2021-10-06, 14:46
Medlem
Hej!

Är det någon i denna tråd som har pluggat alla kurser som krävs för grundläggande behörighet till att studera på högskola/universitet, och vet hur länge man skulle behöva plugga för att uppnå grundläggande behörighet?

Jag hade det väldigt jobbigt under min skoltid, skolkade både under grundskolan och de två första åren på gymnasiet (Gick introduktionsprogrammet). Går just nu på en folkhögskola och känner att det inte är något för mig som har autism och mild social ångest, pga hur lärarna bedömer studieomdömet. Har inte svårt för att plugga eller något, men känner bara att det är hopplöst att försöka tvinga sig själv att vara social och prata med personer man inte känner för att få ett högre studieomdöme.

Tack på förhand för svar!
Citera
2021-10-20, 20:20
Medlem
skadad87s avatar
Prov på distans - Komvux

Har någon erfarenhet av att skriva komvux prov på distans? Isåfall vilka skolor erbjuder denna typ av tjänster?

Bor inte i Sverige just nu, därav blir det svårt och dyrt att ta sig hem för att skriva komvux prov. Har för mig att vissa skolor erbjöd denna form av prov.

Uppskattar alla svar!
Citera
2021-10-20, 20:24
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad87
Har någon erfarenhet av att skriva komvux prov på distans? Isåfall vilka skolor erbjuder denna typ av tjänster?

Bor inte i Sverige just nu, därav blir det svårt och dyrt att ta sig hem för att skriva komvux prov. Har för mig att vissa skolor erbjöd denna form av prov.

Uppskattar alla svar!
Menar du verkligen KomVux, eller syftar du på vuxenutbildningar i allmänhet? Många har undervisning på distans, en del kräver närvaro vid särskilda moment, men det beror på vilken inriktning du läser.
Citera
2021-10-20, 20:26
Medlem
skadad87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Menar du verkligen KomVux, eller syftar du på vuxenutbildningar i allmänhet? Många har undervisning på distans, en del kräver närvaro vid särskilda moment, men det beror på vilken inriktning du läser.

Tjena, tack för svar. Ja, jag menar komvux. Alltså i mitt fall gäller det MA3 enskild kurs, fick ej godkänt i den. Behöver en skola som erbjuder 100% distans när det gäller prov och lektioner.
Citera
2021-10-20, 20:29
Medlem
Citat:

Uppskattar alla svar!

Du anmäler dig till Komvux i din hemkommun.
Citera
2021-10-20, 20:30
Medlem
Farbaute666s avatar
Citat:
Tjena, tack för svar. Ja, jag menar komvux. Alltså i mitt fall gäller det MA3 enskild kurs, fick ej godkänt i den. Behöver en skola som erbjuder 100% distans när det gäller prov och lektioner.
Då är du alltså inskriven på kursen hos en utbildningsanordnare redan. Kolla med denne om du kan få göra prov på distans, det kan många gå med på numera.

Alternativ måste du söka om kursen hos en annan utbildningsanordnare, som bedriver distansundervisning. Ofta är kommunen spindeln i nätet och du söker genom dem.

Hoppas det löser sig, jag kan mer om språkdelen, men känner till branschen i stort.
Citera
2021-10-30, 23:46
Medlem
Citat:

Uppskattar alla svar!
Jag gick på Hermods och läste affärsjuridik på distans, alla prov var digitala och i slutet hade vi en muntlig del med en lärare på hela kursen. Du kan även skriva prövning (dock måste du vara i Sverige då.) Men du kan ju läsa självstudier i en kurs och sedan skriva prövning i framtiden.
Citera
2022-01-12, 12:32
Medlem
Plugga på Komvux - distans (Jensen/Hermods)

Hej,

Jag undrar hur kurserna ser ut när man studerar på Komvux, distans. Jag behöver studera tex. Svenska 1-3.

Hur många uppgifter per vecka? Hur går muntliga examinationerna till? Är det framför hela klassen i zoom eller enskilt med läraren?

Gör man Nationella prov?

Mvh
Senast redigerad av killashawBOOOI 2022-01-12 kl. 12:49.
Citera
2022-01-12, 13:11
Avslutad
Kan rekommendera nti skolan. Du skickar in några examinerande uppgifter och sedan är det väl någon muntlig video du spelar in bara. Sen slutprov på lokal. Funkade bra för mig Dock lätt att skjuta upp allt när man läser distans och göra hela skiten sista veckan.
Citera
2022-01-12, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killashawBOOOI
Hej,

Jag undrar hur kurserna ser ut när man studerar på Komvux, distans. Jag behöver studera tex. Svenska 1-3.

Hur många uppgifter per vecka? Hur går muntliga examinationerna till? Är det framför hela klassen i zoom eller enskilt med läraren?

Gör man Nationella prov?

Mvh

Nej, du är inte tvungen att göra nationella prov även om de är obligatoriska i teorin. Jag struntade i att skriva dem för väldigt många år sedan för jag hade inte orken att sitta i flera timmar och koncentrera mig. Ett tips är att inte nämna de nationella proven för då kan det finnas någon rigorös lärare som ger en dryg kommentar som att man ''måste'' göra dem, det stämmer inte. Nationella prov är enbart till för att höja ens betyg, inte sänka dem. Ligger du under godkänt så kan du behöva göra dem för att klara kursen men ligger du tillräckligt över och du missar provet, så kan de inte ge dig underkänt. Absolut inte.

NTI är bäst vad jag har hört, har inte personligen gått på Komvux. En vän tyckte upplägget var smidigt, man gör en del hemmauppgifter, sedan skriver man ett lokalt prov på 30 minuter - 1 timme, slutprovet är komiskt nog det allra enklaste. Det är bara för att ''verifiera'' att du är du, du behöver legitimera dig.

Man kan t o m komma undan med att fuska, många av uppgifterna finns på nätet och man kan hämta därifrån sålänge man inte kopierar rakt av, de använder urkund.
Citera
2022-01-14, 23:22
Medlem
Vilken komvux i Stockholm?

Jag har tagit studiemedel för 30 HP under höstterminen 2021. Dock har jag endast klarat av 15 HP och behöver bli klar med de resterande po'ngen ASAP för att kunna få studiemedel för VT 2022.

Har gymnasieexamen. Tänkte plugga 200 hp (vilket motsvar 15 HP), alltså två kurser på gymnasialnivå. Hittar ingen komvux som har ansökningar öppet. Läste på webbsidorna att man måste söka 8 veckor innan kursstart. Det betyder jag kan som tidigast bli antagen i mars, och även om jag skulle klara båda kurserna på några dagar så skulle jag gå miste om tre-fyra månaders studiebidrag pga. otillräckliga studieresultat under HT 2021.

Nån som känner till någon komvux som kan anta mig till två kurser snabbt -- typ redan nästa vecka om jag söker nu?

Om detta är inte möjligt, så tänkte jag fråga om någon vet hur hårda CSN är med förbiseende av bristande studieresultat om man har varit sjuk, eller tagit hand om någon med Covid? Kan kanske fixa läkarintyg. Tänker jag söker dispens för 15 HP om det inte finns någon Komvux.

Behöver verkligen dessa pengar för jag är arbetslös för tillfället och får ingen A-kassa heller.
Citera
2022-01-24, 15:50
Medlem
Slevberts avatar
Erfarenheter av APL (praktik) på komvux

Jag går just nu en komvux-utbildning där det ingår en viss del APL (arbetsplatsförlagt lärande). Praktikplats ska man hitta själv. Är det någon som har erfarenhet av detta, både när det gäller att hitta plats och att genomföra själva praktiken? Tips, fallgropar, etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in