Citat:
Ursprungligen postat av
calmsolution
Jag är naturligtvis ingen expert på amerikansk juridik utan jag utgår från Sverige, så jag kan ha fel här.
När det kommer till förtalsmål så spelar det liten roll om det man uttryckt är sant eller ej, det är syftet med uttalandet som avgör skuldfrågan.
Därför är jag försiktig med min argumentation i detta ärende, men främst för att jag inte kan amerikansk lagstiftning.
Ja, i Sverige är sanningen inget försvar, men det är den här. Om Heard kan visa att hon blivit misshandlad av Depp vid något tillfälle skall juryn då frikänna henne.
Depp måste i princip visa att Heard ljuger, att hon gör det i ond avsikt och dessutom att artikeln i fråga syftar på honom specifikt och inte är ett mer allmänt resonemang. Dessutom måste den specifikt vara orsaken till att han lidit finansiell skada.
Vissa anser att Heards advokater skulle ha riktat in sig mer på Heards rätt att skriva artikeln som hon gjorde även om folk misstänkte att den handlade om Depp. Det hade varit bättre än att för mycket betona de enskilda händelserna.