Citat:
Ursprungligen postat av
killashawBOOOI
Hej,
Jag undrar hur kurserna ser ut när man studerar på Komvux, distans. Jag behöver studera tex. Svenska 1-3.
Hur många uppgifter per vecka? Hur går muntliga examinationerna till? Är det framför hela klassen i zoom eller enskilt med läraren?
Gör man Nationella prov?
Mvh
Nej, du är inte tvungen att göra nationella prov även om de är obligatoriska i teorin. Jag struntade i att skriva dem för väldigt många år sedan för jag hade inte orken att sitta i flera timmar och koncentrera mig. Ett tips är att inte nämna de nationella proven för då kan det finnas någon rigorös lärare som ger en dryg kommentar som att man ''måste'' göra dem, det stämmer inte. Nationella prov är enbart till för att höja ens betyg, inte sänka dem. Ligger du under godkänt så kan du behöva göra dem för att klara kursen men ligger du tillräckligt över och du missar provet, så kan de inte ge dig underkänt. Absolut inte.
NTI är bäst vad jag har hört, har inte personligen gått på Komvux. En vän tyckte upplägget var smidigt, man gör en del hemmauppgifter, sedan skriver man ett lokalt prov på 30 minuter - 1 timme, slutprovet är komiskt nog det allra enklaste. Det är bara för att ''verifiera'' att du är du, du behöver legitimera dig.
Man kan t o m komma undan med att fuska, många av uppgifterna finns på nätet och man kan hämta därifrån sålänge man inte kopierar rakt av, de använder urkund.