2022-05-02, 10:47
  #5041
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Rätt kul - men helt adekvat - iakttagelse. Det där har jag också ofta funderat över. Varför man ligger och kör 90km/h när det är enkelfil och sen accelererar upp till 110 km/h (ibland ännu högre hastighet) när det blir två filer. Är det för att man är skraj, att det känns läskigt med de här vajerräckena så nära inpå? Eller vad.

Ni som håller på med det där jävla ofoget- får gärna berätta varför ni håller på med det.

Jag blev sjuk under pågående bilfärd för några månader sedan, och drabbades av plötslig yrsel. Jag körde på just en sån där väg, så det var svårt att bara stanna. Men jag kan berätta att så fort man känner sig lite vinglig, så är den enfiliga passagerna med räcke jävligt läskiga, och då fann jag mig tvungen att sakta ner precis där faktiskt. Fick mig en tankeställare, och började förstå varför gamla gubbar och tanter håller på just med det du beskriver.
Citera
2022-05-02, 10:53
  #5042
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Tvärtom. Jag ser alltid till att aldrig ligga i omkörningsfilen längre än nödvändigt och släpper gärna förbi folk som kör snabbare än mig innan jag själv kör om. Ibland dyker det dock upp någon från fjärran som kör som långt över hastighetsgränsen och som har fått för sig att omkörningsfilen är dedikerad för dem - det är dessa jag stör mig på.

Håller med om att de där rallyförarna inte kan förvänta sig att bli omedelbart framsläppta.
Däremot stör jag mig något så fruktansvärt på de som lägger farthållaren på 120, och kör genom hela Sverige i vänsterfilen. De befinner sig konstant i "omkörning", eftersom de svurit att aldrig koppla bort farthållaren. Så närmar man sig en bil som kör 119,3 km/h, så gör man en "omkörning" som tar typ 8 minuter att genomföra. Att gasa på lite extra för att undvika att bilda bilkö, det är HELT uteslutet.
Autister borde inte få körkort.
Citera
2022-05-02, 14:02
  #5043
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag blev sjuk under pågående bilfärd för några månader sedan, och drabbades av plötslig yrsel. Jag körde på just en sån där väg, så det var svårt att bara stanna. Men jag kan berätta att så fort man känner sig lite vinglig, så är den enfiliga passagerna med räcke jävligt läskiga, och då fann jag mig tvungen att sakta ner precis där faktiskt. Fick mig en tankeställare, och började förstå varför gamla gubbar och tanter håller på just med det du beskriver.

Fast stora fordon med fulla 2,55 i bredd har inga problem att hålla farten.

2,55 i bredd fer ungefär 25cm åt varje håll i vingelutrymme, för en personbil är det mer än dubbelt så varför skall folk tappa farten?

Följdfråga, om man märker att man har ett fordon bakom som vill köra om varför försvårar man den omkörningen med att gasa som fan när det blir 2 körfält igen?

Jag har många år på vägarna och har aldrig fattat det beteendet.

Samma som när man ligger i 110 på 100 väg, en tom tvåfilig motorväg och en bil bakom kommer ifatt men kör inte om utan lägger sig 30 meter bakom.
Vad är der för beteende?
Citera
2022-05-02, 14:39
  #5044
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Följdfråga, om man märker att man har ett fordon bakom som vill köra om varför försvårar man den omkörningen med att gasa som fan när det blir 2 körfält igen?

Det har jag däremot inget bra svar på.
Citera
2022-05-02, 14:48
  #5045
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Det har väl redan gnällts på de idioter som på 2+1väg ökar farten när det är två körfält och sedan tappar all fart när det går ihop till ett körfält igen.

När man kör ett fordon som går max 100 är det jävligt irriterande när söndagsbilisterna kör 90 när det inte går att köra om sedan ökar de till 110 när det blir två körfält och då kommer man inte om.

Skottpengar på dessa idioter och känner någon igen sig själv med att öka respektive sänka farten så lämna gärna en förklaring här.

Håller helt med dig. Jag sätter ofta farthållaren på fem över tillåten hastighet och när man då kommer till en enfilig väg så kör framförvarande i 90 km/h på en 100-väg men så fort det blir tvåfiligt och man då blinkar för omkörning gasar ärthjärnan igen och ligger på lite drygt 100 km/h också. Samma sak nästa gång man kommer till enfiligt, saktar in och kör 90 km/h.

Hatar dessa vägar och istället blir det gatlopp varje gång det är tvåfiligt för att hinna om så många som möjligt. Var ännu värre när dessa vägar började komma och bilen man hade precis orkade om framförvarande på de korta tvåfiliga sträckorna.
Citera
2022-05-02, 16:12
  #5046
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Det har väl redan gnällts på de idioter som på 2+1väg ökar farten när det är två körfält och sedan tappar all fart när det går ihop till ett körfält igen.

När man kör ett fordon som går max 100 är det jävligt irriterande när söndagsbilisterna kör 90 när det inte går att köra om sedan ökar de till 110 när det blir två körfält och då kommer man inte om.

Skottpengar på dessa idioter och känner någon igen sig själv med att öka respektive sänka farten så lämna gärna en förklaring här.
Du ger ju ett ypperligt exempel på varför folk kör på det där viset - ni är tacksamma att reta upp och ert humör är lätta att läsa av och trigga igång. Troligtvis respekterar du inte avståndet till framförvarande heller utan och ligger och flåsar i arslet. Klart som fan ingen ökar farten då. Håll 3 sek, så kanske du också får respekt.
Citera
2022-05-02, 16:17
  #5047
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Högerregeln gäller inte när du lämnar ett accelerationsfält. MEN Om accelerationsfält finns har varken de i accelerationsfältet eller de på motorvägen företräde. Ömsesidig hänsyn och anpassning gäller.
Du i accelerationsfältet byter fil och har hela ansvaret att ta dig in. Du ska gasa och ta en plats i en lucka - inte invänta att bli insläppt eller att bara kräva plats. Gasa på! är det som gäller. Inget annat. Folk som redan ligger på motorvägen kan inte heller altid flytta på sig och bör så inte göra heller.
Citera
2022-05-02, 17:07
  #5048
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Du i accelerationsfältet byter fil och har hela ansvaret att ta dig in. Du ska gasa och ta en plats i en lucka - inte invänta att bli insläppt eller att bara kräva plats. Gasa på! är det som gäller. Inget annat. Folk som redan ligger på motorvägen kan inte heller altid flytta på sig och bör så inte göra heller.

Trafikförordningen 3 kap 43 §:

” En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.”

Så hela ansvaret ligger absolut inte på den som byter fil. Kan man underlätta ett filbyte så ska man göra det, under förutsättning att den som byter fil tydligt visar att så ska ske. Och en påfart på en motorväg är väl i sig en ganska tydlig markering att bilar som färdas där avser att byta fil och ta sig in på motorvägen.

Det är ett gemensamt ansvar för den som byter fil och den som färdas i den aktuella filen.
Citera
2022-05-02, 17:17
  #5049
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Trafikförordningen 3 kap 43 §:

” En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.”

Så hela ansvaret ligger absolut inte på den som byter fil. Kan man underlätta ett filbyte så ska man göra det, under förutsättning att den som byter fil tydligt visar att så ska ske. Och en påfart på en motorväg är väl i sig en ganska tydlig markering att bilar som färdas där avser att byta fil och ta sig in på motorvägen.

Det är ett gemensamt ansvar för den som byter fil och den som färdas i den aktuella filen.

Dessutom ska du ju i accelerationsfältet blinka vänster, vilket ytterligare understryker att du ska byta fil, filbyte förutsätter samarbete, men nu verkar ju inte samarbete i trafiken vara qaaqs grej utan snarare motverkande, vilket ju ökar risken för olyckor.
Citera
2022-05-02, 18:13
  #5050
Medlem
mattias_rs avatar
Skulle alla följa trafikförordningen 1 paragrafen i "2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter" så skulle mycket incidenter förhindras. Men nu är det inte så, utan många kör som dom tycker är deras rätt att framföra ett fordon i trafiken.

Och eftersom 3/4 inte orkar söka denna paragraf så klipper jag in den här:

2 kap. Bestämmelser för alla trafikanter

Grundbestämmelser
1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks.
Citera
2022-05-02, 18:42
  #5051
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Trafikförordningen 3 kap 43 §:

” En förare som uppmärksammar att någon annan förare avser att köra in i det körfält han eller hon färdas i skall anpassa hastigheten så att inkörningen underlättas.”

Så hela ansvaret ligger absolut inte på den som byter fil. Kan man underlätta ett filbyte så ska man göra det, under förutsättning att den som byter fil tydligt visar att så ska ske. Och en påfart på en motorväg är väl i sig en ganska tydlig markering att bilar som färdas där avser att byta fil och ta sig in på motorvägen.

Det är ett gemensamt ansvar för den som byter fil och den som färdas i den aktuella filen.
Spelar ingen roll vad som står där - om vederbörande inte begriper att det är ett accelerationsfält han kör i, så kommer han få problem om det är mycket trafik. Han ska gasa på och ta för sig. Bilar kommer inte bromsa om det är ett tafatt pucko som vill in.
Citera
2022-05-02, 19:06
  #5052
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Spelar ingen roll vad som står där - om vederbörande inte begriper att det är ett accelerationsfält han kör i, så kommer han få problem om det är mycket trafik. Han ska gasa på och ta för sig. Bilar kommer inte bromsa om det är ett tafatt pucko som vill in.

Du bryr dig alltså inte om vad som står i lagen? Att det är mycket trafik säger ingenting om huruvida man måste gasa, man ska anpassa hastigheten och det kan innebära att man kanske måste gasa på, för att sedan bromsa för att man ska kunna byta fil på ett säkert sätt, beroende på tempot på den väg man kör in på. Samtidigt ska bilisterna i den fil du byter till alltså underlätta ett filbyte i möjligaste mån. Det är ett samspel i trafiken, där man ska underlätta för varandra. Om man inte samspelar och kanske till och med försöker hindra, bryter man mot trafikregler och kan få böter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in