2022-06-23, 00:20
Medlem
Tyska die Weltwoche intervjuar den amerikanske fd översten? Douglas Macgregor som jag tror ett kort tag var påtänkt som försvarsminister i Trump-regeringen. Jag tror tråddeltagarna är bekanta med Macgregor, så jag ska inte säga mer om honom.

Följande har nog aldrig sagts av en så profilerad representant för den amerikanska politiska eliten.
Citat:
Weltwoche: There are several points that I don't want to leave unchallenged… Finally, it is important to keep one fact clearly in mind: Putin attacked a sovereign state under threat of using nuclear weapons. There has never been a similar blatant violation of international law in the modern history of Europe.
Macgregor: I think this business about international law needs to be re-examined. The French, the British, and the Americans all intervened in Libya and, essentially, destroyed the government there, decimated the society, and created chaos which continues to persist to this day. There is no stability in Libya, and no one seems to have raised any issues about international law.
We (Americans) intervened in Syria after having intervened in Iraq where we created chaos of the structure and on a scale that is, certainly, greater, if not much larger, than Ukraine. No one seems to have raised any issues about international law. We have launched all sorts of strikes and raids all over the world at our discretion against anyone we thought was the enemy, effectively assassinating with aircraft or unmanned systems or missiles anyone in Africa, the Middle East, or even in South Asia, who we deemed a threat. No one seems to have raised any issues about international law.

I think if you're going to talk about international law, your audience isn't going to be very receptive. They see international laws applying on a very exceptional basis to those that the United States, Britain, and France don't like.
Hela intervjun är explosiv, inte minst vad han säger om Nato och Sverige och Finlands ansökan.

https://weltwoche.ch/daily/this-war-...long-time-ago/
Citera
2022-06-23, 00:55
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Vad skulle hända om USA upphörde att dominera Europa och drog sig tillbaka? Jag tror att våra liberala partier ganska snabbt skulle försvinna och där med skulle vi kunna ha en seriös diskussion om svensk invandringspolitik.
Som vi är vana vid i denna tråd så levererar du en utmärkt analys av det mångkulturella mediakriget, tillsammans med vederhäftiga källor, och avslutar med en fråga som slutkläm.

Jag väljer att besvara din slutfråga.

Ja, nu när den fossila mumien i Vita Huset har inflationen, rasmotsättningarna och mellanårsvalen att tänka på så tror jag att Ukraina kommer att falla i skymundan. Biden har aviserat att Corona kommer att dominera valrörelsen, och då kommer den demokratiska processen i Ukraina att få ta ett steg tillbaka i världspolitiken.

Hur kommer Zelinsky att reagera på detta? Från att ha varit dagens svar på Bruce Springsteen så kommer han ta en mindre och mindre plats på den världspolitiska arenan. Detta samtidigt som judiska intressen propagerar för att skicka mer vapen till Ukraina för att förlänga kriget och Ukraina, enligt egna källor, förlorar en bataljon (1000 soldater) om dagen i dödade och sårade.

Samtidigt fortsätter hetsen för ett medlemskap i NATO här hemma i Sverige. Den feministiska regeringen verkar tro att ett medlemskap i NATO är samma sak som att ge handhjärta på Facebook. Men sanningen är att en bataljon om dagen går åt medan kärringarna fortsätter sitt spel på Twitter.

Motbjudande.
Citera
2022-06-23, 06:22
Medlem
Den liberala demokratins värden (eller makt om man så önskar) måste försvaras med våld (Ukraina, Afghanistan, Irak, Syrien, ...) men i de flesta sammanhang är våld inte så tillämpbart, som när det gäller föreställningar som ingår i liberala värdegrunder som rättigheter av olika slag. Det är då mobbning, uthängning, utslutning, skuldbeläggning, .. dvs. cancel-kulturen kommer till pass. Det gamla klan-samhällets ostracism har väckts till liv igen från sin biologiska slummer och informations- och mediakriget utnyttjar (medvetet eller inte) dessa nyvakna mekanismer politiskt på samma sätt som religiösa sekter. Robert Habeck och Annalena Bearbock som ju tillhör den tyska gröna sekten utnyttjar EUs mobbnings-sanktioner mot Ryssland för att stoppa import av energi till Tyskland - att detta skadar landet de har ansvar för får komma i andra hand när man arbetar för högre mål. Samma sak med Finlands och Sveriges dåligt folkligt förankrade Nato-ansökningar som säkert kom på väl-taijmad uppmaning.
Citera
2022-06-23, 08:10
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Den liberala demokratins värden (eller makt om man så önskar) måste försvaras med våld (Ukraina, Afghanistan, Irak, Syrien, ...) men i de flesta sammanhang är våld inte så tillämpbart, som när det gäller föreställningar som ingår i liberala värdegrunder som rättigheter av olika slag. Det är då mobbning, uthängning, utslutning, skuldbeläggning, .. dvs. cancel-kulturen kommer till pass. Det gamla klan-samhällets ostracism har väckts till liv igen från sin biologiska slummer och informations- och mediakriget utnyttjar (medvetet eller inte) dessa nyvakna mekanismer politiskt på samma sätt som religiösa sekter. Robert Habeck och Annalena Bearbock som ju tillhör den tyska gröna sekten utnyttjar EUs mobbnings-sanktioner mot Ryssland för att stoppa import av energi till Tyskland - att detta skadar landet de har ansvar för får komma i andra hand när man arbetar för högre mål. Samma sak med Finlands och Sveriges dåligt folkligt förankrade Nato-ansökningar som säkert kom på väl-taijmad uppmaning.

Är rötmånaden här redan till Midsommar? Sveriges NATO-ansökan måste tydligen säljas in till motspänstiga s-kvinnor i Gävle och Deje typ med hänvisningar till jämställdhet och klimat. Det räcker inte med säkerhetspolitik, det är uppenbart. Peter Kadhammar i Aftonbladet är en begåvad journalist med vitriol i pennan. Ja han är rent av reaktionär i den här krönikan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...alldhet-i-nato

Det är något med sossarnas kärntrupper. De har liksom kört fast i jämställdhet, omsorg om svaga grupper och klimat. Det var ju en kvinnlig sossepolitiker som gått över till M för någon vecka sedan som som sa just det. Det var helt omöjligt att diskutera viktiga frågor för landet med sina partikamrater, sa hon. De har bara ett läge, ett mode för att använda IT-slang. De varken ser eller hör.
Citera
2022-06-23, 09:18
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Är rötmånaden här redan till Midsommar? Sveriges NATO-ansökan måste tydligen säljas in till motspänstiga s-kvinnor i Gävle och Deje typ med hänvisningar till jämställdhet och klimat. Det räcker inte med säkerhetspolitik, det är uppenbart. Peter Kadhammar i Aftonbladet är en begåvad journalist med vitriol i pennan. Ja han är rent av reaktionär i den här krönikan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...alldhet-i-nato

Det är något med sossarnas kärntrupper. De har liksom kört fast i jämställdhet, omsorg om svaga grupper och klimat. Det var ju en kvinnlig sossepolitiker som gått över till M för någon vecka sedan som som sa just det. Det var helt omöjligt att diskutera viktiga frågor för landet med sina partikamrater, sa hon. De har bara ett läge, ett mode för att använda IT-slang. De varken ser eller hör.

Kadhammar tar som tredje exempel upp tystnaden, vad som inte sägs, som en språklig reflex bland alla floskler, värdegrunder och tomma ord, som våra styrande spyr ur sig helt skilt från verkligheten utanför.
Citat:
Innan jag satte mig för att skriva detta läste jag morgontidningen att en imam i Skåne åtalas för hets mot folkgrupp eftersom han sagt att judar är ”apors och svins avkomlingar”.

Imamen nämns inte vid namn.

Om en präst i Svenska kyrkan eller pingstpastor hade uttryckt sig på samma sätt skulle de självklart namngetts. Det är av lika stort samhällsintresse när en religiös ledare uttrycker sig antisemitiskt som om en partiledare gör det.

Så varför är imamen anonym?

Därför att han inte räknas. Det är en spegling av vårt fruktansvärt segregerade samhälle. Majoriteten struntar i imamen.
Även om Kadhammar får in en reflexmässig brasklapp om hur "fruktasvärd" segregationen är så ringar han nog in svenskens hållning till mångkulturen och dess missanpassade individer. Man bryr sig inte, låt skiten hållas, vem bryr sig om vad blattar och deras Imamer säger och gör, det berör inte mig som svensk.

Det är en fullständigt naturlig hållning av svensken även om det varit extra olyckligt då det sammanfalligt med groteska volymer av migranter som kommit hit. Nu kan tyvärr inte svensken vara tyst och blunda längre, nu krävs handling. Det förstår nog Kadhammar också, även om han tycker det är "fruktansvärt".
Citera
2022-06-23, 10:13
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Även om Kadhammar får in en reflexmässig brasklapp om hur "fruktasvärd" segregationen är så ringar han nog in svenskens hållning till mångkulturen och dess missanpassade individer. Man bryr sig inte, låt skiten hållas, vem bryr sig om vad blattar och deras Imamer säger och gör, det berör inte mig som svensk.

Det där är något som jag tyckt mig märka inom true crime poddar och tv-program. Det är inte intressant att ta upp brott begångna av araber och afrikaner och jag tror inte att det bara handlar om att mörka verkligheten.

När individer ur dessa grupper mördar så betraktas det nog mest som en tigerattack, en olycka pga vårdslöshet.
Men sådana som Anders Eklund eller hagamannen är psykologiska och ondskefulla mysterier, hur kunde de förvandlas från vanliga svenska barn till sådana monster? DET är kittlande för publiken.
Citera
2022-06-23, 10:29
Medlem
McAzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Detta samtidigt som judiska intressen propagerar för att skicka mer vapen till Ukraina för att förlänga kriget och Ukraina, enligt egna källor, förlorar en bataljon (1000 soldater) om dagen i dödade och sårade.

Ja uppenbarligen dödas 200 ukrainska soldater/dag nu dvs 6000(!) döda per månad. Samtidigt fortsätter Ryssland att avlossa ca 50 000 artillerigranater/dag mot Ukrainska ställningar vilket är tio ggr fler än vad Ukraina avlossar mot dem och Ukraina börjar få slut på ammunition.

Som jämförelse kan nämnas att USA förlorade 6000 döda per ÅR under vietnamkriget vilket ansågs vara ett blodigt krig för amerikansk del. USA hade även en betydligt större befolkning, vid tiden för Vietnamkriget, än vad Ukraina har nu.

Ser onekligen mörkt ut för Ukrainas del, oavsett vad media i väst försöker intala oss med hjälp av propagandalögner om martyrer på Snake Island och oövervinnerliga flygaress i form av ”Ghost of Kiev”.
Citera
2022-06-23, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Ja uppenbarligen dödas 200 ukrainska soldater/dag nu dvs 6000(!) döda per månad. Samtidigt fortsätter Ryssland att avlossa ca 50 000 artillerigranater/dag mot Ukrainska ställningar vilket är tio ggr fler än vad Ukraina avlossar mot dem och Ukraina börjar få slut på ammunition.

Som jämförelse kan nämnas att USA förlorade 6000 döda per ÅR under vietnamkriget vilket ansågs vara ett blodigt krig för amerikansk del. USA hade även en betydligt större befolkning, vid tiden för Vietnamkriget, än vad Ukraina har nu.

Ser onekligen mörkt ut för Ukrainas del, oavsett vad media i väst försöker intala oss med hjälp av propagandalögner om martyrer på Snake Island och oövervinnerliga flygaress i form av ”Ghost of Kiev”.

Jepp och bara idag 800 dödade ukrainare: " Russian Defence Ministry report on the progress of the special military operation in Ukraine (June 23, 2022). The defeated 34th Battalion of the 57th Mechanised Infantry Brigade of the Armed Forces of Ukraine (AFU) has lost over 150 persons killed and about 450 persons wounded near Mirnaya Dolina (Lugansk People's Republic). ... Attacks launched by aviation, missile troops and artillery have resulted in the elimination of over 650 nationalists ..."
Citera
2022-06-23, 14:26
Medlem
Citat:
Är rötmånaden här redan till Midsommar? Sveriges NATO-ansökan måste tydligen säljas in till motspänstiga s-kvinnor i Gävle och Deje typ med hänvisningar till jämställdhet och klimat. Det räcker inte med säkerhetspolitik, det är uppenbart. Peter Kadhammar i Aftonbladet är en begåvad journalist med vitriol i pennan. Ja han är rent av reaktionär i den här krönikan. ..

Låt dig inte förfäras Steven. Inget av säkerhetspolitisk betydelse behöver säljas in till sosse-damerna i Deje eller Filipstad eller Skutskär eller Åmål. Jag gillar också filmen Sista Natten med gänget, men anser att en Nato-anslutning för Sveriges del är suboptimal. Dock är jag mer intresserad av vad som driver våra samhällen ner i dekadens, vad det är som gör att folk verkar ha tappat fotfästet blir "lying flat" i saknad av vilja till något och allt annat. Utvecklingen hör inte bara till Väst utan verkar även fått visst fotfäste i länder som Ryssland och Kina och Korea. Japan är förstås redan förlorat. Finns det ett spärrhjul som gör att när det väl börjat gå åt ett håll finns ingen återvändo? Verkar så ..
Citera
2022-06-23, 18:29
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Låt dig inte förfäras Steven. Inget av säkerhetspolitisk betydelse behöver säljas in till sosse-damerna i Deje eller Filipstad eller Skutskär eller Åmål. Jag gillar också filmen Sista Natten med gänget, men anser att en Nato-anslutning för Sveriges del är suboptimal. Dock är jag mer intresserad av vad som driver våra samhällen ner i dekadens, vad det är som gör att folk verkar ha tappat fotfästet blir "lying flat" i saknad av vilja till något och allt annat. Utvecklingen hör inte bara till Väst utan verkar även fått visst fotfäste i länder som Ryssland och Kina och Korea. Japan är förstås redan förlorat. Finns det ett spärrhjul som gör att när det väl börjat gå åt ett håll finns ingen återvändo? Verkar så ..

Ja väst håller på och förfaller. Det är en sorts dekadens. Folk blir allt ensammare när det sociala kittet tunnas ut och många lever sina liv på nätet bara. Det udda är intressantare än det normala. Media har just ingenting att säga och höjer rösten i stället. Inget är riktigt angeläget. Välfärden trasar sönder naturliga gemenskaper. Var och en för sig. Vansinnesdåden blir allt fler. Som det senaste i Västerås. Vårt land och hela västvärlden har tappat det. Identitetspolitiken är ett gift. Massinvandringen är ett annat gift.

Men jag ställer inga förhoppningar till Ryssland som något sorts korrektiv. Att Sverige går med i Nato nu har sin logik i och med att en rysk president som gjort sig enväldig och invaderar ett grannland som vill vända sig västerut. Det känns som om 30-talet är tillbaks igen. Dom som inte är med mig är mot mig. Och ska straffas. Ja läras en läxa. Värsta sortens chauvinism. Ryssland är väldigt annorlunda. Och trasigt det med fast på ett annat sätt. Det finns inget som lockar där.

Då finns det andra länder i östeuropa som verkar vettiga. Traditionella könsroller och respekt för föräldrar och lärare. Sånt som vi hade här i Sverige en gång. Vart ska detta ta vägen?
Citera
2022-06-23, 18:48
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ja väst håller på och förfaller. Det är en sorts dekadens. Folk blir allt ensammare när det sociala kittet tunnas ut och många lever sina liv på nätet bara. Det udda är intressantare än det normala. Media har just ingenting att säga och höjer rösten i stället. Inget är riktigt angeläget. Välfärden trasar sönder naturliga gemenskaper. Var och en för sig. Vansinnesdåden blir allt fler. Som det senaste i Västerås. Vårt land och hela västvärlden har tappat det. Identitetspolitiken är ett gift. Massinvandringen är ett annat gift.

Men jag ställer inga förhoppningar till Ryssland som något sorts korrektiv. Att Sverige går med i Nato nu har sin logik i och med att en rysk president som gjort sig enväldig och invaderar ett grannland som vill vända sig västerut. Det känns som om 30-talet är tillbaks igen. Dom som inte är med mig är mot mig. Och ska straffas. Ja läras en läxa. Värsta sortens chauvinism. Ryssland är väldigt annorlunda. Och trasigt det med fast på ett annat sätt. Det finns inget som lockar där.

Då finns det andra länder i östeuropa som verkar vettiga. Traditionella könsroller och respekt för föräldrar och lärare. Sånt som vi hade här i Sverige en gång. Vart ska detta ta vägen?
Som jag berättade för ett par veckor sedan i duellen i P1 mellan Jens Orback, numera VD i någon global tankesmedja, och någon liberal gubbe så ska NATO användas som ett vapen för att pressa på Ungern och Polen västerländska "värderingar" Orback ville ha ett EU-försvar i stället för NATO och den liberale gubben ville givetvis att Sverige ska gå med i NATO. Gemensamt för båda två var att använda försvarspakten (EU-försvar eller NATO) till att demokratisera Östeuropa.

Rent militära argument försvann i ivern att försvara den liberala demokratin i Europa mot de strömningar som finns i bland annat Ungern och Polen. Förvånande nog så togs inte HBTQ, romers rättigheter eller klimatet upp som argument för att släppa alliansfriheten i denna bisarra diskussion.
Citera
2022-06-23, 19:53
Medlem
Napoleon.Snowballs avatar
Jag tror faktiskt av många woke-evangelister är äkta troende (särskilt som det gynnar den egna sidan). En amerikanska UD närstående smedja/NGO vill nu diskutera behovet av att "avkolonisera" Ryssland, dvs. stycka upp landet i mer lätthanterliga lydstater till GAE.
The US Government's Commission on Security and Cooperation in Europe (CSCE) holds a briefing on the "moral and strategic" necessity of partitioning Russia
https://niccolo.substack.com/p/delusion
Assange beskrev för länge sen vitsen med ständigt krig. Detta tillstånd innebär ständiga transfereringar från amerikansk sedelpress och skattebetalare till de som kontrollerar amerikansk krigsindustri (samma ägare som styr banker och media).

Vilka var det egentligen som vann kriget i Afghanistan? Det var just de. Man fick schysst folkmobilitet från Centralasien och 14 000 000 000 000 dollar på samma bräde.

https://www.wsj.com/articles/who-won...on-11640988154
Senast redigerad av Napoleon.Snowball 2022-06-23 kl. 19:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in