Citat:
Det går inte att komma fram till hur någonting borde vara utan att utgå ifrån hur saker och ting är. Det enda sättet att argumentera för varför något borde vara på ett visst sätt är att peka på vilka konsekvenser som är önskvärda i förhållande till de som observeras. Och utan argument har man ingenting annat än ett tomt påstående utan värde.Trist. Jag trodde att du skulle ha lite mer kött på benen men så visar det sig att du är en komplett lättviktare som förmodligen lyssnat på Sam Harris(
) för första gången förra veckan.
För att reda ut det här så vi ta och definiera dessa två begrepp först.
1) Vetenskapen behandlar den empiriska verkligheten - med vad som händer i världen och hur saker och ting "är".
2) Moralfilosofi är den gren av filosofin som begrundar vad som är rätt och fel. Den hanterar alltså hur något "borde" vara.
Du kan inte använda dig av en deskriptiv definition om hur något "är" (vetenskapen) för att ge en normativ definition om hur något "borde" vara.
Detta är det klassiska så kallade "Is-ought problem" formulerat utav David Hume. Detta är något av det första du får lära dig på en kurs i filosofi. Det är så grundläggande det bara kan bli, nästintill mellanstadienivå.
Du får nog i alla fall bekanta dig med helt grundläggande begrepp inom filosofin innan du ger dig in i en sådär här diskussion.
https://en.wikipedia.org/wiki/Is%E2%80%93ought_problem

För att reda ut det här så vi ta och definiera dessa två begrepp först.
1) Vetenskapen behandlar den empiriska verkligheten - med vad som händer i världen och hur saker och ting "är".
2) Moralfilosofi är den gren av filosofin som begrundar vad som är rätt och fel. Den hanterar alltså hur något "borde" vara.
Du kan inte använda dig av en deskriptiv definition om hur något "är" (vetenskapen) för att ge en normativ definition om hur något "borde" vara.
Detta är det klassiska så kallade "Is-ought problem" formulerat utav David Hume. Detta är något av det första du får lära dig på en kurs i filosofi. Det är så grundläggande det bara kan bli, nästintill mellanstadienivå.
Du får nog i alla fall bekanta dig med helt grundläggande begrepp inom filosofin innan du ger dig in i en sådär här diskussion.
https://en.wikipedia.org/wiki/Is%E2%80%93ought_problem
Is-ought-problemet är en logisk motsägelse. När Hume argumenterar för detta problem så drar han själv en slutsats om hur det borde vara utifrån hur det är.
Citat:
Ett fullständigt logiskt argument som du inte lyckats bemöta utan istället försöker smita ifrån genom att byta ämne.
Låt oss sammanfatta. Du har än så länge gett uttryck i tråden för att det är okej att döda:
1) foster
2) medvetslösa människor som saknar anhöriga
3) sjuka ettåringar som saknar anhöriga
Allt detta rättfärdigar du genom ett argument som består utav att du "minskar" lidande eller att inget lidande uppstår, samt ett nyttoargument.
Då infinner sig frågan, är det någon mer grupp av människor du är okej med att mörda? En högst relevant fråga eftersom att det verkar dyka upp en ny grupp människor du är helt okej med att mörda i varenda inlägg.
1) foster
2) medvetslösa människor som saknar anhöriga
3) sjuka ettåringar som saknar anhöriga
Allt detta rättfärdigar du genom ett argument som består utav att du "minskar" lidande eller att inget lidande uppstår, samt ett nyttoargument.
Då infinner sig frågan, är det någon mer grupp av människor du är okej med att mörda? En högst relevant fråga eftersom att det verkar dyka upp en ny grupp människor du är helt okej med att mörda i varenda inlägg.
Citat:
Du liksom alla andra människor är bara intresserad av en enda sak, att minska ert eget lidande så mycket som möjligt. Att du inte förstår detta beror bara på okunskap. Och att du inte vet hur du ska minska ditt lidande på bästa sätt beror bara på okunskap. Vore människor fullständigt rationella skulle de ta livet av sig. De flesta vill leva eftersom de inte förstår att döden är det bästa för dem, eller för att deras överlevnadsinstinkter är så starka att de inte klarar att ta livet av sig.
Ja, du sa det i förra inlägget; nämligen att du vill döda alla människor på planeten eftersom att det skulle ta bort allt lidande.
Det du måste förstå är att du är relativt ensam om att anse detta, samt att jag inte håller med dig. Jag har inget intresse av att minska lidande till vilket pris som helst, faktum är att jag inte vill utrota lidande överhuvudtaget då jag anser att lidande är en nödvändighet och ofrånkomligt. Alla människor lider - det är en av sakerna som gör oss till just människor.
Det du säger om att människan enbart är intresserad av att minimera sitt lidande är ju givetvis ett helt verklighetsfrånvänt och felaktigt påstående. Om det hade varit på det viset så hade alla människor tagit livet av sig omedelbart - då döden innebär det ultimata minimerandet av lidande.
De allra flesta människor vill leva, trots att vi lider.
Det du måste förstå är att du är relativt ensam om att anse detta, samt att jag inte håller med dig. Jag har inget intresse av att minska lidande till vilket pris som helst, faktum är att jag inte vill utrota lidande överhuvudtaget då jag anser att lidande är en nödvändighet och ofrånkomligt. Alla människor lider - det är en av sakerna som gör oss till just människor.
Det du säger om att människan enbart är intresserad av att minimera sitt lidande är ju givetvis ett helt verklighetsfrånvänt och felaktigt påstående. Om det hade varit på det viset så hade alla människor tagit livet av sig omedelbart - då döden innebär det ultimata minimerandet av lidande.
De allra flesta människor vill leva, trots att vi lider.
Citat:
Förklara vad som är fel med premissen. Det positiva med att mänskligheten dör ut är att allt vårt lidande försvinner. Vad har du att lägga i den andra vågskålen? Vad är negativt med att mänskligheten dör ut?
Jag har inte sagt att det finns några logiska felaktigheter. Ditt resonemang är logiskt OM man utgår från premissen att det bästa för människan vore om vi dödade alla människor.
Det du har extremt svårt att greppa i inlägg efter inlägg är att din premiss är fel och helt ärligt talat, fullkomligt sinnessjuk.
Ett logiskt argument och slutsatsen av det är inte alltid rätt eller sanning, särskilt då premissen är felaktig. Återigen, så saknar du grundläggande kunskap om ämnet.
Om du vill förstå det här bättre så rekommenderar jag boken The Game of Logic.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Game_of_Logic
Kort sammanfattat kan jag säga att om premisserna är falska så blir slutsatsen det också, vilket innebär att falska slutsatser kan vara helt logiska.
Det du har extremt svårt att greppa i inlägg efter inlägg är att din premiss är fel och helt ärligt talat, fullkomligt sinnessjuk.
Ett logiskt argument och slutsatsen av det är inte alltid rätt eller sanning, särskilt då premissen är felaktig. Återigen, så saknar du grundläggande kunskap om ämnet.
Om du vill förstå det här bättre så rekommenderar jag boken The Game of Logic.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Game_of_Logic
Kort sammanfattat kan jag säga att om premisserna är falska så blir slutsatsen det också, vilket innebär att falska slutsatser kan vara helt logiska.
Citat:
Varför anser du att det mänskliga livet i sig har ett värde? De flesta människor lever miserabla skitliv fulla av depression och ångest som det hade varit bättre att vara utan. Varför anser du att någonting som är övervägande negativt är värdefullt och bör bevaras?
Jag har redan förklarar det, här:
(FB) Abortfrågan - allmän diskussion
och här:
Jag har således redan förklarat för dig varför ditt skademinimerings/nytto-argument går snett, farorna med det och vad som kommer hända om samhället börja leva efter dina principer.
och här:
Jag har således redan förklarat för dig varför ditt skademinimerings/nytto-argument går snett, farorna med det och vad som kommer hända om samhället börja leva efter dina principer.
Skademinimerings/nytto-argument går inte att komma ifrån. Det är oundvikligen dessa vi använder oss av när vi sätter gränserna. Du sätter gränsen för tillåtet dödande efter självförsvar men före abort eftersom du anser att den där gör mest nytta. Jag sätter den efter både självförsvar och abort eftersom jag anser att den gör mest nytta där. Det enda alternativet till att sätta gränsen där man anser att den gör mest nytta är att sätta ut den helt slumpmässigt.
Citat:
Du menar premissen att allt vi bryr oss om är att minimera vårt lidande? Ge isåfall ett exempel på någonting annat som skulle kunna motivera oss att göra någonting. Vilket annat värde finns det än att slippa ifrån ett obehag?
Jag förstår mycket väl ditt argument - ditt argument är på intet sätt svårt att förstå då det är på en mellanstadienivå. Det du inte förstår däremot är att din premiss som hela ditt argument bygger på är felaktig. Förstår du?
Citat:
Nej, det skulle de förstås inte om man bara ställer frågan sådär rakt upp och ner. Men de flesta svenskar håller med mig om att det är okej att döda oönskade foster, för där är de insatta i vilken nytta det gör.
Nu finns det givetvis ingen vetenskaplig undersökning på ämnet, men jag är fullkomligt övertygad om de flesta svenskar INTE håller med dig om att det är okej att döda medvetslösa människor och sjuka ettåringar.
Jag tror inte ens dina meningsfränder som också förespråkar abort här i tråden håller med dig när du säger det.
Jag tror inte ens dina meningsfränder som också förespråkar abort här i tråden håller med dig när du säger det.
Citat:
De flesta människor har en mycket begränsat förståelse för vad som är bäst för dem själva. Att någon föredrar det ena alternativet beror ofta på att de inte har förstått innebörden av det andra alternativet.
Tror du de flesta hellre växer upp under mindre bra förutsättningar och är vid liv eller att dom hellre hade varit döda om dom fick välja?
Jag känner många som växte upp under dåliga förutsättningar, situationer där du med all säkerhet hade förespråkat att dom skulle ha mördats i mammans mage innan de fick chansen till ett liv - de har allihop idag bra liv och tacksamma för att få vara vid liv.
En sista kommentar; Ipsi må vara den mest korkade person jag stött på, men du tar priset som den mest obehagliga, iskalla och rent ut sagt ondskefulla. Om du hade kommit till makten hade du utan att blinka satt igång ett industriellt massmord som följer din devis om nyttomaximering och skademinimering. De andra feministerna i tråden må, i mina ögon, ha fel och vara förvirrade, men dom hade aldrig gjort det du förespråkar.
"Att döda alla människor hade förmodligen varit det bästa för oss" - absinten
Jag känner många som växte upp under dåliga förutsättningar, situationer där du med all säkerhet hade förespråkat att dom skulle ha mördats i mammans mage innan de fick chansen till ett liv - de har allihop idag bra liv och tacksamma för att få vara vid liv.
En sista kommentar; Ipsi må vara den mest korkade person jag stött på, men du tar priset som den mest obehagliga, iskalla och rent ut sagt ondskefulla. Om du hade kommit till makten hade du utan att blinka satt igång ett industriellt massmord som följer din devis om nyttomaximering och skademinimering. De andra feministerna i tråden må, i mina ögon, ha fel och vara förvirrade, men dom hade aldrig gjort det du förespråkar.
"Att döda alla människor hade förmodligen varit det bästa för oss" - absinten
Jag vet inte riktigt vad du menar med ett industriellt massmord, men det låter både ineffektivt och meningslöst då folk tenderar att dra sig både från att mörda och låta sig bli mördade. Man kommer aldrig särskilt långt med ett sådant. Mer effektivt vore att bara förbjuda folk från att föröka sig. Hade jag haft kontroll över världens alla kärnvapen så hade jag förmodligen sprängt bort jorden. Och vet du vad? Inte en kotte hade klagat på att den var borta.