2013-07-17, 23:59
Medlem
ADHD-kontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Sen när har sjuksköterskor licens förskrivningsrättigheter överhuvudtaget?, en tanke vore väl att begära att få prata med psykiatrikern på den aktuella kliniken, och vägrar dom där går man till kansliet och begär en ny.

Mitt 'prova' andra var över på mindre än 8 veckor, hjälper givetvis om man kan prata för sig samt se till att man är påläst innan man går dit, i mitt fall så har det faktum att jag är 'socialt överintelligent' varit mig till enorm nytta i vuxen ålder när jag haft med psykiatrin att göra.

Har även modafinil på recept.
Hur beter du dig emot dom? Försöker du imitera kroppsspråk och bli "an equal" eller låtsas du vara underlägsen i behov av hjälp, eller mer socialt dominant och kräver att dom gör som du vill?
Citera
2013-07-18, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-kontot
Hur beter du dig emot dom? Försöker du imitera kroppsspråk och bli "an equal" eller låtsas du vara underlägsen i behov av hjälp, eller mer socialt dominant och kräver att dom gör som du vill?

Jag läser situation och sinnesstämningar och anpassar därefter?
Citera
2013-07-18, 00:24
Medlem
ADHD-kontots avatar
Citat:
Jag läser situation och sinnesstämningar och anpassar därefter?
Och hur blev anpassningen? Undergiven, kompisaktig eller dominant?
Citera
2013-07-18, 00:58
Medlem
Citat:
Och hur blev anpassningen? Undergiven, kompisaktig eller dominant?

öppen och ärlig och spelande på moderskänslor och dylikt.
Citera
2013-07-18, 14:13
Medlem
Gentlemahns avatar
Citat:
Sen när har sjuksköterskor licens förskrivningsrättigheter överhuvudtaget?, en tanke vore väl att begära att få prata med psykiatrikern på den aktuella kliniken, och vägrar dom där går man till kansliet och begär en ny.

Mitt 'prova' andra var över på mindre än 8 veckor, hjälper givetvis om man kan prata för sig samt se till att man är påläst innan man går dit, i mitt fall så har det faktum att jag är 'socialt överintelligent' varit mig till enorm nytta i vuxen ålder när jag haft med psykiatrin att göra.

Har även modafinil på recept.

Sjuksköterskorna har inga rättigheter för att förskriva narkotikaklassad läkemedel överhuvudtaget, deras enda uppgifter är insättning av ny medicin, skriva mejl till läkarna om nya recept, mäta blodtryck m.m och rapportera och avgöra hur man ska fortsätta den medicinska behandlingen. Det är alltid läkaren som tar alla beslut. Om man inte är nöjd med sjuksköterskans beslut kan man alltid be om att få byta. Själv ringde jag och pratade med en annan sjuksköterska på avdelningen och hon blev så pass illa berörd av det jag hade att säga att hon direkt kontaktade min läkare, och strax efter det tog det endast sju arbetsdagar innan jag hade fått receptet och kunde hämta ut medicinen, mycket på grund av en väldigt duktigt läkare och på grund av alla mina dokumenterade biverkningar.
Citera
2013-07-18, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gentlemahn
Sjuksköterskorna har inga rättigheter för att förskriva narkotikaklassad läkemedel överhuvudtaget, deras enda uppgifter är insättning av ny medicin, skriva mejl till läkarna om nya recept, mäta blodtryck m.m och rapportera och avgöra hur man ska fortsätta den medicinska behandlingen. Det är alltid läkaren som tar alla beslut. Om man inte är nöjd med sjuksköterskans beslut kan man alltid be om att få byta. Själv ringde jag och pratade med en annan sjuksköterska på avdelningen och hon blev så pass illa berörd av det jag hade att säga att hon direkt kontaktade min läkare, och strax efter det tog det endast sju arbetsdagar innan jag hade fått receptet och kunde hämta ut medicinen, mycket på grund av en väldigt duktigt läkare och på grund av alla mina dokumenterade biverkningar.

Var lite av min poäng, att det är psykiatrikern som förskriver recepten, så om sjuksköterskan 'skrattar' så går man enkelt över deras huvuden.
Citera
2013-07-18, 14:31
Medlem
Gentlemahns avatar
Citat:
Allmänt skitsnack

Sluta bete dig som en jävla snorvalp och tig. Du snackar bara en massa dynga, om medicinen är så pass viktigt för dig så ska det räcka som motivation och då ska det inte vara några problem för dig att ta tummen ur och fixa en utredning hos Ola. Om du faktiskt inte har råd eller om du har någon annan ursäkt som du säkert har flera av ska du testa alla metylfenidatpreparat du blir erbjuden; och nej det räcker inte med att säga ena inte fungerar för att gå över till andra, då hade alla haft metamina idag. De som jobbar där har träffat alla slags typer, tro mig. Det värsta som kan hända är att du säger att ingenting fungerar och när du väl är klar med alla metylfenidatpreparat så säger de att behandlingen är avslutad.
Och nej, det spelar ingen roll hur välvårdad du kommer dit, de tittar tillslut alltid hur du faktiskt reagerar på medicinen. Så var det för mig.
Citera
2013-07-18, 18:12
Medlem
ADHD-kontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gentlemahn
Sluta bete dig som en jävla snorvalp och tig. Du snackar bara en massa dynga, om medicinen är så pass viktigt för dig så ska det räcka som motivation och då ska det inte vara några problem för dig att ta tummen ur och fixa en utredning hos Ola. Om du faktiskt inte har råd eller om du har någon annan ursäkt som du säkert har flera av ska du testa alla metylfenidatpreparat du blir erbjuden; och nej det räcker inte med att säga ena inte fungerar för att gå över till andra, då hade alla haft metamina idag. De som jobbar där har träffat alla slags typer, tro mig. Det värsta som kan hända är att du säger att ingenting fungerar och när du väl är klar med alla metylfenidatpreparat så säger de att behandlingen är avslutad.
Och nej, det spelar ingen roll hur välvårdad du kommer dit, de tittar tillslut alltid hur du faktiskt reagerar på medicinen. Så var det för mig.
Att jag är blint optimistisk är irriterande men det borde inte göra dig såhär upprörd, så vad är det? Jag tror du är arg över att du aldrig stod upp för dig själv och därav fick vänta så länge på att få Metamina. Jag tänker inte gå din pissväg, kan tänka mig hur du sitter där:

Gentlemahn: Duu, jag skulle vilja ha..
Sjuksköterska: vilja HA!??
Gentlemahn: Ha någon annan medicin.
Sjuksköterska:
Gentlemahn: Något som faktiskt..
Sjuksköterska:
Gentlemahn: ...funkar.
Sjuksköterska: Haha den va bra!
Gentlemahn: Om... om det går bra, alltså.
Sjuksköterska: Eller så avslutar jag din behandling, vad sägs om det?
Gentlemahn: Förlåt, jag vet inte vad som flög i mig, Concertan är jättebra!

SÅHÄR skulle du ha gjort:

Gentlemahn 2.0: Jag skall definitivt pröva på den här Concertan nu i en månad, jag har ju hört flera kompisar som den funkar på! Men mellan dig och mig, så visar ju faktiskt Novartis EGNA studier att det inte ens har kortsiktiga positiva effekter och att det orsakar ofta kraftigare bieffekter hos vuxna.

Läkaren: Ja, det där läste jag också. Men som sagt det är standard att du prövar dom här.

Gentlemahn 2.0: Precis, men sen om dessa inte fungerar så kanske man kan kolla på Metamina om du anser att jag är i starkt behov av medicinering för att kunna leva med min funktionsnedsättning.

Läkare: Jo men det är du ju, absolut. Vardagen verkar ju inte fungera så det är definitivt värt att kika på. Sedan är ju terapi och stöd en viktig del också som man kombinerar medicinering med.

Gentlemahn 2.0: Juste, juste.
Citera
2013-07-19, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nume
Lite löjligt sen att läkare är rädda för missbruk om dem skriver ut Metamina. Visst en hundraburk går väl att bygga ett litet beroende på, men mycket knarkande blir det inte. Dem borde ju f.ö. skaffa mindre burkar att skriva ut eller så, fast det kanske redan finns på den vägen att sjuksköterskor delar ut det på sina håll.
Känns ju bara idiotiskt med tanke på hur relativt få alternativen (terapi inkluderat) är till Metamina.

Ja detdär känns störande som fan. Speciellt att man sen skall straffas för att man är ärlig också (vilket jag nog kommer få göra). Berättat att jag har testat amfetamin ett par gånger, benzo-missbruk ett par år för för 6-12 månader sedan, Metylfenidat likaså illegalt (samt under qb-test på psyket när dem gav mig det), samt också berättat att det var lögn att jag verkligen tog dedära Cipralexen...
Närmast hjärklappningar och annat varje gång av Metylfenidat, känslobortfall av Strattera, har jag ju nämnt och skall nämna igen när jag faktiskt träffar läkaren igen.
Även om jag faktiskt skulle testa metylfenidat under förskrivning och suga i mig en burkjävel alfa-blockerare för att lindra detta.... så skulle dem ju lägga ihop 1+1 till 3: Han fiskade benzo när han ljög om cipralex-medicinering (jag pallade inte hantera den jävla situationen pga social fobi etc), och nu fiskar han Metamina att injecera IV!

Kan ju hoppas inte, har ändå en läkare som fixxade mig en benzo-nedtrappning på stört. Denne ska väl gå i pension snart och jag har ju träffat dennee ett bra tag, kanske höjjer oddsen till min fördel. Har ju setat och pratat entusiastisk om amfetamin och droger bara för att och innan jag ens hade tankar på adhd etc så att bete mig "pålitligt" funkar inte.

Jag tar upp till 8 tabletter om dagen beroende på hur långa mina dagar blir, en burk räcker då i 12 dagar, inte så mkt .

Min första läkare tyckte enbart det var positivt att jag testat amfetamin, "då vet vi ju att det hjälper" typ. Sen så finns det ju mängder med rapporter om att det inte föreligger missbrukar risk och vad jag vill minnas även sänker risken, men är inte säker på det, så det borde ju inte vara ett problem sålänge du i nuläget har inställningen "vill ta tag i ditt liv och må bättre" framför farbror doktorn.

Hjärtklappning kan vara lite risky att ta upp som ena biverkning, risken finns att de kanske drar öronen åt sig och inte låter dig testa metamina eftersom de också kan ge hjärtklappning, svårt att motivera i en licensansökan kanske. Jag vet att en person som fixk högt blotryck av conserta fick sin licens till metamina avslagen eftersom det inte fanns några bevis på att metamina var annorlunda i det avseendet.

Stissig, ångest, rastlöset tror jag är ledorden.
Citera
2013-07-19, 01:13
Medlem
InfinityTimesTwos avatar
Tänk om det vore så enkelt att alla kunde gå till sin läkare och bara tala om vilken medicin man ville ha. Om folk i allmänhet är så kvalificerade och kan ställa sina egna diagnoser borde dom ju rimligtvis få egna receptblanketter, eller?

Det går inte att gissa sig till vilken effekt ett preparat ger, varför inte prova och se? Vad finns att förlora? Hittar man något som fungerar på väg till metamina så är väl det hur bra som helst. Visst ger concerta och ritalin biverkningar ibland, men det gör metamina också.

Metamina är inte någon mirakelmedicin som automatiskt fungerar för alla.
Citera
2013-07-19, 07:35
Medlem
ADHD-kontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InfinityTimesTwo
Tänk om det vore så enkelt att alla kunde gå till sin läkare och bara tala om vilken medicin man ville ha. Om folk i allmänhet är så kvalificerade och kan ställa sina egna diagnoser borde dom ju rimligtvis få egna receptblanketter, eller?

Det går inte att gissa sig till vilken effekt ett preparat ger, varför inte prova och se? Vad finns att förlora? Hittar man något som fungerar på väg till metamina så är väl det hur bra som helst. Visst ger concerta och ritalin biverkningar ibland, men det gör metamina också.

Du har en poäng! Tar du själv ADHD-medicin eller?
_

Ni som har fått Metamina, känner ni att det har en effekt på er sociala energi? Jag har nämligen lite problem med tjejerna, känner mig för avtrubbad/slö för att min charm ska lysa upp i vardagen. Det resulterar i att jag ofta är drygt avvisande fastän jag gillar tjejen, för att hon inte ska märka hur seg jag är. Det är bara när jag är full som jag kan få vem jag vill.
Senast redigerad av ADHD-kontot 2013-07-19 kl. 07:48.
Citera
2013-07-19, 08:07
Medlem
Greenballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InfinityTimesTwo

Det tar ju bort hunger, det var nog den största biverkningen för mig. kunde gå i flera dagar utan att äta och om jag skulle äta varje dag så var jag tvungen att trugäta

Citat:
Du har en poäng! Tar du själv ADHD-medicin eller?
_

Ni som har fått Metamina, känner ni att det har en effekt på er sociala energi? Jag har nämligen lite problem med tjejerna, känner mig för avtrubbad/slö för att min charm ska lysa upp i vardagen. Det resulterar i att jag ofta är drygt avvisande fastän jag gillar tjejen, för att hon inte ska märka hur seg jag är. Det är bara när jag är full som jag kan få vem jag vill.

Tar man många blir man pratglad men om man redan är trött upplever jag som att det som en osynlig hand sträcker sig in i min hjärna och vrider upp varvet på den fast den egentligen inte orkar så jag blir väldigt lätt irriterad då vilket är sjukt irriterande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in