2022-02-14, 16:28
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Men varför väljer skolor ut folk som får göra prövningar? Medan andra inte får. Har försökt i 4 kommuner i stockholm. Inte en enda ansökan har gått igenom.

Gällande urval så är kanske denna läsning intressant. Se om du kan trycka på vissa av prioriteringarna i din ansökan eller genom din studieplan hos kommunens studievägledare.

Citat:
Urval
7 § Om samtliga behöriga sökande till kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå inte kan antas till sådan utbildning, ska ett urval göras. Av 20 kap. 2 § andra stycket skollagen (2010:800) framgår att de som har störst behov av utbildning ska prioriteras.

Vid urvalet ska företräde, i den ordning som anges nedan, ges till den sökande som har störst behov av utbildning på grund av att den sökande
1. önskar fullfölja studier som den sökande har påbörjat enligt en upprättad individuell studieplan,
2. inte har uppnått kraven för en gymnasieexamen eller genomgått någon utbildning som motsvarar utbildning i gymnasieskolan,
3. är eller riskerar att bli arbetslös,
4. behöver utbildningen för pågående yrkesverksamhet, eller
5. behöver utbildningen för planerat yrkesval.

Källa:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-20111108-om-vuxenutbildning_sfs-2011-1108

(3e kapitlet)
Senast redigerad av Marimu 2022-02-14 kl. 16:30.
Citera
2022-02-14, 17:08
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Gällande urval så är kanske denna läsning intressant. Se om du kan trycka på vissa av prioriteringarna i din ansökan eller genom din studieplan hos kommunens studievägledare.

Källa:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-20111108-om-vuxenutbildning_sfs-2011-1108

(3e kapitlet)
Det där har med kurser att göra. Det är inte tillämpligt på prövningar.
Citera
2022-02-14, 17:45
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det där har med kurser att göra. Det är inte tillämpligt på prövningar.
Ja du, jag skall vara ödmjuk inför faktumet att jag är en ovan och ganska dålig paragrafryttare. Och jag skall vara tydlig med att säga att jag endast skummat genom några texter, PDFer och förordningar. Hittar inget specifikt som skall gälla just prioritering vid prövning.

Riktlinjerna ligger dock inom förordningen gällande vuxenutbildning generellt (tolkar jag det som) kan absolut ha fel i det.
Citera
2022-02-14, 18:02
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ja du, jag skall vara ödmjuk inför faktumet att jag är en ovan och ganska dålig paragrafryttare. Och jag skall vara tydlig med att säga att jag endast skummat genom några texter, PDFer och förordningar. Hittar inget specifikt som skall gälla just prioritering vid prövning.

Riktlinjerna ligger dock inom förordningen gällande vuxenutbildning generellt (tolkar jag det som) kan absolut ha fel i det.
Ingen fara, skollagen är en obskyr lag för i stort sett alla som inte jobbar inom skolväsendet. Inget man direkt täcker på juristprogrammet heller, jag råkar bara vara ovanligt bekant med 20:e kapitlet p.g.a. att jag lusläste stora delar av det när jag tvistade med kommunala vuxenutbildningar ett par gånger.
Citera
2022-02-14, 18:10
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ingen fara, skollagen är en obskyr lag för i stort sett alla som inte jobbar inom skolväsendet. Inget man direkt täcker på juristprogrammet heller, jag råkar bara vara ovanligt bekant med 20:e kapitlet p.g.a. att jag lusläste stora delar av det när jag tvistade med kommunala vuxenutbildningar ett par gånger.

Ja, jag förstår! Ja, då har du definitivt bättre koll än jag.
Citera
2022-02-14, 18:30
Medlem
Marimus avatar
Citat:

Har du någon uppfattning kring hur prövningslever kan komma att prioriteras i de fall som prövningsplatserna skulle ta slut?

På något sätt antar jag att platserna åtminstone har en teoretisk begränsning med avseende på prövningslärarens arbetsbelastning, lokalbrist eller liknande.
Citera
2022-02-14, 23:28
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Har du någon uppfattning kring hur prövningslever kan komma att prioriteras i de fall som prövningsplatserna skulle ta slut?

På något sätt antar jag att platserna åtminstone har en teoretisk begränsning med avseende på prövningslärarens arbetsbelastning, lokalbrist eller liknande.
Ingen aning, faktiskt. Om de når ett teoretiskt tak så skulle jag gissa att de skulle gå på first come, first serve baserat på anmälningsdatum. Men det är en ren gissning.
Citera
2022-02-15, 09:10
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ingen aning, faktiskt. Om de når ett teoretiskt tak så skulle jag gissa att de skulle gå på first come, first serve baserat på anmälningsdatum. Men det är en ren gissning.

Ja, det kan vara en möjlighet och ett bra tips att vara snabb med dina ansökningar TS.

Hoppas det lossnar för dig TS!
Citera
2022-02-15, 21:47
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ja, det kan vara en möjlighet och ett bra tips att vara snabb med dina ansökningar TS.

Hoppas det lossnar för dig TS!
Jag vet. Men kl 00 skickades en ansökan men fick tillbaka mail på morgonen att platserna är fullsatta. Alltså så fort anmälningsperioden öppnade. Jag tror skolorna (privata) skiter i sånt och väljer ut folk bara.
En bra affär hade varit att starta verksamheter som bara erbjuder prövningar.
Citera
2022-02-15, 21:52
Medlem
Farbaute666s avatar
Vilket/vilka ämne(n) och i Vilken kommun?

Här i Västerås finns det en policy att du har rätt att göra en prövning inom två år för att få godkänt i ett ämne du har fått F i. Detta gäller då bara de kommunala gymnasieskolorna.

Prövning på distans låter lite - osäkert vad gäller säkerhet och validitet.
Citera
2022-02-16, 00:04
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
En bra affär hade varit att starta verksamheter som bara erbjuder prövningar.
Går tyvärr inte:

"Prövning får göras bara hos en huvudman som anordnar den aktuella kursen eller, när det gäller komvuxarbete, utbildning inom det kunskapsområde som komvuxarbetet avser."
(Skollagen 20:40 2 st.)
Citera
2022-02-16, 12:19
Medlem
Det var satans mycket som folk tolkar in vad skollagen stadgar om prövningar.

Givet är att du såklart inte kan pröva en kurs som du inte har behörigheten att få gå, dvs du kan inte pröva Ma 4 när du inte ens har gått färdigt Ma 2 (eller fått betyg i). Meningen från lagstiftaren var att du skall först vara inskriven i kursen för att sedan kunna pröva den utan att närvara i kursen. Men med snabba formuleringar blev inte formuleringen av paragrafen riktigt så som den vart tänkt att bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in