2022-07-27, 11:05
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkulan
Återigen så börjar du svamla en massa dumheter. Jag kommer inte svara dig mer för du för inte diskussionen på ett ärligt sätt. Jag baserar ju för fan mina frågor på det som har sagts.. (se ovanför). Det är inte jag som har sagt att alla lagar INTE ska följas, det är han som har sagt att man ska följa lagen, lyda den.

Det är inget påhitt, det är hans egna ord. Om man jämt ska lyda lagen så undrar jag om han hade lydit lagen om lagen sa att man måste våldta kvinnor.

Han är inte tvungen att följa lagen. Absolut inte, därför det finns lagförbrytare som kan ställas inför rätta.
Vem är han?
Vem svamlar, du är lite otydlig?

Det är du som påstår att regler och lagar är till för att brytas, har någon missuppfattat det?
Citera
2022-07-27, 11:06
Medlem
Citat:
Man kan inte följa lagen i alla sammanhang, korrekt.

Svara på frågan, hade du följt en lag som sa att man måste våldta kvinnor? Ja eller nej? Det är inte svårare än så.

För du har hävdat att man är tvungen att följa lagen.

Så en lag i din skalle är till att följas till punkt och pricka oavsett vad den antyder? Skrämmande.

Om jag tycker en lag är tillräckligt omoralisk och oetisk så hade jag inte följt den. Hade du våldtagit kvinnor om en lag sa att man måste göra det?

Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Vem är han?
Vem svamlar, du är lite otydlig?

Det är du som påstår att regler och lagar är till för att brytas, har någon missuppfattat det?

Svara nu eller så är diskussionen avslutad. Höj nivån på tråden. Sluta ducka frågorna och försök att tramsa till det.

Anser du att alla lagar ska följas till punkt och pricka och innebära tvärlydnad oavsett vad de antyder? I sådana fall är du totalt felknullad.

Med den logiken så hade du varit för att man måste våldta kvinnor om lagen sa så, du hade lydit det.
Citera
2022-07-27, 11:07
Citat:
Återigen så börjar du svamla en massa dumheter. Jag kommer inte svara dig mer för du för inte diskussionen på ett ärligt sätt. Jag baserar ju för fan mina frågor på det som har sagts.. (se ovanför). Det är inte jag som har sagt att alla lagar INTE ska följas, det är han som har sagt att man ska följa lagen, lyda den.

Det är inget påhitt, det är hans egna ord. Om man jämt ska lyda lagen så undrar jag om han hade lydit lagen om lagen sa att man måste våldta kvinnor.

Han är inte tvungen att följa lagen. Absolut inte, därför det finns lagförbrytare som kan ställas inför rätta.
Lagarna styrs av vad vi anser är moraliskt rätt, inte tvärtom.

Det är alltså ingen som säger att det är moraliskt rätt att tillåta abort eftersom lagen säger det, utan att lagen tillåter abort eftersom detta är det moraliskt rätta.
Citera
2022-07-27, 11:09
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Svara nu eller så är diskussionen avslutad.
Nu är du lite otydlig, vem är han?
Vad var frågan?
Jag har lite svårt att minnas ett antal inlägg tillbaka, det beror på mig.
Citera
2022-07-27, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Lagarna styrs av vad vi anser är moraliskt rätt, inte tvärtom.

Det är alltså ingen som säger att det är moraliskt rätt att tillåta abort eftersom lagen säger det, utan att lagen tillåter abort eftersom detta är det moraliskt rätta.

Det moraliskt rätta behöver inte vara det som majoriteten tycker. Slaveri sågs en gång i tiden som det rätta, var det rätt?

Att diskutera lagen är meningslöst, det är inget argument för abort. Det enda du säger är att de flesta tycker det är moraliskt försvarbart att begå abort. Och? Det är inget argument. Det är bara ett upprepande av hur världen ser ut.
Citera
2022-07-27, 11:11
Citat:
Det finns gfaktiskt hardcorereligiösa som har den inställningen att det är tillåtet om inte bibeln funnits.
Eller möjligen tio guds bud.
Ja eller IS-terrorister som tycker att det är moraliskt rätt att utplåna de otrogna.

Eller militanta veganer som tycker att det är moraliskt rätt att tända eld på lantgårdar.

Eller för den delen abortmotståndare som tycker att det är moraliskt rätt att skjuta abortläkare.
Citera
2022-07-27, 11:11
Medlem
Citat:
Tänk att du gjort den diskreptansen

Men om nu foster och embryo är det samma som ett barn, enligt dig, bestäm dig.

diskrepans heter det.
Citera
2022-07-27, 11:13
Citat:
Det moraliskt rätta behöver inte vara det som majoriteten tycker. Slaveri sågs en gång i tiden som det rätta, var det rätt?

Att diskutera lagen är meningslöst, det är inget argument för abort. Det enda du säger är att de flesta tycker det är moraliskt försvarbart att begå abort. Och? Det är inget argument. Det är bara ett upprepande av hur världen ser ut.
Fast vad man tycker är moraliskt rätt varierar ju.

IS-terrorister tycker att det är moraliskt rätt att döda alla otrogna, är det rätt?
Citera
2022-07-27, 11:14
Medlem
Citat:
Där har du helt enkelt fel.
MOdern bestämmer värdet.

När barnet väl är fött och modern bara upplever det som en belastning utan glädje och bara kan ge det misär, då gäller det att abortförbudarna ställer upp och ger barnet ett framtidshopp.

Men ser vi det hända någon gång.?
Men inte hos abortförbudarna, de skiter väl i de födda barnen. De låter barnen dö i malaria, sjukdomar som går att vaccinera bort, kolera och andra pester som drabbar fattiga människor.
De lägger sina resurser på antiabortkampanjer.
'
det finns organisationer med alldeles för små resurser försöker rädda några få av de tvångsfödda barnen, men alldeles otillräckligt.

Men vad är din poäng ditt pucko? Att modern enligt det nuvarande lagsystemet bestämmer värdet? Vi snackar om moralen här.

OK, så en kvinna som har 1 vecka kvar till att föda ett barn ska få bestämma värdet på den ofödde?
Citera
2022-07-27, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast vad man tycker är moraliskt rätt varierar ju.

IS-terrorister tycker att det är moraliskt rätt att döda alla otrogna, är det rätt?

Jag frågar vad du tycker är rätt och om du anser att det lagen stipulerar ska följas till varje pris. Ja eller nej? Om du inte svarar ja eller nej på frågan denna gång så får du inget mer svar någonsin. För nu får du sluta hålla på att undvika och ducka frågor.
Citera
2022-07-27, 11:17
Medlem
Citat:
Nu är du lite otydlig, vem är han?
Vad var frågan?
Jag har lite svårt att minnas ett antal inlägg tillbaka, det beror på mig.

Du skrev innan att du måste lyda lagen, det måste du inte alls. Faktum är att jag hade förväntat mig att du inte följer lagen om den insisterade på något djupt omoraliskt och oetiskt som du var emot - exempelvis att våldföra sig på barn eller att våldta kvinnor.

Att sätta likhetstecken med lydnad och lagen är oroväckande. Då är du en slav för staten.

Du måste resonera kring vad lagen stipulerar och du kan aldrig följa den slaviskt för det finns etiska och moraliska principer som väger tyngre än vad lagen säger, i varje fall enligt mig. Exempel: Om lagen sa att man måste våldta kvinnor, hade du då lydit och gjort det? Om inte, vad bra då är vi överens om att lagens utformning inte ska vara ett likhetstecken med om den ska följas eller inte.

En ond lag hade jag aldrig följt.

Att majoriteten är för abort i Sverige är inget argument. Det är ett argumentationsfel, en appeal to popularity. Där man tror det ''rätta'' är det som majoriteten tycker.
Citera
2022-07-27, 11:18
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Man kan inte följa lagen i alla sammanhang, korrekt.

Svara på frågan, hade du följt en lag som sa att man måste våldta kvinnor? Ja eller nej? Det är inte svårare än så.

För du har hävdat att man är tvungen att följa lagen.

Så en lag i din skalle är till att följas till punkt och pricka oavsett vad den antyder? Skrämmande.

Om jag tycker en lag är tillräckligt omoralisk och oetisk så hade jag inte följt den. Hade du våldtagit kvinnor om en lag sa att man måste göra det?
MIn ambition är att följa lagen, snusmumriken inom mig gör dock att jag tänjer lite på den ibland
Angående våldtäkt så har jag inte mycket våldskapital att ta till, jag skulle bli en usel lagföljare.
Men hur får vi in en så usel lag i rättssystemet. Det luktar halmgubbe.
Det var tillåtet att våldta sin hustru förr, men de flesta gjorde inte det, konstigt när det var tillåtet.

Jag skulle nog undfly plikten så gott som möjligt.
Om du tycker att abort är oetiskt tycker jag att du inte ska begå abort, jag tycker inte det är oetiskt att du inte gör en abort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in