2022-04-05, 21:52
Medlem
En intressant tidigare intervju med Greta från 2021. För mig är hennes tankar mest intressanta!

Vad beträffar hur hon ser ut sa hon tidigare, Ge mig tid, ge mig tid! Det var en mycket bra kommentar. Arv och miljö gör oss olika och tur är det! Gilla olika!

https://urplay.se/program/222334-ur-samtiden-hela-spektrat-2021-greta-thunberg
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-04-05 kl. 22:11.
2022-04-06, 06:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag reagerade ju mest på att hon inte så såg så blank och matt ut i hyn. Annars ser hon ut som en tonårstjej som inte riktigt hunnit med puberteten än.

Hon är väl 19 och inte direkt en fjunig liten 12åring längre? Men veganer ser ut så där, tyvärr. Dom lider av näringsbrist och att hålla på med veaganism som barn/tonåring är ren och skär tortyr. Begriper inte varför det ens är tillåtet. Det borde jämställas med barnmisshandel att syssla med veganism med sina barn.
2022-04-06, 08:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMK
Hon är väl 19 och inte direkt en fjunig liten 12åring längre? Men veganer ser ut så där, tyvärr. Dom lider av näringsbrist och att hålla på med veaganism som barn/tonåring är ren och skär tortyr. Begriper inte varför det ens är tillåtet. Det borde jämställas med barnmisshandel att syssla med veganism med sina barn.
Jag gissar på att Gretas föräldrar inte är strikta veganer utan att det är Greta som är den pådrivande veganen i familjen och som är den som har torterat sina föräldrar.
2022-04-06, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
En intressant tidigare intervju med Greta från 2021. För mig är hennes tankar mest intressanta!

Vad beträffar hur hon ser ut sa hon tidigare, Ge mig tid, ge mig tid! Det var en mycket bra kommentar. Arv och miljö gör oss olika och tur är det! Gilla olika!

Tack Inspiratoeren! Intressant intervju med Greta och även med ”Funkismorsorna”. Ska även gärna se de andra vid tillfälle.

Greta framstår som intelligent, mjuk och sympatisk här, det kan jag absolut hålla med om.

Hon säger att hennes selektiva autism, OCD och ticks försvann när hon fick ett verkligt intresse (dvs miljö och klimat), men det går väl lite i strid med det hon sa först om att personer med Aspergers ofta har ett specialintresse? Det vill säga, i så fall borde väl alla kunna bli ”botade” från sina symptom om man bara satsar ännu mer på sitt intresse?

Av foton att döma har också hennes mångåriga ätstörningar blivit bättre. Kan det åtminstone delvis bero på att hon har flyttat hemifrån? (I andra trådar påstås det att Malena är obehaglig, narcissistisk, har alkoholproblem osv. Sant eller ej vet förstås inte jag, det kan givetvis vara illvilliga lögner.) Vad tror du själv?

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag gissar på att Gretas föräldrar inte är strikta veganer utan att det är Greta som är den pådrivande veganen i familjen och som är den som har torterat sina föräldrar.

Ja, enligt Malenas bok var det Greta som fick hela familjen att bli veganer och inte tvärt om.

Däremot är det intressant att du väljer ett ord som ”torterat” om din tidigare favorit. Du har väl inte ändrat uppfattning..?
2022-04-06, 10:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ja, enligt Malenas bok var det Greta som fick hela familjen att bli veganer och inte tvärt om.

Däremot är det intressant att du väljer ett ord som ”torterat” om din tidigare favorit. Du har väl inte ändrat uppfattning..?
Jag borde förstås skrivit "torterat" som du gjorde, men tänk själv, plötsligt kräver ditt barn: inga pizzor mer, inga goda ostar, inte smör på brödet, ingen fransk omelette och inga gräddbakelser!

Men som vanligt har Greta rätt, vår djurhållning är ohållbar för en befolkning som dubblerats de senaste 50 åren. Den som vill ha hjälp att leva rätt kan besöka ett slakteri eller en gård med mjölkkor för att se hur det är.

Så här fördelar sig idag däggdjurens biomassa:

https://pbs.twimg.com/media/FLD_HAbXMAA4vXF?format=jpg&name=900x900
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2022-04-06 kl. 10:25.
2022-04-06, 10:33
Medlem
Citat:
Jag borde förstås skrivit "torterat" som du gjorde, men tänk själv, plötsligt kräver ditt barn: inga pizzor mer, inga goda ostar, inte smör på brödet, ingen fransk omelette och inga gräddbakelser!

Men som vanligt har Greta rätt, vår djurhållning är ohållbar för en befolkning som dubblerats de senaste 50 åren. Den som vill ha hjälp att leva rätt kan besöka ett slakteri eller en gård med mjölkkor för att se hur det är.

Så här fördelar sig idag däggdjurens biomassa:

https://pbs.twimg.com/media/FLD_HAbXMAA4vXF?format=jpg&name=900x900

Hej och tack för svaret!

Ja, precis som ironi är svårt i skrift kan det inte skada med lite citattecken ibland

Jag håller med om att djurhållningen känns ohållbar men i ljuset av att alla CO2-utsläpp ”måste” halveras till år si och så, så känns det fel att Greta inte problematiserar långa livsmedelstransporter. Det gjorde ju gamla tiders ”gröna vågare”. Vill minnas att MP för några år sedan förespråkade att Sverige skulle bli mer självförsörjande inom mat (”det enda bra förslaget de någonsin har haft” sa några), men att det stupade på EU-regler.

OnT: Det enda rimliga hade varit att även Greta propagerar för att äta närproducerat men nä det går inte an, eftersom det då skulle visa sig att hon är en liten dubbelmoralist. Eller också får hon byta ut ris, avokador och ananas mot kålrötter, lök och lingon.

Ett bra första steg på vägen till att minska dieselförbrukningen, kan man tycka, och ett där Greta faktiskt skulle kunna förtjäna lite respekt.

Men som vi har sett så många exempel på tidigare: allt ska vara på Gretas villkor. Vill hon ha tre hästar och två stora hundar ska givetvis ingen komma och snacka om hennes ”klimatavtryck”.

Med tanke på att hon - liksom vi andra - mår dåligt av kriget och vurmar om Ukrainas folk så förutsätter jag att familjen lånar ut sitt lantställe i skärgården till en flyktingfamilj på obestämd framtid. Med tanke på den stora bostadsbristen kanske de kan ”öppna sina hjärtan” och ta emot ett litet gäng även i etagevåningen på Kungsholmen. Eller kanske Greta kan flytta hem igen och upplåta sin lilla lya åt en ensamstående flyktingmor ..?

Nu är det upp till bevis att de vackra orden i sociala medier inte bara är tomma floskler. Det gäller förstås oss alla. Men lite extra om man har hög svansföring och gärna skryter om sin godhet. Svårare än så är det faktiskt inte.
2022-04-06, 10:39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Så länge hon var minderårig var det ju ändå föräldrarna som hade ansvaret oavsett vem som var pådrivande.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-04-06 kl. 11:33.
2022-04-06, 10:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren

Efter att ha lyssnat på intervjun så har jag en fråga.Det betyder väl att alla med Achberger kan bli botade från den. Jag får inte ihop detta.

När det gäller hennes matstörningar så har jag väldigt svårt att tro på att den och hennes selektism kom i samband med en film i skolan. Jag tror mer att den utlösande faktorn var att hon blev mobbad i skolan.

Ska man endast se på hennes utseende, så ser hon hälsosammare ut. Hellre rund i ansiktet än så utmärglad som hon var ett tag. Om hon däremot kommit in i puberteten är jag tveksam till. Om hon numera äter på regelbundna tider och bra kost vet bara hon själv. Det kan också vara överdriven konsumtion av chips,som hon gillar tex.

Tycker att hon ökade i vikt när hon flyttade hemifrån.Kan vara mycket i barndomshemmet som inte varit så hälsosamt för henne

Hon är inte längre populär i Sverige så här kan det nog vara bra att ta en längre timeout.
Satsa allt på skolan,hänga med kompisar rida och gå promenader med hunden
2022-04-06, 10:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Hej och tack för svaret!

Ja, precis som ironi är svårt i skrift kan det inte skada med lite citattecken ibland

Jag håller med om att djurhållningen känns ohållbar men i ljuset av att alla CO2-utsläpp ”måste” halveras till år si och så, så känns det fel att Greta inte problematiserar långa livsmedelstransporter. Det gjorde ju gamla tiders ”gröna vågare”. Vill minnas att MP för några år sedan förespråkade att Sverige skulle bli mer självförsörjande inom mat (”det enda bra förslaget de någonsin har haft” sa några), men att det stupade på EU-regler.

OnT: Det enda rimliga hade varit att även Greta propagerar för att äta närproducerat men nä det går inte an, eftersom det då skulle visa sig att hon är en liten dubbelmoralist. Eller också får hon byta ut ris, avokador och ananas mot kålrötter, lök och lingon.

Ett bra första steg på vägen till att minska dieselförbrukningen, kan man tycka, och ett där Greta faktiskt skulle kunna förtjäna lite respekt.

Men som vi har sett så många exempel på tidigare: allt ska vara på Gretas villkor. Vill hon ha tre hästar och två stora hundar ska givetvis ingen komma och snacka om hennes ”klimatavtryck”.

Med tanke på att hon - liksom vi andra - mår dåligt av kriget och vurmar om Ukrainas folk så förutsätter jag att familjen lånar ut sitt lantställe i skärgården till en flyktingfamilj på obestämd framtid. Med tanke på den stora bostadsbristen kanske de kan ”öppna sina hjärtan” och ta emot ett litet gäng även i etagevåningen på Kungsholmen. Eller kanske Greta kan flytta hem igen och upplåta sin lilla lya åt en ensamstående flyktingmor ..?

Nu är det upp till bevis att de vackra orden i sociala medier inte bara är tomma floskler. Det gäller förstås oss alla. Men lite extra om man har hög svansföring och gärna skryter om sin godhet. Svårare än så är det faktiskt inte.
Alla borde äta närproducerat, upplåta sina beboeliga extrautrymmen åt flyktingar, inte bara Greta

Gretas hästar hade funnits även om hon inte övertagit äganderätten.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2022-04-06 kl. 11:01.
2022-04-06, 11:01
Avslutad
Citat:
Alla borde äta närproducerat, upplåta sina beboeliga extrautrymmen åt flyktingar och inte bara Greta

Gretas hästar hade funnits även om hon inte övertagit äganderätten.

Många människor har gjort mycket,samlat in pengar,skänkt och handlat till dom behövande,deltagit i fredsdemostrationer mm.

Det jag personligen skulle vilja se är att Greta med familj visar i handling på sin godhet och inte bara i ord. Greta kan upplåta sin lägenhet till flyktingar tex och även i deras sommarhus.
Det är bara att sätta lite fart. Då blir dom mer trovärdiga i alla fall i mina och många andras ögon.
2022-04-06, 11:12
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Hon säger att hennes selektiva autism, OCD och ticks försvann när hon fick ett verkligt intresse (dvs miljö och klimat), men det går väl lite i strid med det hon sa först om att personer med Aspergers ofta har ett specialintresse? Det vill säga, i så fall borde väl alla kunna bli ”botade” från sina symptom om man bara satsar ännu mer på sitt intresse?
Bra noterat! Det framgick inte hur hon blev av med anorexin?

Jag trodde vetenskapen betonade att man var "born this way". Dessa diagnoser är inget man blev av med så lättvindigt. (Men jag tänker inte gå in i någon diskussion om det. Den skulle riskera att aldrig ta slut, med tanke på hur luddiga diagnoserna är.)
2022-04-06, 11:48
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bra noterat! Det framgick inte hur hon blev av med anorexin?

Jag trodde vetenskapen betonade att man var "born this way". Dessa diagnoser är inget man blev av med så lättvindigt. (Men jag tänker inte gå in i någon diskussion om det. Den skulle riskera att aldrig ta slut, med tanke på hur luddiga diagnoserna är.)
Jag tror att Greta menar att hon mår bättre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in