2021-08-03, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Trafiksituationer handlar inte om att det ska gå snabbare. Det handlar om att det ska vara säkrare. det är ett problem att cyklister tror att bilar ska stanna och kommer i en betydligt högre hastighet än en gående, vilket utgör en stor risk. Bilisten har inte väjningsplikt gentemot dem och ska så inte heller ha. Bilisten har inte heller väjningsplikt mot annat än gående som står framme vid övergångsstället redo att passera.

Om bilister ska vänta in gående och cyklister som inte är framme vid övergångsstället kommer det att bli både farligare och ta längre tid.

Cyklister står ofta stilla vid övergångsställen utan att kliva av cykeln. Då tycker jag som bilist att det är lika bra att släppa över dem.
Citera
2021-08-03, 18:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nydator
Cyklister står ofta stilla vid övergångsställen utan att kliva av cykeln. Då tycker jag som bilist att det är lika bra att släppa över dem.

Du får nog läsa det du kommenterar en gång till så slipper du komma med dumheter. Mitt inlägg handlar alltså om cyklister som tror de är stålmannen och bara kör över på övergångsställe utan att stanna.

Dessutom om de står stilla är det ju bäst att hoppa av och göra som man ska nämligen gå över övergångsstället. Det finns ju nämligen även en mötande fil.

Sedan finns det utöver de vanliga övergångsställena även speciella cykelöverfarter (med upphöjning) där bilister har väjningsplikt. Dock gäller det även där att cyklisterna ska köra över i en fart som motsvarar en gående.
Citera
2021-08-03, 18:11
Avslutad
Citat:
Du får nog läsa det du kommenterar en gång till så slipper du komma med dumheter. Mitt inlägg handlar alltså om cyklister som tror de är stålmannen och bara kör över på övergångsställe utan att stanna.

Dessutom om de står stilla är det ju bäst att hoppa av och göra som man ska nämligen gå över övergångsstället. Det finns ju nämligen även en mötande fil.

Sedan finns det utöver de vanliga övergångsställena även speciella cykelöverfarter (med upphöjning) där bilister har väjningsplikt. Dock gäller det även där att cyklisterna ska köra över i en fart som motsvarar en gående.

Okej jag förstår vad du säger. Jag kanske är överdrivet vänlig i trafiken när jag kör då.
Citera
2021-08-03, 18:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Okej jag förstår vad du säger. Jag kanske är överdrivet vänlig i trafiken när jag kör då.

Jag släpper också fram cyklister som är framme vid övergångsstället, men det fall jag relaterade till handlar alltså om cyklister som inte är framme och kommer i full fart. Jag hade redan börjat passera övergångsstället när de helt sonika bara kör ut. Jag fick tvärnita, vilket räddade situationen. De brydde sig inte alls och körde bara vidare som om omgivningen bara var kulisser.
Citera
2021-08-03, 18:23
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Det är bland det mest irriterande jag vet: att tvinga en cyklist att cykla på övergångsstället fast han har väjningsplikt och egentligen inte ska cykla där alls.

Finns liknande papphattar i bil som tvingar någon som står på trottoaren att gå tvärs över vägen bara för att han såg att de skulle gå, men ställde sig fint att vänta tills bilen passerade. Bilar har företräde på vägen, det är bara farligt att tvinga fram gående och cyklister.
Citera
2021-08-03, 18:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det är bland det mest irriterande jag vet: att tvinga en cyklist att cykla på övergångsstället fast han har väjningsplikt och egentligen inte ska cykla där alls.

Finns liknande papphattar i bil som tvingar någon som står på trottoaren att gå tvärs över vägen bara för att han såg att de skulle gå, men ställde sig fint att vänta tills bilen passerade. Bilar har företräde på vägen, det är bara farligt att tvinga fram gående och cyklister.

Cyklisterna ska hoppa av och gå. Då är de gående. Problemet är ju att man som bilist inte vill köra på en oskyddad trafikant även om man inte själv är vållande. Det gäller ju samma sak med att man inte vill krocka och försöker undvika det även om det är motparten som gör fel.
Citera
2021-08-03, 18:38
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Cyklisterna ska hoppa av och gå. Då är de gående. Problemet är ju att man som bilist inte vill köra på en oskyddad trafikant även om man inte själv är vållande. Det gäller ju samma sak med att man inte vill krocka och försöker undvika det även om det är motparten som gör fel.
Exakt, om han går släpper jag fram honom, om han cyklar så kör jag på. Men en bilist som stannar för en cyklande på övergångsstället motverkar trafikrytmen och lurar någon att han gör rätt. Man ska tvärtom visa cyklisten att han gör fel.
Citera
2021-08-03, 18:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Exakt, om han går släpper jag fram honom, om han cyklar så kör jag på. Men en bilist som stannar för en cyklande på övergångsstället motverkar trafikrytmen och lurar någon att han gör rätt. Man ska tvärtom visa cyklisten att han gör fel.

Har du kört på någon då? Det borde du ha gjort. Jag tvärbromsade instinktivt i den situation jag angav. Det är för obehagligt att köra på någon. Jag åkte ju sedan i kapp dem och sade att de kommer att bli påkörda om de fortsätter så. Värre nochalans än jag fick till svar är svårt att uppbringa. Hade god lust att hoppa ut och slå ner idioten, men besinnade mig.
Senast redigerad av HerrGickhan 2021-08-03 kl. 18:51.
Citera
2021-08-03, 18:51
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Har du kört på någon då? Det borde du ha gjort. Jag tvärbromsade instinktivt i den situation jag angav. det är för obehagligt att köra på någon. Jag åkte ju sedan i kapp dem och sade att de kommer att bli påkörda om de fortsätter så. Värre nochalans än jag fick till savr är svårt att uppbringa. Hade god lust att hoppa ut och slå ner idioten.
På något sätt löser det sig alltid, de som cyklar i Lund verkar veta så mycket att de inte cyklar ut framför en bil på övergångsstället. Självklart är jag även beredd att tvärnita, och lång-bröla med tutan. Lund är fyllt med cykel-dårar. Så många att de håller på att knäcka spårvägen. 5 av 6 splitternya tåg har tvärnitat så många gånger att hjulen blev ojämna och de fick tas ur drift. Första nära-dödsfallet med spårvägen var en tjej-student som cyklade ut rakt framför tåget. Som har 100 meter i stoppsträcka.
Senast redigerad av Paris24 2021-08-03 kl. 18:53.
Citera
2021-08-03, 18:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
På något sätt löser det sig alltid, de som cyklar i Lund verkar veta så mycket att de inte cyklar ut framför en bil på övergångsstället. Självklart är jag även beredd att tvärnita, och lång-bröla med tutan. Lund är fyllt med cykel-dårar. Så många att de håller på att knäcka spårvägen. 5 av 6 tåg hade tvärnitat så många gånger att hjulen blev ojämna och de fick tas ur drift.

Tur för cyklisterna att de inte är i Prag. Där bromsar inte spårvagnarna för något. Många påkörda där.
Citera
2021-08-03, 18:54
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Cyklisterna ska hoppa av och gå. Då är de gående.
Att förklara detta för en cyklist är som att lära en nyfödd bebis multiplikatinstabellen.
Cyklisterna är helt jävla dumma i huvudet.
Citera
2021-08-03, 19:43
Avslutad
Citat:
Jag släpper också fram cyklister som är framme vid övergångsstället, men det fall jag relaterade till handlar alltså om cyklister som inte är framme och kommer i full fart. Jag hade redan börjat passera övergångsstället när de helt sonika bara kör ut. Jag fick tvärnita, vilket räddade situationen. De brydde sig inte alls och körde bara vidare som om omgivningen bara var kulisser.

Jag kan se nu att jag var otydlig när jag citerade dig i mitt första inlägg. Jag håller nämligen med dig fullständigt vad gäller dårar som bara cyklar rakt ut så där. Det är ett oskick. Jag gör själv aldrig så när jag cyklar. Däremot tycker jag det är lugnt att cykla över om det kan ske med väldigt goda marginaler på båda sidor om vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in