2022-06-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
så du ser dig som en frireligiös satanist?

Termen är felaktig och går inte att applicera på satanism och satanister. Den första organiserade satanismen skapades i Tyskland i början av 1900-talet men folk kallade sig för satanister redan under medeltiden och således så existerade termen i sig långt innan LaVey skapade church of Satan. Allt detta kan beläggas med källor.
Citera
2022-06-08, 19:55
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Hmm. är du verkligen en satanist, det finns ju oerhört många som inte deltar i "church of satan" men "kallar sig" satanister?

https://twitter.com/ChurchofSatan
Läs på. CoS är inte dom enda som har egenrätt på att kalla sig satanister, snarare tvärtom.
Försök igen.

Citat:
Ursprungligen postat av L-P-I
Först och främst, satanismen är långt ifrån en enhetlig religion eftersom det flera olika perspektiv som enbart delar det faktum att satan är bland de högsta gudomarna som dyrkas.

Satan, Lucifer, Leviathan, Belzebub - Dom 4 crown princes of Hell.

Citat:
Jag ska vidare påpeka att jag inte håller med om att det skulle finnas någon sorts diktomi mellan vetenskap och religion utan att de är olika perspektiv, det finns gott om saker som endast kan förklaras med vetenskap.
Det har jag inte sagt.
Jag menar bara att ja ser vetenskapen som en måttstock som vi analyserar världen med,
den är dock föränderlig. Medans det som ja läser i satanism vet jag är absolut sanning.
Vetenskapsmännen vet ju inte så mycket om the Akkausal realms elr sex magi heller för den delen.

Citat:
Vidare så håller jag inte med om att det satanistiska sökandet måste leda till att en ny mänsklighet utvecklas utan att det är lämpligare att söka efter denna skapelses förintelse.
Och det är inget ja känner igen mig i att ha sagt.
Ja skiter i resten av mänskligheten,
Ja bryr mig bara om min utveckling i att lära mig Black Magick och mer om satanism.
Ja tror inte på sånt där självhjälpstrams som finns i psykologi,
däremot att utvecklas som satanist tkr ja är bra.
Citera
2022-06-08, 20:01
Medlem
Perkeleism heter det på finska.
Citera
2022-06-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Läs på. CoS är inte dom enda som har egenrätt på att kalla sig satanister, snarare tvärtom.
Försök igen.

Satan, Lucifer, Leviathan, Belzebub - Dom 4 crown princes of Hell.

Det har jag inte sagt.
Jag menar bara att ja ser vetenskapen som en måttstock som vi analyserar världen med,
den är dock föränderlig. Medans det som ja läser i satanism vet jag är absolut sanning.
Vetenskapsmännen vet ju inte så mycket om the Akkausal realms elr sex magi heller för den delen.

Och det är inget ja känner igen mig i att ha sagt.
Ja skiter i resten av mänskligheten,
Ja bryr mig bara om min utveckling i att lära mig Black Magick och mer om satanism.
Ja tror inte på sånt där självhjälpstrams som finns i psykologi,
däremot att utvecklas som satanist tkr ja är bra.

Varför inte Satan-Lucifer? Namn är dock bara ett soniskt sigill för olika andemakter, olika Lucifers för olika följare.

Praktisera en längre tid så inser du att det du läser i texterna enbart är saker som pekar mot vissa idéer. Det är inte sanningar som man bara blint ska följa utan det kommer att förändras och en ny sanning kommer växa fram tills även den visar sig vara för begränsande. Ett vetenskapligt synsätt innebär också att man förhåller sig kritiskt till det man sysslar med.

Fast det är ju ändå en del av ONA, har du missat den delen totalt?

Det finns intressanta idéer som presenteras i psykologi dock. Praktisk KBT hjälper till att hantera begränsningar och Jungs arketyper ger upphov till intressanta idéer.
Citera
2022-06-08, 20:27
Medlem
Rekommenderar Prometheus and Atlas av Jason Reza Jorjani.
Citera
2022-06-08, 20:42
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Vad strävar ni satanister efter?

Och ni tror på riktiga existerande gudar/demoner/fallna änglar och inte bara nåt symboliskt?

Blir både njutning och smärta starkare när man är seriös satanist?
Citera
2022-06-08, 20:45
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Hmm. är du verkligen en satanist, det finns ju oerhört många som inte deltar i "church of satan" men "kallar sig" satanister?

https://twitter.com/ChurchofSatan
Church of satan var ju Anton LaVeys lilla påhitt för att locka kändisar. Låg rätt i tiden.

Alistair Crowley var nog mer seriös i sitt sökande efter svar. Jag skulle nog börja med honom.
Citera
2022-06-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Church of satan var ju Anton LaVeys lilla påhitt för att locka kändisar. Låg rätt i tiden.

Alistair Crowley var nog mer seriös i sitt sökande efter svar. Jag skulle nog börja med honom.

Fast det relaterar inte till satanism egentligen.
Citera
2022-06-08, 21:05
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Fast det relaterar inte till satanism egentligen.
Vilket?
Citera
2022-06-08, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfroCondomFactory
Vad strävar ni satanister efter?

Och ni tror på riktiga existerande gudar/demoner/fallna änglar och inte bara nåt symboliskt?

Blir både njutning och smärta starkare när man är seriös satanist?

Frågan har inte bara ett svar, olika former av satanism har olika mål. Detta gör att vilka gudar/demoner/väsen etc. man tror på och hur man tror på dessa skiljer sig åt.

Vad gäller smärta finns det inom många satanismer en idé om att man ska utmana sig själv och då blir smärta något som man måste övervinna.
Citera
2022-06-08, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Vilket?

Crowley.
Citera
2022-06-08, 21:12
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Crowley.
Det kan ju diskuteras. Vem definierar vad som är satanism?Du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in