2019-04-07, 07:22
  #5341
Medlem
Europes avatar
Nu är jag inte insatt i hur det brukar se ut med kursers längder o.s.v., så kanske kan det göra att man behöver läsa längre, men när det gäller studiemängden så känns det som att man borde klara det på 2 terminer. Men som sagt, kan man läsa t.ex. Matematik B, C och D på 2 terminer, eller måste man ägna en termin åt vardera? Jag vet att man kan - eller kunde - tenta av en del ämnen på egen hand (jag tentade av Fysik B en gång i forntiden), men det är ju inte något som passar alla.
__________________
Senast redigerad av Europe 2019-04-07 kl. 07:25.
Citera
2019-04-07, 07:38
  #5342
Medlem
Ja... Det beror ju i vilket tempo du tänkt läsa kurserna..?

https://www.komvuxutbildningar.se/skola/abf-stockholm-komvux/kemi-1-863699
Kemi 1, 10 veckor. Gissar att det är 100% dom räknar på. 50% = 20 veckor osv osv.
Citera
2019-04-07, 07:41
  #5343
Medlem
När man går på ordinarie gymnasie, så läser man ca 750-1000 poäng per år(2 terminer) du har ju matte 2 100p, matte 3 100p, matte 4 100p, kemi 1 100p, Biologi 1 100p, fysik 1 150p, fysik 2 100p. alltså 100+100+100+100+100+150+100=750 (varför säger du 9 ämnen när du bara skrivit sju? läser du par till lättare kurser eller?) Så tidsmässigt bör du klara det utan problem på 2 terminer även om det är dessa 7 eller 2 till du ej skrivit.

Men se till att lägg upp det så att läser matte 2-3 och fysik 1 på hösten, för att matte 4 är och fysik 2 är typ de tyngsta kurserna på gymnasienivå så det är bättre att ha en hel termin till matte 4 än till matte 2 liksom. och det är ingen idé att tänka du ska läsa fysik 2 redan på hösten, den bör läsas parallellt med matte 4 (hade en klasskamrat som läste fysik 2 utan matte 4, det sket sig för honom) har du inte med de den avancerade trigometrin med sinus kurvor etc blir det svårt med vågröresle läran och utan att ha god förståelse för primitiv funktion och derivata blir det också svårt. kemi och biologin kan du nog lägga hur du vill(jag har inte läst biologi så vet inget om den) men jag hade lagt båda på hösten. få det överstökat bara. Matte 4 är ett stort kliv i min mening(många sänker sig rejält när man kommer till den och att läsa den på mindre än en termin är nog tungt) och det finns mycket bra att lära sig i den skit bra att ha om man läser nått tekniskt sen(därför exempelvis chalmers kräver den).

Nu har jag ingen aning om hur dom lägger upp det på komvux men i teorin borde göra det på 1år.
Citera
2019-04-07, 08:11
  #5344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apalle
Ja... Det beror ju i vilket tempo du tänkt läsa kurserna..?

https://www.komvuxutbildningar.se/skola/abf-stockholm-komvux/kemi-1-863699
Kemi 1, 10 veckor. Gissar att det är 100% dom räknar på. 50% = 20 veckor osv osv.

Fel, 10 veckor är 50% så rekommenderas att du läser två kurser samtidigt. Det finns även 100%-kurser i helfart. Finns en hel tråd om komvux som dessa lättare frågor passar sig bra i...

(FB) Allt om Komvux/Vuxenutbildningen
Citera
2019-04-07, 08:14
  #5345
Medlem
100p tar 5 veckor, tänk på att fysik 1 är 150p så du kommer behöva planera lite. Om du vill börja plugga på universitetet HT 2020 måste du vara helt klart i Juni någon gång så det kan bli tight men det borde gå.

Om du missar att söka en kurs eller liknande blir du inte klar innan sista kompletteringsdag.
Citera
2019-04-07, 08:47
  #5346
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera
2019-04-07, 08:47
  #5347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kralligaknut1337
(varför säger du 9 ämnen när du bara skrivit sju?

Mitt fel.. jag var inte tydlig nog.

Syftar på Kem1+2, fys1+2 och bio1+2 och sen matte 2-4 = 9st.

Jag vill köra ”gymnasietakt” om man säger så, för distans kommer vara för jobbigt och jag måste verkligen lära mig dessa ämnen.

Målet är Godkänt dvs E? Är E = G från det gamla betygssystemet?

Måste bli klar med detta innan HT2023 för då är jag fortfarande ganska ung för att börja uni.
__________________
Senast redigerad av HalalMuscle 2019-04-07 kl. 08:50.
Citera
2019-04-07, 09:31
  #5348
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Mitt fel.. jag var inte tydlig nog.

Syftar på Kem1+2, fys1+2 och bio1+2 och sen matte 2-4 = 9st.

Jag vill köra ”gymnasietakt” om man säger så, för distans kommer vara för jobbigt och jag måste verkligen lära mig dessa ämnen.

Målet är Godkänt dvs E? Är E = G från det gamla betygssystemet?

Måste bli klar med detta innan HT2023 för då är jag fortfarande ganska ung för att börja uni.

Om målet bara är E så kan du ju lika gärna köra på distans, men annars kanske ett naturvetenskapligt basår är något?

Jag läst alla kurser du ska läsa + svenska 2-3 på 7 månader, detta var distans med 5 veckor/kurs, Körde 3 kurser samtidigt.
Citera
2019-04-07, 09:35
  #5349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalalMuscle
Mitt fel.. jag var inte tydlig nog.

Syftar på Kem1+2, fys1+2 och bio1+2 och sen matte 2-4 = 9st.

Jag vill köra ”gymnasietakt” om man säger så, för distans kommer vara för jobbigt och jag måste verkligen lära mig dessa ämnen.

Målet är Godkänt dvs E? Är E = G från det gamla betygssystemet?

Måste bli klar med detta innan HT2023 för då är jag fortfarande ganska ung för att börja uni.

Betyget E motsvarar typ att man inte kan någonting. Om du behöver kunna matte och fysik, t.e.x. om du ska bli ingenjör, rekommenderar jag att du satsar på iallafall B.
Citera
2019-04-07, 15:35
  #5350
Medlem
raasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Varför just 1.7? Läkarprogrammet på GU krävde 1.6 i våras, och på KI krävdes det 1.65.
Alla juristprogram ligger numera under 1.5, samma med alla ekonomiprogram med undantag för Handels.
Att skriva 1.7 kräver att du presterar bättre än ca 99% av provskrivarna.

1.7 är en målsättning. Vilket också ger mig en möjlighet att mer eller mindre välja vad jag vill sen även om jag har en viss utbildning som jag vill gå.
Citera
2019-04-07, 18:21
  #5351
Medlem
AiBangMaiNis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raask
1.7 är en målsättning. Vilket också ger mig en möjlighet att mer eller mindre välja vad jag vill sen även om jag har en viss utbildning som jag vill gå.

Gjorde du högskoleprovet igår?
Citera
2019-04-07, 18:29
  #5352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Betyget E motsvarar typ att man inte kan någonting. Om du behöver kunna matte och fysik, t.e.x. om du ska bli ingenjör, rekommenderar jag att du satsar på iallafall B.

Ett E räcker för behörigheten för mina 1.65 på HP. Tänkte satsa på tandläkarprogrammet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in