2022-08-12, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Han kanske nyttjade tippen som alla andra.
Att kasta skräp i.
Är det konstigt ?.
Har verkar det som att ni tror att han åkte runt med ett lik i bilen ett par gånger om året.
Släpp tippen. Släpp hunden . Släpp grävandet .
Det är kört.
han var där och letade järnskrot som man fick 5 öre kilot för ingen ekonomisk vinning att åka flera mil för renderade inga inkomster som jag ser det, han var förbi mig vid dessa besök i Lye, var svepskäl att leta skrot för att hålla koll.
Citera
2022-08-12, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suderbaggen
han var där och letade järnskrot som man fick 5 öre kilot för ingen ekonomisk vinning att åka flera mil för renderade inga inkomster som jag ser det, han var förbi mig vid dessa besök i Lye, var svepskäl att leta skrot för att hålla koll.
Hålla koll på SS kropp.
Hur gör man det. Stoppa folk som går i närheten av där han är nergrävd.
Du hör själv.
Verkar vara idiotiskt och mycket mer arbete med all bevakning än det övriga.
Så dumpa kroppen med all den trafik och människor som dagligen besökte tippen känns som ett sämre alternativ än kvarnen eller havet.
Citera
2022-08-12, 13:33
Medlem
Citat:
Hålla koll på SS kropp.
Hur gör man det. Stoppa folk som går i närheten av där han är nergrävd.
Du hör själv.
Verkar vara idiotiskt och mycket mer arbete med all bevakning än det övriga.
Så dumpa kroppen med all den trafik och människor som dagligen besökte tippen känns som ett sämre alternativ än kvarnen eller havet.
var ingen större trafik på den tippen utan väldigt få besök
Citera
2022-08-12, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suderbaggen
var ingen större trafik på den tippen utan väldigt få besök
Okej men oavsett att åka ditt och vakta känns sådär.
Var detta överhuvudtaget ett spår i jakten på SS och varför kontaktade inte du polisen om du tror bulvanen gömt kroppen där.
Om han dessutom var hos dig måste du misstänkt något redan då.
Var du också rädd och 50 år senare vågar träda fram.
Citera
2022-08-12, 16:34
Citat:
Okej men oavsett att åka ditt och vakta känns sådär.
Var detta överhuvudtaget ett spår i jakten på SS och varför kontaktade inte du polisen om du tror bulvanen gömt kroppen där.
Om han dessutom var hos dig måste du misstänkt något redan då.
Var du också rädd och 50 år senare vågar träda fram.
Hur menar du nu? Har BL varit förbi hos en kompis så är väl denna också hörd av polis.
Fast nu tolkar man det som att du varit rädd i 50 år för något du vet om. Är det så ?
Senast redigerad av Massonite 2022-08-12 kl. 16:38.
Citera
2022-08-13, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Hur menar du nu? Har BL varit förbi hos en kompis så är väl denna också hörd av polis.
Fast nu tolkar man det som att du varit rädd i 50 år för något du vet om. Är det så ?
Tror inte det. Tippen hittade grävgruppen på med hjälp av ett vittne som tror sig ha sett bulvanen där.
Det kom han på efter 50år.
Citera
2022-08-13, 05:10
Citat:
Tror inte det. Tippen hittade grävgruppen på med hjälp av ett vittne som tror sig ha sett bulvanen där.
Det kom han på efter 50år.

Då tycker faktiskt jag att de är rätt ute - dels för att tippen ligger nära brännugnen i Ethelhem - dels för att rester skulle dumpas lite här och där.
Det är för mig ett märkligt sammanträffande , att höra om detta 2017 och just att det såg ut som en kropp inlindad i lakan innan Ugnen eldades på och att den var helt tom när den öppnades efter bränningen.
Vem bränner på en såpass stor ugn helt tom , när det bränns lergods eller stengods i den normalt varje gång den värms upp. Det är något jag inte får att gå ihop annat än att SS blev till kolbitar där och då.
Citera
2022-08-13, 11:56
Medlem
Citat:
Då tycker faktiskt jag att de är rätt ute - dels för att tippen ligger nära brännugnen i Ethelhem - dels för att rester skulle dumpas lite här och där.
Det är för mig ett märkligt sammanträffande , att höra om detta 2017 och just att det såg ut som en kropp inlindad i lakan innan Ugnen eldades på och att den var helt tom när den öppnades efter bränningen.
Vem bränner på en såpass stor ugn helt tom , när det bränns lergods eller stengods i den normalt varje gång den värms upp. Det är något jag inte får att gå ihop annat än att SS blev till kolbitar där och då.
Du har nog rätt. Om det var 2017 det kom upp till ytan är det relativt tidigt för det är bara 45 år senare.
Stoftet finns säkert utspridd i gamla lerkrukor och annat.
Alla lerkrukor tillverkade från 1972 och framåt kan lämnas till polisen i Visby så kan dom utredda dessa.
Dom är så pass intresserade och vill hjälpa grävgrupoen så ju fler desto bättre
Citera
2022-08-13, 12:26
Medlem
Citat:
BL var inte dum i allafall och många här säger att han ljög i förhör och det innebär att han är skyldig.
Eftersom ingen annan blev förhörd på samma sätt kan man undra hur direktören hade agerat om man hade förhört honom på samma sätt som bulvanen.
Sen så tror jag det är mer regel än undantag att man ljuger i förhör så det är inget unikt.
Bulvanen har lekt med polisen och det kan han göra om man är oskyldig för han har inget att förlora om han överhuvudtaget inte varit inblandad.

Med det resultat som presenteras efter 50 år hade han rätt.
När det gäller SS kropp och andra mänskliga delar kan det finnas hur mycket som helst.
Jag får inte ihop det med att på bilder från 1975 så är den plats hunden markerat på en grusgrop för att senare bli en soptipp.
Vet någon ens på vilken plats kroppen skulle ha blivit dumpad på 1972.
Om det stämmer har man alltså flyttat andra mindre tippar till den nu stängda och plomberade tippen.
Även detta känns tunt och svajigt.
Man letar på en plats där man INTE vet om SS finns och skulle det vara så att man inte vet dumpningsplatsen så är man ute på tunn is ytterligare en gång.
Det är inte bulvanen som är svajig utan hela teorin från grävgruppen.

Sitter man och ljuger hej vilt i polisförhör i en så pass allvarlig sak som mord så får man nog också räkna med att både polisen och folk i allmänhet kommer utgå från att man är gärningsmannen, eller åtminstone kraftigt inblandad.
Citera
2022-08-13, 12:30
Medlem
Citat:

Nu är jag inte med alls? Skulle kroppen ha kremerats i Etelhems krukmakeri? Är det någon som påstått detta eller är det bara en spekulation?
Citera
2022-08-13, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Sitter man och ljuger hej vilt i polisförhör i en så pass allvarlig sak som mord så får man nog också räkna med att både polisen och folk i allmänhet kommer utgå från att man är gärningsmannen, eller åtminstone kraftigt inblandad.
Det fattar jag men det jag tror inte bulvanen hade räknat med den häxjakt och efter 50 år efter hängs han ut.
Han hade nog själv önskat att dom hade gripit rätt gärningsman så han hade blivit lämnad ifred.
Citera
2022-08-13, 13:47
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Nu är jag inte med alls? Skulle kroppen ha kremerats i Etelhems krukmakeri? Är det någon som påstått detta eller är det bara en spekulation?
Jag bor i Borås , 2016 - 2017 lärde jag känna en man i en av skogarna här i Borås. Vi började tala om ugnar , vedeldade ugnar , allt från vedeldade pizzaugnar tills han gick in på brännugnar för lergods , han sa - jag är uppvuxen på Gotland med den stora vedeldade ugnen sedan blev han liksom vitare i ansiktet och berättade just dessa detaljer att han en tidig morgon skulle bränna på ugnen , normal brukar man se fullt med lergods inne i ugnen , men dennna gång såg han vita lakan och han tittade på mig och sa - det såg ut som en kropp inlindad i lakan.
När ugnen sedan öppnades efter bränningen var den helt tom. Han hade fått typ som en order att sprida ut kolbitar ur ugnen just lite här och där samt att den skulle sopas extra ren ..
Mannen är idag i 73 års åldern.

Kanske någon kan förstå detta bättre än mig , jag får det att rimligt gå ihop med att aktiviteten i och med SS försvinnande var i Ethelhem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in