Citat:
Ursprungligen postat av
mongomanish
Du kan inte dela upp dosen i två? Annars har min mottagning sagt att man kan lägga till en liten dos attentin vid behov på eftermiddagen eftersom effekten på elvanse inte håller i sig en hel dag för alla precis som du beskriver.
Har fått en dos på 60mg till morgonen och en 20mg vid lunch, men min lunchdos är antingen för liten eller så fungerar det inte speciellt bra att återdosera för mig med elvansen. Varje telefontid + recept landar på nära 2000kr så är inte så sugen på att ringa såvida jag inte vet att en större dos vid lunch skulle fungera. Skulle eventuellt kunna testa 40 + 40mg eller något liknande med de kapslar jag har dock.
Dosen är i nuläget nog på max för mig, eller om jag skulle minska lite till och med. Höjde enbart för att hoppas på effekten skulle sitta i längre, men efter 50mg/dag tycker jag bara biverkningarna blir starkare.
Citat:
Ursprungligen postat av
mongomanish
Det där verkar ju variera lite mellan mottagningar, jag har varit öppen med att jag haft ett tidigare sprutmissbruk och gått på såväl tjack som heroin, har förvisso varit nykter och drogfri sedan dess. Började med Elvanse (30mg) i förra veckan men har haft problem med att elvansen tar många timmar innan den ger full effekt (typ 4-5h). Frågade om det gick att få en dos Attentin på morgonen och hon tyckte det lät vettigt eftersom elvansen inte funkade optimalt, så nu har jag 5mg attentin + 30mg elvanse på morgonen i en vecka, sen höjs dosen till 10mg attentin + 30mg elvanse om en vecka igen.
Jag frågade också om jag kunde dela upp attentinet vilket hon tyckte jag kunde prova lite hur det funkade bäst att dela upp. Jag tog idag ca 3,5mg attentin på morgonen samt 30mg elvanse och tänker att jag fyller på med den sista biten attentin på eftermiddagen. Så nog går det att få attentin som komplent till elvanse även om man har missbruksbakgrund, men allt beror ju på läkare och anledning. I ditt fall låter det väl rimligt att kunna fylla på med en liten dos attentin på eftermiddagen för att klara jobbet.
Tack för svaren! Låter ändå hoppfullt att det går att få attentin trots missbruk i journalen. Är ju alltid en otrolig skillnad mellan olika mottagningar så vi får se vad dem säger. Fått väldigt gott intryck av min nuvarande mottagning och kan visa upp rena prover som sträcker sig ett år tillbaka.
Hade varit perfekt för mig att ha samma typ av doseringsschema som dig. En liten dos attentin på morgonen och en runt 14 för att klara mig fram till 18.