2022-06-21, 23:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tekniskt sett är ett eventuellt mord inte preskriberat.

Är tyvärr rätt skeptisk till hunden. Jyckar har lurat oss förut, och det är heller inte ovanligt att hundägare /-förare överskattar sin hunds intellekt.

För en gångs skull håller jag med dig. Verkar som att Sveriges enda arkeologihund egentligen skulle ha använts, men den blev sjuk/gammal/död?, och då verkar man ha valt en helt oprövad unghund med helt oprövade privatförare (i dessa sammanhang).

Däremot måste jag fråga vad du menar med att ett eventuellt mord inte skulle vara preskriberat tekniskt sett? Preskriptionstiden för mord togs ju inte bort förrän 2010.
Citera
2022-06-21, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
För en gångs skull håller jag med dig. Verkar som att Sveriges enda arkeologihund egentligen skulle ha använts, men den blev sjuk/gammal/död?, och då verkar man ha valt en helt oprövad unghund med helt oprövade privatförare (i dessa sammanhang).

Däremot måste jag fråga vad du menar med att ett eventuellt mord inte skulle vara preskriberat tekniskt sett? Preskriptionstiden för mord togs ju inte bort förrän 2010.
Jag kan verkligen ingenting om dessa hundar.
Men det är lite märkligt att man från grävgruppen säger I radio att man är 100% säker på mänskliga ben eftersom hunden har markerad på 3 platser.
Många verkar dömma ut den fullständigt.
Vad tror ni det är som gör att man från grävgruppen uttalar sig på detta sätt.
I Lojsta var man 80% säker på att kroppen låg där och nu dessa 100% på människoben.
Det är verkligen 0 mot 100
Citera
2022-06-21, 23:44
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ybsiv
Jo, det är det.

Citat:

Preskription för mord var fram till den sista juni 2010 25 år efter brottet. Det innebär i praktiken att mord som inträffat den 1 juli 1985 eller senare inte kommer att preskriberas. Eventuella mord som man inte vet när de inträffade är inte preskriberade.

Om Sven Sjögrens kvarlevor skulle påträffas och man kan konstatera att han dog innan den 1 juli 1985 är det preskriberat. Skulle det visa sig att han blev mördad den 1 juli 1985 eller senare så förblir det däremot icke preskriberat.
Senast redigerad av Troian 2022-06-21 kl. 23:47.
Citera
2022-06-22, 07:20
Medlem
Citat:

Hunden är nybakad, ja, men hundföraren är samma som den som tränade upp den tidigare arkeologhunden.
Citera
2022-06-22, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Hunden är nybakad, ja, men hundföraren är samma som den som tränade upp den tidigare arkeologhunden.
Då fattar jag det där med 100 % säker.
Dom har både hundföraren och hunden som kan lukta och varför har ingen sagt det tidigare.
Tänk dig grävguppen på första sidan på Aftonbladet med hundföraren.
HUNDFÖRAREN MARKERADE .BENRESTER HITTADE
Nu ramla polletten ner och nu fattar jag uttalandet. ( Ironi igen)
Citera
2022-06-22, 09:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils

Nej? Arkeologischäfern Fabel tränades upp av arkeologen Sophie Vallulv, och de hundförare som är namngivna i samband med den unga jaktlabradoren heter Sofie Andersson och Malin Svensson.
Citera
2022-06-22, 10:08
Medlem
berenpxxs avatar
Vare sig en kropp hittas eller inte så har poddsatsningen varit en succé. Det kan säkert följas upp med en bok också så småningom, kanske en TV dokumentär. Sedan finns många andra spännande gamla fall att ta tag i, så det här kan säkert bli lukrativt. Och roligare än att jobba i vården eller skolan eller någon annan mera vettig och angelägen sysselsättning.

Jag har ingenting emot att gamla olösta fall granskas, men det ska då ske diskret och professionellt, helst inom Polisen.

Ännu levande anhöriga, bekanta och grannar ska absolut inte behöva återuppleva gamla, bortglömda minnen - kanske t.o.m. trauman - genom att bli jagade av poddmakare och självutnämnda amatördetektiver och genom ändlösa spekulationer som ältas in absurdum i poddar, i tidningar och i diskussionsfora.
Citera
2022-06-22, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Vare sig en kropp hittas eller inte så har poddsatsningen varit en succé. Det kan säkert följas upp med en bok också så småningom, kanske en TV dokumentär. Sedan finns många andra spännande gamla fall att ta tag i, så det här kan säkert bli lukrativt. Och roligare än att jobba i vården eller skolan eller någon annan mera vettig och angelägen sysselsättning.

Jag har ingenting emot att gamla olösta fall granskas, men det ska då ske diskret och professionellt, helst inom Polisen.

Ännu levande anhöriga, bekanta och grannar ska absolut inte behöva återuppleva gamla, bortglömda minnen - kanske t.o.m. trauman - genom att bli jagade av poddmakare och självutnämnda amatördetektiver och genom ändlösa spekulationer som ältas in absurdum i poddar, i tidningar och i diskussionsfora.
Bra skrivet och bra åsikter.
Det är därför jag efter alla år nu börjat skriva här och sätta mig in i fallet.
Det jag undrar nu och har gjort hela tiden.
På vilket sätt och ur vilket perspektiv har podden varit en succé.
Om jag tolkar dig och det du skrivit är det att det är bättre att Podda än att jobba på skola.
Det kommer följas upp av böcker och Tv serie mm.
Detta har jag påtalat från start men fått en massa "påhopp" om att jag vill skydda bulvanen och annat skitsnack.
Det har varit så uppenbart att man gör det för sitt eget bästa och jag vet inte om alla dessa " påhoppare" inte har fattat det själva för då är dom dummare än jag trodde.
Nu har det minskat markant när fler skriver här som inte är helt sålda på grävgruppen.
Det är ett spännande fenomen när man tror och väljer den sida man tror vinner och när man ställer sig i det led med mest anhängare.
Sen när vinden vänder och fler som har en viss skepsis till vad grävgruppen har kunnat presentera som fört utredningen vidare blir dom tysta.
Ska man summera tycker jag grävgruppen gjort det bra med syftet att marknadsföra sig själva och sin Podd.
När det gäller konkreta resultat är den en katastrof och räknar man in hur många som kan ha tagit illa vid sig äv det som sägs och dom anklagelser som riktats mot ännu oskyldiga och avlidna personer är det en skam.
Citera
2022-06-22, 11:26
Medlem
Citat:
Nej? Arkeologischäfern Fabel tränades upp av arkeologen Sophie Vallulv, och de hundförare som är namngivna i samband med den unga jaktlabradoren heter Sofie Andersson och Malin Svensson.
Du är duktig på att kolla upp det som påstås här.
Fortsätt så. 👏👏👏
Sen vet jag inte vad som är sanning i detta fall men det är uppenbart att man måste kolla upp och granska det som till en början verkar fakta och som låter som den som skriver här vet.
Mycket intressant om den som skrev något som visade sig vara helt fel och var den informationen kom ifrån.
Kan det vara så att grävgruppens anhängare sysslar med fake news.
Att Gutarna är rädda för 🇷🇺 ryssen är känt sen gammalt men att man ska göra som dom och köra med fake news trodde jag inte.
Stämmer detta behöver man faktagranska allt och det tyder på en viss desperation.
Senast redigerad av tlarsson365 2022-06-22 kl. 11:28.
Citera
2022-06-22, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Bra skrivet och bra åsikter.
Det är därför jag efter alla år nu börjat skriva här och sätta mig in i fallet.
Det jag undrar nu och har gjort hela tiden.
På vilket sätt och ur vilket perspektiv har podden varit en succé.
Om jag tolkar dig och det du skrivit är det att det är bättre att Podda än att jobba på skola.
Det kommer följas upp av böcker och Tv serie mm.
Detta har jag påtalat från start men fått en massa "påhopp" om att jag vill skydda bulvanen och annat skitsnack.
Det har varit så uppenbart att man gör det för sitt eget bästa och jag vet inte om alla dessa " påhoppare" inte har fattat det själva för då är dom dummare än jag trodde.
Nu har det minskat markant när fler skriver här som inte är helt sålda på grävgruppen.
Det är ett spännande fenomen när man tror och väljer den sida man tror vinner och när man ställer sig i det led med mest anhängare.
Sen när vinden vänder och fler som har en viss skepsis till vad grävgruppen har kunnat presentera som fört utredningen vidare blir dom tysta.
Ska man summera tycker jag grävgruppen gjort det bra med syftet att marknadsföra sig själva och sin Podd.
När det gäller konkreta resultat är den en katastrof och räknar man in hur många som kan ha tagit illa vid sig äv det som sägs och dom anklagelser som riktats mot ännu oskyldiga och avlidna personer är det en skam.

Eftersom fallet är polisiärt uppklarat så vet jag inte riktigt vad du är ute och far efter.
Mer graverande indicier och motivbild får man leta efter.
GM är ju dessutom dömd för relaterade brott och avliden sedan länge.
Det är väl säkert därför det är ett tacksamt fall för poddarna att ta upp.
Det springande punkten är enbart om vi har att göra med en seriemördare eller inte.
Citera
2022-06-22, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Eftersom fallet är polisiärt uppklarat så vet jag inte riktigt vad du är ute och far efter.
Mer graverande indicier får man leta efter.
GM är ju dessutom dömd för relaterade brott.
Det är väl säkert därför det är ett tacksamt fall för poddarna att ta upp.
Det springande punkten är enbart om vi har att göra med en seriemördare eller inte.
Du undrar vad jag är ute efter. Jag vänder på frågan vad ni är ute efter.
Om personen är avliden och inte kan dömmas varför ska man då vara nöjd med fler indicier och inga bevis som gör att det inte håller för åtal även om han levde.
Det är ingen succé.
Sen verkar alla ha olika " springande punkter" i detta fall.
Många hävdar att det är kroppen som man vill hitta för en begravning till dom anhöriga.
Du vill avgöra om det är en seriemördare och tycker indicier räcker för att avgöra detta.
Du och många andra är bara intresserad att utse den mest sannolika gärningsmannen byggt på indicier.
Starka papper.
Vad menar du med relaterade brott och vi måste lita på vårt rättsväsende.
Är man dömd är man skyldig ( i dom flesta fall med få undantag).
Åtalade man bulvanen I detta fall och eftersom inget nytt har kommit fram får man lita på att man inte kan bevisa någon skuld och då är man oskyldig även om det finns indicier.
1 Har man hittat kroppen och ge anhöriga en begravning Svar Nej
2 Har man bevis på vem som är gärningsman som skulle hålla i domstol Svar Nej.
3 Känner fler till podden och dom bakom den. Svar Ja
Sen får du själv dra egna slutsatser om det är lyckat med dom infallsvinklar som fanns från starten och dom höga hästar grävgruppen satt på när man uttalade sig om vad detta skulle leda till och alla uttalanden under resans gång.
Senast redigerad av tlarsson365 2022-06-22 kl. 12:04.
Citera
2022-06-22, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Du undrar vad jag är ute efter. Jag vänder på frågan vad ni är ute efter.
Om personen är avliden och inte kan dömmas varför ska man då vara nöjd med fler indicier och inga bevis som gör att det inte håller för åtal även om han levde.
Det är ingen succé.
Sen verkar alla ha olika " springande punkter" i detta fall.
Många hävdar att det är kroppen som man vill hitta för en begravning till dom anhöriga.
Du vill avgöra om det är en seriemördare och tycker indicier räcker för att avgöra detta.
Du och många andra är bara intresserad att utse den mest sannolika gärningsmannen byggt på indicier.
Starka papper.
Vad menar du med relaterade brott och vi måste lita på vårt rättsväsende.
Är man dömd är man skyldig ( i dom flesta fall med få undantag).
Åtalade man bulvanen I detta fall och eftersom inget nytt har kommit fram får man lita på att man inte kan bevisa någon skuld och då är man oskyldig även om det finns indicier.

GM dömdes för urkundsförfalskning (tio månaders fängelse för att ha förfalskat köpekontraktet).
Att inte vara dömd i mordärendet är inte detsamma som att vara oskyldig.
GM är inte frikänd i någon mordrättegång som bekant.
I dagsläget hade GM åkt dit på DNA-bevisning.
Alternativa gärningsmän med motiv saknas.
Case closed.
Senast redigerad av B.R.Donut 2022-06-22 kl. 12:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in