2022-04-04, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarningen
Har kollat p en video som Fria Tider lagt upp med lik effektfullt liggande lngs en gata dr den filmande bilen kr frbi. Ryssarna skall tydligen argumentera som s att det syns i backspegeln p en av bilarna att ett av "liken" brjar stta sig upp nr bilen krt frbi. Det hr skulle i s fall pminna om tidigare liknande problem vid inspelningar med krisaktrer.

Frgan r dock om Zelensky & Co skulle ha bommat en sdan hr grej om det var frga om en false flag. Det skulle vl vara mjligt om man haft vldigt brttom eller om det var direktsndning e dyl. Men nu hade man ngra dagar p sig efter att ryssarna lmnat omrdet fr att fixa ett smaskigt bildmaterial. S vad det kan vara frga om r vl att skilja agnarna frn vetet bland journalister och politiker i Vst. De som svljer Zelenskys och USA:s narrativ utan ngra tveksamheter r grna, de andra r oskra kort eller nnu vrre. Kan tnka mig att det hr kan upplevas som problematisk fr en ung journalist eller ung politiker med karriren framfr sig. Eller fr en mer senior politiker som r sugen p att f talararvoden som Reinfeldt frn Bank of America och dylika kllor fr 20 miljoner kr per r.

Vstliga politiker och journalister vet att man tidigare fejkat "strre" grejer n lik p gator. Saddams "weapons of mass destruction" och samarbete med al-Qaida erknner ven mainstreammedia idag vara fejk ven om det var detta som motiverade Gulf-krig nr 2. Gulf-krig nr 1 motiverades bl a med att Saddams soldater plockat ut fr tidigt fdda barn ur kuvser i Kuwait. Detta vet vi nu ocks var fejkat. Sedan har vi krypskyttarna p taken under Maidan-revolutionen 2014 i Kiev som tydligen inte tillhrde Yanukovitjs skerhetsstyrkor utan var inhyrda utifrn av finansirerna bakom Maidan-revolutionen. I alla fall verkade en baltisk mainstream-politiker misstnka detta i ett samtal med ngon EU-topp i ett lckt telefonsamtal (minns inte namnen, fr frska kolla upp den biten). S det kan allts finnas en medvetenhet bland politiker och mediafolk om fejkad information frn den "goda" sidan. Och lter man grejer som kan s tvivel slinka igenom s tror jag att detta kan vara medvetet och ett stt att skilja agnarna frn vetet.

Nu har jag kollat vilka politiker det var som i det avlyssnade telefonsamtalet diskuterade vilka krypskyttarna som skt p Maidan-demonstranterna r 2014 egentligen var. Det var Estlands utrikesminister Urmas Paet och Catherine Ashton, EU-kommissionr fr utrikespolitiska frgor.

Hr r en artikel om deras samtal i mainstreammediernas mainstreammedia, amerikanska CNN:

Leaked call raises questions about who was behind sniper attacks in Ukraine
By Dana Ford, CNN
Updated 1228 GMT (2028 HKT) March 6, 2014
Estonian Foreign Minister Urmas Paet and EU foreign policy chief Catherine Ashton at a meeting in 2013.

https://edition.cnn.com/2014/03/05/w...ing/index.html

Mste ocks lgga till en ny reflektion.

Oavsett om det r vattendroppar respektive vidvinkel-delen av backspegeln som ger intrycket av att filmsekvenser r fejk s kan vi notera att Ukraina nd anvnt just de hr sekvenserna. Frgan r varfr. Varfr inte klippa bort de smsnuttar som ger intryck av att det hela r fejk? Antingen har man haft vldigt brttom nr man slppte det hr materialet eller s var det hr ett medvetet val. Och jag lutar allts att det var frga om ett medvetet val fr att skilja agnarna frn vetet. Fr den pverkan man vill ha p den breda massan spelar dock den hr typen av detaljer inte ngon strre roll. De svljer nd med hull och hr allt som mainstreammedia sger om de inte redan har en etablerad uppfattning eller preferens i ngon frga. S var det med Saddams pstdda "weapons of mass destruction" och samarbete med al-Qaida infr Gulf-krig nr 2 och s var det med bebisarna som plockades ut ur kuvserna i Kuwait infr Gulf-krig nr 1. Att man ngra r senare ven i mainstreammedia bekrftat att det hr var fejk spelar ingen roll fr den breda massan. De stora mediernas varumrken skadas nd inte ptagligt. De behller ungefr samma legitimitet och trovrdighet. Den breda allmnheten brjar inte g in och stmma av med vad Fria Tider eller Paul Craig Roberts eventuellt har fr motargument till ngot de hrt i mainstreammedia bara fr ngot de tidigare hrt visat sig vara uppenbar lgn. Det hr r grejer som folk rycker p axlarna t eller glmmer. Drfr gr det att kra p p ungefr samma vis gng, p gng p gng. Folk reflekterar heller inte ver att precis som i Ryssland eller Kina s r det i princip de som ger medierna, eller kontrollerar dem, och betalar journalisternas lner som bestmmer vad som skall skrivas eller sgas i media. Eller vilket urval av fakta och annan info som skall gras. Alla medier och dess gare har en agenda. I vissa lnder, som t ex Nordkorea, r den vl kanske mer uppenbar (och drfr mer srbar om den utstts fr konkurrens). I andra lnder r agendan mindre uppenbar och drmed i regel svrare att upptcka.

En sak till. Jag har fr mig att ngon rysk sajt, tror det var southfront.org, informerade om att ett ryskt pansarfordon skjutit med kulspruta p civilbefolkning som sttt vid vgkanten och kastat molotov-cocktails i enlighet med Zelenskys uppmaningar. I brjan ppnade inte ryska pansarfordon eld i sdana hr situationer. Sg en filmsnutt frn brjan av kriget nr man bara krde frbi nr ngon kastade en molotov-cocktail. Det hr med molotovcocktailarna tycker jag r en bra illustration ver hur den etniskt icke ukrainske presidenten Zelensky gr sitt bsta fr att hetsa ukrainare och ryssar mot varandra och provocera fram ett krig som gr att Europa kommer att dra ner p gasinkpen frn Ryssland fr att i stllet kpa dyrare gas frn ett nyupptckt flt i stligaste Medelhavet (gissa var).

En sak till om civila offer. Det r rtt uppenbart att nr Ryssland bombar eller beskjuter byggnader s skapas civila offer. Precis som nr USA anfll Irak t ex.
Citera
2022-04-04, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Finns flera anledningar, till exempel;

Skrmma.(vnda opinion)

Etnisk rensning.

Plundring.

Tysta vittnen.

...

Ok jag vntar med att dra slutsatser till det finns klara bevis fr vad som har hnt.

Det r inte s att inte ukrainarna har hittat p en uppsj av propaganda historier tidigare som det inte var ngon sanning i.
Citera
2022-04-04, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Nej jag blir inte medbrottsling. Jag pstr inte att det r s utan jag pstr att man inte kan utesluta att det r s.

"Medbrottsling"? Du har noll koll p juridik ser jag. G och drick vatten frn en toalett s att du kyler ner ditt upprrda sinne.

Du pstr inte... Nej, stackars lilla sig som bara kommer med oskyldiga frgor. Jag talar inte jurdik. Jag talar karma.

Hemskt vnligt att erbjuda toalettvatten men tror det finns bttre metoder fr nedkylning.
Citera
2022-04-04, 21:13
Medlem
muskelstals avatar
Citat:
Finns flera anledningar, till exempel;

Skrmma.(vnda opinion)

Etnisk rensning.

Plundring.

Tysta vittnen.

...
Sg i Al-Jazeera att mannen i Brunnen tillhrde Territorial defence. Kan de vara s att Ryssarna plockat ut folk som tillhr dom? (Ja troligtvis inte alla dda). Nu r det ju fortfarande bedrvligt och vidrigt gjort men tnker om detta r en konskekvens av att lmna ut massa vapen till civila. Ngon som vet vad Territorial Defnece rknas som Melis hemvrn ? Eller r de ls sammanslagning av folk som ftt vapen, har de ngon strre organisation, eller organiserar de sig lokalt?
Citera
2022-04-04, 21:13
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ok jag vntar med att dra slutsatser till det finns klara bevis fr vad som har hnt.

Det r inte s att inte ukrainarna har hittat p en uppsj av propaganda historier tidigare som det inte var ngon sanning i.

Jag har lst vittnesml samt hrt och sett vittnen bertta och jag finner dem trovrdiga i kontexten.

Jag utgr ifrn att ryssarna r skyldiga tills motsatsen har bevisats och inga argument i vrlden kommer f mig p andra tankar tills dess.
Citera
2022-04-04, 21:17
Medlem
Citat:
Jag har lst vittnesml samt hrt och sett vittnen bertta och jag finner dem trovrdiga i kontexten.

Jag utgr ifrn att ryssarna r skyldiga tills motsatsen har bevisats och inga argument i vrlden kommer f mig p andra tankar tills dess.

Det r ocks mjligt att t.ex. en grupp mnniskor tyckte det var en bra id att kasta brandbomber mot passerande militrfordon vilket inte uppskattade av soldaterna i fordonen och att de d brjade skjuta p brandbombskastarna.
Citera
2022-04-04, 21:18
Medlem
dempa.nus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franke88
Ser fake ut. Hur lnge har barnet legat dtt, 2 minuter? Huden ser vldigt frisk och blodfylld ut.

r du doktor i rttsmedicin?
Citera
2022-04-04, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Green Eyes
Din mamma mste vara stolt ver dig som frsvarar folkmord. Ni rysstroll kommer aldrig vinna, ni existerar bara hr p flashback i ett vakuum.

Jag frsvarar ju bara den kritiska sanningen. Vi har ju alla tidigare sett att Ukaina sidan r mycket phittig och produktiv nr det gller att hitta p en ndls strm av propaganda-lgner.

Det r inte ett folkmord fr att man har skjutit ett mindre antal personer av oknd anledning. Fr att det ska vara ett folkmord s mste man ha skjutit dem fr att de var en del av en folkgrupp och inte fr att de stllde till djvulskap eller eller ngot annat som r tnkbart.
Senast redigerad av larsjohansson 2022-04-04 kl. 21:22.
Citera
2022-04-04, 21:20
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jag frsvarar ju bara den kritiska sanningen. Vi har ju alla tidigare sett att Ukaina sidan r mycket phittig och produktiv nr det gller att hitta p en ndls strm av propaganda-lgner.

Ungefr som den ryska sidan tnker du?
Citera
2022-04-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ungefr som den ryska sidan tnker du?

Ja det kan man ju sga men den ryska sidans lgner sprids inte miljoner gnger av vst-media vilket Ukraina sidans lgner gr.
Citera
2022-04-04, 21:23
Medlem
526s avatar
Jag r inte ett rysstroll och jag hatar Putin och kriget.
Frst mig rtt nu!

Nr jag ser bilderna p dda civila p gatorna s r det ngra saker som slr mig spontant:
Man ser inga ansikten. Alla har tckta huvuden.
De ligger jmt utspridda p gatorna. Det borde vara mer i kluster.
Man ser inget blod.
Man ser inga "ktt" bilder - det r bara kroppar utan spr av vld.
De ligger alla ihopkrypta. Inga spretiga positioner.

Jag menar inte att det r fejk - och jag har frmodligen inte sett alla bilder, men av det som visas p Svt s r det som ovan beskrivet.

Finns det rimlig chans att det r fejk?
Citera
2022-04-04, 21:24
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Vad skulle pongen med att dda civila vara?

Ngon har uppenbarligen ddat civila. Frga dem vad syftet r. Vad r syftet med att bomba snder hela stder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in