Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-23, 14:24
  #37885
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är du som försöker pådyvla något.
Journalisterna i Stockholms innerstad snarare, ingen vanlig Svensson bryr sig, allraminst ungdomar.
Greta är liten, ful och konstig, lite Karlsson på taket udda, inget unga tjejer som blivit könsmogna bryr sig om, unga killar än mindre.
De som bryr sig är maskrosjugend som är hjärntvättade av vuxna.
2022-01-23, 14:27
  #37886
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Att vara ett känt ansikte betyder inte att alla som känner till Greta är skrikande Beatlesfans.
Det där med perspektiv du vet.

Hon är inte ett känt ansikte i Japan.

Den som saknar perspektiv här är du som tror att du vet bättre om Greta är ett välbekant namn och ansikte bland vanligt folk i Japan än mig - som bott där i flera omgångar över en period på nästan tio år.

Släpp det nu bara. Ingen bryr sig om hon är känd i Japan eller inte, och inte spelar det någon roll heller.

Vem skulle hennes släkting vara som enligt dig är "en av de mest kända svenskarna i Japan" förresten? ABBA? Eller kanske Tove Jansson och Mumin om man räknar henne som svensk då hon var finlandssvensk? Eller kanske Yngwie Malmsteen?

Eftersom att du, likt Greta, är gravt autistisk och inte förstår humor så ska jag förklara. Du menar alltså att Carl Peter Thunberg, som levde på 1700-talet och skrev Flora Japonica, skulle vara ens välkänd eller mer berömd bland vanligt folk i Japan år 2022, än de exempel jag gav ovan?

Och är Greta ens släkt med honom? Jag har aldrig hört det förut, och om de nu är släkt; tror du att de japaner som känner till honom också vet att han skulle vara en avlägsen släkting till Greta?

Nämns Gretas namn i samband med Flora Japonica menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är nog ytterst få som inte vet vem Greta är även hos japanerna.

"Det är nog...", alltså vet du inte, och har egentligen ingen aning om saken, och gissar bara hej vilt.
__________________
Senast redigerad av Reiwa 2022-01-23 kl. 14:31.
2022-01-23, 14:38
  #37887
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Hon är inte ett känt ansikte i Japan.

Den som saknar perspektiv här är du som tror att du vet bättre om Greta är ett välbekant namn och ansikte bland vanligt folk i Japan än mig - som bott där i flera omgångar över en period på nästan tio år.

Släpp det nu bara. Ingen bryr sig om hon är känd i Japan eller inte, och inte spelar det någon roll heller.

Vem skulle hennes släkting vara som enligt dig är "en av de mest kända svenskarna i Japan" förresten? ABBA? Eller kanske Tove Jansson och Mumin om man räknar henne som svensk då hon var finlandssvensk? Eller kanske Yngwie Malmsteen?

Eftersom att du, likt Greta, är gravt autistisk och inte förstår humor så ska jag förklara. Du menar alltså att Carl Peter Thunberg, som levde på 1700-talet och skrev Flora Japonica, skulle vara ens välkänd eller mer berömd bland vanligt folk i Japan år 2022, än de exempel jag gav ovan?

Och är Greta ens släkt med honom? Jag har aldrig hört det förut, och om de nu är släkt; tror du att de japaner som känner till honom också vet att han skulle vara en avlägsen släkting till Greta?

Nämns Gretas namn i samband med Flora Japonica menar du?



"Det är nog...", alltså vet du inte, och har egentligen ingen aning om saken, och gissar bara hej vilt.
Om man vill studera klimataktism i Japan så går det bra att bara läsa tidningirna.
2022-01-23, 14:41
  #37888
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Om man vill studera klimataktism i Japan så går det bra att bara läsa tidningirna.

Men frågan är, kan du läsa tidningarna? Tveksamt om du kan, eller hur?

Jag kan, och inte nämns hon där. Det var kanske någon artikel på sin höjd när hon var som mest i ropet i väst, men det betyder inte att hon är ett "välbekant och känt" namn i Japan bland vanligt folk, och inte heller betyder det att hon fick ens en hundradel så mycket uppmärksamhet i Japan som hon fick i väst.

Vem är hennes "extremt kända släkting i Japan" förresten? Är det Carl Peter Thunberg du pratar om? Om så är fallet så kan jag meddela dig direkt att han inte är det minsta känd i Japan, förutom i möjligen vissa akademiska kretsar.
2022-01-23, 14:52
  #37889
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är mycket klimataktivism där, och Japan är ett av de länder Greta sagt sig vilja besöka.

För övrigt sa du detta tidigare i tråden - men ska vi se hur det förhåller sig i verkligheten då?

https://twitter.com/FFF_Tokyo/status...DU5faAnMEoAAAA

Såhär brukar det se ut på F4F's demos på fredagar i Tokyo. Ungefär som i Sverige alltså. En handfull förvirrade stackare.

F4F klarar alltså av att samla ihop en handfull människor i en stad som Tokyo, med närmare 40 MILJONER invånare i ett land med 125 miljoner invånare. Och detta skulle vara "mycket klimataktivism" enligt dig?

F4F i Japan har för övrigt lyckats skrapa ihop hela 4500 följare i ett land med 125 miljoner invånare.
__________________
Senast redigerad av Reiwa 2022-01-23 kl. 14:54.
2022-01-23, 15:26
  #37890
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
För övrigt sa du detta tidigare i tråden - men ska vi se hur det förhåller sig i verkligheten då?

https://twitter.com/FFF_Tokyo/status...DU5faAnMEoAAAA

Såhär brukar det se ut på F4F's demos på fredagar i Tokyo. Ungefär som i Sverige alltså. En handfull förvirrade stackare.

F4F klarar alltså av att samla ihop en handfull människor i en stad som Tokyo, med närmare 40 MILJONER invånare i ett land med 125 miljoner invånare. Och detta skulle vara "mycket klimataktivism" enligt dig?

F4F i Japan har för övrigt lyckats skrapa ihop hela 4500 följare i ett land med 125 miljoner invånare.
Nu har ju inte Greta och F4F ensamrätt på klimataktivism. Det finns många andra organisationer, och tro det eller ej, alla inom dessa vet vem Greta Thunberg är.

EDIT: https://rekishikan.wordpress.com/201...-kant-i-japan/
__________________
Senast redigerad av Giant Squid 2022-01-23 kl. 15:29.
2022-01-23, 15:30
  #37891
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nu har ju inte Greta och F4F ensamrätt på klimataktivism. Det finns många andra organisationer, och tro det eller ej, alla inom dessa vet vem Greta Thunberg är.

EDIT: https://rekishikan.wordpress.com/201...-kant-i-japan/

Nu var inte frågan om det fanns klimatorganisationer i Japan, utan om Greta var ett välkänt namn bland vanligt folk.

Men bra, då kan vi konstatera och vara överens om att, ja, det finns klimatorganisationer i Japan och att Greta inte är speciellt känd bland vanligt folk.

Så Carl Peter Thunberg alltså. Då infinner sig några frågor:

1) Är det ens en avlägsen släkting till Greta? Det är något jag aldrig hört förut.
2) Även om han nu skulle vara en avlägsen släkting, tror du på fullt allvar att en man som levde på 1700-talet och som hade en väldigt liten roll i Japans historia är känd där?
3) Om han nu är känd där (vilket han inte är förutom i möjligtvis vissa akademiska kretsar), tror du folk vet att det är Gretas avlägsna släktning?
4) Hur troligt tror du ditt påstående om att Carl Peter Thunberg skulle vara "väldigt känd i Japan" är på en skala från 1 till 10? Med tanke på att den här mannen inte ens är ett speciellt välbekant namn för svenskar.
__________________
Senast redigerad av Reiwa 2022-01-23 kl. 15:35.
2022-01-23, 15:52
  #37892
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Nu var inte frågan om det fanns klimatorganisationer i Japan, utan om Greta var ett välkänt namn bland vanligt folk.

Men bra, då kan vi konstatera och vara överens om att, ja, det finns klimatorganisationer i Japan och att Greta inte är speciellt känd bland vanligt folk.

Så Carl Peter Thunberg alltså. Då infinner sig några frågor:

1) Är det ens en avlägsen släkting till Greta? Det är något jag aldrig hört förut.
2) Även om han nu skulle vara en avlägsen släkting, tror du på fullt allvar att en man som levde på 1700-talet och som hade en väldigt liten roll i Japans historia är känd där?
3) Om han nu är känd där (vilket han inte är förutom i möjligtvis vissa akademiska kretsar), tror du folk vet att det är Gretas avlägsna släktning?
4) Hur troligt tror du ditt påstående om att Carl Peter Thunberg skulle vara "väldigt känd i Japan" är på en skala från 1 till 10? Med tanke på att den här mannen inte ens är ett speciellt välbekant namn för svenskar.
Du får starta en tråd i historiedelen om du vill diskutera CPT.
2022-01-23, 16:00
  #37893
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Du får starta en tråd i historiedelen om du vill diskutera CPT.

Ja, det blir så klart jobbigt för dig att besvara frågor när du kommer med påståenden du inte kan belägga.

Som att en svensk 1700-talsgubbe som inte ens är ett välkänt namn bland vanligt folk i Sverige skulle vara välkänd i Japan.

Eller om hur mycket det står i japanska tidningar om Greta, trots att du inte kan läsa japanska. På något sätt vet du bara detta ändå.

Eller om hur F4F lyckas samla max ett dussin människor i Tokyo varje fredag, trots att staden har närmare 40 miljoner invånare.

Bättre för dig att bara undvika att svara på sånt, förstås, och fortsätta häva ur dig saker du inte vet något om.
2022-01-23, 16:10
  #37894
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Ja, det blir så klart jobbigt för dig att besvara frågor när du kommer med påståenden du inte kan belägga.

Som att en svensk 1700-talsgubbe som inte ens är ett välkänt namn bland vanligt folk i Sverige skulle vara välkänd i Japan.

Eller om hur mycket det står i japanska tidningar om Greta, trots att du inte kan läsa japanska. På något sätt vet du bara detta ändå.

Eller om hur F4F lyckas samla max ett dussin människor i Tokyo varje fredag, trots att staden har närmare 40 miljoner invånare.

Bättre för dig att bara undvika att svara på sånt, förstås, och fortsätta häva ur dig saker du inte vet något om.
Jag har redan besvarat allt i tråden tidigare. Men det är väl för jobbigt för dig att kolla upp det. Det finns en sökfunktion.
Annars hör det inte hemma i denna tråd.
Som exempel så alla finnar vet naturligtvis vem Mikael Agricola t,ex var. Sånt får man lära sig i skolan.

Du fattar fortfarande inte någon skillnad mellan personliga strejkdemos och offentliga folkliga demonstrationer.
Vad jag ville påvisa var att Gretas kändisskap ökat i Asien sedan 2018. I sydamerika var hon upphaussad till max innan hon fick avbryta amerikaturnen.
Asien ligger lite efter, snart är det momentum i denna delen av världen.
2022-01-23, 16:24
  #37895
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Ännu en aktuell artikel om hur ungdomar, ofta ledda av Greta Thunberg, får alltmer uppmärksamhet i media och hemma blir familjens klimatexperter.

https://abcnews.go.com/US/young-peop...ry?id=82223231

Undrar vad ungdomarna till vänster i bild nedan ser hos Greta? Har hon serieteckningar på ryggsäcken?

https://s.abcnews.com/images/Interna..._22x15_992.jpg
2022-01-23, 16:31
  #37896
Medlem
Reiwas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag har redan besvarat allt i tråden tidigare. Men det är väl för jobbigt för dig att kolla upp det. Det finns en sökfunktion.
Annars hör det inte hemma i denna tråd.
Som exempel så alla finnar vet naturligtvis vem Mikael Agricola t,ex var. Sånt får man lära sig i skolan.

Aha, intressant. Men nu var frågan inte om finnar och Agricola, utan om Greta Thunberg är ett välkänt ansikte och namn i Japan bland vanligt folk. Ingen får lära sig om varken Greta Thunberg eller Carl Peter Thunberg i den japanska grundskolan. Din hybris över Greta börjar nå sjukliga höjder nu när du påstår att Greta skulle tillhöra den japanska läroplanen.

Du påstår mycket i tråden, trots att du förmodligen aldrig satt din fot i landet, samt att du påstår att japanska tidningar skriver mycket om henne, trots att du inte ens kan läsa japanska tidningar.

F4F's japanska filial samlar ihop 5-6 st personer varje fredag, och har 4500 följare. Detta i ett land med 125 miljoner invånare. Detta är fakta, till skillnad från det du presenterar i tråden som är rent önsketänkande.

På tio år har jag aldrig hört Gretas namn nämnas när man presenteras som svensk, däremot får man nästan ALLTID höra om två saker; ABBA och Mumin (trots att Mumin är finskt).

Om hon nu var ett så extremt stort fenomen i Japan som du påstår så kan man tycka att man borde höra om henne i konversationer, eller ofta se hennes namn i tidningar, men så är inte fallet. Jag kan räkna gångerna jag stött på hennes namn i Japan på en hand.
__________________
Senast redigerad av Reiwa 2022-01-23 kl. 16:33.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback