2022-03-16, 20:41
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Du låtsas att du inte förstår skillnaden mellan kortsiktiga privata vinster på en uppblåst bostadsmarknad och nationens välstånd på lång sikt.

Du har hållit på med det här billiga knepet i månader och "giganterna" du pissar i ögat står svarslösa inför din värdelösa retorik, som borde vara såhär enkel att punktera. Ni är alla sämst.
Vi är flera som har försökt förklara dels skillnaden mellan kortsiktiga bubblor och nationens välstånd på sikt och dels skillnaden mellan enskilda individers ekonomiska vinst och svenska folkets vinst men hur var det Bill Murray sa? "Det är svårt att vinna en diskussion mot en smart person men omöjligt att vinna mot en idiot."
Senast redigerad av orrtupp 2022-03-16 kl. 21:32.
Citera
2022-03-16, 20:44
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Hade det återigen rört sig om muslimer från tredje världen hade DN aldrig publicerat den där artikeln, då hade det varit samma visa igen med snyftreportage, påståenden om stora vinster för Sverige och påminnelser om Sveriges ”skyldigheter” visavi internationella konventioner mm. Inga kalkyler om kostnader hade varit aktuellt. Du försöker förvilla tråden genom att påstå att DN ändrat uppfattning, vilket är helt fel.

Edit. Svenska folket kommer, av media, att matas av liknande reportage framöver. Om kostnader, påminnelser om att ukrainarna måste resa tillbaka så fort som möjligt när det blir fred osv. Som jag skrev under krigets första dagar så kommer det bli mycket intressant att följa medie-narrativet kring de ukrainska flyktingarna och jämföra detta mot de från de tidigare invandringsvågorna, inte minst från 2015. Det kommer att uppstå många intressanta diskussioner, inte minst hos svenska folket, t.ex. om krav ställs att ukrainarna måste återvända efter kriget, måste inte alla andra också återvända till sina respektive hemländer osv.
Hur tror du ukrainare ser på islam? Eller somaliska bidragstagare? Tänk om de inte kommer att rösta på MP, V eller S?
Citera
2022-03-16, 20:54
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Hur tror du ukrainare ser på islam? Eller somaliska bidragstagare? Tänk om de inte kommer att rösta på MP, V eller S?

Nej ukrainarna får inte klappar på huvudet på samma sätt som MENA-folket. Vissa har högre offerstatus än andra. Vi är ju ändå världsmästare i socialt omhändertagande. Den intersektionella regelboken styr. Ju längre ifrån och desto mer kulturellt olika=desto finare.
Senast redigerad av stevenstills 2022-03-16 kl. 20:58.
Citera
2022-03-16, 21:00
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

Sossarna kan vara lugna.
De driftiga väljer Tyskland, Polen, Holland o Spanien före Sverige.
Citera
2022-03-16, 21:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Nej ukrainarna får inte klappar på huvudet på samma sätt som MENA-folket. Vissa har högre offerstatus än andra. Vi är ju ändå världsmästare i socialt omhändertagande. Den intersektionella regelboken styr. Ju längre ifrån och desto mer kulturellt olika=desto finare.
I en annan tråd länkades det bilder till de "Ukrainare" som danskarna stoppade. Alla var negrer.
Citera
2022-03-16, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I en annan tråd länkades det bilder till de "Ukrainare" som danskarna stoppade. Alla var negrer.

Talade med en ukrainare i höstas om afrikaner och araber i Europa. Han uppgav att Ukraina fått samma problem trots att landet har en skyhög arbetslöshet. De hade tydligen börjat strömma in strax efter att Zelensky tagit makten.
Citera
2022-03-16, 22:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Talade med en ukrainare i höstas om afrikaner och araber i Europa. Han uppgav att Ukraina fått samma problem trots att landet har en skyhög arbetslöshet. De hade tydligen börjat strömma in strax efter att Zelensky tagit makten.
Det känns nästan som om det ligger en expertplan bakom.
Citera
2022-03-16, 22:34
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det känns nästan som om det ligger en expertplan bakom.

Jag förstår vartåt du hintar, men för mig ser det i så fall mer ut som en Ochrana/tjekan/nkvd/kgb/fsb-operation. Om det är en operation och inte beror på något helt annat.

Men jag funderar över Bonniers tvärvändning. Kan det finnas gamla, undermedvetna, ressentiment mot folkslagen i det gamla Pale? De assimilerade (inklusive namnbyte) Hirschels negativa syn på allt efterblivet "öst"? Eller upplever de istället nu en eftertankens kranka blekhet? Typ "mistakes were made", "vi har varit naiva"?
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-03-16 kl. 22:40.
Citera
2022-03-17, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag förstår vartåt du hintar, men för mig ser det i så fall mer ut som en Ochrana/tjekan/nkvd/kgb/fsb-operation. Om det är en operation och inte beror på något helt annat.

Men jag funderar över Bonniers tvärvändning. Kan det finnas gamla, undermedvetna, ressentiment mot folkslagen i det gamla Pale? De assimilerade (inklusive namnbyte) Hirschels negativa syn på allt efterblivet "öst"? Eller upplever de istället nu en eftertankens kranka blekhet? Typ "mistakes were made", "vi har varit naiva"?

Deportering och folkförflyttningar nu och då

Tråden kommer nog att studera och debattera Bonniers besynnerliga vändning beträffande den vinstpotential som flyktingar medför framåt i tiden.

Men jag ser det som uppenbart att när Imperiets tjänsteman själva redogör för att det lagts ned ca. 50 miljarder kronor för att åstadkomma en "regim change" innan statskuppen som nu fått namnet Maidanupproret att Imperiet sökt inlemma Ukraina i den västliga sfären. En till vasallstat om man så vill.

Varför Zelensky öppnat slussportarna mot tredje världen är väl oklart, men jag tror att man kan hitta förklaringen redan i Bibeln. Ber trådens giganter och följare att ställa sig frågan om varför både det persiska och det assyriska imperiet var så angelägna om att deportera och flytta runt olika etniska grupper. Jag tror inte att majoriteten av den lokala befolkningen i någon avlägsen del av Mesopotamien uppskattade att plötsligt bli berikade med en stor grupp förflyttade israeliter. Men de fick acceptera det för så hade storkungen bestämt.

Nej historien tog inte slut. Den rullar vidare som tiden hjul och gamla strategier för dominans tillämpas om och om igen fast i nya former och med åberopande av diverse skäl.
Citera
2022-03-17, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Hade det återigen rört sig om muslimer från tredje världen hade DN aldrig publicerat den där artikeln, då hade det varit samma visa igen med snyftreportage, påståenden om stora vinster för Sverige och påminnelser om Sveriges ”skyldigheter” visavi internationella konventioner mm. Inga kalkyler om kostnader hade varit aktuellt. Du försöker förvilla tråden genom att påstå att DN ändrat uppfattning, vilket är helt fel.

Edit. Svenska folket kommer, av media, att matas av liknande reportage framöver. Om kostnader, påminnelser om att ukrainarna måste resa tillbaka så fort som möjligt när det blir fred osv. Som jag skrev under krigets första dagar så kommer det bli mycket intressant att följa medie-narrativet kring de ukrainska flyktingarna och jämföra detta mot de från de tidigare invandringsvågorna, inte minst från 2015. Det kommer att uppstå många intressanta diskussioner, inte minst hos svenska folket, t.ex. om krav ställs att ukrainarna måste återvända efter kriget, måste inte alla andra också återvända till sina respektive hemländer osv.

Förvilla tråden? Herregud. Det skeppet har gått för länge sedan.

För det första är det inte en fråga om "uppfattning" ifall det här flyktingkalaset kommer att kosta pengar. Det kommer det att göra. De enda personer i de här landet som svamlar om vinster numera är trådgiganter. Och varför skulle ukrainare inte åka tillbaka? Svårt att hitta någon anledning till det.

Vad gäller diverse andra grupper så är deras kulturer avskyvärda. Länderna de kommer från är inte direkt något de vill återvända till. Är du uppriktigt förvånad över vad DN och andra tidigare sagt?

Citat:
Vi är flera som har försökt förklara dels skillnaden mellan kortsiktiga bubblor och nationens välstånd på sikt och dels skillnaden mellan enskilda individers ekonomiska vinst och svenska folkets vinst men hur var det Bill Murray sa? "Det är svårt att vinna en diskussion mot en smart person men omöjligt att vinna mot en idiot."

Inte ett ord av det du skriver är sant. Men låt oss vara på det klara med att du här och nu är explicit med att vi svenskar parasiterar på invandrare som givit oss dessa oerhörda vinster och värden, "kortsiktigt" (ett flertal decennier).

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar

Inget personligt nu, men vad du säger om något sådant går det per definition inte att lita på och du vet själv varför det inte går. Av flera skäl. Du har tidigare nämnt att en sosse påtalade att folk från balkan räddade Sverige undan ruin genom de oerhörda vinster de gav oss helt gratis.

En ukrainsk kvinna och hennes nigerianske make och fem barn som kommit till Sverige har omtalats. Fem barn sedan 2019? Tveksamt.

Det vore intressant med fakta om detta.
Citera
2022-03-17, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Jag förstår att du funderar. Du trodde du hade några som höll med dig där på DN men så var inte fallet. Men faktum är att detta kommer att kosta pengar. Det är, trots dina utsagor om oerhörda vinster, ingen tvekan om det. Det är fakta. Så att DN rapporterar detta är inte något underligt.

Vad gäller tidigare rapportering om vinstmaskineri (utöver vad som skrivs i den här tråden) så förelåg en annan situation. Titta på de "flyktingarnas" religion och hudfärg. Nog fan är det synd om dem. Riktigt samma sak är det inte för ukrainare. Under denna period, runt 2014-15 var "woke" på uppsving i Sverige. oyto har lånat alla sina misslyckade försök till narrativ från den perioden.
Citera
2022-03-17, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10

En ukrainsk kvinna och hennes nigerianske make och fem barn som kommit till Sverige har omtalats. Fem barn sedan 2019? Tveksamt.

Det vore intressant med fakta om detta.

Nej jag har tyvärr inte fakta om det och jag ska villigt tillstå att jag inte har närmare kännedom om Ukrainas migrationspolitik under de senaste åren.

Jag förmedlade en anekdotisk uppgift som jag fick från en person bördig från Ukraina med gott omdöme som är bosatt i Sverige sedan ett antal år, men som jag vet regelbundet återvänder till sitt hemland med jämna mellanrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in