Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-06, 16:31
  #38497
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har mycket höga krav på sig själv. Därför har jag påmint henne om att det sägs i säkerhetsinstruktionerna för den som är i ett flygplan som råkar i problem, att man alltid först ska sätta på sig sin egen syrgasmask innan man försöker hjälpa någon annan med sin syrgasmask! Dvs man behöver vara klar i knoppen och alert för att kunna hjälpa andra.

Greta har stort sömnbehov och sov ofta 12--14 timmar på båten. Ja, hon får se upp med att bli utbränd, då är hon inte längre till någon nytta för sig själv eller andra! Detta har även andra ledande aktivister i F4F sagt åt henne!

Greta har nu gjort en kortare men intressant uppföljare på UR:s och Min stora dags intervju med henne förra året. Den helt nya kortare intervjun som spelades in för tre veckor sedan, börjar cirka 34 minuter in i programmet. Se nedan videolänk!

-Här betonat Greta att hon förut var så trött när hon mådde sämre, att hon var då tvungen att vila länge på eftermiddagen och kvällen, när hon kom hem.
Hon betonar nu att det är viktigt att vuxna låter barn och unga som är annorlunda få vara sig själva, annars förvärras problemen hos dem!

Greta betonar, att hade hon mött sig själv för några år sedan hade hon velat ge dig själv en Kram! Bara någon månad innan hon drog igång skolstrejkerna, var hon deprimerad, och tyckte att hennes liv var helt värdelöst.

https://vimeo.com/687845498

Var hon så djupt deprimerad så hon tyckte att livet var meningslöst borde hennes föräldrar kört in henne till akuten. Detta tillståndet kräver personal dygnet runt och självklart inläggning direkt. Inte fanken botar en skylt en så svår depression. Det är ett mycket allvarligt tillstånd som tar lång tid att läka.
Hon har dessutom en högre risk att återinsjukna i depression i livet.

Att hon som du säger har tusen bollar i luften samtidigt som hon fortfarande slarvar med maten låter inget bra alls. Risken är skyhög för ytterligare en svår depression

Historien om den lilla svårt deprimerada flickan som helt plötsligt tillfrisknande när hon började skolstrejka är hittepå och rent trams



Sen är hon enligt mig olämplig att leka kunnig psykolog åt andra med diagnoser. Lämna det åt kunnig personal istället eller människor som har lång erfarenhet.Dom kan säkert vara till stor nytta för många ungdomar.
2022-04-06, 16:37
  #38498
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Hej och tack för svaret!

Ja, precis som ironi är svårt i skrift kan det inte skada med lite citattecken ibland

Jag håller med om att djurhållningen känns ohållbar men i ljuset av att alla CO2-utsläpp ”måste” halveras till år si och så, så känns det fel att Greta inte problematiserar långa livsmedelstransporter. Det gjorde ju gamla tiders ”gröna vågare”. Vill minnas att MP för några år sedan förespråkade att Sverige skulle bli mer självförsörjande inom mat (”det enda bra förslaget de någonsin har haft” sa några), men att det stupade på EU-regler.

OnT: Det enda rimliga hade varit att även Greta propagerar för att äta närproducerat men nä det går inte an, eftersom det då skulle visa sig att hon är en liten dubbelmoralist. Eller också får hon byta ut ris, avokador och ananas mot kålrötter, lök och lingon.

Ett bra första steg på vägen till att minska dieselförbrukningen, kan man tycka, och ett där Greta faktiskt skulle kunna förtjäna lite respekt.

Men som vi har sett så många exempel på tidigare: allt ska vara på Gretas villkor. Vill hon ha tre hästar och två stora hundar ska givetvis ingen komma och snacka om hennes ”klimatavtryck”.

Med tanke på att hon - liksom vi andra - mår dåligt av kriget och vurmar om Ukrainas folk så förutsätter jag att familjen lånar ut sitt lantställe i skärgården till en flyktingfamilj på obestämd framtid. Med tanke på den stora bostadsbristen kanske de kan ”öppna sina hjärtan” och ta emot ett litet gäng även i etagevåningen på Kungsholmen. Eller kanske Greta kan flytta hem igen och upplåta sin lilla lya åt en ensamstående flyktingmor ..?

Nu är det upp till bevis att de vackra orden i sociala medier inte bara är tomma floskler. Det gäller förstås oss alla. Men lite extra om man har hög svansföring och gärna skryter om sin godhet. Svårare än så är det faktiskt inte.
Eftersom Greta gillar bönpasta, avocados och ananas är det både bäst och säkrast att hon fortsätter med detta idag. Även om näringsläget blivit klart bättre så finns det utrymme för klara förbättringar för hennes del. Så Greta behöver fortfarande önskekost. Annars kanske hon igen skulle börja svälta! Här handlar det om livet, inte om dubbelmoral!
2022-04-06, 16:44
  #38499
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Var hon så djupt deprimerad så hon tyckte att livet var meningslöst borde hennes föräldrar kört in henne till akuten. Detta tillståndet kräver personal dygnet runt och självklart inläggning direkt. Inte fanken botar en skylt en så svår depression. Det är ett mycket allvarligt tillstånd som tar lång tid att läka.
Hon har dessutom en högre risk att återinsjukna i depression i livet.

Att hon som du säger har tusen bollar i luften samtidigt som hon fortfarande slarvar med maten låter inget bra alls. Risken är skyhög för ytterligare en svår depression

Historien om den lilla svårt deprimerada flickan som helt plötsligt tillfrisknande när hon började skolstrejka är hittepå och rent trams

Sen är hon enligt mig olämplig att leka kunnig psykolog åt andra med diagnoser. Lämna det åt kunnig personal istället eller människor som har lång erfarenhet.Dom kan säkert vara till stor nytta för många ungdomar.
Så sant som det var skrivet. Det är ärligt talat vidrigt hur man försöker få folk att tro att Asperger är synonymt med nörd, och att det går över om man finner något meningsfyllt i livet.

Och "skolstrejken" var som bekant inte ens hennes egen idé. Hon var bara den utvalda skådespelerskan.
2022-04-06, 16:56
  #38500
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Så sant som det var skrivet. Det är ärligt talat vidrigt hur man försöker få folk att tro att Asperger är synonymt med nörd, och att det går över om man finner något meningsfyllt i livet.

Och "skolstrejken" var som bekant inte ens hennes egen idé. Hon var bara den utvalda skådespelerskan.

Visst är det så Fruktansvärt och mina tankar går till dig och andra föräldrar som verkligen vet hur det är
2022-04-06, 17:08
  #38501
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Eftersom Greta gillar bönpasta, avocados och ananas är det både bäst och säkrast att hon fortsätter med detta idag. Även om näringsläget blivit klart bättre så finns det utrymme för klara förbättringar för hennes del. Så Greta behöver fortfarande önskekost. Annars kanske hon igen skulle börja svälta! Här handlar det om livet, inte om dubbelmoral!

Det handlade väl om livet då hon " hade svår depression och inte tyckte att livet hade en mening" Vips så satte hon sig helt plötsligt på häcken med en skylt och wow som en blixt vände depressionen med en himla fart Här gick det undan minsann. I verkligheten så tar en sådan svår depression lång tid att tillfriskna ifrån. Men så bra att Greta har funnit lösningen på denna svåra diagnos. Ta en skylt så blir du frisk på stuts,borta är är depressionen och livet är underbart Lika bra att ta bort mediciner mot depression och ersätta det med skyltar.
Ärligt talat så trodde jag att du hade bättre kunskaper än så. Så när det gäller detta är jag faktiskt besviken,
2022-04-06, 17:10
  #38502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Var hon så djupt deprimerad så hon tyckte att livet var meningslöst borde hennes föräldrar kört in henne till akuten. Detta tillståndet kräver personal dygnet runt och självklart inläggning direkt. Inte fanken botar en skylt en så svår depression. Det är ett mycket allvarligt tillstånd som tar lång tid att läka.
Hon har dessutom en högre risk att återinsjukna i depression i livet.

Att hon som du säger har tusen bollar i luften samtidigt som hon fortfarande slarvar med maten låter inget bra alls. Risken är skyhög för ytterligare en svår depression

Historien om den lilla svårt deprimerada flickan som helt plötsligt tillfrisknande när hon började skolstrejka är hittepå och rent trams



Sen är hon enligt mig olämplig att leka kunnig psykolog åt andra med diagnoser. Lämna det åt kunnig personal istället eller människor som har lång erfarenhet.Dom kan säkert vara till stor nytta för många ungdomar.
Det är helt riktigt att Greta kommer hela livet att ha en större risk för återfall i ätstörning och depression, när hon haft så svåra psykiska problem, som hon har haft.

Greta betonar dock i bägge intervjuerna med Min stora dag, att hon idag mår mycket bättre och att hon numera har vänner som hon har trevligt med.

I den första intervjun betonade hon argt, att hon inte lider av sin Asperger, utan mera såg den som en värdefull tillgång!
2022-04-06, 17:18
  #38503
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Det är helt riktigt att Greta kommer hela livet att ha en större risk för återfall i ätstörning och depression, när hon haft så svåra psykiska problem, som hon har haft.

Greta betonar dock i bägge intervjuerna med Min stora dag, att hon idag mår mycket bättre och att hon numera har vänner som hon har trevligt med.

I den första intervjun betonade hon argt, att hon inte lider av sin Asperger, utan mera såg den som en värdefull tillgång!

Hon har definitivt icke haft någon svår depression och känt att livet är meningslöst.Som vände med en skylt. Det är fullständigt befängt Det fungerar inte så i verkligheten. Hon som älskar att läsa borde sätta sig och googla fram svår depression så hoppas jag att hon lär sig vad det handlar om.

Tyvärr så köper inte jag historien om hennes Asberger
2022-04-06, 17:19
  #38504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Det är helt riktigt att Greta kommer hela livet att ha en större risk för återfall i ätstörning och depression, när hon haft så svåra psykiska problem, som hon har haft.

Greta betonar dock i bägge intervjuerna med Min stora dag, att hon idag mår mycket bättre och att hon numera har vänner som hon har trevligt med.

I den första intervjun betonade hon argt, att hon inte lider av sin Asperger, utan mera såg den som en värdefull tillgång!
Nej, hur skulle hon kunna lida av något hon inte har? Hon visar inte något som helst tecken på autism, det är en bluff från början till slut. Team Greta™ är endast värda förakt för att låta Greta™ låtsas ha en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Skamligt är det. Och vidrigt.
2022-04-06, 17:20
  #38505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Det handlade väl om livet då hon " hade svår depression och inte tyckte att livet hade en mening" Vips så satte hon sig helt plötsligt på häcken med en skylt och wow som en blixt vände depressionen med en himla fart Här gick det undan minsann. I verkligheten så tar en sådan svår depression lång tid att tillfriskna ifrån. Men så bra att Greta har funnit lösningen på denna svåra diagnos. Ta en skylt så blir du frisk på stuts,borta är är depressionen och livet är underbart Lika bra att ta bort mediciner mot depression och ersätta det med skyltar.
Ärligt talat så trodde jag att du hade bättre kunskaper än så. Så när det gäller detta är jag faktiskt besviken,
Jag förmedlar Gretas bild av det hela! I psykiatrin brukar man säga, att patientens upplevelse är mycket viktig. Det är helt riktigt att det brukar ta lång tid att övervinna en svår depression. Första året kom Greta ibland av sig, och var ofta mycket osäker, inte minst om sin framtid.

Än idag är Greta många gånger osäker och undrar hur hon ska göra, men vill förstås ge ett bra och kunnigt intryck i TV! Har gett Greta olika tips om terapeuter, men hon är idag 19 år och myndig, och väljer själv vilka råd som hon vill lyssna på! En sak är säker, hon är väldigt nyfiken och älskar att lära sig nya saker!

Vad gäller terapi mot depression och ätstörningar behövs oftast både antidepressiv medicin och samtalsterapi samt en aktiv vilja att kämpa med sina svårigheter. Oftast är man mycket av en lots, när man är en kontaktperson åt någon som mår psykiskt dåligt!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-04-06 kl. 17:24.
2022-04-06, 17:32
  #38506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Jag förmedlar Gretas bild av det hela! I psykiatrin brukar man säga, att patientens upplevelse är mycket viktig. Det är helt riktigt att det brukar ta lång tid att övervinna en svår depression. Första året kom Greta ibland av sig, och var ofta mycket osäker, inte minst om sin framtid.

Än idag är Greta många gånger osäker och undrar hur hon ska göra, men vill förstås ge ett bra och kunnigt intryck i TV! Har gett Greta olika tips om terapeuter, men hon är idag 19 år och myndig, och väljer själv vilka råd som hon vill lyssna på! En sak är säker, hon är väldigt nyfiken och älskar att lära sig nya saker!

Vad gäller terapi mot depression och ätstörningar behövs oftast både antidepressiv medicin och samtalsterapi samt en aktiv vilja att kämpa med sina svårigheter. Oftast är man mycket av en lots, när man är en kontaktperson åt någon som mår psykiskt dåligt!

Ja och den bilden är helt uppåt väggarna. Mycket har jag hört men detta var nåt av det knasigaste jag hört på länge. Självklart är patientens upplevelse viktig Men i detta fallet är det verkligen inte trovärdigt. Det hade låtit bättre om hon istället sagt lite smådeppig ibland Och inte komma med svår depression och meningslöshet Det är en mycket mycket stor skillnad. Så Gretas bild av detta är helt skev och absolut inte trovärdig alls.
2022-04-06, 17:33
  #38507
Medlem
Enligt Greta och hennes föräldrar har BUP konstaterat att hon har högfungerande Asperger, OCD och selektiv mutism. Det har även talats om depression. Se boken om henne!

Sådana diagnoser brukar bara sättas efter rätt ingående samtal och bedömningar och bör bara ske av dem som har mer omfattande kompetens.

Det är mycket tvivelaktigt att bedöma någon bara efter hur han/hon uppträtt offentligt, och många terapeuter anser att det är direkt förkastligt att göra så som professionell terapeut.

Sedan är ingen bara sin diagnos och mycket hög intelligens kan i viss mån maskera psykiska problem.
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-04-06 kl. 17:43.
2022-04-06, 17:40
  #38508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Ja och den bilden är helt uppåt väggarna. Mycket har jag hört men detta var nåt av det knasigaste jag hört på länge. Självklart är patientens upplevelse viktig Men i detta fallet är det verkligen inte trovärdigt. Det hade låtit bättre om hon istället sagt lite smådeppig ibland Och inte komma med svår depression och meningslöshet Det är en mycket mycket stor skillnad. Så Gretas bild av detta är helt skev och absolut inte trovärdig alls.
Greta sa i den senaste intervjun, att hon upplevde hennes liv som helt meningslöst, månaden innan hon började skoldemonstrera. Se intervjun, då förstår du mera! Jag är tränad att se patientens upplevelse och bild som det viktiga. Varför förmedlar Greta sin bild och vad ligger bakom hennes bild!? Vad är hennes tolkning?
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-04-06 kl. 17:42.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback