2022-06-27, 16:27
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Det går att spana på den som utför illegala aborter också.
Med tanke på att det numera finns läkemedel som framkallar aborter så kommer säkerligen de flesta framkallas i hemmet med kvinnan som enda deltagare, möjligen med någon partner eller nära vän. Vi är inte kvar på strumpstickstiden. Och som sagt, en weekendresa till Köpenhamn för att skämma bort sig själv lite - ska myndigheterna spana där också?

Det känns som att med resurserna som måste läggas ner på att jaga kvinnor som gör abort så får vi lägga ner jagandet efter gängkriminella som skjuter. Toppenbra prio av resurser!
Citera
2022-06-27, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Med tanke på att det numera finns läkemedel som framkallar aborter så kommer säkerligen de flesta framkallas i hemmet med kvinnan som enda deltagare, möjligen med någon partner eller nära vän. Vi är inte kvar på strumpstickstiden. Och som sagt, en weekendresa till Köpenhamn för att skämma bort sig själv lite - ska myndigheterna spana där också?

Det känns som att med resurserna som måste läggas ner på att jaga kvinnor som gör abort så får vi lägga ner jagandet efter gängkriminella som skjuter. Toppenbra prio av resurser!

Köp av sådana läkemedel blir då ett bevis som åklagaren kan bygga sitt åtal på.
Citera
2022-06-27, 16:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes
Det finns ju ingen anledning att utreda något som inte är olagligt. Om mord på ofödda barn hade varit olagligt, då hade det absolut behövt utredas.

Vilket är vad jag frågade hela tiden. Jag frågade om din drömvärld och nu vet jag hur den ser ut. Mordutredningar vid missfall. Precis vad någon som just förlorat sitt ofödda barn önskar sig i den situationen.

Citat:
Jag är en människa och bryr mig därför främst om människor. För mig är ett ofödd barn mer värt än tex en mygga.

Mmmm, du riktigt osar medmänsklighet. Hur många av de här oönskade, ofödda barnen har du adopterat?

Citat:
Man måste absolut inte vara en slampa bara för att man blir gravid. Jag har inte använt ordet slampa.

Du tycker inte ordet slampa rättvist representerade det du skrev? Du pratade ändå om hedonism och kvinnor som vill ha en massa slumpmässigt sex osv osv...om du har ett annat ord till hands så kan jag använda det om du vill.

Citat:
En kvinna kan givetvis bli gravis tillsammans med sin man om de inte använder preventivmedel, trots att hon inte vill bli gravid. Men det finns många sätt att förhindra graviditeter som inte innebär att man mördar det ofödda barnet.

Men om man gjort allt man kunnat och det ändå sker? Inga undantag?

Citat:
Det är ju lagligt att mörda sitt barn i västvärlden, så det finns liksom ingenting att kämpa för om det nu är det man vill göra. Men jag ser inte det som någonting positivt. Missförstå mig inte nu, jag går inte omkring och tänker på alla vuxna kvinnor jag träffar (då det är väldigt vanligt att kvinnor har utfört aborter) som barn-mördare.

Ytterligare en anledning att överväga att det kanske saknas någonting i din definition av ordet "mord". BORDE du inte tänka på personer som begått "barnamord" som "barnamördare"?

Citat:
Men inga fina ord förändrar det faktum att det trots allt är ett mord på ett barn. Kvinnan som bestämmer att det ska utföras gör det givetvis inte pga att hon hatar sitt barn eller vill någon något illa. Det handlar snarare om en slags bekvämlighet och själviskhet, och därför vill inte jag normalisera aborter. Men tro mig när jag säger att jag är väldigt ensam om att ha denna syn i Sverige. De flesta svenskar (både kvinnor och män) har inga som helst problem med att mörda sina barn.

Och likväl är du ok med det i situationer där någon blivit våldtagen för att deras liv ska bli lite lättare. Borde inte det falla in under "bekvämlighet"?
Citera
2022-06-27, 16:31
Medlem
Citat:
Varför skulle mannen vara skyldig om sexet var frivilligt?

Brottet är inte sexet som var frivilligt utan att göra kvinnan gravid som var ofrivilligt. Om mannen inte vill det får han väl använda kondom eller sterilisera sig så han inte råkar göra någon gravid mot dennes vilja.
Citera
2022-06-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Brottet är inte sexet som var frivilligt utan att göra kvinnan gravid som var ofrivilligt. Om mannen inte vill det får han väl använda kondom eller sterilisera sig så han inte råkar göra någon gravid mot dennes vilja.

Varför skyddade hon sig inte om hon inte ville bli gravid?
Citera
2022-06-27, 16:39
Medlem
Citat:

Svara på det jag skrev istället. Vi har redan konstaterat att preventivmedel inte är 100%. Har inte mannen något ansvar om han gör någon gravid?
Citera
2022-06-27, 16:40
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Enligt den jag diskuterade med förut finns det regler om att man ska prioritera mamman. Jag har ingen anledning att ifrågasätta det. Min egen åsikt är att det grundar sig på ekonomiska anledningar. Det brukar göra det när man måste välja vem man ska rädda om man bara kan rädda en.

Har du baserat din åsikt på något konkret?

Citat:
Om hans påstående är fel, är det väl gomersgotoground du ska svara

Om jag får feeling så kanske jag gör det. Men just nu har jag synpunkter på vad DU skrev om att syftet är ekonomiskt från statens håll.

Citat:
När du inte förstod vad jag menade med abortera sent, vilket kan vara otydligt av mig, förklarade jag vad jag menade. Förstod du inte förklaringen?

Jag förstår den. Inte säker på att jag köper den, dock. Jag tror i första hand att du helt enkelt inte hade koll, men det är mitt problem.

Citat:
Kanske du skulle hålla dig till topic, när jag faktiskt svarat på alla dina inlägg och alla dina frågor.

Will do.
Citera
2022-06-27, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Svara på det jag skrev istället. Vi har redan konstaterat att preventivmedel inte är 100%. Har inte mannen något ansvar om han gör någon gravid?

Och ändå valde hon att ha sex trots det. Varför skulle då ansvaret inte vara hennes?
Citera
2022-06-27, 16:43
Citat:
Det kanske hon gjorde men skyddet fallerade. Eller så trodde hon att hon var i en säker period. Eller så trodde hon att hon inte kunde bli gravid. Eller tyckte att oddsen för graviditet var så små att de kunde chansa.

Och han, varför skyddade inte han sig om han inte ville att hon skulle göra abort?
Citera
2022-06-27, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Det kanske hon gjorde men skyddet fallerade. Eller så trodde hon att hon var i en säker period. Eller så trodde hon att hon inte kunde bli gravid. Eller tyckte att oddsen för graviditet var så små att de kunde chansa.

Och han, varför skyddade inte han sig om han inte ville att hon skulle göra abort?

Hon tog en chansning alltså. Men klaga inte då.
Citera
2022-06-27, 16:45
Citat:
Köp av sådana läkemedel blir då ett bevis som åklagaren kan bygga sitt åtal på.
Och varför ska åklagaren lägga sig i vilka som äter magsårsmedicin?
Citera
2022-06-27, 16:46
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vilket är vad jag frågade hela tiden. Jag frågade om din drömvärld och nu vet jag hur den ser ut. Mordutredningar vid missfall. Precis vad någon som just förlorat sitt ofödda barn önskar sig i den situationen.

Mmmm, du riktigt osar medmänsklighet. Hur många av de här oönskade, ofödda barnen har du adopterat?

Du tycker inte ordet slampa rättvist representerade det du skrev? Du pratade ändå om hedonism och kvinnor som vill ha en massa slumpmässigt sex osv osv...om du har ett annat ord till hands så kan jag använda det om du vill.

Men om man gjort allt man kunnat och det ändå sker? Inga undantag?

Ytterligare en anledning att överväga att det kanske saknas någonting i din definition av ordet "mord". BORDE du inte tänka på personer som begått "barnamord" som "barnamördare"?

Och likväl är du ok med det i situationer där någon blivit våldtagen för att deras liv ska bli lite lättare. Borde inte det falla in under "bekvämlighet"?
Det är ju inget missfall om de utför en abort. Ett missfall sker av sig själv, och är ingens fel.

Jag har aldrig påstått att jag är någon "god medmänsklig" människa. Det behöver du heller inte vara för att vara emot mord på barn. Jag har inte adopterat något barn och kommer aldrig att göra. Jag anser inte att jag hade varit en lämplig förälder. Hur som helst så är det inte min uppgift att ta hand om andra människors barn. Men jag kan säga så här: "om jag hade haft oskyddat sex med en kvinna som inte hade tagit p-piller, hade jag definitivt tagit hand om mitt barn om hon hade blivit gravid". Om hon hade mördad mitt barn hade jag dessutom inte på något sätt gillat detta.

Problemet du verkar ha är att jag ser abort som mord. Om du ser abort som något trivialt eller något fint får du gärna göra det. Men jag tycker inte det, och jag kan garantera dig att större delen av världens befolkning håller med mig om detta. Det är främst i västvärlden som folk har denna apatiska synen på abort.

Abort innebär att du avlivar ett mänskligt liv, och med tanke på att det livet är oskyldigt, kan jag omöjligen se det som någonting annat än ett mord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in