2022-02-19, 16:54
Medlem
lemmy124s avatar
The Doors är inte mer Heavy Metal än The Troggs för att ingen av dem är det.
Van der Graaf Generator är ju skitbra förövrigt
Killer https://www.youtube.com/watch?v=xDzlocGihOo
Citera
2022-02-19, 17:04
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124

Skärpning, att missvisa låten Break On Through som en tidig föregångare till heavy metal tyder tyvärr på okunskap.
Att den idag inte låter så metal är kanske inte så konstigt med tanke på att den spelades in för 56 år sedan och musiken har utvecklats en hel del sen dess.
Detsamma kan man inte säga om någon The Troggs låt (som jag hört i alla fall). Så jo, The Doors är snäppet mer metal än The Troggs ändå.
Citera
2022-02-19, 17:12
Medlem
lemmy124s avatar
Ser Heavy Metal som riffbaserad musik. För the Doors är inte det, men Troggs däremot
From Home(1966) https://www.youtube.com/watch?v=rFUITgqegTU
Citera
2022-02-19, 17:17
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ser Heavy Metal som riffbaserad musik. För the Doors är inte det, men Troggs däremot
From Home(1966) https://www.youtube.com/watch?v=rFUITgqegTU

Kan Helter Skelter ses som en föregångare till metal så kan The Doors också det.

Bra låt du länkade till för övrigt.
Citera
2022-02-19, 17:25
Medlem
lemmy124s avatar
Kan se det som proto-hårdrock eller proto-Heavy Metal, vad man nu vill kalla det.
Dom bandet vi nämnt men även Jethro Tull, Led Zeppelin, Blue Cheer, Iron Butterfly och Vanilla Fudge.
Det blev riktig hårdrock 1969 då Uriah Heep, Sabbath och Deep Purple spelade in sina skivor från 1970.
Vilken som är första Heavy Metal-låten vet man inte riktigt. Men det är någon låt från dom skivorna iaf.
Citera
2022-02-19, 18:19
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Borde det inte vara någon form av hårt straff att jämföra Dio med Vince Neil?

Båda irriterar mig, men på olika sätt. Precis som Pecka skrev så lät det som Dio hade något i halsen han inte kunde få ut. Neil låter gnällig som ett litet barn. Finns många hårdrocksångare jag irriterar mig på. Det har dock ingenting att göra ifall den instrumentala musiken är bra eller inte. Många av Iommis riff på Heaven and Hell och Mob Rules är bra men skivorna är jobbiga att lyssna på p g a sångaren. Det är av samma anledning jag har svårt för de första Rainbow-skivorna fast Blackmore är grym. Då föredrar jag Never Say Die! med Ozzy fast det är en av Iommis lågvattenmärken som gitarrist och låtskrivare. Allt med Ozzy i Black Sabbath är bättre än utan honom.
Citera
2022-02-20, 02:16
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:

Kan väl inte se något av de banden som Heavy Metal. Även om deras musik säkert var bidragande till det som skulle bli Heavy Metal.
Citera
2022-02-21, 07:31
Medlem
Adelaides avatar
Även om Slipknot inte direkt är något jag lyssnar på så tycker jag de är bättre än Metallica, definitivt. Betydligt jämnare diskografi rent objektivt. Ett band som har gått från Hit The Lights till Nothing Else Matters borde skämmas på många punkter.
Inte ens ...And Justice For All, som brukar hyllas, är så jätteupplyftande i mina ögon.
Och när James och Lars klippte sig, då insåg man att slutet var nära. Och rätt hade man.
Citera
2022-02-21, 07:41
Medlem
TrueCs avatar
Älskar Metallica’s st anger album
Citera
2022-02-21, 07:42
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Även om Slipknot inte direkt är något jag lyssnar på så tycker jag de är bättre än Metallica, definitivt. Betydligt jämnare diskografi rent objektivt. Ett band som har gått från Hit The Lights till Nothing Else Matters borde skämmas på många punkter.
Inte ens ...And Justice For All, som brukar hyllas, är så jätteupplyftande i mina ögon.
Och när James och Lars klippte sig, då insåg man att slutet var nära. Och rätt hade man.
Ja, du är väl en sån jag ska skämmas inför då antar jag
Citera
2022-02-21, 17:16
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Klart Slipknots diskografi är jämnare. Metallicas fyra första är ju kanon, medan Slipknot är skit rakt igenom.

Vet dock inte varför man just ska ställa dessa två band mot varandra.
Senast redigerad av TheNarrowMargin 2022-02-21 kl. 17:18.
Citera
2022-02-21, 17:39
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Klart Slipknots diskografi är jämnare. Metallicas fyra första är ju kanon, medan Slipknot är skit rakt igenom.

Vet dock inte varför man just ska ställa dessa två band mot varandra.

Nu gick du över gränsen där känner jag.

Jag håller dock med om att Metallicas fyra första är bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in