2022-06-30, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Har inte läst hela tråden. Men strunta i krossade tomater det är bara blaskigt och tar bort smaken. Jag kör med med hela tomater på burk istället och har även i en gnutta rödvin.

12 sidor innan en tillstymmelse till rätt svar dök upp. Tomatsåsen långkokar du på hela skalade tomater innan köttfärsen lämnat förpackningen.

Bryn lök i smör, i med tomaterna och annat du gillar och låt det puttra på lägsta värmen under lock i två-tre timmar.
Ge fan i grädde och pissfonder (flytande salt med noll smak), eventuellt oxbuljongtärning. Tomatpuré, Worcester, liquid smoke, soja, lite hetta eller rödvin är bra saker du kan ha i. Du ska ha ett rökigt djup i smaken, inte sötma eller fett. När du tar av locket och reducerar får du en tjock, smakrik sås som heter duga. Nu kan du tillsätta den till köttet.
Senast redigerad av Neurotypisk 2022-06-30 kl. 10:04.
Citera
2022-06-30, 10:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
1 h inte tusan ska du låta det puttra så länge . 20 minuter räcker ! Och använd blandfärs
20 minuter räcker fan inte alls. Tre timmar brukar jag köra.

Blandfärs är dock ett bra tips.
Citera
2022-06-30, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matsu-san
Spiskummin och åter spiskummin
Håller med! Spiskummin är Guds gåva till mänskligheten <3
Citera
2022-06-30, 10:53
Medlem
SvampDamp.s avatar
Jag vill ändå säga att jag är ganska bra på att laga mat. Hemligheten bakom en bra köttfärsås är att ha i extra mycket lök och vitlök, sedan får man krydda upp färsen allteftersom den blir klar. Sedan måste du också krydda upp såsen med. Annars smakar bara såsen eller köttfärsen. Brukar ha i 2.5-3 lökar i 500 gram.
Citera
2022-06-30, 10:59
Medlem
lugna ner digs avatar
Har du ätit ragu i Italien? Den är mer "smaklös" än försvenskade versioner sett till sälta och sötma, däremot finns det mer komplexitet och djup i smaken efter ett 4 timmarskok med få och bra färska råvaror.
Citera
2022-06-30, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Här har du en äkta italiensk:

Tagliatelle för 4 personer
100 g pancetta (eller orökt sidfläsk)
1 stor morot
1 stor gul lök
1 burk med passerade tomater
2 matskedar tomatpuré
250 gram nötfärs
250 gram fläskfärs
2 dl rött vin
Olivolja, salt och peppar
Finhacka lök, morot och pancetta. Fräs på låg värme i stekpanna tills allt är helt mjukt. Slö över allt i en gryta, förslagsvis en gjutjärnspanna med lock. Fräs sedan färsen i samma panna som du hade grönsakerna i. När färsen är brynt så lägger du även över denna i grytan.
Slå på värmen på plattan med grytan och när det börjar fräsa riktigt ordentligt så slår du på vinet. Låt det koka upp hastigt och sänk sedan värmen så att det småputtrar. Låt vinet koka in helt och hållet, ca 15 minuter. Det ska i princip bli helt torrt.
Nu är det dags att hälla i de passerade tomaterna och purén. Salta och peppra. Sätt på locket och koka på svag värme i minst 2 timmar.
Koka pastan, häll av och lägg sedan tillbaka i kastrullen. Ta 2/3 av färsen och lägg ner i pastan. Tillsätt parmesan och rör om. Lägg upp på tallrikar och fördela sedan resten av såsen på varje tallrik.

Sen finns ytterligare 50 tal varianter
Ingen ”äkta” italiensk ragu skippar sellerin. Man börjar alltid bygga smakerna i ragun med en soffritto.
Citera
2022-06-30, 11:22
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?

Detta skulla jag ändra
1. Fräs löken och vitlöken först, innan du lägger till köttet. Då tar oljan smak av det.
2. Använd passerade tomater och lite tomatpure istället för krossade. Krossade tomater gör det blaskigt.
3. Lägg en gnutta socker också. Det tar bort lite av syran från tomaterna och lyfter smaken.
Citera
2022-06-30, 12:56
Medlem
kompakt-utseendes avatar
Tillsätt stjärnanis för mustighet.
Apelsinskal tar fram sötman i tomaterna, skölj ekologiska apelsiner och spar avhyvlade skalet.
Citera
2022-06-30, 13:06
Medlem
snurresprettiss avatar
Du kanske har för dåliga smaklökar?
Citera
2022-06-30, 13:06
Medlem
Sladdarens avatar
En solstorm med svar i tråden. Det är roligt

Tycker att man ska förvalta sina råvaror så gott det går

Tillägg:
Tex grönsaker och torra kryddor ska stekas på eller svettas
Färsen ska brynas men behöver inte brynas ihjäl utan så där lagomt
Tomatpuren ska stekas på för att få fram sötman
Hela tomater på burk och eller passerade tomater gäller, inte krossade
Tycker inte om långkok av köttfärssås, jag vill ha lite tuggmotstånd
Smör ska användas ej olja. Olja gör så såsen inte fastnar på pastan men du kan toppa med olivolja på pastarätten när du blandat ihop såsen med pastan
Man pressar inte vitlöken utan man river den
Helst lite mjölk istället för fet grädde eller creme fraishe
Vin och socker
peppar är viktigt .. gärna blandpeppar

tomatketchupens icke vara eller vara kan vara lite knepigt , tycker att det kan vara ett bra komplement men inte jämt till olika modeller av köttfärsåser och då ska det var heinz ketchup

Selleri kan ge en oangenäm smak tof och kan ta över tycker jag så den behöver inte alls åka med jämt och man kan köra med fänkol eller rotselleri ochså eller bara morot och vitlök och gullök. Inget är egentligen rätt och fel här men så tycker jag
Citera
2022-06-30, 13:18
Medlem
FreddeFreshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?

Rent generellt så har du nog för mycket vätska som spär ut smakerna. Du verkar även missa vissa smakgivande tillagningstekniker.

Förslag till förändring som förhoppningsvis ger dig mer smak:

- Smör istället för olivolja.
- Blandfärs istället för nötkött.
- Passerade tomater istället för krossade.
- Färsk vitlök istället för vitlökspulver.
- Salta och peppra köttet under fräsning (fega ej med saltet).
- Bryn köttet ordentligt, viktigt med stekyta.
- Färs tomatpuré tillsammans med soffritton.
- Buljong och fond. Benmärg är next level.
- Rödtjut.
- En nypa riven muskotnöt.
- En skvätt worcestershiresås.
- Lagerblad.

Nu till det viktigaste, koktiden. Koka på låg värme utan lock under en längre tid, 2-3 timmar. Addera en skvätt pastavattnen om du tycker den blir för torr. Jag brukar lägga i stjälken/kanten från en bit parmesan sista koktiden, hett tips.

Hojta om du vill ha det fulla receptet, sitter på mobilen. Lycka till!
Citera
2022-06-30, 13:49
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Man pressar inte vitlöken utan man river den

nej, man skär den nanometer-tunt med en japansk kockkniv, som man i sin tur omständigt slipat på en slipsten. det är viktigt att man bor i en kommun som har mjukt vatten när man fuktar slipstenen, annars bör man helst borra en brunn och hämta eget vatten. om det, vattnet alltså, behöver fraktas lång väg är det kanske lockande att använda plastdunkar, som tyvärr förstör vattnet. det ska vara trätunnor. och då menar jag inte nån trätunna man köpt på öob utan en riktig ektunna som är rigoröst tjärad (helst blandat med linolja och balsamterpentin). innan tunnbindning bör eken ha torkat i minst två år, annars kan man få garvsyra i vattnet och då kan man lika gärna pressa vitlöken eller köpa dafgårds köttfärssås
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in