2016-10-25, 16:47
Medlem
Dimaks avatar
Tappat helt lusten för skola men jag går iaf , Basgrupper har de lagt in iår så det är 5 helt onödiga lektioner varje vecka men ändå måste man går på det......

Man får inte ens behörighet på de fem lektionerna helt jävla sjukt , och sen är det olika lärare också så det är så mycket att hålla reda på.
Citera
2016-10-25, 17:32
Medlem
Skolsystemet är skit!
Citera
2016-10-25, 17:51
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buurreee
Skolsystemet är skit!
tankar?
Citera
2016-10-25, 20:14
Medlem
Är det någon som har läst Spanska 3 eller Fysik 1 på NTI-Skolan? Har några frågor!
Citera
2016-10-27, 18:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jack12345
Är inte komvux något som bara är inom Sveriges gränser? Sedan vad utbildningen leder till är en annan sak, till exempel att bli svetsare så kanske man inte kan vara svetsare i Finland, Bulgarien eller vad som helst inom EU?
Du kan inte först fråga om man kan arbeta utomlands med dessa och sen påstå att dom bara är giltiga i Sverige. Du kan arbeta utomlands med dessa inte sagt alla du får vara mer specifik
Citera
2016-10-28, 13:34
Bannlyst
Någon här som tentat av ämnen på Komvux (hemmastudier)?

Jag är intresserad av möjligheterna att tenta av Matte A-D, Fysik A-B och Kemi A.

Är detta möjligt inom loppet av säg två, max tre terminer?

Tänker framtidsmässigt. Har fullt upp med studier just nu men vill kanske läsa mer.

Bör man släppa sådana förhoppningar om man är så pass back? Det är uteslutet att sätta mig i skolbänken igen. Studierna ska ske privat. Ni vet säkert varför, annars hänvisar jag er till integration och invandring-forumet.

Tack på förhand.
Senast redigerad av Heuristik 2016-10-28 kl. 13:38.
Citera
2016-10-28, 13:39
Medlem
lyktstolpes avatar
Har man sjukt lätt för dessa ämnen är det säkert inga problem.

I övrigt är det nog ganska jobbigt. Framförallt om du ska plugga allt hemifrån. Finns det ngn studievägledare att fråga?
Citera
2016-10-28, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Har man sjukt lätt för dessa ämnen är det säkert inga problem.

Vetetusan. Jag blev mobbad under uppväxten och utvecklade en viss fobi mot just matematik. Finns lärare på Komvux som tror att jag kan läsa på det på universitetet efter att tenta av på Komvux. De övriga ämnena saknar jag i egenskap av att ha gått samhällslinjen. Är det i grövsta laget?
Citera
2016-10-28, 13:46
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heuristik
Vetetusan. Jag blev mobbad under uppväxten och utvecklade en viss fobi mot just matematik. Finns lärare på Komvux som tror att jag kan läsa på det på universitetet efter att tenta av på Komvux. De övriga ämnena saknar jag i egenskap av att ha gått samhällslinjen. Är det i grövsta laget?

Jag tyckte fysik Ā o B var svårt. Läste bara upp till matte C och hade lätt för matte. Jag tror det blir tufft, men fråga de på skolan de borde veta.
Citera
2016-10-28, 13:51
Medlem
Det snabbaste sättet du kan läsa alla ämnen som du nämner borde vara detta, förutsatt att du söker nu med en gång:

Januari - Mars
Matte A
Fysik A

April - Juni
Matte B
Fysik B

Augusti - Oktober
Matte C
Kemi A

Oktober - December
Matte D

Då är du klar innan slutet av 2017, men det krävs ganska mycket av dig också. Du kan också anmäla dig till prövning som brukar vara i april och september varje år. Då kan du beta av 2 kurser och vara klar i Oktober i stället för i December - Dock är det inga föreläsningar då utan det ligger helt upp till dig själv.

Om du har en bra dialog med utbildningssamordnaren i din kommun kan du också få dispens om att få läsa på mer än 100%, och på så vis få läsa 3 kurser simultant och bli klar snabbare. Men det tempot kan nog bli kämpigt att hänga med i.
Citera
2016-10-28, 13:51
Bannlyst
Tenta av matte A-D är jag övertygad om är möjligt inom en rimlig tidsram. Men det ger mig endast behörighet till Matematik kandidat och dylikt. Såvida jag inte visar mig vara ett matematiskt underbarn ser jag ingen framtid som ren matematiker.

Om jag hade varit förmögen hade jag läst mattekandidat bara för sakens skull, dock
Citera
2016-10-28, 13:54
Bannlyst
Jag har rätten till pedagogiskt stöd tack vare min högfungerande autism. Kan alltså fixa privatlärare utan att betala.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in