2022-06-21, 14:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Myndigheterna kommer inte att göra något.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, förutom att risken/chansen att en eventuell gärningsman är avdöd, så är eventuellt mord preskriberat. Om offret försvann 1972, preskriberades mordet sannolikt 2002, om man antar att året för försvinnandet = mordåret.

Myndigheterna kommer inte att göra ett skit, det är en sak som är säker!

Om SS ansågs ha blivit mördad 1972 bör fallet ha blivit preskriberat 1997.

Nu har ju detta fall i o f s "enbart" förblivit ett olöst försvinnande. Nej myndigheterna kommer inte att göra ett dyft. De kan inte heller göra något. Det viktigaste anser jag är att hans kvarlevor hittas och jag antar att familjen Sjögren har en familjegrav där han kan få vila.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-06-21 kl. 14:54.
Citera
2022-06-21, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Om SS ansågs ha blivit mördad 1972 bör fallet ha blivit preskriberat 1997.

Nu har ju detta fall i o f s "enbart" förblivit ett olöst försvinnande. Nej myndigheterna kommer inte att göra ett dyft. De kan inte heller göra något. Det viktigaste anser jag är att hans kvarlevor hittas och jag antar att familjen Sjögren har en familjegrav där han kan få vila.
Han blev dödförklarad 31 oktober 1982.
Varför gör man så. Har han fått pension under tiden.
Någon som vet hur det fungerar.
Citera
2022-06-21, 15:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dödförklarad den 31 oktober 1982.

Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Han blev dödförklarad 31 oktober 1982.
Varför gör man så. Har han fått pension under tiden.
Någon som vet hur det fungerar.

På den tiden var det 10 år som gällde.

Myndigheterna utgick ifrån att SS avled i samband då han försvann i oktober 1972. Därför blev han dödförklarad sista oktober tio är senare. Det var anhöriga som gjorde denna begäran om dödförklaring. Detta var inget ovanligt eller märkligt. Björn Adolfsson dödförklarades 1984. Känner till många sådana fall men ingen som var i SS ålder vid försvinnandet. Han skulle ha fyllt 65 år tre år efter att han försvann.

Intressant det du tar upp om ev. utbetald pension. Om SS ev. under en viss tid erhöll pension under åren 1975 - 1982, så tror jag att dessa pengar i s f betalades tillbaka till staten. Personligen tror jag inte att det kom att betalas ut någon pension alls till SS konto eftersom han var försvunnen.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-06-21 kl. 15:30.
Citera
2022-06-21, 15:32
Medlem
Citat:
På den tiden var det 10 år som gällde.

Myndigheterna utgick ifrån att SS avled i samband då han försvann i oktober 1972. Därför blev han dödförklarad sista oktober tio är senare. Det var anhöriga som gjorde denna begäran om dödförklaring. Detta var inget ovanligt eller märkligt. Känner till många sådana fall men ingen som var i SS ålder vid försvinnandet. Han skulle ha fyllt 65 år tre år efter att han försvann.

Intressant det du tar upp om ev. utbetald pension. Om SS ev. under en viss tid erhöll pension under åren 1975 - 1982, så tror jag att dessa pengar i s f betalades tillbaka till staten. Personligen tror jag inte att det kom att betalas ut någon pension alls till SS konto eftersom han var försvunnen.
Vem betalde då dom löpande kostnader som rimligtvis fanns genom att äga mark och hus , bil mm.
Vet man när allt såldes och vart hamnade dom pengarna och när upprättades ett dödsbo och när gjordes bouppteckningen och vilka fick ta del av dessa och hur mycket var det.
Han levde fattigt men dog rik.
Senast redigerad av tlarsson365 2022-06-21 kl. 15:37.
Citera
2022-06-21, 15:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den då mycket förfallna och övergivna gården.

Citat:
Vem betalde då dom löpande kostnader som rimligtvis fanns genom att äga mark och hus , bil mm.
Vet man när allt såldes och vart hamnade dom pengarna och när upprättades ett dödsbo och vilka fick ta del av dessa och hur mycket var det.

Nu vet jag inte när i tiden begäran om dödförklaring gjordes förutom att det var någon gång efter 1982.

Denna kan ha blivit gjord under t.ex. 1990-talet? Någon som vet när dödförklaringen begärdes? När väl dödförklaringen var avklarad så ärvde hans systerson SS den då mycket förfallna och övergivna gården. Han i sin tur sålde sin morbrors mark på den öppna marknaden. Bostadshuset såldes först till en byggfirma som tänkte upprusta bostadshuset men det blev inte så. Huset såldes därefter vidare till familjen Ödin.
Senast redigerad av Skaraborg2 2022-06-21 kl. 15:48.
Citera
2022-06-21, 15:56
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte när i tiden begäran om dödförklaring gjordes förutom att det var någon gång efter 1982.

Denna kan ha blivit gjord under t.ex. 1990-talet? Någon som vet när dödförklaringen begärdes? När väl dödförklaringen var avklarad så ärvde hans systerson SS den då mycket förfallna och övergivna gården. Han i sin tur sålde sin morbrors mark på den öppna marknaden. Bostadshuset såldes först till en byggfirma som tänkte upprusta bostadshuset men det blev inte så. Huset såldes därefter vidare till familjen Ödin.
👍 Tack.
Citera
2022-06-21, 16:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Allt fick troligen ligga i limbo under lång tid.

Citat:
👍 Tack.

Utan att veta detta så kan jag mycket väl tänka mig att SS bostadshus och mark fick ligga i limbo under kanske årtionden.

Ingen gjorde något, kunde heller inget göra, eftersom ägaren själv var försvunnen. Därför fick allt bara förfalla år efter år. Familjen Sjögren har en familjegrav. Där ligger SS föräldrar samt hans ena syster. Det är en stor liggande sten med texten Carl Sjögrens familjegrav. Antar att om hans kvarlevor kommer att hittas så kommer även han att få vila här tillsammans med nära och kära.
Citera
2022-06-21, 16:54
Medlem
Som det tagits upp tidigare har Fam. R. haft otur med bränder så sent som i mars brann verkstaden upp(ner) i Salthamn.

Efter den stora branden i hundgodisfabriken (2010) återhämntade sig aldrig brodern riktigt (enligt JR i någon tidningsartikel) då det tydligen var oförsäkrat, det drevs sedan en process mot regionen att de varit försumliga. Vid utryckningen körde bla brandkåren fel, en brandbil med ikke fungerande pump vilket gjorde att de inte kunde använda den stora vatten(brand)basängen på gården, även ett utalande skall ha yppats från brandpersonal "att det gott gärna kunde brinna ner till grunden". Men domen föll inte till Fam. R. fördel.

Någon skrev att de fraktat mycket jordmassor på gården och att de under åren eldat upp mycket bråte när vinden legat rätt, ut över havet. Vi vet att det talats om upp två mils sammanlad längd av burar och bilder har visat att det täckte stora områden på gården*.
Ryktet om att SS skulle malts genom kött/foderkvarnen har vi läst och även några i tråden har bekräftat att äldre gubbar som jobbade där förmedlat det ryktet på farmen.
Frågan är var det för att skrämma ungdomarna som sommarjobbade där eller fanns det substans i ryktet ?
Det som vore intressant att veta om den här foderkvarnen malde den ner allt, även benen ?
Var tar köttet vägen från minkarna, vad händer med deras ben, blir det benmjöl eller grävdes sådant ner i marken ?
Är det därför de fraktat jord för att sortera bort benrester och bränbart ur jorden ?

*JR nya satsning är att skapa en "oas" med en narurnära prägel med ekoflum då krävs det så klart inga lik i backen eller andra kemikalier i jorden om det ska växa ekologiskt till de dyra maträtterna med bla ramslök från skogen.
Frågorna jag ställer med tanke att RR tjänade på att SS försvann med tanke på markköp men teorin och motivet att Bulvanen förökte blåsa honom också så har diverse teorier lanserats. Men också JR måste hört rycktena och det kanske gjort henne orolig vad som ev finns i backen så en kombinerad sanering kändes nog nödvändig.

Lite OT
Även historien med Plantskolan och köpjorden var intressant men verkade vara salt i vattnet "egen brunn" ?
Platsen heter sedan långt tillbaka Salthamn någon som vet hur långt tillbaka 1800-talet eller ?
Citera
2022-06-21, 18:16
Medlem
Troians avatar
Tekniskt sett är ett eventuellt mord inte preskriberat.

Är tyvärr rätt skeptisk till hunden. Jyckar har lurat oss förut, och det är heller inte ovanligt att hundägare /-förare överskattar sin hunds intellekt.
Citera
2022-06-21, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tekniskt sett är ett eventuellt mord inte preskriberat.

Är tyvärr rätt skeptisk till hunden. Jyckar har lurat oss förut, och det är heller inte ovanligt att hundägare /-förare överskattar sin hunds intellekt.
Men i ett uttalande på radion är man från grävgruppen 100% säker på mänskliga kvarlevor efter att hunden markerat.
Så där måste du ha fel eftersom man inte kan vara mer än 100% säker ( ironi deluxe)
Citera
2022-06-21, 22:15
Citat:
Men i ett uttalande på radion är man från grävgruppen 100% säker på mänskliga kvarlevor efter att hunden markerat.
Så där måste du ha fel eftersom man inte kan vara mer än 100% säker ( ironi deluxe)

Den var rolig 100 5 säker kan man inte va förrän man står med fyndet synligt. Den där hunden är vi nyfiken på, vems är det och vad har den för meriter?
Din ironi passar tråden klockrent
Citera
2022-06-21, 22:51
Medlem
Ybsivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
]Tekniskt sett är ett eventuellt mord inte preskriberat.
[/b]

Jo, det är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in