2022-05-01, 19:38
  #5029
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av preben1969
Man ska blinka ut ur rondeller
Gammalt inlägg, men ja det motsäger knappast det jag skrev.
Citera
2022-05-01, 21:54
  #5030
Avslutad
Folk som blinkar vänster fast de svänger av till höger. Händer dagligen i rondeller. Finns fortfarande endast högeravfarter där inne.
Citera
2022-05-02, 00:45
  #5031
Medlem
Otroligs avatar
Finns inget som stör mig lika mycket som folk som kör upp bakom en och aggressivt blinkar med helljuset när man själv håller på att utföra en omkörning på motorvägen. Vänsterfilen är liksom ingen privat express-fil för dig som ligger en bra bit över tillåten hastighet.

Folk som inte blinkar ut ur vältrafikerade rondeller är ett annat kapitel. Höjden av lathet att inte kunna anstränga sig så lite och hjälpa trafikflödet och dina medtrafikanter.
Citera
2022-05-02, 04:10
  #5032
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
mest irriterande är pensionärer som är ute å kör i rusningstrafik.
Mest irriterande är klumpiga unga män som är ute å kör i rusningstrafik.
Citera
2022-05-02, 04:14
  #5033
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Högerregeln gäller inte när du lämnar ett accelerationsfält. MEN Om accelerationsfält finns har varken de i accelerationsfältet eller de på motorvägen företräde. Ömsesidig hänsyn och anpassning gäller.
Det MÅSTE finnas en regel som säger att den ene eller den andre har företräde. Det kan inte vara så att 'båda har lika företräde'.
Citera
2022-05-02, 04:34
  #5034
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Finns inget som stör mig lika mycket som folk som kör upp bakom en och aggressivt blinkar med helljuset när man själv håller på att utföra en omkörning på motorvägen. Vänsterfilen är liksom ingen privat express-fil för dig som ligger en bra bit över tillåten hastighet.

Folk som inte blinkar ut ur vältrafikerade rondeller är ett annat kapitel. Höjden av lathet att inte kunna anstränga sig så lite och hjälpa trafikflödet och dina medtrafikanter.

Om någon kommer upp bakom dig och blinkar med helljuset så håller du inte på med någon omkörning. Då har du parkerat i omkörningsfilen. Och borde ha haft bättre uppsikt bakåt, sett att det kommer en bilist i högre fart och väntat med att gå ut i ytterfilen tills den passerat.
Citera
2022-05-02, 04:38
  #5035
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Det har väl redan gnällts på de idioter som på 2+1väg ökar farten när det är två körfält och sedan tappar all fart när det går ihop till ett körfält igen.

När man kör ett fordon som går max 100 är det jävligt irriterande när söndagsbilisterna kör 90 när det inte går att köra om sedan ökar de till 110 när det blir två körfält och då kommer man inte om.

Skottpengar på dessa idioter och känner någon igen sig själv med att öka respektive sänka farten så lämna gärna en förklaring här.

Rätt kul - men helt adekvat - iakttagelse. Det där har jag också ofta funderat över. Varför man ligger och kör 90km/h när det är enkelfil och sen accelererar upp till 110 km/h (ibland ännu högre hastighet) när det blir två filer. Är det för att man är skraj, att det känns läskigt med de här vajerräckena så nära inpå? Eller vad.

Ni som håller på med det där jävla ofoget- får gärna berätta varför ni håller på med det.
__________________
Senast redigerad av PerTinent 2022-05-02 kl. 04:49.
Citera
2022-05-02, 04:40
  #5036
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ibraflash
Fattar inte vad du pratar om mittfilen? Det är ju perfekt att ligga där. Och helt rätt

Nej. Det är det inte. Om det är tre filer och ingen innanför dig ska du ligga i filen längst in till höger. Så att vi andra har fri passage på utsidan, i vänsterfilerna.
Citera
2022-05-02, 04:47
  #5037
Bannlyst
Det här har säkert varit uppe i tråden men mest irriterande i trafiken är förare som tror att backspegeln är en käck inredningsdetalj.

Det är helt obegripligt hur så många svenska bilförare kör helt i sin egen bubbla, helt avskärmad från all trafik som inte dyker upp precis framför motorhuven på dem.

"-Va? Borde jag köra fram två meter så att du kommer förbi och kan svänga höger, du som har grönt trafikljus?"

"-Nu byter jag fil. Till den högra filen, eftersom jag var så jävla dum och låg i vänster fil i flera kilometer. Oj, var du där? Det såg jag inte!"

"-Va, vill du köra om, men då går jag väl ut lite i vägkanten då. Ojdå, du hann visst redan köra om mig innan jag gjorde det."

"-Oj, fick det plats två bilar i bredd här framme vid korsningen, vad dumt av mig då att ta upp hela körbanan genom att ligga i mitten, när jag skulle kunnat ha lagt mig på vänster sida, eftersom jag ska svänga vänster, så hade du som ska svänga höger kunnat göra det, direkt, istället för att vänta 10 minuter på mig som inte vågar ge mig ut på den stora vägen med mindre än att det är helt fritt från andra trafikanter."

Listan kan göras hur lång som helst. Men faktum kvarstår, svenska bilförare är helt autistiska när de är ute och kör bil. Helt immuna från varje annat intryck från omvärlden.
__________________
Senast redigerad av PerTinent 2022-05-02 kl. 04:56.
Citera
2022-05-02, 05:01
  #5038
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Det här har säkert varit uppe i tråden men mest irriterande i trafiken är förare som tror att backspegeln är en käck inredningsdetalj.

Det är helt obegripligt hur så många svenska bilförare kör helt i sin egen bubbla, helt avskärmad från all trafik som inte dyker upp precis framför motorhuven på dem.

"-Va? Borde jag köra fram två meter så att du kommer förbi och kan svänga höger, du som har grönt trafikljus?"

"-Nu byter jag fil. Till den högra filen, eftersom jag var så jävla dum och låg i vänster fil i flera kilometer. Oj, var du där? Det såg jag inte!"

"-Va, vill du köra om, men då går jag väl ut lite i vägkanten då. Ojdå, du hann visst redan köra om mig innan jag gjorde det."

"-Oj, fick det plats två bilar i bredd här framme vid korsningen, vad dumt av mig då att ta upp hela körbanan genom att ligga i mitten, när jag skulle kunnat ha lagt mig på vänster sida, eftersom jag ska svänga vänster, så hade du som ska svänga höger kunnat göra det, direkt, istället för att vänta 10 minuter på mig som inte vågar ge mig ut på den stora vägen med mindre än att det är helt fritt från andra trafikanter."

Listan kan göras hur lång som helst. Men faktum kvarstår, svenska bilförare är helt autistiska när de är ute och kör bil. Helt immuna från varje annat intryck från omvärlden.

Absolut.
"- jag tycker om den den här fina fyr-filiga motorvägen. Jag lägger mej i ytterfilen och kör i 80 km/h för där är det minst trafik"
" - jag stannar här på gatan, ska bara springa in och uträtta ett ärende. Det är säkert ingen som bryr sig om att jag blockerar en fil"
Citera
2022-05-02, 07:24
  #5039
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Om någon kommer upp bakom dig och blinkar med helljuset så håller du inte på med någon omkörning. Då har du parkerat i omkörningsfilen. Och borde ha haft bättre uppsikt bakåt, sett att det kommer en bilist i högre fart och väntat med att gå ut i ytterfilen tills den passerat.
Tvärtom. Jag ser alltid till att aldrig ligga i omkörningsfilen längre än nödvändigt och släpper gärna förbi folk som kör snabbare än mig innan jag själv kör om. Ibland dyker det dock upp någon från fjärran som kör som långt över hastighetsgränsen och som har fått för sig att omkörningsfilen är dedikerad för dem - det är dessa jag stör mig på.
Citera
2022-05-02, 09:15
  #5040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Nej. Det är det inte. Om det är tre filer och ingen innanför dig ska du ligga i filen längst in till höger. Så att vi andra har fri passage på utsidan, i vänsterfilerna.
Jo men men inte om högerfilen tvingar dig ut på avfarter. Då får man ligga i mitten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in