Citat:
Ursprungligen postat av
LavezziLrey
Fina sagor du drar... Dock så är det irrelevant och saknar förankring i verkligheten.
Kvinnan väljer att ha ansvarslöst sex, blir på smällen och mördar sitt barn.
Sådana som du står och hejar på och förklarar för andra barn att om en kvinna blir på smällen så mördar man barnet. Vips så har man en kultur där abort är förväntat och den som väljer att föda barnet betraktas som konstig.
Du och alla horor som mördar sina barn gör det svårare för kvinnor som inte vill mörda sina barn.
Om du inte hade varit så efterbliven hade du känt till att det finns barnbidrag, underhållsbidrag och möjlighet till andra bidrag också.
Nej, det är inga sagor. De kvinnor jag känner har gjort abort pga. den blivande pappan. Två av kvinnorna blev tom. hotade av den blivande pappan att göra abort. Och ser man till den studie som jag skrivit om, ser man samma sak. Relationen till den blivande barnafadern är en stor viktig del kring ett abortbeslut för kvinnan. Och här kan verkligen mannen påverka och trygga kvinnan så att hon väljer att föda barn.
Jag är uppfostrad i ett katolskt hem. Där är kärnfamiljen viktig. Abort är
inte ens ett alternativ. Utan om en kvinna är gravid, så är det mannens ansvar att ta ansvar för familjen: genom giftemål och evig trohet. Så du kan skippa ditt skitsnack redan här.
Men jag vet att om en kvinna känner sig nödgad till abort, för att mannen har
smitit från sitt familjeansvar och kvinnan känner att hon inte ensam kan ta ansvar för avkomman. Så är det ytterst viktigt att aborten sker lagligt, säkert och tryggt för kvinnans liv och hälsa (abort kommer hon ju göra ändå, med risk för eget liv och hälsa om aborten sker olaglig, osäkert och otryggt, så fostrets liv kommer inte gå att rädda ändå). Har mannen
smitit från sitt familjeansvar, så är han absolut medskyldig till kvinnans abortbeslut. En
riktig man smiter inte från sitt familjeansvar, han ser till att trygga den kvinna han har gjort gravid, så att hon vill fortsätta vara gravid och med glädje föder deras gemensamma avkomma.
Du är säkert medveten om att många män smiter från sitt familjeansvar? Det kan knappast vara en nyhet för dig. Mannen har även han haft "oansvarigt sex" om sexet mellan man och kvinna leder till oönskad graviditet. Man och kvinna är lika ansvariga, både för det oansvariga sexet och konsekvenserna därav.
"Sådana som jag" hejar på att man och kvinna tar gemensamt ansvar för den avkomma de skapat via sex. Men om mannen har smitit från sin del av ansvaret och kvinnan därmed känner sig nödgad till abort (eller av andra orsaker känner sig nödgad till abort) ska hon
givetvis få göra denna lagligt, säkert och tryggt. Inte olagligt, osäkert och otryggt. Jag är nämligen humanist också. Och som humanist värnar jag om kvinnans liv, även fast hon känt sig nödgad till abort och gjort abort.
Jo, jag har barn, så jag känner mycket väl till detta. Men det blir ändå ekonomiskt knapert för en fattig ensamstående person. Är man två vuxna som delar det ekonomiska och praktiska ansvaret, så underlättar detta väldigt mycket. Man delar på boendekostnader, matkostnader (som nu har skjutit i höjden), el, vatten, omkostnader kring barnen osv. på två löner istället för en. Det slår alla bidrag med hästlängder.