2022-08-20, 10:10
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettokizz
Vart hittar man sådan billiga villor?🤪

Samt bara inte denna aspekt som spelar in eller har jag fel? Bränsle/El/Mat/Resor😂

Denna fina villa är åter på marknaden för 6.3, postade den förut och den drogs tillbaka från marknaden i Juni.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-flysta-spanga-stockholms-kommun-spangavagen-316-18685651

Slemhog hade köpt denna direkt om den kostade 3-3.5. Detta är slemhogs smak och den är jävligt bra.
Citera
2022-08-20, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
En villa med 4 msek i lån har varit galet billig att bo i. Kanske runt 7-8k i månaden. Två löner a 40k ger nästan 60k efter skatt. En ränta på 4% ger en boendekostnad på 15k i månaden. Fortfarande bara 1/4 av disponibel inkomst för hushållet som har hela 45k kvar när boendet är betalt.

Kommer knappast vara problematisk förutom för vissa som köpt maxbelånade på toppen

Du räknar inte med amortering och driftkostnader samt underhåll. Betydligt dyrare än så att bo i villa.
Citera
2022-08-20, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Har nu varit med om en intressant aspekt på nuvarande bostadsmarknad.
En närstående la ett bud på en fastighet under begärt pris. Men budet godtas inte och registrerades inte på mäklarens hemsida på objektet. Det kommer in ett bud på objektet på begärt pris. Helt OK
Sen kommer det som jag tycker är konstigt och ser som en indikation på nergången, mäklaren ringer upp min närstående och accepterar budet och de har nu bokat tid för att skriva på det lägre budet, då enligt uppgifter från mäklaren den som la budet på begärt pris hoppat av p.g.a att de inte fick lån av banken.
Men fortfarande ligger det högre budet på begärt pris kvar på nätet och hemnet.
Är det p.g.a att mäklarna inte vill visa att nu säljs kåkarna under begärt pris?

Ja mäklarna kan göra lite som de vill och de mörkar som faan nu. De redovisar nog inte många objekt också så statistiken blir skev.
Citera
2022-08-20, 10:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det var inte normalt på något plan, varken här hemma i sverige eller i vår omvärld. Det var bara en tidsfråga innan inflationen skulle komma. Hade världen gjort som oss och inte blivit så hysterisk hade inflationen varit betydligt lägre i hela världen. Det är lustigt att så många skyller på putin, men fakta är att den skenande inflationen var igång långt innan ukrainakriget startade.

Ja. Inflationen har varit här hela tiden. Hög inflation sedan 90-talets slut. Drog iväg särskilt iochmed 11 september-attackerna 2001 och förblev hög och förvärrades.

Men samtliga obildade samt de systemlojala och de regimlojala mupparna har ju ljugit för sig själva hela tiden och hävdat att inflationen bara varit som KPI minsann. Som Brasse sade i 5 Myror: FEL, FEL, FEL, FEL, FEEL.
Citera
2022-08-20, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Elbidrag kan dra åt helvete, det är stöld från hyresgäster, sparare och skattebetalare. Ren kommunism för välbärgade.

Det är ju klassisk (S) politik. Stjäl så mycket som möjligt från hederliga arbetande människor (sådana som absolut inte röstar (S) i vilket fall) och ge till startegiska väljargrupper. I detta fallet villaägaren som börjar misstänka att Borgerlig politik betyder att man får stå för att man budade upp ett överpris för huset...
Citera
2022-08-20, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det som är intressant är hur de som köper bostad klarar det och vill prioritera.
Att betala 20.000 kr i månaden för att bo tror jag avskräcker och styr en del av köpare mot billigare alternativ. Det i sig sänker priserna på dyrare objekt.

Så kan det säkert vara, jag tror det mer handlar om att allt är skakigt just nu och ingen vet hur det ser ut om 6 månader.

Sen tror jag att många hellre lägger 15-20 k för att bo i vill snarare än 10-15 k för att bo i hyres.
Men blir det dyrare att bo kommer ju priserna gå ner iaf kortsiktigt.
Citera
2022-08-20, 10:16
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Jag säger inte emot dig slemhog, men glöm inte att du jobbar i det offentliga och att dina kollegor är pk människor med flygskam och två barn som det är helt vidrigt att flyga med och stå och vänta på en flygplats i 6timmar.

Dom flög runt som fåglar hela tiden innan pandemin när Greta härjade som värst, Vissa lånade det kommunalt ägda flygplanet reserverat för kommunstyrelsen. Nu är det sniksemester och jag ser en stor skillnad, trots första coronafria sommaren utan restriktioner i europa så kör de tältsemester i Danmark.
'
Citera
2022-08-20, 10:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Så kan det säkert vara, jag tror det mer handlar om att allt är skakigt just nu och ingen vet hur det ser ut om 6 månader.

Sen tror jag att många hellre lägger 15-20 k för att bo i vill snarare än 10-15 k för att bo i hyres.
Men blir det dyrare att bo kommer ju priserna gå ner iaf kortsiktigt.
Alternativet är inte att bo i hyres utan att köpa billigare objekt eller bo kvar i nuvarande ägda bostad.
Citera
2022-08-20, 10:19
Medlem
Citat:
Denna fina villa är åter på marknaden för 6.3, postade den förut och den drogs tillbaka från marknaden i Juni.

https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-flysta-spanga-stockholms-kommun-spangavagen-316-18685651

Slemhog hade köpt denna direkt om den kostade 3-3.5. Detta är slemhogs smak och den är jävligt bra.

Men du kommer illa tvungen att lägga ner massvis av pengar på denna om du läste igenom besiktningens protokollet samt en drift kostnad på ca 60.000kr
Citera
2022-08-20, 10:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Vad tror du driftskostnaden blir efter nuvarande vinter på den kåken? 70.000 kr? 80.000 kr? 90.000 kr?
Citera
2022-08-20, 10:22
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det är ju klassisk (S) politik. Stjäl så mycket som möjligt från hederliga arbetande människor (sådana som absolut inte röstar (S) i vilket fall) och ge till startegiska väljargrupper. I detta fallet villaägaren som börjar misstänka att Borgerlig politik betyder att man får stå för att man budade upp ett överpris för huset...

Socialdemokraterna har aldrig subventionerat de välbärgade villaägarna tidigare, endast arbetarklass och de fattiga utan medel för bygga ett mer jämlikt samhälle där alla har de hyffsat lika.
Beskatta välbärgade har de alltid verkat för.
Sjuka tider nu. Problemet är Annie Lööf.
Citera
2022-08-20, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Alternativet är inte att bo i hyres utan att köpa billigare objekt eller bo kvar i nuvarande ägda bostad.

Men då blir det rörelse på marknaden, då borde mellanprisklass gå upp och övre prisklasser gå ner???

Eller du menar om alla vill bo i de lite billigare husen så kommer priserna gå ner? Det går ju inte ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in