2022-06-27, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Gäsp. Folket har gjort abort lagligt genom att rösta på folkvalda som infört lagliga aborter. Lycka till att överleva stundande häxprocesser förresten.

Så folket äger din och min kropp?
Citera
2022-06-27, 16:48
Medlem
ConspiracyEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Det finns olika sätt att definiera ord på. Ta ordet frukt, till exempel. Är tomat en frukt? Frågar du en biolog kommer de säga att en frukt är blomväxtdelar som bildas för att fortplantning av växten ska kunna ske. Enligt den definitionen är tomat en frukt. Frågar du en kock kommer de säga att en frukt är växtdelar som lämpar sig för söta rätter (som desserter eller glass). Enligt den definitionen är tomat inte en frukt. En tomat är en frukt i botanisk mening, samtidigt som det inte är en frukt i kulinarisk mening. Frågan ”är tomat en frukt?” går inte att svara korrekt på utan att bestämma vilken definition du utgår ifrån.

Samma sak gäller för ordet mord. Enligt riksdagens definition av ordet är abort inte mord. Enligt din privata definition är abort mord. Det är förstås fullt tillåtet för dig att ha ett högst egensinnigt sätt att definiera ord på. Det varken kan eller vill jag hindra dig från att ha. Men varför ska vi andra anamma din definition av ordet ”mord”?
Det är inte bara riksdagens syn på abort. Enligt majoriteten av Sveriges befolkning är abort inget mord, utan bara något man gör när man råkar bli gravid. Men jag ser inte det på det sättet.
Citera
2022-06-27, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Och varför ska åklagaren lägga sig i vilka som äter magsårsmedicin?

Om syftet är att döda ett barn ska åklagaren åtala om bevis finns.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2022-06-27 kl. 17:14.
Citera
2022-06-27, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Brottet är inte sexet som var frivilligt utan att göra kvinnan gravid som var ofrivilligt. Om mannen inte vill det får han väl använda kondom eller sterilisera sig så han inte råkar göra någon gravid mot dennes vilja.

Om kvinnan inte vill ha oönskad graviditet så får hon la sterilisera sig.
Citera
2022-06-27, 17:00
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Hon tog en chansning alltså. Men klaga inte då.
Japp!

Och varför skyddade inte han sig om han inte ville att hon skulle göra abort?
Citera
2022-06-27, 17:02
Medlem
Citat:
Japp!

Och varför skyddade inte han sig om han inte ville att hon skulle göra abort?

Han var kanske beredd att ta ansvar för barnet.
Citera
2022-06-27, 17:04
Citat:
Han var kanske beredd att ta ansvar för barnet.
Jaha, han ville att nån socialsekreterare skulle dyka upp efter nio månader med hans och kvart-i-treraggets barn och överlämna ungen och säga varsågod, ansvaret är ditt!
Citera
2022-06-27, 17:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConspiracyEyes
Det är ju inget missfall om de utför en abort. Ett missfall sker av sig själv, och är ingens fel.

Men det vet du ju inte förrän du undersökt saken, inte sant? Därav mordutredningar vid missfall.

Citat:
Jag har aldrig påstått att jag är någon "god medmänsklig" människa. Det behöver du heller inte vara för att vara emot mord på barn. Jag har inte adopterat något barn och kommer aldrig att göra. Jag anser inte att jag hade varit en lämplig förälder. Hur som helst så är det inte min uppgift att ta hand om andra människors barn.

Är det din uppgift att berätta för andra människor vad de ska göra med sina graviditeter?

Citat:
Men jag kan säga så här: "om jag hade haft oskyddat sex med en kvinna som inte hade tagit p-piller, hade jag definitivt tagit hand om mitt barn om hon hade blivit gravid".

Det är ifs det lagen kräver av dig. Om inte annat via understöd.

Citat:
Problemet du verkar ha är att jag ser abort som mord.

Bingo.

Citat:
Om du ser abort som något trivialt eller något fint får du gärna göra det.

Citera mig gärna när jag uttrycker något sådant, men jag tror det blir svårt för dig.

Citat:
Men jag tycker inte det, och jag kan garantera dig att större delen av världens befolkning håller med mig om detta. Det är främst i västvärlden som folk har denna apatiska synen på abort.

Vilka umgås du med? Jag har nog aldrig träffat någon som kallar abort för någonting "fint". Luktar strawman lång väg.

Citat:
Abort innebär att du avlivar ett mänskligt liv, och med tanke på att det livet är oskyldigt, kan jag omöjligen se det som någonting annat än ett mord.

Jag tror inte riktigt på dig. Du säger att du inte tänker på folk som gjort aborter som barnamördare och du förespråkar det själv för att göra livet lite lättare för folk när graviditeten uppstått efter våldtäkt. Du får väl ända hålla med om att det är något som inte riktigt stämmer här?

Tänk såhär: Föreställ dig typ Englas mördare och en random kvinna som gjort abort. Ser du verkligen på dem som lika illa? Jag tror inte du gör det, och jag tror det beror på att du egentligen inte ser abort som barnamord i samma bemärkelse. Du får rätta mig om jag har fel.
Citera
2022-06-27, 17:16
Medlem
Citat:
Jaha, han ville att nån socialsekreterare skulle dyka upp efter nio månader med hans och kvart-i-treraggets barn och överlämna ungen och säga varsågod, ansvaret är ditt!

När sa han det?
Citera
2022-06-27, 17:17
Citat:
När sa han det?
Det var väl därför han inte tyckte han behövde använda skydd?
Citera
2022-06-27, 17:19
Medlem
Citat:
Det var väl därför han inte tyckte han behövde använda skydd?

Varför tror du det?

Han var kanske bara nöjd med de odds preventivmedlet gav och beredd att ta ansvar för ett barn om skyddet mot förmodan fallerar.

Det är förstås en helt okej inställning.
Citera
2022-06-27, 17:27
Citat:
Varför tror du det?

Han var kanske bara nöjd med de odds preventivmedlet gav och beredd att ta ansvar för ett barn om skyddet mot förmodan fallerar.

Det är förstås en helt okej inställning.
Ja precis. När det ringer på dörren nio månader senare så tar han emot barnet och säger Nice!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in