2022-02-11, 21:06
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Den Trogne Omdömesgille Slaven har direktkontakt med Jehova. Smorda har en speciell sits.
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
vilken slav?

Detta är en LÖGN om Jehovas vittnen.

Den trogne och omdömesgille slaven har INTE direktkontakt med Gud, detta är en lögn som motståndare till Jehovas vittnen sprider. Läs vad Jehovas vittnen själva menar:

*** g93 22/3 sid. 4 Varför så många falska alarm? ***

Jehovas vittnen har i sin spända förväntan på Jesu andra ankomst föreslagit årtal som har visat sig vara oriktiga. Av den anledningen har några kallat dem falska profeter. De har dock aldrig vid dessa tillfällen sagt sig göra förutsägelser ”i Jehovas namn”. De har aldrig sagt: ”Dessa är Jehovas ord.”

I Vakttornet, Jehovas vittnens officiella tidskrift, har det sagts:
”Vi har inte profeterandets gåva.” (Januari 1883, sidan 425, engelska utgåvan)
”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.” (15 december 1896, sidan 306, engelska utgåvan)
Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)
”Vakttornet [gör] inte anspråk på att vara inspirerat i sina uttalanden, inte heller är det dogmatiserande.” (1 januari 1951, sidan 19)
”De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2 Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)” — 15 juni 1981, sidan 17.

Jag har för mig att jag påtalat detta till Beckisbarnet förut, men h*n fortsätter att sprida denna lögn.
Citera
2022-02-11, 21:14
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SodaFointain
vilken slav?

Den Styrande Kretsen.
Citera
2022-02-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag menar tex varför inte ledarskiktet har en plattform där de själva möter utomståendes kritik.

Men detta skulle vara förödande. I s f skulle man medge att kritik vore relevant och befogad, och dessutom värd att bemötas. Enligt JV så är all kritik av ondsinne. Eftersom JV anser sig ha den enda och absolut sanningen så måste man därför avfärda all kritik som irrelevant.

Och ja, sedan kan de ju också bero på att när man de factp gjort detta så har det gått käpprätt åt helvete. Så därför har JVs ledarskikt sedan fiaskot med 1975 i princip aldrig aldrig medverkad i sådana debatter.

Lyssna till denna intervju med en företrädare för JV från BBC som gjordes 1968. Detta var i samband med att man började proklamera 1975 som slutet för denna värld. Den första halvminuten hör vi Charles Sinutko från organisationens högkvarter i USA hålla tal, sedan kommer en intervju med JVs talesperson i Storbrittanien. Det hela blev inte särdeles lyckat.
https://youtu.be/Zf8vhEmlYFU
Citera
2022-02-11, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Man gjorde det mycket i början, och man gör det fortfarande lite då och då.

Russell och Rutherford debatterade väldigt mycket med kristenheten och andra i början, men man insåg att det inte gav så mycket.

Som svar på varför Rutherford (har jag för mig) inte besvarade kritikerna, så sade han (från mitt huvud):

"Man kan inte sparka på varje hund som skäller för då kommer man ingenstans "

Jag har också gett upp diskussioner med avfällingar (och andra förhärdade kritiker) eftersom det inte leder någonstans. När man besvarat en anklagelse så kommer 10 nya anklagelser, och man flyttar fokus, och håller på med härskartekniker. Men jag besvarar ändå anklagelser lite då och då när jag känner att det behövs.

Svarar du alla personer alltid?

Ja, Rutherford, ja...en skön lirare (not). Man kan fråga sig hur ofta han var nykter.
Det finns ett fåtal amatörfilmer på Rutherford när han är på Beth Sarim (prinsarnas hus) utanför San Diego i Californien. Hans beteende är märkligt; spelar han över inför kameran, eller är han rejält berusad? Avgör själva Observera hans sätt att agera med tungan i några situationer.

https://youtu.be/Wq5OmGn9gmQ

Historien om Beth Sarim är i sig en anmärkningsvärd historia. Men, det kan vi ta senare.
Citera
2022-02-11, 22:05
Medlem
Citat:
Herregud, det var ju 80-100 år sedan dessa gubbar levde. Snacka om att Sällskapet Vakttornet legat träda sedan dess utan att behöva sätta sina falska profetior under diskussion. Så tragiskt!

Precis, när du upptäcker att du inte klarar av att bemöta saklig och verklighetsbaserad kritik mot vakttornsvansinnet, då slutar du tillslut att svara. Du är väl ganska lik dina gamla polare Russel & Rutherford på det planet..

Men, det är kul att han förde Rutherford på tal. Den mannen är synnerligen anmärkningsvärd.
Citera
2022-02-11, 22:12
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs

Historien om Beth Sarim är i sig en anmärkningsvärd historia. Men, det kan vi ta senare.

Bibelns män skulle komma tillbaka och bo i detta hus. Helt sjukt .....🤣😂
Citera
2022-02-11, 22:14
Medlem
Citat:
Den Trogne Omdömesgille Slaven har direktkontakt med Jehova. Smorda har en speciell sits.

Inte numera. Sedan 7-8 år är slavklassen inte längre alla smorda (de som finns kvar av de 144000), utan numera är det bara yrande kretsen. Övriga s k smorda göre sig icke besvär. De har t o m kallats för mentalt instabila av nämnda yrande krets.
Citera
2022-02-11, 22:16
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Inte numera. Sedan 7-8 år är slavklassen inte längre alla smorda (de som finns kvar av de 144000), utan numera är det bara yrande kretsen. Övriga s k smorda göre sig icke besvär. De har t o m kallats för mentalt instabila av nämnda yrande krets.

Okej, det ändras märker jag..
Citera
2022-02-11, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Definitionen varierar och har varierat. Jag använder den bibliska definitionen, vilken även är densamma inom andra religioner:

"sekt (latin seʹcta ’följe’, ’anhang’, ’sekt’, av seʹquor ’följa’), religiös grupp som markant avviker från den eller de religiösa huvudlinjerna i ett samhälle.Termen används även för att beteckna (mindre) politiska ytterlighetsgrupper"

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyk...l%C3%A5ng/sekt

Svenska kyrkan är definitivt en sekt med denna definition eftersom ärkebiskopen ifrågasatt både jungfrufödseln och uppståndelsen, både i kristen och allmänt samhällerlig synvinkel.

I s f är kristendomen en utbrytarsekt ur judendomen. Betänk detta.
Biblisk definition är därmed ointressant. Här kommer den religionssociologiska definitionen:

Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap i jämförelse med andra individer som inte är en del av sekten.
Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende inom sekten är ett prästerskap.
Sekten är etisk och asketisk, det vill säga att sekten har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp för att förbättra sig själva.
Slutligen är sekten totalitär, det vill säga den kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv utifrån sektens olika kriterier och gruppnormer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sekt
Citera
2022-02-11, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Detta är en LÖGN om Jehovas vittnen.

Den trogne och omdömesgille slaven har INTE direktkontakt med Gud, detta är en lögn som motståndare till Jehovas vittnen sprider. Läs vad Jehovas vittnen själva menar:

*** g93 22/3 sid. 4 Varför så många falska alarm? ***

Jehovas vittnen har i sin spända förväntan på Jesu andra ankomst föreslagit årtal som har visat sig vara oriktiga. Av den anledningen har några kallat dem falska profeter. De har dock aldrig vid dessa tillfällen sagt sig göra förutsägelser ”i Jehovas namn”. De har aldrig sagt: ”Dessa är Jehovas ord.”

I Vakttornet, Jehovas vittnens officiella tidskrift, har det sagts:
”Vi har inte profeterandets gåva.” (Januari 1883, sidan 425, engelska utgåvan)
”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.” (15 december 1896, sidan 306, engelska utgåvan)
Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)
”Vakttornet [gör] inte anspråk på att vara inspirerat i sina uttalanden, inte heller är det dogmatiserande.” (1 januari 1951, sidan 19)
”De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2 Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)” — 15 juni 1981, sidan 17.

Jag har för mig att jag påtalat detta till Beckisbarnet förut, men h*n fortsätter att sprida denna lögn.

Jaså? Om nu "Den trogne och omdömesgille slaven" a k a yrande kretsen inte hr kontakt med Gud; varför är då varje JV förpliktigad att lyda allt det som kommer från densmma?
Eller, menar du att de kan vara Guds jordiska språkrör utan att ha någon kontakt med Gud? För detta är vad de påstår sig vara.

Och vad de säger är "inte dogmatiserande"? Hahahahaha....du är en stor skämtare, Titties! Detta är humor som gränsar till lyteskomik. Det är är faktiskt riktigt kul att du inte har vett att skämmas. Men....broder Titties; vad händer med ett JV som ifrågasätter den(st)yrande kretsen? Anses detta helt OK? Eller blir det foten i röven och farväl till släkt och vänner?
Citera
2022-02-11, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RageX2222
Hur många bokstäver har du i din diagnos? Räcker alfabetet till?

Du presenteras för fakta! Försök ta till dig av det.

Hur mycket känner du till om JV egentligen? Vill du påstå att det som publiceras av organisationen inte är dogmatiskt?
Citera
2022-02-11, 22:38
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Jaså? Om nu "Den trogne och omdömesgille slaven" a k a yrande kretsen inte hr kontakt med Gud; varför är då varje JV förpliktigad att lyda allt det som kommer från densmma?
Eller, menar du att de kan vara Guds jordiska språkrör utan att ha någon kontakt med Gud? För detta är vad de påstår sig vara.

Och vad de säger är "inte dogmatiserande"? Hahahahaha....du är en stor skämtare, Titties! Detta är humor som gränsar till lyteskomik. Det är är faktiskt riktigt kul att du inte har vett att skämmas. Men....broder Titties; vad händer med ett JV som ifrågasätter den(st)yrande kretsen? Anses detta helt OK? Eller blir det foten i röven och farväl till släkt och vänner?

Hans olika citat ut Vakttornet betyder ju inget. Verkligheten bakom sekten ÄR att Styrande Kretsen har all makt. Skiten som står i deras publikationer är bara vilseledningar och bortförklaringar i och med oinslagna profetior och att dom ska ha ryggen fri.

Den Styrande Kretsen är "inte ofelbar" men likfan allsmäktig. Ifrågasätt deras påståenden och du är rökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in