2022-03-17, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Nej jag har tyvärr inte fakta om det och jag ska villigt tillstå att jag inte har närmare kännedom om Ukrainas migrationspolitik under de senaste åren.

Jag förmedlade en anekdotisk uppgift som jag fick från en person bördig från Ukraina med gott omdöme som är bosatt i Sverige sedan ett antal år, men som jag vet regelbundet återvänder till sitt hemland med jämna mellanrum.

Gott omdöme säger du. Men du har citerat en sosse som menade att kosovoalbaner och bosnier räddade Sverige från misär genom de oerhörda vinster de gav oss gratis. Ditt omdöme om vem som har gott omdöme är under all kritik och då har vi inte ens nämnt de personer du citerar i den här tråden.

Tills fakta är inne kan måste detta denna ukrainare med "gott omdöme" sagt förkastas totalt.
Citera
2022-03-17, 10:12
Medlem
McAzs avatar
Intressant artikel, med bifogat digitalt seminarium, om den pågående Islamistiska hetskampanjen mot Sverige.

Magnus Ranstorp anger följande tre skäl till att just Sverige drabbats av dessa islamistiska attacker:

Citat:
För det första framhöll han att Sverige genom en omfattande invandring har fått en kritisk grupp av utlandsfödda individer vilka genom sin isolering från majoritetssamhället är mottagliga för desinformation.

För det andra pekade han på vår dåliga beredskap; svenska politiker har i decennier vägrat att ta itu med den hotbild som islamismen utgör.

Och för det tredje visade han på betydelsen av en väl preparerad jordmån för desinformationskampanjer, vilken har skapats av inhemska identitetspolitiska aktivister.

Vidare, hur Sverige bäddat för denna utveckling, bl.a. genom aktivistisk journalistik och media.

Citat:
Precis som den gamla bokstavsvänstern på sin tid arbetar dagens islamister, som ett led i sin politiska kamp, medvetet med att skapa polarisering och spänningar mellan olika grupper i samhället.

Oro, motsättningar och öppna konflikter gynnar den muslimska extremismen. Det handlar om alltifrån partiet Nyans valstrategiska överväganden till en internationell kulturkamp mot den västerländska civilisationen.

I den kampen hämtar de stöd hos akademiker, politiker, journalister, svenskkyrkliga aktivister och andra agendasättare som i åratal har mässat om ”islamofobi”.

https://www.varldenidag.se/kultur/is...CPQ8PSw0uBoFQ/
Citera
2022-03-17, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Hade någon av dem något intressant att säga?

Både ja och nej. De inriktade sig mest mot public service och journalisternas ansvar som enskilda personer. De talade om FNL tåget som gick in i TV huset och blev TV 2 mm. De förde inte den typ av strukturell diskussion som tråden mer glidit in på.

Mot slutet så övergick de till att tala om ansvars/moralfrågor och Gunnar Sandelin och Pär Ström ville inte se att det kan vara fråga om ondska, medan Magnus Stenlund var mer hårdför.
Citera
2022-03-17, 10:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Intressant artikel, med bifogat digitalt seminarium, om den pågående Islamistiska hetskampanjen mot Sverige.

Magnus Ranstorp anger följande tre skäl till att just Sverige drabbats av dessa islamistiska attacker:

Vidare, hur Sverige bäddat för denna utveckling, bl.a. genom aktivistisk journalistik och media.

https://www.varldenidag.se/kultur/is...CPQ8PSw0uBoFQ/
Det som jag tror hittills har räddat Sverige från större organiserade terrordåd är att Sverige har varit en perfekt bas där man kan vila upp sig, få vård, leva på bidrag osv. Innan man ger sig ut att kriga igen i något annat land. Därför har de dåd som skett varit av ensamvarg-karaktär. De mer toppstyrda terrororganisationerna har sannolikt beordrat att Sverige skall lämnas ifred.

Om denna policy skulle upphöra så är vi sannolikt, som man säger på landet, "till råttorna".
Citera
2022-03-17, 10:29
Medlem
Citat:
Gott omdöme säger du. Men du har citerat en sosse som menade att kosovoalbaner och bosnier räddade Sverige från misär genom de oerhörda vinster de gav oss gratis. Ditt omdöme om vem som har gott omdöme är under all kritik och då har vi inte ens nämnt de personer du citerar i den här tråden.

Tills fakta är inne kan måste detta denna ukrainare med "gott omdöme" sagt förkastas totalt.

Jag träffar en hel del intressanta människor och lyssnar på vad de har att säga. Om jag talat med en övertygat troende socialdemokrat så refererar jag till vad han sagt.

Min egen uppfattning kan vara en annan.
Citera
2022-03-17, 11:37
Medlem
Länge leve segregationen

I dagens version av Det Goda Samhället slår debattören Richard Söman ett slag för den goda segregationen. Väl värd att läsa då han på ett godmodigt svenskt sätt slår ett slag för svenskarnas självklara rätt att få leva utan mångkultur inpå husknuten.

Citat:
Det verkliga problemet kan dock beskrivas som att Sverige tagit sig vatten över huvudet. Det spelar ingen roll hur mycket vänstern klagar på sociala missförhållanden och hur mycket välvilliga forskare förfinar sina teorier om orättfärdiga skillnader. Människor vill inte förverkliga samhällselitens vision om det mångkulturella samhället i alla fall. Svenskar vill bo med svenskar. Svenskar vill bo i ett Sverige där de känner sig hemma. De vill bo i ett Sverige där de känner sig trygga. De vill dessutom att deras barn ska gå i en skola där barnen firar Lucia och sjunger Den blomstertid nu kommer. De vill att deras egna skolbarn ska få den skolgång de själva hade.

Så här avslutar han:

Citat:
Vad som är uppmuntrande med segregationen är att den utgör ett motstånd mot den svenska överhetens utopiska samhällsexperiment. Tanken att ett stort antal människor från några av världens mest traditionalistiska kulturer skulle kunna samleva med de moderna och hyperindividualistiska svenskarna är naturligtvis befängd. Och det roliga är att även de som röstar för mångkulturen gör motstånd mot dess förverkligande. Även de svenskar som röstar på Centern, Vänsterpartier och
Miljöpartiet tenderar att bo bland svenskar och sätta sina barn i svenska skolor. Visst ska vi påpeka hyckleriet. Men vi ska också tillåta oss att glädjas över motståndet. Personligen välkomnar jag segregationen. Den inger hopp. Jag älskar Sverige och svensk kultur. Och jag ser gärna att svenskar fortsätter att bejaka sin svenskhet. Vi behöver den. Den är vårt hem och vår identitet. Vi är många som inte vill leva utan den.

https://detgodasamhallet.com/2022/03...pp/#more-56563

Svenskens självklara rätt att segregera sig från mångkulturen!
Citera
2022-03-17, 11:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Länge leve segregationen

Svenskens självklara rätt att segregera sig från mångkulturen!
Nu återstår att "segregera" själva finansieringen av mångkulturen.
Citera
2022-03-17, 12:58
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
[b]Ber trådens giganter och följare att ställa sig frågan om varför både det persiska och det assyriska imperiet var så angelägna om att deportera och flytta runt olika etniska grupper. Jag tror inte att majoriteten av den lokala befolkningen i någon avlägsen del av Mesopotamien uppskattade att plötsligt bli berikade med en stor grupp förflyttade israeliter. Men de fick acceptera det för så hade storkungen bestämt.

Även de folkomflyttningar du nämner hade en ekonomisk anledning. Ingen människa med förnuftet i behåll ville leva i centralstyrda jordbrukssamhällen som slav under en kung med hårt arbete och ensidig kost, när det fanns klansamhällen med mindre arbete och bättre mat utanför imperierna. Talet om "civilisation" var en, tyvärr, långlivad propagandalögn.

Imperierna var alltså beroende av att med våld då och då ersätta det kontinuerliga svinnet av arbetskraft som gav sig av eller bara dog, av undernäring eller av sjukdom i det av "civilisationen" konstruerade tättbefolkade hallaballoot för sjukdomsalstrare.

Senare folkomflyttningar har nog mer att göra med söndra och härska, vilket förstås i imperiesammanhang är en lämplig åtgärd för en oligarki att kunna hålla fast parasitsnabeln med minimalt motstånd.

I nationsstater har eventuella oligarkier inte samma möjligheter och blir inte lika långlivade, lika rika och startar ogärna krig, vid risk att bli utbytta.
Citera
2022-03-17, 13:02
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Titta på de "flyktingarnas" religion och hudfärg. Nog fan är det synd om dem. Riktigt samma sak är det inte för ukrainare.

Denna din "hundvalps"-teori är värd att ta på allvar. Det är uppenbart att den gällde hur rom-tiggarna först togs emot, men där var det också en under århundraden välutvecklad kulturell anpassning för parasitism. Om den också bidrog 2015? Kanske.
Citera
2022-03-17, 13:08
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz

Till det han skriver kan man lägga hur journalister drillats i sin utbildning att ständigt söka ett "offer"-perspektiv/narrativ. Vilket gör dem själva till lätta offer för dem med en agenda "fixa ett tydligt offer så skriver de vad vi vill".
Citera
2022-03-17, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsmaran
Den här argumentationen förekommer knappt längre, den är utdaterad och debatten har flyttat vidare. Tidigare kunde man se den överallt:
Steg 1. Invandring
Steg 2. ???
Steg 3. Vinst!

Det är extremt få som argumenterar så i media idag. Och de flesta som gjorde det tidigare låtsas som om det regnar och ägnar sig åt historierevisionism á la "Folkhälsomyndigheten har alltid förespråkat munskydd".

Debatten har svängt från att på 60-talet "fabrikerna behöver arbetskraft", till 90-talets "undvika social turism" till 00-talets "all invandring är lönsam" och nu till "ordning och reda i migrationspolitiken".

Du och flera andra verkar ha fastnat i att argumentera mot att "all invandring är lönsam" men denna linje företräds knappt av någon längre.

Edit: Jag glömde den humanitära stormakten, men den sammanföll mer eller mindre med "all invandring är lönsam".
Skulle Sveriges immigrationspolitik appliceras på tex flyktingarna från Ukraina, så hade tex. immigrationspolitiken varit en lönsam affär.

Jag är faktiskt "onboard" på att asylmottagning kan vara 100% lönsamt, sen att det är en förlustaffär i Sverige pga det politiska arbetet som ligger bakom allt.
Jag tror faktiskt inte på att Svenska politiker har ändrat åsikt eller agenda, trots att de har förstått att ingen vill lyssna på vad de säger om lönsamheten.

Svensk immigrationspolitik av MENA-folk är trots allt den största främjande faktorn för den ökade rasismen i samhället.
iallafall.. Jag "fastnade" i argumentet för att påpeka att Sveriges befolkningsmängd minskar, vi har ett folktapp av etniska svenskar idag, som politikerna har valt att "stimulera" med att ta in kriminella blattar och deras klaner ..istället för västerländska människor, som iaf har en uns av självrespekt och stolthet.

Citat:
Det där håller inte hela vägen.

Redan i slutet på 90-tale började (s), till och med (s), med åtstramningar av sjukförsäkringen.

Fakta är att invandring har pågått på grund av de attityder som etablissemanget i Sverige har haft och delvis fortfarande har. så lustigt är att den tråd som är avsedd att diskutera vad som faktiskt sägs om invandringen kommit att bli en fabrik för ihopfantiserat dravel som förklaringsmodeller.

Sjukförsäkringen är 1 av 3 ben som "etablissemanget" vilar på.
Att folk inte längre får vara hemma och sjuka i fred, utan måste "arbetsträna" eller "delta i x" stärker mitt argument om att "vårdpaket" behövs för alla som jobbar inom SKR, och även för fristående företagare inom ex vård och omsorgs sektorn.
*x = valfritt "socialt program" typ fas3, som mest existerar som en sorts dagisplats för vuxna
Senast redigerad av Fittsill 2022-03-17 kl. 16:50.
Citera
2022-03-17, 16:52
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu återstår att "segregera" själva finansieringen av mångkulturen.

Ja en förklaring till varför så många svenskar är positiva till att ta emot flyktingar från Ukraina är att de sätter ljus på hur kaosartad mena-invandringen är och som man inte vill ha. Ukrainskorna är kvinnor, deras barn bränner inte bilar, ukrainskorna behöver heller inga tolkar eller behandlas på ett speciellt sätt, de begår inga brott eller orsakar stök i offentliga miljöer med mera. Kort sagt: ukrainskorna visar hur hjälplösa de andra migranterna är och att dessa som grupp leder Sverige till kris. En somalisk migrant är kräver lika mycket resurser som multihandikappade med personlig assistans dygnet runt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in