2022-02-13, 23:42
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Nej, jag försökte bara vara lustig. Hoppades på att min smiley skulle göra det uppenbart. Men nåväl...

Torra skämt är inte min grej.
Citera
2022-02-16, 01:06
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Ärligt talat, vem fan lyssnar på Bruce Springsteen? Det är helt bortom mig att en så ointressant artist kan fylla Ullevi. Tycker hans musik är ungefär lika intressant som Ulf Lundells. Han är USAs Ulf Lundell.

Det väl snarare tvärt om att Uffe är Sverige svar på Bosse Sprängsten. Men jag håller med dig otroligt tråkiga artister båda två.
Citera
2022-02-17, 16:46
Medlem
Adelaides avatar
Hur folk kan älska progressiv rock förstår jag inte. De flesta band inom genren är faktiskt ganska ointressanta och ungefär lika spännande som klassisk musik.

Sure, jag gillar en del progband som jag tycker är lite mer åt det psykedeliska hållet. Camel, Black Widow och säkert ett par till.
Men att sitta hemma och kötta band som Van Der Graaf Generator och liknande låter dötrist. Fattar inte hur folk orkar.
Citera
2022-02-17, 21:17
Avslutad
Citat:
Hur folk kan älska progressiv rock förstår jag inte. De flesta band inom genren är faktiskt ganska ointressanta och ungefär lika spännande som klassisk musik.

Sure, jag gillar en del progband som jag tycker är lite mer åt det psykedeliska hållet. Camel, Black Widow och säkert ett par till.
Men att sitta hemma och kötta band som Van Der Graaf Generator och liknande låter dötrist. Fattar inte hur folk orkar.

Beror ju på vad det är för band. Jag gillar ju Genesis och King Crimson men tycker att Yes suger.
Citera
2022-02-18, 11:30
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Beror ju på vad det är för band. Jag gillar ju Genesis och King Crimson men tycker att Yes suger.
Själv älskar jag alla dessa tre mer eller mindre. Jethro Tull har jag däremot sjukt svårt för.
Citera
2022-02-18, 22:19
Medlem
Vet inte vad som är mest kontroversiellt

1. Alla toner en sologitarrist tar för att visa motorik borde bestraffas med ett styck piskrapp. Varenda ton varenda instrument, sångare, låtprogrammerare tar skall enbart verka för att höja orgasmen för totalintrycket. Egotripp, kändisskap, allt det är för människor som egentligen inte kan musik.

2. Ekot, som ligger pålagt över all ny musik nu är en styggelse.

3. De som är födda runt 10 kommer som de födda runt 75 att som protest mot det totalelektroniska, utslätade upptäcka rocken igen mot slutet av 20-talet. Mer en förutsägelse än en åsikt men typ.

4. Att inte tillåta sig att totalt hänge sig åt kompet i Rocker av ACDC, Down Down med Status, Såssialdemokraterna eller Hitchin a ride med Green Day då ingen är i närheten tyder på en genetisk defekt.

5. Ingen musik borde underordnas någon kultur. Det skall vara raka rör in i reptilhjärnan. Gäller även vacker och komplex musik. Den som lyssnar för att få kompisar säger nej till en av livets stora orgasmer. Kan jag inte texten till en jäkligt bra låt ät jag nöjd.

6. Inför sig själv - gillar man inte det man gillade som 12-åring hycklar man eller har inte så mycket musik i generna alls.

7. All lyssna på musik är inte att prova nåt jävla vin.
Citera
2022-02-19, 14:45
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Hur är Black Sabbath med Ronnie James Dio ett skämt? Heaven And Hell och Mob Rules är lika stora klassiker som de flesta Ozzy Osbourne var med på. Skivorna har sålt bra och båda står sig långt över det mesta bandet Dio gjorde. Tror väldigt få väljer Dios Sacred Heart, Strange Highways eller Magica i ens samma kategori som Mob Rules.

Jag har aldrig gillat Dios röst, varken i Elf, Rainbow eller Black Sabbath m m. Hans röst irriterar mig på samma sätt som Vince Neils. Det blir ju knappast bättre när Iommi själv är under isen på de två första skivorna efter Ozzy. Tycker personligen Iommi fick tillbaka glöden på Headless Cross och Tyr. Sedan gick det utför igen. Samt att Tony Martin, även han, känns felplacerad.

Det är samma sak med när Jimmy Page spelade in en skiva med David Covderdale 1991-1992 och som släpptes 1993. Hel fel. De går liksom inte ihop.

Citat:
I popularitet år 2022 tror jag Black Sabbath skulle vinna över både Led Zeppelin och Deep Purple. Ozzy Osbournes kommersiella namn och bandets inflytande på hårdare genrer är svårslaget idag, men DÅ under 1970-talet var väl ändå Led Zeppelin på en annan planet än de andra banden? Ungefär som Beatles tveklöst var större än The Who, Stones, The Doors och Cream på 1960-talet.

Hel omöjligt att svara på i och med att John Bonham är avliden sedan drygt 40 år och alla i orginal-sättningen i Black Sabbath är vid liv. Men ska man bara gå efter trycket på biljetter till O2-konserten i London 2007 så skulle förmodligen en sådan turné med Page, Plant, Jones och Jason Bonham slå alla tiders turnérekord, och det som sagt med Bonzos son på trummor. Jag är dock glad över att det aldrig blev en turné för jag vill inte lyssna på en Jimmy Page som är på 75%, och det var hans max då, vecka in och vecka ut. Sen måste man komma ihåg att Led Zeppelin alltid var större i USA än i Europa så kommersiellt skulle den ju säkert slå alla Rolling Stones, Springsteen, U2 m fl turnéer med råge.
Citera
2022-02-19, 14:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag har aldrig gillat Dios röst, varken i Elf, Rainbow eller Black Sabbath m m. Hans röst irriterar mig på samma sätt som Vince Neils.

Kan förstå lite vad du menar, hans röst låter ofta tillgjord på något vis, eller som att han behöver harkla upp slem ur halsen.
Citera
2022-02-19, 15:51
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Hoppsan. Det var första gången jag någonsin hört en person tala illa om Dios sångröst. Inte bara en person heller, utan två på raken.
Ibland ska man förvånas.
Citera
2022-02-19, 16:40
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag har aldrig gillat Dios röst, varken i Elf, Rainbow eller Black Sabbath m m. Hans röst irriterar mig på samma sätt som Vince Neils. Det blir ju knappast bättre när Iommi själv är under isen på de två första skivorna efter Ozzy. Tycker personligen Iommi fick tillbaka glöden på Headless Cross och Tyr. Sedan gick det utför igen. Samt att Tony Martin, även han, känns felplacerad.

Det är samma sak med när Jimmy Page spelade in en skiva med David Covderdale 1991-1992 och som släpptes 1993. Hel fel. De går liksom inte ihop.

Hel omöjligt att svara på i och med att John Bonham är avliden sedan drygt 40 år och alla i orginal-sättningen i Black Sabbath är vid liv. Men ska man bara gå efter trycket på biljetter till O2-konserten i London 2007 så skulle förmodligen en sådan turné med Page, Plant, Jones och Jason Bonham slå alla tiders turnérekord, och det som sagt med Bonzos son på trummor. Jag är dock glad över att det aldrig blev en turné för jag vill inte lyssna på en Jimmy Page som är på 75%, och det var hans max då, vecka in och vecka ut. Sen måste man komma ihåg att Led Zeppelin alltid var större i USA än i Europa så kommersiellt skulle den ju säkert slå alla Rolling Stones, Springsteen, U2 m fl turnéer med råge.

Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Kan förstå lite vad du menar, hans röst låter ofta tillgjord på något vis, eller som att han behöver harkla upp slem ur halsen.

Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Hoppsan. Det var första gången jag någonsin hört en person tala illa om Dios sångröst. Inte bara en person heller, utan två på raken.
Ibland ska man förvånas.

Borde det inte vara någon form av hårt straff att jämföra Dio med Vince Neil?
Citera
2022-02-19, 16:49
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Borde det inte vara någon form av hårt straff att jämföra Dio med Vince Neil?
Jo, det är nästan så att man överväger…
En av rockens mest kraftfulla röster mot en snubbe som bara råkade känna rätt folk.
Citera
2022-02-19, 16:49
Medlem
Adelaides avatar
När vi ändå är inne på Zeppelin...

Det händer att Zeppelin jämförs med The Doors på diverse engelskspråkiga forum på internet. Jag tycker Doors sopar Zeppelin under mattan. Visst Zeppelin var antagligen större, men Doors var mer originella. Som textförfattare (och faktiskt även sångare) får Robert Plan stryk av Jim Morrison alla dagar i veckan. Dessutom var det kanske Doors som spelade in den allra första heavy metal låten - Break On Through (1967).
Doors hade ett mycket karaktärisktiskt sound med orgel och diverse keyboards, och på det även lite flamencogitarr emellanåt. Zeppelin spelade bluesrock med lite dist och lite folklåtar, that's it.
Senast redigerad av Adelaide 2022-02-19 kl. 16:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in