2022-06-29, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
forum är till för diskutera ingen vet säkert vem den skyldiga är isåfall skulle den varit dömd. Hela sanningen om allt är det ingen som säger sig veta. Podden är superbra enligt beskrivningen där så beskrivs bulvanen som en bedragare som utnyttjade andra vilket han åkte dit för också då han var en bedragare de är rätt uppenbart . Även om du inte tror han är skyldig och anser dig veta vad som är sant eller inte så ljug han en hel del om väldigt mycket. Om du frågar mig så skulle jag iallafall satsa på att bulvanen är mördaren med det sagt så säger jag inte han är det men jag tror det vem annars skulle du säga var mördaren ? Finns ingen annan i podden som är trovärdig mördare inte ens direktören . Tror det bara var att kroppen de sista bevisen som behövdes aldrig hittades. Finns ännu möjlighet att lösa fallet med lite tur beroende på om de hittar kroppen. Du som är så insatt som du påstår när var sista gången de förhörde bulvanen och när slutade polisen arbeta med fallet ? När slutade de förhöra bulvanen ? När var sista gången bulvanen bedrog någon annan ? Känns som han ständigt gjorde något hela tiden .bulvanen talade inte sanning i förhören heller och polisen kunde aldrig komma fram till den sista sanningen då de inte hade hittat kroppen . Varför ljuga för polisen om man är oskyldig och vill hjälpa
Sven. De framkommer också i podden som rätt uppenbart! Den sista dagen Sven försvann var de Bulvanen ljug om och de pusselbitarna kom aldrig fram. Hoppas de hittar Sven och med tur kan binda den skyldiga. Även om den nu har gått bort . Tror säkert poliserna också var säkra på vem de
Var men behövde Bara bevis som de aldrig lyckades få. Visst de kan varit ett ”perfect murder” att Sven aldrig hittades eller att han hittas nu och att fallet inte går att lösa menas inte att Bulvanen inte skulle kunnat gjort det. Polisen trodde ju det också annars skulle de inte lägga ner den enorma tiden på
Bulvanen . De kunde nog aldrig avskriva honom som misstänkt för mordet på Sven.
Lång text och många frågor.
Han hade många brister precis som många andra.
Tror varken du eller jag är felfria .
Det som skiljer då från nu är att vi har 100 tals bedragare i landet med allt från att lura privatpersoner till försäkringskassan och skatteverket mfl.
I förhållande till detta sysslade han med kaffepengar i sammanhanget .
Sålde någonannans ved , tömde en kaffekassa osv, sen fanns fall med högre belopp.
Sen om det gör honom till mördare är jag frågande till
Jag har försökt ställa frågan här förut utan att få ett bra svar.
Hur kan man mörda någon utan att lämna bevis efter sig.
Polisen hade fokus på bulvanen hela tiden och man lade ner stora resurser på att försöka hitta bevis som skulle få honom inlåst.
Dom lyckades för bedrägeriet och det har han avtjänat med något åtal för mord lyckades inte.
Sen gör du som många andra . Att gissa vem som är den mest sannolika mördaren är inte samma sak att man är mördare.
Tänk om det är någon annan och man la alla ägg i samma korg och om man inte lyckas då står man där.
Att ljuga är inte olagligt om man inte gör det i domstol under ed.
Sen är det ytterligare en hörsägen att folk påstår saker utan att vi vet sanningshalten i det.
Citera
2022-06-29, 23:21
Medlem
Direktören tillsammans med hjälp av BL vill jag tro. Direktören utreddes aldrig och det kan vara därför detta inte är löst idag.
Direktören som dagen innan eller om det var samma dag skickade i väg familjen så han var ensam hemma. Tog ut pengar i anslutning till att Sven försvann.
Citera
2022-06-29, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Lång text och många frågor.
Han hade många brister precis som många andra.
Tror varken du eller jag är felfria .
Det som skiljer då från nu är att vi har 100 tals bedragare i landet med allt från att lura privatpersoner till försäkringskassan och skatteverket mfl.
I förhållande till detta sysslade han med kaffepengar i sammanhanget .
Sålde någonannans ved , tömde en kaffekassa osv, sen fanns fall med högre belopp.
Sen om det gör honom till mördare är jag frågande till
Jag har försökt ställa frågan här förut utan att få ett bra svar.
Hur kan man mörda någon utan att lämna bevis efter sig.
Polisen hade fokus på bulvanen hela tiden och man lade ner stora resurser på att försöka hitta bevis som skulle få honom inlåst.
Dom lyckades för bedrägeriet och det har han avtjänat med något åtal för mord lyckades inte.
Sen gör du som många andra . Att gissa vem som är den mest sannolika mördaren är inte samma sak att man är mördare.
Tänk om det är någon annan och man la alla ägg i samma korg och om man inte lyckas då står man där.
Att ljuga är inte olagligt om man inte gör det i domstol under ed.
Sen är det ytterligare en hörsägen att folk påstår saker utan att vi vet sanningshalten i det.

Kan ju vara så att polisen var fel ute och la allt fokus på bulvanen och då missade något annat det är omöjligt svara på och om det är så får vi förmodligen aldrig Veta. De jag uppfattade genom podden med bulvanen är att han ljug i förhöret om den kritiska dagen Sven försvann och polisen var rätt säkra på att han inte talade sanning om just den kritiska dagen då de hade bevis på att det inte stämde de bulvanen sa och därav kunde inte polisen få bort misstankarna mot honom. De kunde ju inte avgöra fallet i domstol för de inte hade några fällande bevis mot någon. Det är sant viktigt att få fram att den som skulle vara skyldiga är inte dömd så man vet inte vem det är men låter de inte lite otroligt att Bulvanen inte skulle vara inblandat i svens försvinnande ? Brukar inte oftast mord ske genom någon man känner ? Polisen arbetade ju med hypotesen att bulvanen var mördaren så de trodde ju att han var den skyldiga. Ingen annat framgår i podden iallafall vad jag vet .

Dock som du säger verkar inga bevis finnas i bulvanens bil så den stora frågan är ju vart Sven är begravd.
Senast redigerad av Leko12 2022-06-30 kl. 00:15.
Citera
2022-06-30, 00:16
Medlem
Citat:
Kan ju vara så att polisen var fel ute och la allt fokus på bulvanen och då missade något annat det är omöjligt svara på och om det är så får vi förmodligen aldrig Veta. De jag uppfattade genom podden med bulvanen är att han ljug i förhöret om den kritiska dagen Sven försvann och polisen var rätt säkra på att han inte talade sanning om just den kritiska dagen då de hade bevis på att det inte stämde de bulvanen sa och därav kunde inte polisen få bort misstankarna mot honom. De kunde ju inte avgöra fallet i domstol för de inte hade några fällande bevis mot någon. Det är sant viktigt att få fram att den som skulle vara skyldiga är inte dömd så man vet inte vem det är men låter de inte lite otroligt att Bulvanen inte skulle vara inblandat i svens försvinnande ? Brukar inte oftast mord ske genom någon man känner ? Polisen arbetade ju mot hypotesen att bulvanen var mördaren så de trodde ju att han var den skyldiga. Ingen annat framgår i podden iallafall vad jag vet .

Dock som du säger verkar inga bevis finnas i bulvanens bil så den stora frågan är ju vart Sven är begravd.
Det ska betänkande att detta var i början på 70 talet och på Gotland dessutom.
Man tog i extern hjälp för att försöka lösa detta.
Jag upprepar mycket men jag utesluter inte att Bulvanen varit inblandad men jag har oerhört svårt att se att han ensam gjort detta.
OM det är ett mord och fler är inblandade kan man fråga
1 vem var den andra.
2 vem av dom dödade SS
Sen undrar jag om någon kan uppskatta mellan tummen och pekfingret följande.
1 Hur många arbetstimmar och hur många personer totalt och om man räknar in absolut alla i arbetet för att lösa detta.
2 Vad har det kostar samhället.

Betänker man alla förhör , tekniker , hundpatruller , dykare, mordkommisionen och dom var väl så desperata att dom ringde in Kling och Klang om det inte nu var så att dom ledde utredningen.

RESULTAT = Ingen Dömd
Men grävgruppen ska lösa detta. = Nä jag tror inte det.
Senast redigerad av tlarsson365 2022-06-30 kl. 00:18.
Citera
2022-06-30, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordstrem
Direktören tillsammans med hjälp av BL vill jag tro. Direktören utreddes aldrig och det kan vara därför detta inte är löst idag.
Direktören som dagen innan eller om det var samma dag skickade i väg familjen så han var ensam hemma. Tog ut pengar i anslutning till att Sven försvann.
Inte omöjligt.
Men det podden gör är exakt samma som polisen gjorde.
Bara fokus på bulvanen.
Varför?
Man har tagit deras material och kopierat den och dessutom ska dom försöka trumfa polisen i hopp om nya vittnen.
Det gör mig lite "sur" för det är så uppenbart att han vill göra en kommersiell story av detta och då lägga fokus på en alternativ gärningsman är uteslutet.
Man har kopierat enligt många en dålig utredning och enligt mig till en dålig kopia i podd form..
Jag vägrar tro att alla rygg dunkare i detta forum inte begriper detta själva.
OM bulvanen överhuvudtaget var inblandad och OM han levt idag och OM man hittar kroppen mot förmodan så måste man ta det till rättegång och då hade han kunnat dömmas för brott mot griftefriden.
Mycket OM hela tiden och så har det varit men grävgruppens hang around har inte fattat det.
Citera
2022-06-30, 00:53
Medlem
Obs Ironi
Nästa uppslag från grävgruppen i Gotlands radion.
Vi har kontakt med en hokus pokus forskare från Texas som har en vätska som gör att döda personer kan uppstå.
Vi tänker hälla ut denna vätska över tippen I Ethelhem och då är vi 100% säkra på att Sven Sjögren kommer att skaka av sig dammet från sin arbetsoverall och berätta hela sanningen om vad som hände 1972.
Det finns ett problem och det är pengar.
Vi kommer att ha ytterligare en grillkväll och ett kafferep och glöm inte att swisha.
Vi kan ordna med lån om någon vill skänka oerhört mycket pengar.
Citera
2022-06-30, 00:59
Medlem
Citat:
Inte omöjligt.
Men det podden gör är exakt samma som polisen gjorde.
Bara fokus på bulvanen.
Varför?
Man har tagit deras material och kopierat den och dessutom ska dom försöka trumfa polisen i hopp om nya vittnen.
Det gör mig lite "sur" för det är så uppenbart att han vill göra en kommersiell story av detta och då lägga fokus på en alternativ gärningsman är uteslutet.
Man har kopierat enligt många en dålig utredning och enligt mig till en dålig kopia i podd form..
Jag vägrar tro att alla rygg dunkare i detta forum inte begriper detta själva.
OM bulvanen överhuvudtaget var inblandad och OM han levt idag och OM man hittar kroppen mot förmodan så måste man ta det till rättegång och då hade han kunnat dömmas för brott mot griftefriden.
Mycket OM hela tiden och så har det varit men grävgruppens hang around har inte fattat det.

Enligt podden så är de inget som tyder på att direktören skulle vara inblandat annat än att bulvanen sökt upp honom för att sälja svens mark. Inget jag tycker verkar konstigt med direktören om vad som sägs i podden iallafall. Svårt se han skulle vara inblandat isåfall vem skulle den andra personen vara ? Så du skulle säga att polisutredningen var dåligt gjord då de inte misstänkt en andra person ? Ingen har försagt sig iallafall.

Hade dom några andra misstänkta gärningsmän som de förhörde ? Jag tänker att polisen kunde inte avskriva bulvanen då det han sa gick inte ihop och
Var mycket polisen vill veta där som de aldrig fick svar om. De kan mycket väl varit 2 st men också 1 . Är svårt säga , tror poddarna använder information från polisutredningen då detta är det enda material man kan utgå från då det är så länge sen Sven försvann . De har ju i sin nya podd pratat med flera personer som får berätta sitt så de försöker ju researcha så gott det kan vilket har möjligtvis givit möjlighet att hitta skelett som de ska gräva upp. Om de skulle vara Sven är det ju en otrolig bedrift i sig något polisen inte varit nära med på över 50 år.
Citera
2022-06-30, 01:05
Medlem
Citat:
Obs Ironi
Nästa uppslag från grävgruppen i Gotlands radion.
Vi har kontakt med en hokus pokus forskare från Texas som har en vätska som gör att döda personer kan uppstå.
Vi tänker hälla ut denna vätska över tippen I Ethelhem och då är vi 100% säkra på att Sven Sjögren kommer att skaka av sig dammet från sin arbetsoverall och berätta hela sanningen om vad som hände 1972.
Det finns ett problem och det är pengar.
Vi kommer att ha ytterligare en grillkväll och ett kafferep och glöm inte att swisha.
Vi kan ordna med lån om någon vill skänka oerhört mycket pengar.

Är ju värt att gräva och se om de är mänskligt skelett och om de är Sven så vet man han blivit mördat och begravt där . Men om de visar sig att de inte är något mänskligt skelett så håller jag med att det blir mycket komiskt. Om Sven inte är där så skulle jag säga att då kommer de inte hitta honom alls .
Citera
2022-06-30, 08:04
Medlem
Tycker hunden ska sniffa runt på svens gård också + vägen. Om inte annat för att se om de blir träff där också. Kan ju vara forntida skelett den reagerar på också.
Ett lik i terräng är nog avsevärt lättare att hitta än på en soptipp.
Citera
2022-06-30, 09:30
Medlem
Citat:
Enligt podden så är de inget som tyder på att direktören skulle vara inblandat annat än att bulvanen sökt upp honom för att sälja svens mark. Inget jag tycker verkar konstigt med direktören om vad som sägs i podden iallafall. Svårt se han skulle vara inblandat isåfall vem skulle den andra personen vara ? Så du skulle säga att polisutredningen var dåligt gjord då de inte misstänkt en andra person ? Ingen har försagt sig iallafall.

Hade dom några andra misstänkta gärningsmän som de förhörde ? Jag tänker att polisen kunde inte avskriva bulvanen då det han sa gick inte ihop och
Var mycket polisen vill veta där som de aldrig fick svar om. De kan mycket väl varit 2 st men också 1 . Är svårt säga , tror poddarna använder information från polisutredningen då detta är det enda material man kan utgå från då det är så länge sen Sven försvann . De har ju i sin nya podd pratat med flera personer som får berätta sitt så de försöker ju researcha så gott det kan vilket har möjligtvis givit möjlighet att hitta skelett som de ska gräva upp. Om de skulle vara Sven är det ju en otrolig bedrift i sig något polisen inte varit nära med på över 50 år.
Det som skiljer oss är att jag inte spekulerar och pekar ut andra som ev mördare/gärningsmän.
1 .Vi vet inte med 100% säkerhet att/om ett mord har begåtts.
2 Vet vi inte det är det fel att spekulera och peka ut eventuella gärningsmän.
Vet man att ett mord har skett så finns en mördare.
Vet man inte om det är mord så anklaga inte personer felaktigt som mördare.
Det är min poäng i denna diskussion. Man vet inget med säkerhet och då är folk duktiga på att fantisera.
Om man hittar kroppen kan jag förstå det men utan kropp ska man bara lägga ner detta projekt för evigt.
Citera
2022-06-30, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordstrem
Tycker hunden ska sniffa runt på svens gård också + vägen. Om inte annat för att se om de blir träff där också. Kan ju vara forntida skelett den reagerar på också.
Ett lik i terräng är nog avsevärt lättare att hitta än på en soptipp.
Jag har efterfrågat en redovisning av vart och när hunden ska arbeta.
Finns hunden på plats är det bara att använda den.
Låt den nosa så mycket som möjligt.
Svens gård , lummelunda grottorna. Vid gamla minkfarmen , vägen osv osv.
Tänk om den hittar andra lik oavsett ålder.
Alla är värda en begravning oavsett när man dog.
Citera
2022-06-30, 11:29
Medlem
Citat:

Hade dom några andra misstänkta gärningsmän som de förhörde ? Jag tänärker att polisen kunde inte avskriva bulvanen då det han sa gick inte ihop och
Folk som kan och vet säger att man ska titta brett och inte snöa in och låsa sig på en person.
Det gjorde polisen och det var ett misstag. Eftersom podden använder sig av samma material så begår dom samma misstag.
Det är dom medvetna om men bortser ifrån för att det viktiga är att få ihop 30 avsnitt podd
Jag som både utomstående och närstående tycker detta verkar vara personligt mot bulvanen.
Man ville att det skulle vara han och han ska sättas dit. Kosta vad det kosta vill.
Där tycker jag att rättsväsendet fungerar fint.
Poliserna ville sätta dit honom men åklagaren måste tyckt att det inte fanns tillräckligt på fötterna för att ta det vidare till domstol.
Att man väljer att inte ens försöka är enligt mig ett bevis på att man inte hade något konkret utan bara indicier.
Så uppfattade man det då och inget har förändrats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in