2022-05-31, 19:21
Medlem
Fotboll12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Någon update kring när domen förväntas komma? Är det fortfarande full ovishet eller?

För mig oklart läge. Law & Crime channel har en i-väntan-på-domen-sändning igång.
Citera
2022-05-31, 19:24
Medlem
Fotboll12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Ok. Så vad du säger är att du tror på att hon tog bild1, ändrade ljuset och tog bild2. Hon lyckades till och med få samma vinkel på kamera och ansiktet. Bilderna är så lika att man inte kan se skillnad på dem. Och detta gjorde hon under en sekund? Detta låter trovärdig för dig?

The world vs Husvagnen:
https://twitter.com/faih04/status/15...ljgk_KNo0BcjKg
Senast redigerad av Fotboll12 2022-05-31 kl. 19:29.
Citera
2022-05-31, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll12
För mig oklart läge. Law & Crime channel har en i-väntan-på-domen-sändning igång.

Tack för tipset, ska följa
Citera
2022-05-31, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Någon update kring när domen förväntas komma? Är det fortfarande full ovishet eller?
Inte denna vecka.
Citera
2022-05-31, 19:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Jag är naturligtvis ingen expert på amerikansk juridik utan jag utgår från Sverige, så jag kan ha fel här.

När det kommer till förtalsmål så spelar det liten roll om det man uttryckt är sant eller ej, det är syftet med uttalandet som avgör skuldfrågan.

Därför är jag försiktig med min argumentation i detta ärende, men främst för att jag inte kan amerikansk lagstiftning.

Ja, i Sverige är sanningen inget försvar, men det är den här. Om Heard kan visa att hon blivit misshandlad av Depp vid något tillfälle skall juryn då frikänna henne.

Depp måste i princip visa att Heard ljuger, att hon gör det i ond avsikt och dessutom att artikeln i fråga syftar på honom specifikt och inte är ett mer allmänt resonemang. Dessutom måste den specifikt vara orsaken till att han lidit finansiell skada.

Vissa anser att Heards advokater skulle ha riktat in sig mer på Heards rätt att skriva artikeln som hon gjorde även om folk misstänkte att den handlade om Depp. Det hade varit bättre än att för mycket betona de enskilda händelserna.
Citera
2022-05-31, 19:38
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, i Sverige är sanningen inget försvar, men det är den här. Om Heard kan visa att hon blivit misshandlad av Depp vid något tillfälle skall juryn då frikänna henne.

Depp måste i princip visa att Heard ljuger, att hon gör det i ond avsikt och dessutom att artikeln i fråga syftar på honom specifikt och inte är ett mer allmänt resonemang. Dessutom måste den specifikt vara orsaken till att han lidit finansiell skada.

Vissa anser att Heards advokater skulle ha riktat in sig mer på Heards rätt att skriva artikeln som hon gjorde även om folk misstänkte att den handlade om Depp. Det hade varit bättre än att för mycket betona de enskilda händelserna.

Nu har ju hon inte bevisat någonting mot JD när det gäller misshandel, tvärtom.

Dessutom är det AH som i artikeln har påstått saker och därmed i så fall har bevisbördan om det är så att sanningen överväger förtal.

Du får gärna länka till att det är så du beskriver det i USA, för det är definitivt inte så i Sverige.
Citera
2022-05-31, 19:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Nu har ju hon inte bevisat någonting mot JD när det gäller misshandel, tvärtom.

Dessutom är det AH som i artikeln har påstått saker och därmed i så fall har bevisbördan om det är så att sanningen överväger förtal.

Du får gärna länka till att det är så du beskriver det i USA, för det är definitivt inte så i Sverige.

Ja, det är alltså stor skillnad. I USA och när det gäller en kändis som Depp är det han som skall bevisa att hon ljuger. I princip för sedan har du en jury som har stor frihet i sin bedömning.
Citera
2022-05-31, 19:42
Medlem
skoputss avatar
Citat:

Fråga från juryn till domaren om hela artikeln i Washington Post ska räknas eller enbart rubriken. Svar från domaren, endast rubriken, dvs följande:
Citat:
Amber Heard: I spoke up against sexual violence — and faced our culture’s wrath. That has to change.
Citera
2022-05-31, 19:43
Medlem
Fotboll12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Fråga från juryn till domaren om hela artikeln i Washington Post ska räknas eller enbart rubriken. Svar från domaren, endast rubriken, dvs följande:

Nu blir jag förvirrad. Som jag minns det har team Johnny även pekat ut två text-passager i stämningen.
Senast redigerad av Fotboll12 2022-05-31 kl. 19:51.
Citera
2022-05-31, 19:43
Medlem
calmsolutions avatar
Även ”experterna” på Law & Crime är inne på detaljfrågorna kring vem som gjorde vad, är det verkligen intressant?

Jag tror att många kan bli förvånade över utslaget av detta om man har fokuserat på vem som talar sanning, vi får se. Jag är långt ifrån säker.
Citera
2022-05-31, 19:44
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Nu blir jag förvirrad.

Kommentatorerna tror det är till Depps fördel.

E. Vi fick en glimt inifrån rättegångssalen. Juryn är i en annan enhet och jobbar säkert på som tosingar.
Senast redigerad av skoputs 2022-05-31 kl. 19:47.
Citera
2022-05-31, 19:46
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, det är alltså stor skillnad. I USA och när det gäller en kändis som Depp är det han som skall bevisa att hon ljuger. I princip för sedan har du en jury som har stor frihet i sin bedömning.

Jag vill fortfarande att du kan styrka din argumentation med någon typ av bevis, tex en tillförlitlig länk.

Edit:
OK, jag kan köpa det utifrån detta. I USA, till skillnad från Sverige, så kan du stämma en annan människa privat utan att åklagare blir inblandad.
Frågan är om det fortfarande är en skillnad när det kommer till sanningshalt, eller om det endast räcker med uppsåt och skada.
Senast redigerad av calmsolution 2022-05-31 kl. 19:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in