Citat:
Ursprungligen postat av
rrpiper
Om det var som du skriver varfr rapporterades det s brett i vstmedia om videon dr ryska krigsfngar ddades av ukrainska trupper?
Frmst av det sklet som jag just skrev, i frsta halvan av inlgget.
Du kanske har sett memen om Facebook?
"If you're not paying for it, you're not the customer; you're the product being sold".
Vi betalar inte fr vra nyheter lngre. (Jag gr det inte alla fall.)
D kan man anta att
ngon annan (vi kan sga "staten & kapitalet" fr enkelhets skull) betalar nyhetsmedia fr att frmedla en viss bild av verkligheten till oss. Man kan sga att programmering av vra hjrnor r produkten som r till salu.
Efter att programmeringen har gett nskad effekt (tex att f folkligt std att starta ett nytt krig, eller g med i NATO) s brukar mer av sanningen krypa fram successivt. Media har inte rd att avvika frn verkligheten hur lnge som helst utan att riskera att frlora all form av trovrdighet.
I fallet Bucha s ser vi redan att bilden brjar nyanseras lite i viss media, som exemplet med NYPost i mitt frra inlgg.
Vad som kommer hnda i det hr fallet r att fokus kommer flyttas frn Bucha till ngon annan Kiev-frort till dr ryssarna varit. D kr man samma upplgg dr: "Nytt folkmord i byn ??? utfrt av ryska ddsknarkar-orcher". Vad som verkligen hnde i Bucha r det d f som lngre r srskilt intresserade av att lsa om.
Narrativet kommer inte tilltas d ut innan staten & kapitalet har stadkommit vad det nu r som dom har i kikaren.
Men sen s smningom s r det dags fr Mello p TV igen, och d r den hr historien bara ett suddigt minne. Frutom att Ryssland inte r med d, sklart. (Dom startar istllet upp "Aisavision Song Contest" med Kina, Indien, Afghanistan mfl. )
"Staten och kapitalet, dom sitter i samma bt... Deras feeeeeta nackar..."