2022-01-04, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Nej, uttrycket "den demokratiska högern" används av de som förkastar den. Ursprungligen var det stevenstills som använde det uttrycket i en sorts positiv mening ("suspekt" enligt dig) och sedan dess används det bara passivtaggressivt i negativ mening.

Du säger självständigt tänkande men jag har demolerat varje uns av nazistdravel som kommit upp på sistone och låter sällan någon lögn, t.ex. den om "imperiet", passera förbi utan patrull. Min sågning av nazisten "Keith Woods" exempelvis - det finns ingen som har något argument att anföra mot denna. Det "självständiga tänkandet" som försiggår här klarar sig inte om någon kritik framförs mot det. Av denna anledning så föreslogs av "trådgiganterna" styrelseskick som hanterar sådana problem utan några diskussioner.

Jag påpekade vad du menade med "överflödande ofjättrad makt som är alltigenom odemokratisk" - du vet vad jag menar - och du säger inte emot.

Du säger ju emot dig själv. Vad är det som animerar dig?

Det suspekta med att kalla sig "en av trådens icke-kriminella romer" ligger alltså i implikationen att medromerna i tråden är kriminella. Detta är dels ofint, men också osolidariskt eftersom det späder på yttre narrativ om romers kriminalitet. Det komiska är ju att "den demokratiska högern" som nominell kategori är ganska identisk med att vara "blåbrun". Alltså M+KD+SD. Det hjälper alltså inte upp den egna rumsrenheten att markera mot "sosseriet" å ena sidan och den "odemokratiska högern". Den kategori du så vackert insinuant kallade "trådens medmänniskor", en stämpel jag accepterar.

Det är ett läskigt hav vi seglar på och sökandet efter trygga hamnar leder ofta fel, vilket får mig att tänka på aktuelle Jack Murphy. Men jag vill inte skriva om det i en konversation med dig som kanske blir raderad på grund av din låga nivå.
Citera
2022-01-04, 18:42
Medlem
Citat:
Nej, uttrycket "den demokratiska högern" används av de som förkastar den. Ursprungligen var det stevenstills som använde det uttrycket i en sorts positiv mening ("suspekt" enligt dig) och sedan dess används det bara passivtaggressivt i negativ mening.

Du säger självständigt tänkande men jag har demolerat varje uns av nazistdravel som kommit upp på sistone och låter sällan någon lögn, t.ex. den om "imperiet", passera förbi utan patrull. Min sågning av nazisten "Keith Woods" exempelvis - det finns ingen som har något argument att anföra mot denna. Det "självständiga tänkandet" som försiggår här klarar sig inte om någon kritik framförs mot det. Av denna anledning så föreslogs av "trådgiganterna" styrelseskick som hanterar sådana problem utan några diskussioner.

Jag påpekade vad du menade med "överflödande ofjättrad makt som är alltigenom odemokratisk" - du vet vad jag menar - och du säger inte emot.

Rekommenderar varmt denna diskussion från Hoover Institute. Fetad text av mig.

An American Empire—If You Can Keep It | GoodFellows: Conversations From The Hoover Institution.

https://www.youtube.com/watch?v=vZ61X0JDtp4
Citera
2022-01-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Rekommenderar varmt denna diskussion från Hoover Institute. Fetad text av mig.

An American Empire—If You Can Keep It | GoodFellows: Conversations From The Hoover Institution.

https://www.youtube.com/watch?v=vZ61X0JDtp4

Pratar de verkligen om hur judarna har tagit totalt kontroll och hur de tvingar alla andra att inte simpa för landets fiender (Kina) och om hur judarna bestämmer svensk invandringspolitik? Jag tvivlar.
Citera
2022-01-04, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Är det en "oinskränkt folkmakt" som lett till massinvandring, trots att folket aldrig velat ha den? Det går ju inte ihop.
”Folkviljan” i statsrättslig mening kommer inte till uttryck i opinionsmätningar utan i valresultat.

Du och jag kan anse att folket ”körts över” i invandringsfrågan, men våra motståndare kan hävda att folkviljan är vad som helst en demokratiskt vald regeringen gör och därför är det folket som har röstat för massinvandring.

Jag är av den uppfattningen att det inte spelar någon roll om massinvandringen beslutats av folkmajoriteten eller kuppats igenom av en liten elit. Det är en djupt omoralisk politik, ett grovt brott mot våra barn och barnbarn och något som inte borde vara tillåtet oavsett folkligt stöd. Jag vill sålunda se en inskränkning i möjligheten att genomdriva en sådan politik även för en demokratisk regim. Du tror på folkviljans envälde.
Citera
2022-01-04, 19:48
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Bryter in med en lättviktare i sammanhanget men tycker det ger en väldigt klar bild över hur allt bara kan fortgå utan att någon gör något. Varför tar man inte tag i saker och ting gällande problematiken med mångkulturen?

I en rapport som gjorts på uppdrag av Fastighetsägarna har intervjuer gjorts med personal som är verksamma inom särskilt utsatta områden så som poliser, kommunanställda och fastighetsförvaltare. De har nu fått göra sina röster hörda, något som tidigare inte gjorts i den omfattningen. 250 individer har intervjuats.

Här framkommer en allmän bild som i stort sett alla redan vetat om men som nu finns nedskriven i en rapport som inte kan skojas bort.

https://www.expressen.se/gt/de-kriminella-tjanar-pa-tystnadskulturen/

Citat:
personer på chef- och ledningsnivå har ett intresse av att tona ner situationens allvar

problem med tystnadskultur inom Göteborgs stad gällande de här frågorna

Du får inte lyfta problematiken och du får inget gehör

Man är rädd för att vara för kritisk, för att man är rädd för att på olika sätt få repressalier

Repressalierna kan handla om att den anställda blir utesluten från vissa arbetsuppgifter eller att man i framtiden har svårt att hitta nya tjänster

Glappet mellan tjänstepersonernas upplevelser och chefernas syn försvårar arbetet med de här frågorna

Man inkluderar inte de grupper i samtalet som har störst kunskap och det är de som jobbar i områdena

De som i stället bjuds in är deras chefer, som lever väldigt långt borta ifrån problematiken och som kanske har politiska intressen i att problemet inte framstår som så stort som det faktiskt är
Problemen tystas ner, kvar blir värdegrundspärmarna i bokhyllan som ständigt fylls på med nya tokigheter vilket försvårar problemlösningen ytterligare.

Citat:
Maria Wallin understryker att nedtystandet av problemen gynnar de kriminella, som i dag breder ut sig i allt fler områden

– Vi behöver jobba verklighetsbaserat och få in ett medborgarperspektiv i debatten. Det är de kriminella som tjänar på tystnadskulturen, den gynnar ingen annan
Håller man inte käften blir man omplacerad eller får kicken. Allt sanktionerat från från högsta nivå via politiker, media och ner till myndighetschefer. Att rädslan sedan spridits till alla delar av samhället och förmodligen även in i familjer vid bordssamtalen är inte svårt att räkna ut.

Det gynnar ingen annan än de kriminella, avslutar hon, det har säkert någon i tråden synpunkter på.
Senast redigerad av redrik.feinfeldt 2022-01-04 kl. 20:01.
Citera
2022-01-04, 20:04
Medlem
CrackerPowers avatar
-
Tycka vad man vill om Tim Pool men här tas det upp en del relevant info om media kriget i US.
- JRE 11mil pers per episod
- MSM Vänster förlorar.
- Liberaler börjar förstå att deras nyhets organisationer är infiltrerade av Woke-Marxister.

"Corporate Media PANICS Over Joe Rogan Malone Podcast, Liberal Journalist QUITS Over INSANE Wokeness"

https://www.youtube.com/watch?v=iXSlSKCSJn0
Citera
2022-01-04, 20:36
Medlem
Den svårt skadade Andrev Walden skriver om nödvändigheten och självklarheten i att förbjuda friskolor. Hans syn på skolfrågan versus invandring känns något , öhhh, verklighetsfrämmande...

Citat:
Jämte hotbilderna om kaos*och kostnader lär vi få se spridda skurar av annan skrämsel. Som det redan nötta utspelet om att valfriheten är hotad (det är den inte), att den fria marknaden är hotad (det är den inte) (eller kanske lite men bara om man betraktar Sverige som den enda fria marknaden i världen) och att invandrarna ska komma och ta oss. Det senare låter kanske märkligt för den som inte legat med örat mot den här debatten det senaste året men Sverigedemokraterna – partiet som växte upp i antietablissemangsskrud för att sedan bli elitens draghundar i frågor kring vinster i välfärden – har på något sätt lyckats bända in hotet från invandrarna i det här samtalet också.

https://www.dn.se/ledare/andrev-walden-skolan-kan-inte-raddas-utan-svar-pa-den-viktigaste-fragan/

Ja, på något sätt lyckas invandringsfrågan nästla sig in i precis varenda samhällsfråga. Av ren självbevarelsedrift liksom. Men den fine, noble Andrev står tydligen över sådana rasistiska trivialiteter?

I en ledare från Expressen om skolan intas en något mer pragmatisk och realistiskt syn på verkligheten.

I
Citat:
Nyköping hade politikerna bestämt att lägga ner alla högstadier, och öppna ett enda nytt med 1 500 elever i två olika byggnader, Alfa och Omega. Avsikten var att minska segregationen.*

Så blev det inte.*Tvärtom. Det blev en boom för friskolor och större segregation än någonsin tidigare. Den kommunala skolan brottas med klena kunskapsresultat, bränder, misshandelsfall och stölder. Före jul i fjol krävde*Moderaterna kameraövervakning*och väktare.

https://www.expressen.se/ledare/malin-siwe/skolministern-ar-i-alla-fall-bra-pa-att-snacka/

Ja det där känns onekligen mer naturligt och rimligt. När mångkulturen flyttar in flyttar svenskarna därifrån. Ja alla utom Andrev då förstås, de rasistiska svenskarna flyttar. Men har Andrev någonsin levt i den mångkultur han hatar alla för att inte höja till skyarna? Mycket sannolikt inte, något som är ett genomgående tema för hela "kultureliten" (snacka om välbehövliga dispytmarkörer). Denna tes framförs i en sansad, vettig och rimlig kulturartikel i, håll i hatten, Aftonbladet av alla ställen.

Citat:
Vad var det*egentligen för tillstånd han, och ett antal andra debattörer, talade om? Svaret är, tror jag, den falskhet som utmärker den kulturella överklassens liv i allmänhet. Man har de rätta åsikterna – ja, det är rent av ens*jobb*att hela tiden tycka rätt – men verkligheten stämmer allt sämre överens med kartan.

Man är engagerad i klimatfrågan, men finner sig ännu en morgon vara en del av en trafikstockning. Man gillar mångkultur och hatar SD, men hela ens omgivning är mer pursvensk än SD:s partistämmor. Man tycker att gangsterrap är coolt trots att man närmar sig 60. Man ogillar friskolor men sätter sina egna barn i en när det blir för stökigt i den kommunala. Man ojar sig över segregationen men det närmaste man någonsin har kommit ”förorten” är Ikea i Kungens kurva.

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/Orewdk/kultursidorna-gor-sig-allt-mindre-relevanta

När Walden, Schulman, Anders Lindberg och de övriga mest rabiata och notoriska SD- hatarna och massinvandringsförespråkarna knappt vet vart de ska ta vägen med allt sitt hat så bottnar hatet i ett självförakt för att man inte lever som man predikar. Temat för Aftonbladsalstret är att kulturskribenterna blir alltmer irrelevanta just beroende på denna diskrepans mellan verklighet och det egna agerandet. Den kognitiva dissonansen i dagens multikulturella Sverige måste vara svår att bära för godhetseliten.

En festlig detalj från Afabladets kulturalster är för övrigt att skribenten knappast lär få mothugg från några etniska svenskar. Som den där Jesus sa, "Den som är fri från synd kastar den första stenen".
Citera
2022-01-04, 21:22
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Är det en "oinskränkt folkmakt" som lett till massinvandring, trots att folket aldrig velat ha den? Det går ju inte ihop.
...
Eller alla invecklade lagar som romarna bokstavligen skrupulöst följde - tills de inte gjorde det längre. Och fundera på varför dessa eller andra konstitutioner bara verkar fungera ibland, för vissa och aldrig för alla, alltid.

Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Det måste finnas legala spärrar för det politiska maktutövandet oavsett om regimen är demokratisk eller av annat slag. Det insåg man redan under antiken. Tar man bort dessa spärrar så återstår bara barbariet.

Liberal demokrati, i dess ursprungliga betydelse betyder bara folkmakt med konstitutionella begränsningar för maktutövningen. Det är detta Popper argumenterade för och som han nu kritiseras för så onyanserat i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
”Folkviljan” i statsrättslig mening kommer inte till uttryck i opinionsmätningar utan i valresultat.

Du och jag kan anse att folket ”körts över” i invandringsfrågan, men våra motståndare kan hävda att folkviljan är vad som helst en demokratiskt vald regeringen gör och därför är det folket som har röstat för massinvandring.

Jag är av den uppfattningen att det inte spelar någon roll om massinvandringen beslutats av folkmajoriteten eller kuppats igenom av en liten elit. Det är en djupt omoralisk politik, ett grovt brott mot våra barn och barnbarn och något som inte borde vara tillåtet oavsett folkligt stöd. Jag vill sålunda se en inskränkning i möjligheten att genomdriva en sådan politik även för en demokratisk regim. Du tror på folkviljans envälde.

Det är därför det i alla tider förekommit rejäl maktdelning i olika samhällen och kulturer för att undvika att allt spårar ur.
USA använder Montesquieus maktdelningsprincip, det vill säga att makten delas mellan den verkställande makten (presidenten), den lagstiftande makten (kongressen) och den dömande makten (högsta domstolen).
Men idag har vi i Sverige försvagat maktdelningen.
Wiki:
Maktdelning ställs numera ibland i motsats till parlamentarismen. Jörgen Hermansson i ”Om att tämja folkmakten”, Maktdelning (SOU 1999:76), beskriver Sveriges system som motsats till den maktdelning som är förefintlig i USA, och menar att Sverige i sin parlamentarism inte har annat än en arbetsfördelande maktdelning; maktdelningen är inte lika renodlad som i USA.
...
Mot denna traditionella definition av maktdelning, ställer Hermansson begreppet i ljuset av maktspridning genom valsystem, proportionellt valsystem som till exempel Sverige har, kontra det majoritetsvalssystem som finns i till exempel USA, och resonerar för att en sådan renodlad maktdelning som USA har inte är en nödvändig förutsättning för demokratin. Den avgörande skillnaden ligger i ansvarsutkrävandet som är lägre i parlamentariska system.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Maktdelningsprincipen

Klipper man bandet mellan makt och ansvar får man bara problem.

Klipper man dessutom bort bandet mellan folkvalda och maktcentrum får man dagens situation där alla känner sig kallade men få är valda att företräda befolkningen.
Senast redigerad av longbow4y 2022-01-04 kl. 21:27.
Citera
2022-01-05, 02:51
Medlem
Citat:
Men det är det enda som tas upp vad gäller något konkret. Judar i USA specifikt identifierar sig ofta med "utsatta grupper", på grund av historiska och kulturella anledningar vilka inte är speciellt svåra att förstå även om man inte håller med om något av det. Det innebär en åsikt som ligger till vänster om opinionen i stort. Detta behöver varken du eller jag läsa en bok för att förstå.

Jag håller med om allt det ovanstående. Jag håller också med om att det antagligen är mer ett kulturellt fenomen än biologiskt betingat - som Kevin Macdonald menar - men jag är ingen genetiker. Minoriteter som historiskt har blivit förföljda har ett gemensamt intresse av att överföra makt från majoritetsbefolkningen så att de inte kan bli förföljda igen. Personer som Kevin Macdonald har aldrig påstått att judar skulle vara mer "ondskefulla" än andra eller att verka i någon slags global konspiration. Jag tror att han om någon har förståelse för att amerikanska judar identifierar sig med utsatta minoriteter. Det handlar om rationella gruppintressen och det kan man inte direkt ha några moraliska synpunkter på.

Citat:
I övrigt så handlar det bara om att ha en åsikt. Batikhäxorna involverade i #jagärhär har också en åsikt. Vad säger det oss? Ingenting. "Barbara Spectre" skulle ingen känna till om det inte vore för det där videoklippet som kom för över tio år sedan så varför tas hennes namn upp i något sammanhang?

Det är här vi hittar anledningen till dravlet om "ordmagi" - en "magi" det aldrig funnits något exempel på. Om det bara handlar om vissa personer som har en åsikt - vad spelar för roll? Ingen som helst. Men om man drar till med att "magi" förekommer, då plötsligt har det betydelse.

Viktigt att komma ihåg här är att opinionen i Sverige aldrig varit för ökad invandring så denna påhittade "magi" har uppenbarligen aldrig funkat men det ljugs om den ändå för att utan den så är pratet om judar irrelevant.

Vad har då varit avgörande om inte vissa människor med åsikter? Opinionen i Sverige har som du själv skriver aldrig varit för ökad invandring. Sverige har trots detta haft en ökad invandring. Visst, man kan delvis förklara detta med externa faktorer - befolkningstillväxten i tredje världen och att det blivit logistiskt enklare för människor att röra på sig. Utan det nyss nämnda hade förutsättningarna för migration inte ens existerat. Men migrationsströmmar som vi sett hade inte heller varit möjliga utan politiska beslut som underlättat eller i många fall rent av uppmuntrat stora mängder människor att söka sig till Europa. Politiska policies utformas av just människor med åsikter och i det här fallet är det tydligen inte majoritetens åsikter som har varit avgörande.
Senast redigerad av angelfishriot 2022-01-05 kl. 02:53.
Citera
2022-01-05, 10:02
Medlem
McAzs avatar
Att Sverige numera dras med en uppsjö allvarliga komplikationer till följd av en massinvandring som majoriteten av svenskarna varit emot är dessa problem ändå svenskarnas fel enligt en debattartikel av Adam Cwejman.

Citat:
Hellre falsk, inför sig själv, sin näste och samhället som helhet, än att framstå som kall och i avsaknad av medmänsklighet. Rädslan att uteslutas ur medelklassens in-grupp har betytt mer än att hjälpa de som faktiskt far illa i Sverige, må de vara barn till asylsökande eller kvinnor som lever i våldsamma hedersrelationer.

Ideologi och viljan att vara på "rätt sida om historien" har övertrumfat försiktighet och det nödvändiga kritiska förhållningssättet. Med anklagelser om rasism, högerextremism, populism, fake news, eller koppling till Sverigedemokraterna har nästan vem som helst i svensk offentlighet kunnat förvandlas till en lydig och tyst medlöpare.

Jag tycker personligen att det är en magstark slutsats och att alla slutsatser likt denna är felaktiga då man förvandlar offer till förövare. För det är precis det det handlar om. Svenskarna är offer av en odemokratiskt utförd politik och masspropaganda samt kraftiga förföljelser av oliktänkande, något som pågått i decennier. Men som lök på laxen försöker man nu lägga skulden på svenska folket.
För ärlighetens skull hade författaren kunnat undersöka hur svenska folket kunnat utveckla en sådan oerhörd rädsla för rasiststämpeln. Det verkar som om rädslan varit helt irrationell och obefogad vilket alla svenskar numera vet inte varit fallet.

https://www.gp.se/ledare/hellre-falsk-än-riskera-rasistanklagelser-1.63111743
Citera
2022-01-05, 10:33
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McAz
Citat:
Ideologi och viljan att vara på "rätt sida om historien" har övertrumfat försiktighet och det nödvändiga kritiska förhållningssättet.

Här ger Cwejman en känga till Hegel och träffar rätt. Min inställning till Hegel är som Oytos till Popper. Historiens hjul är inte förutbestämt på något sätt, den som säger det är en flummig svärmare. Whatever it is, I'm against it.

Det är viktigt att vara så otidsenlig som möjligt. Se där en personlig maxim att ta till hjärtat.

Sen väljer(?) Cwejman att bortse från medelklassens personliga ekonomiska motiv för att sitta still i båten - nämligen värdestegringen på bostäder genom snabb befolkningsökning. Cwejmans ideella/moralistiska förklaring är otillräcklig för sådana utdragna och genomgripande "glitchar" i samhället som det (synbart) irrationella politiska stödet för massinvandring. Han missar helt "Qui bono?".

Citat:
Jag tycker personligen att det är en magstark slutsats och att alla slutsatser likt denna är felaktiga då man förvandlar offer till förövare. För det är precis det det handlar om. Svenskarna är offer av en odemokratiskt utförd politik och masspropaganda samt kraftiga förföljelser av oliktänkande, något som pågått i decennier. Men som lök på laxen försöker man nu lägga skulden på svenska folket.
För ärlighetens skull hade författaren kunnat undersöka hur svenska folket kunnat utveckla en sådan oerhörd rädsla för rasiststämpeln. Det verkar som om rädslan varit helt irrationell och obefogad vilket alla svenskar numera vet inte varit fallet.

https://www.gp.se/ledare/hellre-falsk-än-riskera-rasistanklagelser-1.63111743

Jag håller med, man ger inte offret för en manipulationsattack skulden, Cwejman sällar sig till dem som tycker 97-åringar får skylla sig själv om de lämnar ut bankkort och bank-id till rovdjur.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-01-05 kl. 11:08.
Citera
2022-01-05, 11:01
Medlem
baggebo1s avatar
Vi vet vad judarna har gjort med dem som vägrat vara fega. Vi vet hur judarna har behandlat dem som vägrade följa med strömmen. Cwejman kommer aldrig att ta upp det, utan istället skylla på den svenska fegheten. Han kunde ju hylla Thomas Jackson t.ex? Han måste väl ha betett sig precis så som Cwejman efterlyser? Men det kommer aldrig att ske, för det var Cwejmans folkmördande lögnkult som karaktärsmördade Jackson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in