Citat:
Ursprungligen postat av
Geomeister
Hur är Black Sabbath med Ronnie James Dio ett skämt? Heaven And Hell och Mob Rules är lika stora klassiker som de flesta Ozzy Osbourne var med på. Skivorna har sålt bra och båda står sig långt över det mesta bandet Dio gjorde. Tror väldigt få väljer Dios Sacred Heart, Strange Highways eller Magica i ens samma kategori som Mob Rules.
Jag har aldrig gillat Dios röst, varken i Elf, Rainbow eller Black Sabbath m m. Hans röst irriterar mig på samma sätt som Vince Neils. Det blir ju knappast bättre när Iommi själv är under isen på de två första skivorna efter Ozzy. Tycker personligen Iommi fick tillbaka glöden på Headless Cross och Tyr. Sedan gick det utför igen. Samt att Tony Martin, även han, känns felplacerad.
Det är samma sak med när Jimmy Page spelade in en skiva med David Covderdale 1991-1992 och som släpptes 1993. Hel fel. De går liksom inte ihop.
Citat:
I popularitet år 2022 tror jag Black Sabbath skulle vinna över både Led Zeppelin och Deep Purple. Ozzy Osbournes kommersiella namn och bandets inflytande på hårdare genrer är svårslaget idag, men DÅ under 1970-talet var väl ändå Led Zeppelin på en annan planet än de andra banden? Ungefär som Beatles tveklöst var större än The Who, Stones, The Doors och Cream på 1960-talet.
Hel omöjligt att svara på i och med att John Bonham är avliden sedan drygt 40 år och alla i orginal-sättningen i Black Sabbath är vid liv. Men ska man bara gå efter trycket på biljetter till O2-konserten i London 2007 så skulle förmodligen en sådan turné med Page, Plant, Jones och Jason Bonham slå alla tiders turnérekord, och det som sagt med Bonzos son på trummor. Jag är dock glad över att det aldrig blev en turné för jag vill inte lyssna på en Jimmy Page som är på 75%, och det var hans max då, vecka in och vecka ut. Sen måste man komma ihåg att Led Zeppelin alltid var större i USA än i Europa så kommersiellt skulle den ju säkert slå alla Rolling Stones, Springsteen, U2 m fl turnéer med råge.