2022-01-24, 17:58
Medlem
Det brukar skolan fixa om det är obligatoriskt. Vad läser du ?
Citera
2022-01-31, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slevbert
Jag går just nu en komvux-utbildning där det ingår en viss del APL (arbetsplatsförlagt lärande). Praktikplats ska man hitta själv. Är det någon som har erfarenhet av detta, både när det gäller att hitta plats och att genomföra själva praktiken? Tips, fallgropar, etc.
Inom vilket ämne? Hur lång tid? Se till att du får göra samma uppgifter som de andra och i stort sett från början. Välj en arbetsplats där de har tid att visa och lära ut.
Citera
2022-02-13, 12:39
Medlem
Bahrams avatar
Folk nekas särskilda prövningar på komvux och tillsynsmyndigheter gör ingenting.

På min tid kunde man göra särskilda prövningar överallt. Nu har massa privata anordnare tillsammans med korrupta kommuner försvårat detta. Varför hindras folk från att göra prövningar?
Citera
2022-02-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
På min tid kunde man göra särskilda prövningar överallt. Nu har massa privata anordnare tillsammans med korrupta kommuner försvårat detta. Varför hindras folk från att göra prövningar?

Vad är ditt problem? Om du ska läsa en kurs på komvux kan du prata med läraren o berätta att du inte kan delta men att du pluggar hemma och kommer för provet / proven.
Det brukar bara vara 1 prov per kurs ändå det är ju som en prövning.

Behöver du flera kurser (vilket jag inte tror att du fixar och tenta av dock) så söker du bara fler och gör samma sak.
Citera
2022-02-13, 12:55
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Vad är ditt problem? Om du ska läsa en kurs på komvux kan du prata med läraren o berätta att du inte kan delta men att du pluggar hemma och kommer för provet / proven.

Behöver du flera kurser (vilket jag inte tror att du fixar och tenta av dock) så söker du bara fler och gör samma sak.
Jag har inga problem. Jag har noterat att skolor nekar till prövningar. Folk ansöker men nekas medan andra som söker får göra prövningar. Detta är nytt, alltså, de väljer systematiskt ut vilka som får göra prövningar.
Citera
2022-02-13, 12:56
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Jag har inga problem. Jag har noterat att skolor nekar till prövningar. Folk ansöker men nekas medan andra som söker får göra prövningar. Detta är nytt, alltså, de väljer systematiskt ut vilka som får göra prövningar.
Vilka kriterier baserar de det på?
Citera
2022-02-13, 13:07
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vilka kriterier baserar de det på?
Typ:

Att man ska vända sig till sin egen kommun.
Att det inte finns platser
Att man inte kan pröva i ämnet
Att man pga corona situationen inte tar emot anmälningar.
Att inte svara ö.h.t.

Men det var lite konstigt att jag testade en parallell ansökan. En tjej och en kille. Tjejen fick och killen nekades för att han inte kan pröva i ämnet.
Citera
2022-02-13, 13:29
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt

Skolan har skyldighet att avbryta dig från kursen om du är frånvarande mer än 3 veckor.

Menar du att lärare väljer att felaktigt rapportera in närvaro för att göra det enkelt för sig själv och tjäna pengar för företaget?? Ett klart brott.

En prövning går på 500 kr medan en kurs på Komvux ger en intäkt på 1000-1500 kronor för en anordnare, en kostnad som går via kommunalskatten.
Citera
2022-02-13, 17:05
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Typ:

Att man ska vända sig till sin egen kommun.
Att det inte finns platser
Att man inte kan pröva i ämnet
Att man pga corona situationen inte tar emot anmälningar.
Att inte svara ö.h.t.

Men det var lite konstigt att jag testade en parallell ansökan. En tjej och en kille. Tjejen fick och killen nekades för att han inte kan pröva i ämnet.
Hmm, skumt. Det låter som att de bryter mot lagen.
Citera
2022-02-13, 18:59
Medlem
Marimus avatar
Jag kan klart förstå att detta är ett problem.

I samband med pandemin har kommunerna fått riktlinjen att prioritera elever i sin hemkommun när det gäller prövningsplatserna. I kombination med att prövningstillfällena som erbjuds varje år är så otroligt olika, och på nedgång i de flesta kommuner så är det givetvis ett bekymmer.

Särskilt obekvämt kan det bli för elever som behöver pröva samma ämne på olika nivåer, då exempelvis samtliga matematikkurser ges samma prövningstillfälle och dessa erbjuds du under totalt 4 tillfällen under året.

Det leder till minskad tid för förberedelse samt lång väntetid mellan tillfällena. Givetvis blir ju även trycket högre på antal platser som kan erbjudas.

Ge inte med dig. Skriv dig hos en kompis eller släkting i någon annan kommun för att öka chanserna (en annan aspekt av problemet är att det kan bli svårt att förbereda skolorna på att du kommer flytta och inte är skriven i kommunen just under ansökningsperioden. Vilket även jag råkat ut för).

Försök undersöka om du kan få till en prövning hos exempelvis Hermods, vilken möjligtvis kan ske helt eller delvis på distans.

För den som inte är insatt har exempelvis vissa kurser en tidsbegränsning på själva provtiden. Det är således inte tillåtet att skriva en prövning i Matematik 2 och 3 under samma dag.
Istället förläggs prövningstillfällena för matematik på samma datum och så skriver eleverna som prövas i allt från matematik 1 till 5 under exempelvis 3 timmar.
Senast redigerad av Marimu 2022-02-13 kl. 19:05.
Citera
2022-02-14, 09:11
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Jag kan klart förstå att detta är ett problem.

I samband med pandemin har kommunerna fått riktlinjen att prioritera elever i sin hemkommun när det gäller prövningsplatserna. I kombination med att prövningstillfällena som erbjuds varje år är så otroligt olika, och på nedgång i de flesta kommuner så är det givetvis ett bekymmer.

Särskilt obekvämt kan det bli för elever som behöver pröva samma ämne på olika nivåer, då exempelvis samtliga matematikkurser ges samma prövningstillfälle och dessa erbjuds du under totalt 4 tillfällen under året.

Det leder till minskad tid för förberedelse samt lång väntetid mellan tillfällena. Givetvis blir ju även trycket högre på antal platser som kan erbjudas.

Ge inte med dig. Skriv dig hos en kompis eller släkting i någon annan kommun för att öka chanserna (en annan aspekt av problemet är att det kan bli svårt att förbereda skolorna på att du kommer flytta och inte är skriven i kommunen just under ansökningsperioden. Vilket även jag råkat ut för).

Försök undersöka om du kan få till en prövning hos exempelvis Hermods, vilken möjligtvis kan ske helt eller delvis på distans.

För den som inte är insatt har exempelvis vissa kurser en tidsbegränsning på själva provtiden. Det är således inte tillåtet att skriva en prövning i Matematik 2 och 3 under samma dag.
Istället förläggs prövningstillfällena för matematik på samma datum och så skriver eleverna som prövas i allt från matematik 1 till 5 under exempelvis 3 timmar.

Men varför väljer skolor ut folk som får göra prövningar? Medan andra inte får. Har försökt i 4 kommuner i stockholm. Inte en enda ansökan har gått igenom.
Citera
2022-02-14, 09:12
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Hmm, skumt. Det låter som att de bryter mot lagen.
Ja, det är skitskumt. Finns ingen rättssäkerhet. Vem kollar upp skolorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in