2022-06-29, 23:11
  #1957
Medlem
R5As avatar
https://youtu.be/9b3SMmilycw

Vincenzo’s plate.

Att mixa blandfärs är en smaksak, jag föredrar nöt.
Citera
2022-06-29, 23:13
  #1958
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
https://youtu.be/9b3SMmilycw

Vincenzo’s plate.

Att mixa blandfärs är en smaksak, jag föredrar nöt.

HAN ÄR KUNG

ska se denna video imorgon och prova hans sätt

I italien har dom fläskfärs eller blandfärs.

Nötfärs har jag i tacos.

Blandfärs är godast i köttfärssåser, och köttbullar , saftigare, fetare

Trevligast är kalvfärs 60% 40% fläskfärs om det går

I matlagning hemma i eget kök finns inga rätt eller fel, man gör så som man själv vill ha det.

Däremot kan man vara förlåtande ibland om man bjuder någon känslig, man har mindre hetta eller liknande då, mindre vin och mustighet om det är många barn som ska äta.
Ja ni fattar
__________________
Senast redigerad av kaptenwhite 2022-06-29 kl. 23:20.
Citera
2022-06-29, 23:17
  #1959
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaptenwhite
HAN ÄR KUNG

ska se denna video imorgon och prova hans sätt

I italien har dom fläskfärs eller blandfärs.

Nötfärs har jag i tacos.

Blandfärs är godast i köttfärssåser, och köttbullar , saftigare, fetare

”Beef is the original”.

I Italien skiljer de sig från region till region vad man använder, extremt mycket.
Han brukar vanligtvis köra rött men för nån anledning körde han vitt i denna.

Kung är han dock, älskar hans carbonara reactions.
Citera
2022-06-29, 23:38
  #1960
Medlem
Bort med nästan alla kryddor, ev. lite oregano eller basilika och peppar. Bort med soja och sambal oelek.
Jag har alltid i tomatpuré och buljong, både tärning och kalv eller oxfond.
Lök, vitlök, morot, selleri och vin.
Se även till att köpa tomatkross av bra kvalitet, de billiga brukar vara skit.
Puttra så länge som möjligt, jag gör ofta i slow cooker och får puttra hela dagen.
Citera
2022-06-29, 23:49
  #1961
Medlem
Rhynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?

Många skriver att du har fattig kryddning, mer salt osv osv men jag tycker du inte det är något fel på ditt val av smaksättning. Jag hade dock börjat i lite annorlunda ordning och bytt ut några råvaror.

Se till att du får bra stekyta på din färs, det ger både mer smak och bättre färg på din köttfärssås.
Tillsätt din färska tomat tillsammans med andra grönsakerna, då du vill har bort vätskan från tomaten och jag personligen vill att den ska koka sönder.

Sedan hade jag bytt ut dina krossade tomater till hela skalade tomater på burk. Mycket godare smak, mer fyllig, bättre sötma och ger bättre konsistens till din köttfärssås. Jag hade varit försiktig med sojan då smaken lätt kan ta över och istället gått på oxfond för mer karaktär och för sältan. Att byta ut 1 dl vatten mot 1 dl rödvin kan ju även de boosta din köttfärsås till det extra. Sedan så brukar jag aldrig koka min köttfärsås med lock då du vill reducera vätskan till önskad konsistens och smak, en till två timmar brukar räcka.
Citera
2022-06-29, 23:49
  #1962
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?
Först steker man lök i lite olivolja,
Behöver inte bli helt klart för den ska i sen med köttfärsen.
Stek köttfärsen tills den är nästan klar, i med löken. Låt det bli klart tillsammans.

I med krossade tomater(viktigt här att använda Mutti polpa eller liknande och inte coop, Ica eller sådär, STOR skillnad faktiskt)

Låt värma upp, när det är lite varmt kan du ha i grädde och lite tomatpuré.
Låt grädden bli varm och börja koka. I med creme fraiche. Koka upp och låt småputtra ett tag.

I med kalvfond, och mörk kinesisk soja(var försiktig med denna, den smakar mkt och ibland behöver man inte ens salta för att den är smakrik som bara attan). Låt tjockna till i 10-20 min.

I med salt och svartpeppar och sist vitlök. Är jag lite äventyrlig så skippar jag vitlök och kör cajunkrydda som sambon gjort och kanske chili. Perfekt om man gör mkt för då kan man ha i kidneybönor dagen efter och få en variation i vardagen med en schyst chili con carne.

Låt stå några minuter på svag värme efter vitlöken.

Brukar smaka mycket.
Enda jag reagerade på ditt tillvägagångssätt är lång tillagningstid och mycket olika kryddor. Ibland är mindre bättre skulle jag säga och vattnet kan du skippa.
Morot kan också göra det "blaskigt" tycker jag.

Men det är förmodligen någon som tycker om exakt tvärt om mot hur jag gör.
Citera
2022-06-29, 23:59
  #1963
Avstängd
som någon annan skrev, kalv eller oxfond gör susen
Citera
2022-06-30, 00:06
  #1964
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Finns det någon buljong som inte innehåller en massa skit som är farligt för hälsan?
Buljong är helt ofarligt.
Citera
2022-06-30, 00:11
  #1965
Medlem
Byt ut vattnet mot creme fraiche istället, och ös på med lite mer krydda.
Citera
2022-06-30, 00:16
  #1966
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extendedhuman
För lite kryddor? Tappat smaken i mun?

Köttfärsås smakar tyvärr inte så mycket, det är väl därför den är så populär i Sverige.
Det är ju bara sekunda kött malt och sura tomater.
Nä, den bör ni undvika som rätt.
Citera
2022-06-30, 01:34
  #1967
Medlem
Matsu-sans avatar
Spiskummin och åter spiskummin
Citera
2022-06-30, 01:44
  #1968
Medlem
Grismunns avatar
Släng i 2st kuber köttbuljong. Salt är en smakförstärkare. Har på senare tid även börjat använda MSG.
__________________
Senast redigerad av Grismunn 2022-06-30 kl. 01:46. Anledning: Fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in