Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-18, 13:53
  #1105
Medlem
JohnnyRottweilers avatar
Har 65mg attentin om dagen utskrivet tyvärr så känner jag att doseringen är otillräcklig den gör att det blir lite lättare att inte snöa fast i ångestframkallande tankar men är fof exremt trött hela tiden tack vare den psykiska orken är aldrig på topp så resulterat det i fysisk utmattning och total motiavations brist
Tänkte fråga om någon som har något råd om att jag skall pusha för att få höjd dosering vilket är helvete så jobbigt med läkaren jag har eller skall jag försöka få metylfenidat att kombinera attentinet med något jag inte fört på tal än
Om det är någon som har denna kombination hur upplever ni den
Jag lider av högfunktionell autism, Ptsd plus 3 andra ångestbaserade diagnoser
Citera
2017-10-24, 11:24
  #1106
Medlem
Ursäkta dum fråga kanske, men är Attentin (dexamfetamin) exakt samma preparat som Elvanse (lisdexamfetamin) förutom att Attentin är snabbverkande..?
Vad fasen står "lis'et" för eg?

Jag vill byta för att elvanse ger mig grov ångest på kvällskvisten, tänk er typ fultjackAT.

Någon som känt någon skillnad på ångestfronten öht som testat båda?
Citera
2017-10-25, 03:01
  #1107
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oopsie
Ursäkta dum fråga kanske, men är Attentin (dexamfetamin) exakt samma preparat som Elvanse (lisdexamfetamin) förutom att Attentin är snabbverkande..?
Vad fasen står "lis'et" för eg?

Jag vill byta för att elvanse ger mig grov ångest på kvällskvisten, tänk er typ fultjackAT.

Någon som känt någon skillnad på ångestfronten öht som testat båda?
Lis är delen som ger Elvander långtidsförvaring, teoretiskt ska Elvanse och attentin ha samma effekter.
Citera
2017-10-27, 16:12
  #1108
Medlem
ConsafesDeBars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oopsie
Jag vill byta för att elvanse ger mig grov ångest på kvällskvisten


Låter som "rebound" eller på ren svenska: krasch.

Elvanse peakar redan efter 3-4 timmar, efter den tidpunkten minskar mängden dexamfetamin i blodet stadigt.
Citera
2017-10-27, 16:14
  #1109
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Lis är delen som ger Elvander långtidsförvaring, teoretiskt ska Elvanse och attentin ha samma effekter.

Ja fast de känns absolut inte likadant.
Citera
2017-10-27, 16:16
  #1110
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oopsie
Ursäkta dum fråga kanske, men är Attentin (dexamfetamin) exakt samma preparat som Elvanse (lisdexamfetamin) förutom att Attentin är snabbverkande..?
Vad fasen står "lis'et" för eg?

Jag vill byta för att elvanse ger mig grov ångest på kvällskvisten, tänk er typ fultjackAT.

Någon som känt någon skillnad på ångestfronten öht som testat båda?

Att ha ett par mindre doser attentin på eftermiddagen kan hjälpa. Dock mår man rätt dåligt ändå.
Citera
2017-10-27, 21:03
  #1111
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ja fast de känns absolut inte likadant.
Teori och praktik är ofta 2 helt skilda saker attentin kommer snabbt, verkar kort tid och försvinner snabbt, elvanse är långsammare på alla sätt så det är individuellt vilken man tycker funkar bäst.
Citera
2017-10-28, 23:52
  #1112
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Teori och praktik är ofta 2 helt skilda saker attentin kommer snabbt, verkar kort tid och försvinner snabbt, elvanse är långsammare på alla sätt så det är individuellt vilken man tycker funkar bäst.

Väldigt, väldigt höga doser elvanse fungerar för mig. Attentin känns ungefär som koffein för mig och gör mig deppig med hjärtklappning.

Höll inte i längden, så nu har jag lagt ner dem, ett tag i alla fall. Det är skönt att inte ha den där ångesten, men jobbigt att tänka trögt och aldrig få något gjort.
Citera
2017-10-29, 00:56
  #1113
Avstängd
KringExs avatar
Aah shit jag minns när jag hade en kran som hade Metamna 5 mg på recept. 6-7 st och jag blev på världens bästa humör. Nästan euforisk.
Jag vet att Attentin innehåller samma sak men det är ändå skillnad på dom. Mår så mkt bättre på Metamina.
Någon som tycker likadant som jag?
Citera
2017-10-29, 12:02
  #1114
Medlem
getbusys avatar
Hur skiljer sig riktigt fint amfetamin med hög renhet mot metamina rusmässigt?
Citera
2017-10-29, 12:18
  #1115
Avstängd
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Hur skiljer sig riktigt fint amfetamin med hög renhet mot metamina rusmässigt?

Skiljer sig nog från person till person men jag tycker att Metamina sätter sig bara i skallen. Inget kroppsligt som härliga rysningar osv. Men precis som med vanligt amfetamin så ger det en enorm fokus, eufori och man blir kåt och vill porrsurfa i timmar.
Och nu talar jag bara utifrån mig själv
Citera
2017-11-25, 00:00
  #1116
Medlem
redbullcolas avatar
Behöver hjälp hur jag ska styra in ett byte från ritalin till attentin hos min läkare.
Mår skit av ritalin
Problemet är att om man frågar om något så tittar dom konstigt och vill bossa :/
Kör i dagsläget 70mg elvanse med ritalin i tillägg morgon/kväll.
Detta är dock inte tillräckligt för mig.
Tar 70mg elvanse vid 6.00 plus 10mg ritalin som ska sparka igång elvansen, detta fungerar bra mellan ca 8.00—10.30 Sedan blir jag trög, trött o ofokuserad.
Efter insättning av ritalin får jag sjuk ångest och mår inte alls bra.
Vad ska jag säga och hur ska jag lägga fram ökning av elvanse plus byte till attentin som flertalet bekanta har rekommenderat?

Please help!!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback