Citat:
Ursprungligen postat av
DarkFire
Det är ju ett sätt att se på det.
Jag ser det som att vi män har stått över kvinnorna i några tusen år, ojämlikt till vår fördel.
Nu när det börjar rättas till så kan ju en del män känna det som nu är jämlikt som att kvinnorna nu står över oss. Det är kanske inte så konstigt, alltid svårt att vänja sig vid något nytt.
När en sån här förändring görs så kan det absolut betyda att det i en del fall väger över till kvinnornas fördel, inte så konstigt, men det tycker jag vi kan ge dem.
Det kommer bli bättre, de som är emot det kommer att dö ut och om de inte har förgiftat sina avkommor för mycket så kommer de att finna sig till rätta.
Så, du tror på det narrativet?
Att det är reparationer av alla historiska oförrätter?
Låt mig återkomma till varför det är en helt befängd idé, men vi tar ett par av dina poänger först.
"När en sån här förändring görs så kan det absolut betyda att det i en del fall väger över till kvinnornas fördel"
Det är så man sålde in feminismen. Man kallade kvinnan för offer och mannen som förövare och eftersom det är "orättvist" måste alla hjälpas åt att lyfta kvinnor till "samma" utfall.
Problem är bara att denna orättvisa aldrig funnits i modern tid. På 70-talet blev det lag på att man inte vid t.ex. lönesättning får diskriminera enligt kön, sexuell läggning, hudfärg osv. Löneskillnaderna beror på att kvinnor väljer jobb som ger sämre betalt för att det är den sortens jobb de vill jobba med. Inte tunga, svåra eller farliga jobb. Eller för den delen i tech, som ingenjörer eller systemvetare, där man kan fakturera helt andra pengar, än t.ex. i den skattefinansierade vården.
Problemet med din teori från början är inte att män stod över kvinnor. Samhället har aldrig byggts på den premissen. Vi hade ett ståndssamhälle, där klass stod över klass.
Att din blivande nyfödda son skulle födas med en skuld mot flickor som föds samtidigt är rent av vidrigt. Snacka om sexistisk tanke! Jag gissar att han aldrig, hur mycket han är kryper och krälar för kvinnor resten av sitt liv, aldrig blir skuldfri, utan även hans son ärver denna synd?
Tänk nu!