Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-06, 11:52
  #38485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag tror att Greta menar att hon mår bättre.

Det hon själv säger är att det försvann
2022-04-06, 12:19
  #38486
Medlem
wwrs avatar
Greta är ju expert på allt. Hennes största bedrift kanske ligger inom psykiatrins område. Hon verkar helt ha utplånat sina två tunga diagnoser (autismspektrumtillstånd och anorexi). För ett par år sedan var trådens medicinska expertis rörande enig om att hon var närmast döende.

Greta borde skriva en bok om hur hon blev frisk från sina diagnoser.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-06 kl. 12:27.
2022-04-06, 12:23
  #38487
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack Inspiratoeren! Intressant intervju med Greta och även med ”Funkismorsorna”. Ska även gärna se de andra vid tillfälle.

Greta framstår som intelligent, mjuk och sympatisk här, det kan jag absolut hålla med om.

Hon säger att hennes selektiva autism, OCD och ticks försvann när hon fick ett verkligt intresse (dvs miljö och klimat), men det går väl lite i strid med det hon sa först om att personer med Aspergers ofta har ett specialintresse? Det vill säga, i så fall borde väl alla kunna bli ”botade” från sina symptom om man bara satsar ännu mer på sitt intresse?

Av foton att döma har också hennes mångåriga ätstörningar blivit bättre. Kan det åtminstone delvis bero på att hon har flyttat hemifrån? (I andra trådar påstås det att Malena är obehaglig, narcissistisk, har alkoholproblem osv. Sant eller ej vet förstås inte jag, det kan givetvis vara illvilliga lögner.) Vad tror du själv?



Ja, enligt Malenas bok var det Greta som fick hela familjen att bli veganer och inte tvärt om.

Däremot är det intressant att du väljer ett ord som ”torterat” om din tidigare favorit. Du har väl inte ändrat uppfattning..?

Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Efter att ha lyssnat på intervjun så har jag en fråga.Det betyder väl att alla med Achberger kan bli botade från den. Jag får inte ihop detta.

När det gäller hennes matstörningar så har jag väldigt svårt att tro på att den och hennes selektism kom i samband med en film i skolan. Jag tror mer att den utlösande faktorn var att hon blev mobbad i skolan.

Ska man endast se på hennes utseende, så ser hon hälsosammare ut. Hellre rund i ansiktet än så utmärglad som hon var ett tag. Om hon däremot kommit in i puberteten är jag tveksam till. Om hon numera äter på regelbundna tider och bra kost vet bara hon själv. Det kan också vara överdriven konsumtion av chips,som hon gillar tex.

Tycker att hon ökade i vikt när hon flyttade hemifrån.Kan vara mycket i barndomshemmet som inte varit så hälsosamt för henne

Hon är inte längre populär i Sverige så här kan det nog vara bra att ta en längre timeout.
Satsa allt på skolan,hänga med kompisar rida och gå promenader med hunden
Asperger är inget man kan bli "botad" från. OCD kan man i stor utsträckning arbeta bort med KBT, men inte autistiska störningar. Om Greta™ inte har Asperger idag, så har hon heller aldrig haft det. Då har allt varit skådespel.
2022-04-06, 12:52
  #38488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Asperger är inget man kan bli "botad" från. OCD kan man i stor utsträckning arbeta bort med KBT, men inte autistiska störningar. Om Greta™ inte har Asperger idag, så har hon heller aldrig haft det. Då har allt varit skådespel.

Tack Jag håller helt med dig
2022-04-06, 12:58
  #38489
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Det hon själv säger är att det försvann
Man mår bättre när symtomen blir mindre. Jag tror inte hon hävdar att hon såg sin autism gå iväg.
__________________
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2022-04-06 kl. 13:00.
2022-04-06, 13:39
  #38490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag tror att Greta menar att hon mår bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Greta är ju expert på allt. Hennes största bedrift kanske ligger inom psykiatrins område. Hon verkar helt ha utplånat sina två tunga diagnoser (autismspektrumtillstånd och anorexi). För ett par år sedan var trådens medicinska expertis rörande enig om att hon var närmast döende.

Greta borde skriva en bok om hur hon blev frisk från sina diagnoser.

Javisst är hon expert på allt och för att inte tala om hennes " superkrafter " Sen faller alltihop när hon blir intervjuad utan manus. Teamet har också sett till att det blir väldigt få intervjuer utan manus.
2022-04-06, 14:30
  #38491
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack Inspiratoeren! Intressant intervju med Greta och även med ”Funkismorsorna”. Ska även gärna se de andra vid tillfälle.

Greta framstår som intelligent, mjuk och sympatisk här, det kan jag absolut hålla med om.

Hon säger att hennes selektiva autism, OCD och ticks försvann när hon fick ett verkligt intresse (dvs miljö och klimat), men det går väl lite i strid med det hon sa först om att personer med Aspergers ofta har ett specialintresse? Det vill säga, i så fall borde väl alla kunna bli ”botade” från sina symptom om man bara satsar ännu mer på sitt intresse?

Av foton att döma har också hennes mångåriga ätstörningar blivit bättre. Kan det åtminstone delvis bero på att hon har flyttat hemifrån? (I andra trådar påstås det att Malena är obehaglig, narcissistisk, har alkoholproblem osv. Sant eller ej vet förstås inte jag, det kan givetvis vara illvilliga lögner.) Vad tror du själv?



Ja, enligt Malenas bok var det Greta som fick hela familjen att bli veganer och inte tvärt om.

Däremot är det intressant att du väljer ett ord som ”torterat” om din tidigare favorit. Du har väl inte ändrat uppfattning..?
Vad jag minns talade Greta om förutsättningar, och att goda förutsättningar kunde göra att den som har Asperger, ADHD osv fungerar mycket bättre. Antar att Greta menar att hennes förutsättningar har förbättrats och det håller jag med. Samtidigt så är hon fortfarande högkänslig. Det finns även vissa problem i F4F och Greta säger själv att hon inte är så bra på att organisera. Vi skulle behöva bli bättre på planering och samordning.

Att leda en större internationell organisation är dock en utmaning även för den allra skickligaste. Även om hon lyckats äta bättre sedan hon flyttade hemifrån, så finns det veckor där hon äter sämre än. Vad gäller att ätstörningarna tidigare var livsfarliga framgår det även boken om henne. Enligt intervjuer säger Svante att han fortfarande ibland handlar mat och grönsaker till Greta och kommer hem till henne med detta, så lite aktivt stöd verkar hon fortfarande behöva. Är rädd för att hon lätt glömmer bort att äta, när hon jobbar timme efter timme framför datorn. Gäller att även vila och koppla av ibland!

Greta har en tuff situation. Hon försöker göra alla sina läxor under rasterna, för att sedan kunna använda det mesta av sin fritid till att vara miljö- och klimataktivist. Hon vill fortfarande ha bästa möjliga resultat i skolan.
Samtidigt bjuds hon in till viktiga internationella möten, som hon idag oftast avstår ifrån. Än så länge verkar hon prioritera att gå i gymnasieskolan.

Vad gäller Malena har jag bara träffat henne kort några få gånger och då var hon vänlig. Har några gånger fått trevliga länkar från henne om olika musikprojekt, Greta och hon har ju ett gemensamt betydande musikintresse. När Greta var yngre gjorde hon och Malena en gemensam sånginspelning med julmusik, där Greta sjöng mycket rent på musikvideon. Det senaste sång- och dansinslaget på klimatgalan var däremot mest på skoj.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-04-06 kl. 14:43.
2022-04-06, 14:30
  #38492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Javisst är hon expert på allt och för att inte tala om hennes " superkrafter " Sen faller alltihop när hon blir intervjuad utan manus. Teamet har också sett till att det blir väldigt få intervjuer utan manus.
En intressant sak med intervjun från förra året, där hon blir presenterad som "miljö- och klimataktivist med asperger", är att hon inte ger det minsta intryck av att ha någon autistisk störning. Alls. (Båda mina barn har Asperger, och det har lett till att jag har träffat många andra som också har Asperger. Jag har ganska lång erfarenhet av området eftersom båda barnen är vuxna.) Därför blir det en smula komiskt att UR presenterar henne som någon med Asperger. Men om SVT kan presentera mamma Malena som världsberömd så...

Sanningen är att Greta™ inte har, aldrig har haft, och aldrig kommer att få Asperger. Det sägs att mamma Malena diagnosshoppade ganska hårt för döttrarnas räkning. Ja, annars hade det kanske varit lite väl uppenbart vem som var den egentliga orsaken till att familjen är dysfunktionell. Att Greta™ mår bättre nu, beror nog mer än något annat på att hon har fått flytta ifrån sin galna mamma.

Greta™ såg inte ut att ha några lårmuskler heller.
2022-04-06, 14:54
  #38493
Avstängd
Att Greta har haft mycket svåra ätstörningar syns mycket tydligt på henne, som intervjuande journalister har konstaterat. Av största vikt är dock hennes tankar och åsikter! Greta tycker ju om att rida i naturen på sin terapihäst och vi får hoppas att hon genom detta kommer i bättre form i vår!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-04-06 kl. 14:59.
2022-04-06, 15:27
  #38494
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Vad jag minns talade Greta om förutsättningar, och att goda förutsättningar kunde göra att den som har Asperger, ADHD osv fungerar mycket bättre. Antar att Greta menar att hennes förutsättningar har förbättrats och det håller jag med. Samtidigt så är hon fortfarande högkänslig. Det finns även vissa problem i F4F och Greta säger själv att hon inte är så bra på att organisera. Vi skulle behöva bli bättre på planering och samordning.

Att leda en större internationell organisation är dock en utmaning även för den allra skickligaste. Även om hon lyckats äta bättre sedan hon flyttade hemifrån, så finns det veckor där hon äter sämre än. Vad gäller att ätstörningarna tidigare var livsfarliga framgår det även boken om henne. Enligt intervjuer säger Svante att han fortfarande ibland handlar mat och grönsaker till Greta och kommer hem till henne med detta, så lite aktivt stöd verkar hon fortfarande behöva. Är rädd för att hon lätt glömmer bort att äta, när hon jobbar timme efter timme framför datorn. Gäller att även vila och koppla av ibland!

Greta har en tuff situation. Hon försöker göra alla sina läxor under rasterna, för att sedan kunna använda det mesta av sin fritid till att vara miljö- och klimataktivist. Hon vill fortfarande ha bästa möjliga resultat i skolan.
Samtidigt bjuds hon in till viktiga internationella möten, som hon idag oftast avstår ifrån. Än så länge verkar hon prioritera att gå i gymnasieskolan.

Vad gäller Malena har jag bara träffat henne kort några få gånger och då var hon vänlig. Har några gånger fått trevliga länkar från henne om olika musikprojekt, Greta och hon har ju ett gemensamt betydande musikintresse. När Greta var yngre gjorde hon och Malena en gemensam sånginspelning med julmusik, där Greta sjöng mycket rent på musikvideon. Det senaste sång- och dansinslaget på klimatgalan var däremot mest på skoj.

Greta har en tuff situation. Hm säger jag då. Då får hon väl sänka kraven Hon får väl ta det lugnt då istället Göra läxorna när hon kommer hem istället Snart eller längre fram brakar hon ihop i ren utmattning och då blir det ingenting gjort. Hon är ingen övermänniska med omänsklig energi som kan lyckas med alltihop på en gång. Det sätter i längden spår och att vara på topp i allt hon tar sig för är för mig bara löjligt.
2022-04-06, 16:00
  #38495
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
En intressant sak med intervjun från förra året, där hon blir presenterad som "miljö- och klimataktivist med asperger", är att hon inte ger det minsta intryck av att ha någon autistisk störning. Alls. (Båda mina barn har Asperger, och det har lett till att jag har träffat många andra som också har Asperger. Jag har ganska lång erfarenhet av området eftersom båda barnen är vuxna.) Därför blir det en smula komiskt att UR presenterar henne som någon med Asperger. Men om SVT kan presentera mamma Malena som världsberömd så...

Sanningen är att Greta™ inte har, aldrig har haft, och aldrig kommer att få Asperger. Det sägs att mamma Malena diagnosshoppade ganska hårt för döttrarnas räkning. Ja, annars hade det kanske varit lite väl uppenbart vem som var den egentliga orsaken till att familjen är dysfunktionell. Att Greta™ mår bättre nu, beror nog mer än något annat på att hon har fått flytta ifrån sin galna mamma.

Greta™ såg inte ut att ha några lårmuskler heller.

Precis och jag tror inte heller på hennes Aspergerhistoria
2022-04-06, 16:13
  #38496
Avstängd
Greta har mycket höga krav på sig själv. Därför har jag påmint henne om att det sägs i säkerhetsinstruktionerna för den som är i ett flygplan som råkar i problem, att man alltid först ska sätta på sig sin egen syrgasmask innan man försöker hjälpa någon annan med sin syrgasmask! Dvs man behöver vara klar i knoppen och alert för att kunna hjälpa andra.

Greta har stort sömnbehov och sov ofta 12--14 timmar på båten. Ja, hon får se upp med att bli utbränd, då är hon inte längre till någon nytta för sig själv eller andra! Detta har även andra ledande aktivister i F4F sagt åt henne!

Greta har nu gjort en kortare men intressant uppföljare på UR:s och Min stora dags intervju med henne förra året. Den helt nya kortare intervjun som spelades in för tre veckor sedan, börjar cirka 34 minuter in i programmet. Se nedan videolänk!

-Här betonat Greta att hon förut var så trött när hon mådde sämre, att hon var då tvungen att vila länge på eftermiddagen och kvällen, när hon kom hem.
Hon betonar nu att det är viktigt att vuxna låter barn och unga som är annorlunda få vara sig själva, annars förvärras problemen hos dem!

Greta betonar, att hade hon mött sig själv för några år sedan hade hon velat ge dig själv en Kram! Bara någon månad innan hon drog igång skolstrejkerna, var hon deprimerad, och tyckte att hennes liv var helt värdelöst. Videon innehåller även andra intressanta intervjuer med dem som har behov av särskilt stöd. Igen, Gilla olika!

https://vimeo.com/687845498
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-04-06 kl. 16:19.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback