Flashback bygger pepparkakshus!
2021-12-26, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Uppsök läkare.

Citat:
Jag har ätit attentin i flera år.
Väldigt viktigt att dricka mkt vatten, ta medicinen vid måltid och minska ner på kaffe.
Då slipper ivarjefall jag downers.
Provat alla adhdmeds.
Attentin är bäst tycker jag.
Det har gått helt bort nu, känner mig helt återställd. Jag tror det var dåligt med vatten, ska börja fokusera rejält på det, i varje fall mjölk som jag brukade konsumera i kopiösa mängder.

Jag har elvanse + 10mg attentin, tycker attentinet försämrat effekten av elvanse på senaste tid. Ska nog byta ner till 5 mg tror jag, eller 5 + 5 så får vi se.

off topic men vad har ni för sömnmedicin till er attentin? Jag har lergigan men tycker den förlorat effekt avsevärt senaste tiden med.
Citera
2021-12-26, 19:46
Medlem
Har nu stått på attentin i 2 månaders tid och har hunnit reflektera kring det.

Började med equasym som blev kortvarig, då även på lägsta dos gav mig sömnproblem.
Näst ut var korttidsverkande methylfenidat. Blev ett par doshöjningar. Men större biverkningar uppenbarade sig och jag var inte nöjd med effekten. Efter det så blev det Attentin med lite doshöjningar tills jag kände mig nöjd för stunden.

Såhär i efterhand med facit i hand, gör att man kan sammanfatta allt.
Jämför jag tidigare cs-medicinering så kan jag se hur dåligt tidigare mediciner fungerat.
Methylfenidat gjorde att jag blev stirrig. Att jag kände mig mer nervös. Att man hamna i zombie-läge (exempel ligger i soffan, tänker att jag ska gå upp och diska. Men blir likt förbannat kvar i soffan). Jag kände även ett obehagligt tryck i framsidan av skallen. Detta oavsett vilken dosering jag hade.

Attentin kände jag av att det verkade till mera positiva effekter. Jag har inte märkt av någon negativ effekt, personligen - oavsett dosering.
Jag äter 30mg om dagen. I början kände jag av ett stort rus. Vilket var lite obehagligt och inget jag ville ha. Numera får jag inget rus, vilket känns skönt.

Jag är inte lika impulsiv som innan. Jag känner mig inte stressad som innan. Jag märker av ett större fokus, och känner att jag kan hålla den röda tråden - vilket jag hade svårt med innan.
Matintagen fungerar bra. Känner mig inte lika hungrig som innan. Men jag äter på mina fasta tider iaf. Innan kunde jag älta saker länge och svårt att släppa det. Idag bryr jag mig inte ens.

De utomstående har märkt av att jag har en intensiv blick. Vilket jag inte förstår om det är någon positivt eller negativt. De märker av att jag är mer pratglad och alert. De har märkt att igångsättningen samt slutföra saker och ting fungerar mycket bättre.

Medans jag skrev detta så tänkte jag på att jag alltid slickar/masserar/drar tungan över och runt den bakre tanden ofta. Vanligt fenomen eller är det bara jag som är knäpp?
Citera
2021-12-26, 21:56
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av textas
Jag äter 30mg om dagen. I början kände jag av ett stort rus. Vilket var lite obehagligt och inget jag ville ha. Numera får jag inget rus, vilket känns skönt.
Låter som du har för hög dos, började du inte på lägsta dosen?
Citera
2021-12-26, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Låter som du har för hög dos, började du inte på lägsta dosen?
Det stämmer med att jag började med 5mgX2 dagligen. Sen har ökningar skett med 5mg i taget, fram till dagens dagliga totala intag på 30mg. Kollar igenom gamla anteckningar och ser där att just slicka/massera tungan mot en specifik tand har funnits med från början. Det fanns inte under tiden när jag testade andra cs-läkemedel innan Attentin.

Edit: insåg att jag glömde titta ordentligt, att jag missade det du citerade.
Ja jag började på lägsta dos. I början kände jag av ett rus. Vilket var obehagligt för min del då det inte var något jag önskade.
Sen dess så har jag inte fått något rus alls, vilket jag tycker är skönt.
Senast redigerad av textas 2021-12-26 kl. 22:18.
Citera
2021-12-27, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Det har gått helt bort nu, känner mig helt återställd. Jag tror det var dåligt med vatten, ska börja fokusera rejält på det, i varje fall mjölk som jag brukade konsumera i kopiösa mängder.

Jag har elvanse + 10mg attentin, tycker attentinet försämrat effekten av elvanse på senaste tid. Ska nog byta ner till 5 mg tror jag, eller 5 + 5 så får vi se.

off topic men vad har ni för sömnmedicin till er attentin? Jag har lergigan men tycker den förlorat effekt avsevärt senaste tiden med.
Ingen sömnmedicin.
Jag har provat Elvanse det är skräp. Säg till din läkare att du vill bara köra attentin ivarjefall fall testa det. Har du väl fått attentin så kan dom inte bara plocka bort det. Ibland frågar dom mig,ska du inte prova elvanse,concerta?
Jag har ju redan gjort det. Dom verkar ha noll koll i sina register.
Vidare tar jag uppehåll ibland och börjar om på låg dos.
Citera
2021-12-27, 21:52
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ingen sömnmedicin.
Jag har provat Elvanse det är skräp. Säg till din läkare att du vill bara köra attentin ivarjefall fall testa det. Har du väl fått attentin så kan dom inte bara plocka bort det.
För de flesta är Elvanse bättre (om man inte vill punda) eftersom man bara tar den 1-2 gånger per dag och självklart kan de ta bort mediciner om de vill. Finns regioner som inte skriver ut Attentin alls till vuxna.
Citera
2021-12-27, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
För de flesta är Elvanse bättre (om man inte vill punda) eftersom man bara tar den 1-2 gånger per dag och självklart kan de ta bort mediciner om de vill. Finns regioner som inte skriver ut Attentin alls till vuxna.
Löjligt att inte skriva ut attentin, de är lika löjligt som att skriva ut elvanse i tron om att det inte går att missbruka.

Citat:
Ingen sömnmedicin.
Jag har provat Elvanse det är skräp. Säg till din läkare att du vill bara köra attentin ivarjefall fall testa det. Har du väl fått attentin så kan dom inte bara plocka bort det. Ibland frågar dom mig,ska du inte prova elvanse,concerta?
Jag har ju redan gjort det. Dom verkar ha noll koll i sina register.
Vidare tar jag uppehåll ibland och börjar om på låg dos.

Hahahaha metylfenidat är skit rakt av, jag har både elvanse och attentin på recept.
Attentin är skit rakt av om du jämför med Elvansen, Elvanse är kunglig på alla möjliga plan.
Skulle jag välja en är det självklart Elvanse alla dagar i veckan, oavsett om jag bara ville missbruka eller inte. Attentin är värdelöst i missbrukssyfte.
Tbh tycker jag att båda dessa preparat inte är dugliga för missbruk. Toleransen skulle förmodligen gå upp riktigt jävla fort och därefter spelar de ingen roll.
Citera
2021-12-28, 10:43
Medlem
Vilken dosering har ni som tar Attentin?
Citera
2022-01-03, 01:58
Medlem
Tjena!

Tagit elvanse i 6 månader och slutade för ungefär 2 månader sedan. Började med 30 sen upp till 50, fick hemska biverkningar, hjärtklappning ont i bröstet etc etc. Hade puls på 150 då och då. (Elvanse på recept)

nu har jag kört på attentin i ett tag (svart) pulsen är fortf ganska hög och har obehags känsel i vänstra bröstet. Fått inderal utskrivet och tar det då och då för pulsen.

Har ni några fler tips på hur man lugnar ner processen generellt? Kan säga att det varierar lite dag till dag hur mkt jag tar, vissa dagar lite mer.

5mg morgon, 3.5 mg lunch, 5 mg 15:00

och när jag tar mer

5mg+3.5 mg morgon, 3.5 lunch, 5mg 15:00 + 1/4 tablett lite senare

snälla kom med lite tips😊 käkar ej mycket alls, kanske ngn macka om dagen, ganska mkt vatten dock och inte mycket koffein

Kan även lägga till att jag gjort långtids EKG, snackat m läkare, dem säger att det är inget fel och allt är lugnt. Hög puls bara. Lågt blodtryck
Citera
2022-01-05, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissemusen

För oss som har tur att känna folk som har extra attentin så funkar en halv 5mg för att påverka kognitiva funktioner och minne. Andra behöver 5-10mg för att känna sig skarpa.
Citera
2022-01-23, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kissemusen
Det går inte generalisera, om du är ute efter att få rätt dosering för dig.

Som tidigare person skrev så kan vissa behöva en liten dos, och andra kan behöva ha större dos.
Har du aldrig tagit attentin tidigare, skulle jag rek. att du börjar lågt i någon vecka, utvärderar det, och efter det ökar dosen om du inte känner dig nöjd.

Framgår inte om du självmedicinerar eller om du har det utskrivet på recept. Är det de sistnämnda så kommer läkaren sätta in dig på en låg dos i starten, uppföljning och eventuell höjning av dos.
Citera
2022-02-09, 10:35
Medlem
Om man dricker sura juicer och liknande och tar Attentin oralt så påverkar det ju självklart, så att kroppen inte tar upp det lika bra.

Men om man intar Attentin på annat sätt, t.ex som i en rövpanna eller IV. Påverkas fortfarande kroppens förmåga att ta upp dexamfetaminet av sura drycker/juicer och liknande?

Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in