Citat:
Ursprungligen postat av
Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?
Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?
Först steker man lök i lite olivolja,
Behöver inte bli helt klart för den ska i sen med köttfärsen.
Stek köttfärsen tills den är nästan klar, i med löken. Låt det bli klart tillsammans.
I med krossade tomater(viktigt här att använda Mutti polpa eller liknande och inte coop, Ica eller sådär, STOR skillnad faktiskt)
Låt värma upp, när det är lite varmt kan du ha i grädde och lite tomatpuré.
Låt grädden bli varm och börja koka. I med creme fraiche. Koka upp och låt småputtra ett tag.
I med kalvfond, och mörk kinesisk soja(var försiktig med denna, den smakar mkt och ibland behöver man inte ens salta för att den är smakrik som bara attan). Låt tjockna till i 10-20 min.
I med salt och svartpeppar och sist vitlök. Är jag lite äventyrlig så skippar jag vitlök och kör cajunkrydda som sambon gjort och kanske chili. Perfekt om man gör mkt för då kan man ha i kidneybönor dagen efter och få en variation i vardagen med en schyst chili con carne.
Låt stå några minuter på svag värme efter vitlöken.
Brukar smaka mycket.
Enda jag reagerade på ditt tillvägagångssätt är lång tillagningstid och mycket olika kryddor. Ibland är mindre bättre skulle jag säga och vattnet kan du skippa.
Morot kan också göra det "blaskigt" tycker jag.
Men det är förmodligen någon som tycker om exakt tvärt om mot hur jag gör.