och större delen av landet, 50% övervärderad i Göteborg, Stockholm och Mälardalen och andra anrika orter som Torekov och Skanör m m. En prisnivå som år 2011-2012 med dagens lönenivåer är en normal bostadsmarknad, varken för dyr eller billig.

Samma här. Sedan vill jag, apropå att hålla med, tillägga att man bör ha oerhört mycket kött på benen innan man börjar såga professionellas expertis. Det har förvånat mig många gånger under årens gång hur flashbackare i bostadstrådarna rakt av motsätter sig information från människor som dels har teoretisk och praktisk kompetens och dels oå avancerad nivå arbetar med att analysera, förstå och förutspå marknadens rörelser. Noll respekt för professionellas kompetens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in