2022-02-05, 01:31
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Snorleifs är bättre än Onkel Kånkel.
Nä, så fan heller. Snorleifs skanar helt den finess som Onkel Kånkel hade. Visst har Snorleifs gjort några bra låtar, men han har inte samma genialitet Onkel Kånkel. Epileptikerna är annars ett band som kan mätas som någon som tar stafettpinnen vidare efter Onkel Kånkels död, men var länge sedan som det kom något nytt från Epileptikerna.
Citera
2022-02-05, 07:49
Medlem
I-van-Toers avatar
Man brukar oftast säga att ett rockband står och faller med sin leadgitarrist. Typ som Led Zeppelin med Jimmy Page, Deep Purple med Ritchie Blackmore, AC/DC med Angus Young, Van Halen med Eddie (vila i frid) m fl. Men vissa band står och faller med sina sångare som viktigaste medlemmar. Två band jag direkt tänker på är Black Sabbath med Ozzy Osbourne och Judas Priest med Rob Halford. Om inte Ozzy och Rob blivit sångare i dessa två band så skulle ingen ha brytt sig om dem. Ozzys säregna scenpersonlighet och framförallt, röst, gjorde Black Sabbath till vad de blev. När Ozzy lämnade och hittade Randy Rhoads så blev Black Sabbath ett skämt.

Har precis dessa dagar dagar ännu en gång lyssnat igenom Sabbaths skivor utan Ozzy och fan vad de har åldrats dåligt. Samma sak kan man säga om Judas Piest efter Painkiller när Rob lämnade. Han är ju tillbaka sedan många år men skada skedde efter Painkiller.

En annan person är ju givetvis Jim Morrison i The Doors. Givetvis hade ingen brytt sig om dem utan Jims betydande.

Så vad man kan konstatera är att de flest band nått framgång via en person, och det inte alltid är gitarristen.

Sen finns det band där summan av kardemumman faktiskt är de fyra eller fem musikerna ihop. Där igen är viktigare. The Rolling Stones var ett sådant exempel där Ron Wood och Darryl Jones faktiskt kändes som riktiga medlemmar fast de inte var det. Men det var länge sedan på 90-talet.

Sen finns det band där en person är bandet fast det inte har personens namn. Typ Megadeth och Dave Mustaine. Kan faktiskt inte komma på någon annan soloartist som inte använder sitt namn och istället ett bandnamn. D v s riktiga musiker och instrumentalister.
Citera
2022-02-05, 08:55
Medlem
dooks avatar
Opeth är ett av världens bästa band. De gick sin egen väg och gjorde musik som kändes rätt för dom och tappade därmed en stor del fans. Om folk är ignoranta eller tondöva, det vet jag inte, men Opeth fortsätter släppa de mest fantastiska album och jag är lycklig.
Citera
2022-02-06, 09:32
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Foo Fighters måste vara ett av de tråkigaste (inte sämsta!) banden som spelar på de stora scenerna.
Förstår varför folk gillar dem, men jag har aldrig hajat deras musik. Tvärtom så finner jag den väldigt intetsägande. Hörde dessutom deras senaste hit på radion härom dagen och den var direkt usel.

Dave Grohl verkar vara en schysst snubbe, men musikaliskt ger han mig inte ett dugg.
Citera
2022-02-06, 09:40
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Foo Fighters måste vara ett av de tråkigaste (inte sämsta!) banden som spelar på de stora scenerna.
Förstår varför folk gillar dem, men jag har aldrig hajat deras musik. Tvärtom så finner jag den väldigt intetsägande. Hörde dessutom deras senaste hit på radion härom dagen och den var direkt usel.

Dave Grohl verkar vara en schysst snubbe, men musikaliskt ger han mig inte ett dugg.

Ungefär som Coldplay, U2 osv.
Citera
2022-02-06, 09:42
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Ungefär som Coldplay, U2 osv.
U2 gillar jag. Men Coldplay kan jag verkligen hålla med om. Aldrig hajat dem heller.
Citera
2022-02-06, 15:18
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Man brukar oftast säga att ett rockband står och faller med sin leadgitarrist. Typ som Led Zeppelin med Jimmy Page, Deep Purple med Ritchie Blackmore, AC/DC med Angus Young, Van Halen med Eddie (vila i frid) m fl. Men vissa band står och faller med sina sångare som viktigaste medlemmar. Två band jag direkt tänker på är Black Sabbath med Ozzy Osbourne och Judas Priest med Rob Halford. Om inte Ozzy och Rob blivit sångare i dessa två band så skulle ingen ha brytt sig om dem. Ozzys säregna scenpersonlighet och framförallt, röst, gjorde Black Sabbath till vad de blev. När Ozzy lämnade och hittade Randy Rhoads så blev Black Sabbath ett skämt.

Har precis dessa dagar dagar ännu en gång lyssnat igenom Sabbaths skivor utan Ozzy och fan vad de har åldrats dåligt. Samma sak kan man säga om Judas Piest efter Painkiller när Rob lämnade. Han är ju tillbaka sedan många år men skada skedde efter Painkiller.

En annan person är ju givetvis Jim Morrison i The Doors. Givetvis hade ingen brytt sig om dem utan Jims betydande.

Så vad man kan konstatera är att de flest band nått framgång via en person, och det inte alltid är gitarristen.

Sen finns det band där summan av kardemumman faktiskt är de fyra eller fem musikerna ihop. Där igen är viktigare. The Rolling Stones var ett sådant exempel där Ron Wood och Darryl Jones faktiskt kändes som riktiga medlemmar fast de inte var det. Men det var länge sedan på 90-talet.

Sen finns det band där en person är bandet fast det inte har personens namn. Typ Megadeth och Dave Mustaine. Kan faktiskt inte komma på någon annan soloartist som inte använder sitt namn och istället ett bandnamn. D v s riktiga musiker och instrumentalister.

Hade inte Peter Grant skickat Zeppelin till USA så hade de varit ett pubrockband. Ingen hade brytt sig om dem heller.

Fast jag kanske hade uppskattat Zeppelin mer om de hade bytt ut gaphalsen Robert Plant till en bättre sångare.

Detsamma kan sägas om Ozzys solokarriär. Han hade inte kommit en enda meter själv, om han inte hade haft så bra managers runtom sig. Han skrev ju inte ens sina egna låtar. Och eftersom du kallar Sabbath med musikermusikern Dio på sång för ett skämt så kan man nog dra slutsatsen att du inte vet vad du snackar om.

Vissa klarar sig genom kontakter och bra managers. Sen om de egentligen förtjänar det, är en annan fråga.
Senast redigerad av Adelaide 2022-02-06 kl. 15:53.
Citera
2022-02-06, 15:21
Medlem
Adelaides avatar
Citat:

Hade inte Dave Grohl frontat FF så hade de haft ungefär samma status som Nickelback, dvs ett band som folk gillar att hata.

Tycker Foo Fighters funkar i små mängder, men ett helt album blir för mycket.
Citera
2022-02-06, 15:29
Avslutad
Citat:
U2 gillar jag. Men Coldplay kan jag verkligen hålla med om. Aldrig hajat dem heller.

Har svårt för U2 då Bono verkar tro att han är någon slags messias.
Citera
2022-02-06, 19:16
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dook
Opeth är ett av världens bästa band. De gick sin egen väg och gjorde musik som kändes rätt för dom och tappade därmed en stor del fans. Om folk är ignoranta eller tondöva, det vet jag inte, men Opeth fortsätter släppa de mest fantastiska album och jag är lycklig.

Håller med dig där
Det nya Opeth Soundet är så mycket bättre än det gamla soundet. Även om jag kan uppskatta Blackwater Park också. Dock är Heritage & In Cauda Venenum lätt deras bästa skivor.
Citera
2022-02-07, 03:08
Medlem
Geomeisters avatar
Hur är Black Sabbath med Ronnie James Dio ett skämt? Heaven And Hell och Mob Rules är lika stora klassiker som de flesta Ozzy Osbourne var med på. Skivorna har sålt bra och båda står sig långt över det mesta bandet Dio gjorde. Tror väldigt få väljer Dios Sacred Heart, Strange Highways eller Magica i ens samma kategori som Mob Rules.

Skivomslagen är klassiska också. Black Sabbath hade i övrigt både klassiska och katastrofomslag. Jag tycker H&H och Mob Rules båda är bland de snyggaste och mest minnesvärda. Kanske inte som debuten, men Paranoid, Master of Reality, Sabotage, Technical Ecstasy och Never Say Die! lämnar mycket att önska. Omslagen alltså. Några av de senare ska vi inte ens prata om!

I popularitet år 2022 tror jag Black Sabbath skulle vinna över både Led Zeppelin och Deep Purple. Ozzy Osbournes kommersiella namn och bandets inflytande på hårdare genrer är svårslaget idag, men DÅ under 1970-talet var väl ändå Led Zeppelin på en annan planet än de andra banden? Ungefär som Beatles tveklöst var större än The Who, Stones, The Doors och Cream på 1960-talet.
Citera
2022-02-08, 00:35
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dook

Nja, prog-metal blir ganska tråkigt att lyssna på i längden. Det blir lite som att lyssna på klassisk musik. Säkert kul att spela och utmanande att lära sig, men som lyssnare har man inte mycket till övers.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in